Athens

Insight City Guide

Discovery Channel,
€22,43. Σελ. 288

featguides_insight77_200

Ιδανικός αγοραστής: Οποιοσδήποτε δεν τον ξεφυλλίσει πριν τον αγοράσει. Γιατί αν τον ξεφύλλιζε, μάλλον θα αγόραζε κάτι άλλο.

Τι είναι η πόλη μας; Μια πανάκριβη πόλη που δεν αξιοποιεί τα Ολυμπιακά της ακίνητα, γεμάτη θρησκόληπτους Ελληνάρες που μένουν με τη μάνα τους μέχρι να παντρευτούν.

Οι Αθηναίοι: «Ο οδηγός ενός ακριβού τζιπ που παίζει δυνατά ελληνική ποπ μουσική και βάζει στην άκρη τον φραπέ του για να κάνει τον σταυρό του όταν περνά από μια εκκλησία. Μετά, διπλοπαρκάρει έξω από τα McDonalds και, κρατώντας τα κλειδιά του, το κινητό του και τα τσιγάρα του -την αγία τριάδα της αθηναϊκής ύπαρξης- παίζει με το κομπολόι του την ώρα που περιμένει στην ουρά για να αγοράσει ειδικό νηστίσιμο φαγητό».

Συν: Καλοί χάρτες.

Πλην: Σχεδόν ανύπαρκτοι οδηγοί για μπαρ, κλαμπ και γκαλερί. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, πάντως, είναι σίγουρα ο απαράδεκτα επικριτικός τόνος των συγγραφέων. Υποτίθεται πως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συγγραφή ενός ταξιδιωτικού οδηγού είναι να σου αρέσει η πόλη για την οποία γραφείς.

Patridognosia: «Ο Ανδρέας Παπανδρέου ήταν μάλλον γραφικός. Το 1989, στα 70 του και έχοντας σχεδόν πεθάνει από καρδιακό, δημοσιοποίησε τον δεσμό του με μια αεροσυνοδό, έχασε τις εκλογές από το συντηρητικό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, πήρε διαζύγιο από τη γυναίκα του, παντρεύτηκε την αεροσυνοδό και μπλέχτηκε σε ένα οικονομικό σκάνδαλο.»

Συμβουλές: Καμία.

Χα! «Υπάρχει ένας αφύσικος αριθμός λεσβιών τραγουδιστριών.»

Απρόσμενες συναντήσεις: Το τζαζ-μπαρ Παράφωνο στην Ασκληπιού.


Best of Athens

The ultimate pocket guide and map

Lonely planet,
€12 ,07. Σελ. 128

featguides_lonelyplanet77_200

Ιδανικός αγοραστής: Δεν είναι τουρίστας, είναι ταξιδευτής. Δεν τρώει στα ΜcDonalds και ψάχνει να βρει τους κάδους ανακύκλωσης (καλή τύχη, φίλε) για να πετάξει τα σκουπίδια του.

Τι είναι η πόλη μας; «Τα τελευταία 20 χρόνια η Αθήνα έχει εξελιχθεί σε μια πιο σύγχρονη, κοσμοπολίτικη και πλούσια κοινωνία, αν και υπάρχουν ακόμα κοινωνικές ανισότητες. Κατά κάποιο τρόπο παλεύει με τον ίδιο της τον εαυτό.»

Οι Αθηναίαοι: Συμπαθείς, χαμογελαστοί οικογενειάρχες.

Συν: Κυκλοφόρησε μόλις πριν από λίγους μήνες κι αυτό φαίνεται: oι λίστες των μπαρ, κλαμπ, καφέ και εστιατορίων είναι πολύ καλά ενημερωμένες.

Πλην: Περίεργο, άβολο μέγεθος.

Patridognosia: «Κάποτε το μαύρο πρόβατο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τώρα πια η Αθήνα έχει κερδίσει τον σεβασμό για τον ηγετικό της ρόλο στα Βαλκάνια.» Επαναλαμβάνω: μας συμπαθούν.

Συμβουλές: Τίποτα. Ναδα.

Χα! Η χαρά του τζαμπατζή: «Oι Έλληνες είναι γενναιόδωροι οικοδεσπότες και κανείς δεν περιμένει από τους καλεσμένους να φέρουν κάτι σε ένα γεύμα ή μια κοινωνική πρόσκληση. Aν σας καλέσουν έξω για φαγητό στην Ελλάδα, ο λογαριασμός δεν μοιράζεται - αν επιμένετε θα προσβάλετε τον οικοδεσπότη σας.»

Απρόσμενες συναντήσεις: Ο μόνος οδηγός που περιλαμβάνει ένα τμήμα αφιερωμένο στην «εκκεντρική Αθήνα». Αναφέρονται μέρη όπως η Λίμνη της Βουλιαγμένης, ο Αϊ Γιάννης στην Κολόνα (η εκκλησία στην Ευριπίδου), αλλά και κάποια που, εμείς τουλάχιστον, δεν ξέρουμε, όπως π.χ. μια ανασκαφή που αποκάλυψε τρεις νεώσοικους (μια αρχαία εκδοχή του καρνάγιου) στην πυλωτή μιας πολυκατοικίας στον Πειραιά.


Style City Athens

and chic retreats

Thames and Hudson,
€27,65. Σελ. 192

featguides_stylecity77_200

Ιδανικός αγοραστής: Εύπορες Νεοϋορκέζες κυρίες με τσάντες Kate Spade.

Τι είναι η πόλη μας; Η πόλη μας περιγράφεται με λυρισμό (μόνο η δισέλιδη εισαγωγή φιλοξενεί ρήσεις του λόρδου Βύρωνα, του Γκέτε και του Περικλή). Έχει και αδέσποτα. Αυτά.

Οι Αθηναίοι: Πίνουν καφέδες. Πολλούς καφέδες. Και τους αρέσει να ’ναι ελεύθεροι.

Συν: Αισθητικά άψογος. Ο καλύτερος για ψώνια και μαγαζιά. Πολύ πρακτικός – χωρίζεται σε πέντε κατηγορίες αλλά και ανά περιοχή. Δεν πρόκειται για παραδοσιακό οδηγό πόλης. Θα μπορούσε κανείς να πει πως είναι ένας οδηγός καλοπέρασης.

Πλην: Έχει περάσει ένας χρόνος από τότε που κυκλοφόρησε, οπότε πολλά μέρη έχουν αλλάξει όνομα και concept.(Το ΔΕΣΤΕ δεν είναι πλέον στο Νέο Ψυχικό και το Wild Rose λέγεται πια Divine).

Patridognosia: Η καλοπέραση δεν χρειάζεται πατριδογνωσία.

Συμβουλές: Καμία.

Χα! Το Septem (εστιατόριο που έχει πλέον κλείσει) αναφέρεται στα περιεχόμενα κατά λάθος ως Septum. (Septum στα αγγλικά σημαίνει «διάφραγμα»).

Απρόσμενες συναντήσεις: Το καταπληκτικό κατάστημα ADC της κεραμίστριας Ελένης Βερναρδάκη στη Βαλαωρίτου.


Τime Out Athens

Time Out,
€22,43. Σελ. 304

featguide_timeout77_200

Ιδανικός αγοραστής: Ένας χρονο-ταξιδιώτης που έρχεται από το 2005 (τη χρονιά που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά ο οδηγός). Σκοπεύει να φάει στην
Τρελή Πάπια και στο Red, να πιει κοκτέιλ στο Βee και να κάνει clubbing στο Venue.

Τι είναι η πόλη μας; Μια ζαλισμένη πόλη που προσπαθεί ακόμα να συνέλθει από την Ολυμπιακή ευφορία.

Οι Αθηναίοι: Συμπαθητικά πλάσματα που τα σπάνε στα μπουζούκια γιατί έχουν «μια μοιρολατρική βαλκανική ευαισθησία ότι η καταστροφή και ο θάνατος μπορεί να έρθουν αύριο».

Συν: Εξαιρετική περιγραφή της ατμόσφαιρας και του ρυθμού της πόλης. Μεγάλος και ετερόκλητος αριθμός πληροφοριών – είναι ο μόνος οδηγός που περιλαμβάνει αναλυτική λίστα γκαλερί και μπουζουκιών. Επίσης, είναι γραμμένος με χιούμορ.

Πλην: Κυκλοφόρησε το 2005, οπότε πολλά από τα μαγαζιά που αναφέρει έχουν κλείσει, πολλά από τα υποτιθέμενα trendy είναι πλέον εκτός μόδας και, κυρίως, λείπουν τα πραγματικά καινούργια μέρη.

Patridognosia: «Οι εταίρες δεν ήταν απλώς χαζογκόμενες προς εκμετάλλευση. Πολλές μπορούσαν να απαγγείλουν Όμηρο.»

Συμβουλές: «Η λέξη μαλάκας αποτελεί την πιο συνηθισμένη προσβολή - οι Αθηναίοι τη φωνάζουν στους διαιτητές ή την ψυθιρίζουν με το που βλέπουν τον George Bush. Tι κάνετε αν κάποιος την πει σε σας; Μπορείτε απλώς να νεύσετε αδιάφορα ή να θυμώσετε. Ή να χαμογελάσετε γιατί ανάμεσα σε φίλους εκλαμβάνεται ως μια χαϊδευτική προσφώνηση.»

Χα! «Πριν τους Ολυμπιακούς ο αθηναϊκός στόλος ταξί ήταν κάτι σαν σόου για φρικιά, όπου κυριαρχούσαν Νεάτερνταλ έτοιμοι να εκραγούν από την πολλή τεστοστερόνη.»

Απρόσμενες συναντήσεις: Μια φωτογραφία αξίζει χίλιες λέξεις. Εν προκειμένω, η φωτογραφία δείχνει την Πέγκυ Ζήνα να αστράφτει μέσα σ’ ένα λαμέ φόρεμα.


Athens

Wallpaper City guide

Phaidon,
€8,95. Σελ. 104

featguide_wallpaper77_200

Ιδανικός αγοραστής: Λονδρέζος designer που φοράει γυαλιά με κοκάλινο τετράγωνο σκελετό και έχει σπίτι στο Clapham.

Τι είναι η πόλη μας: «Δεν θα περιέγραφε κανείς την Αθήνα ως μια παγκόσμια πόλη -τουλάχιστον όχι ακόμα- αλλά προς τα εκεί βαδίζει.»

Οι Αθηναίοι: «Oι Αθηναίοι αγαπούν τους μύθους τους. Σπάνια ανεβαίνουν στην Ακρόπολη, αλλά τα καφέ στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι είναι γεμάτα.»

Συν: Η τιμή του - κοστίζει κάτω από 10 ευρώ. Ο σχεδιασμός του είναι άψογος. Ένας μικρός, βολικός οδηγός τσέπης με ξεκάθαρη δομή: εφτά κατηγορίες - έξι χρώματα για κάθε μέρος της πόλης. Tα μέρη που προτείνει είναι πραγματικά ό,τι πιο μοντέρνο και hip έχει να επιδείξει η Αθήνα - από το εστιατόριο Άνετον μέχρι το Baraonda.

Πλην: Η έλλειψη ποικιλίας (αν και το ζητούμενο δεν είναι εδώ).

Patridognosia: Δεν διαθέτει ιστορική σοφία. Πάλι καλά.

Συμβουλές: «Για να καταλάβετε στ’ αλήθεια την Αθήνα, σας προτείνουμε να την περπατήσετε, βλέποντάς τα όλα στην πορεία: Από το γυαλιστερό Πεντελικό μάρμαρο της Ακρόπολης και τα δρομάκια της Πλάκας μέχρι τα κτίρια των γραφείων με τα τζάμια-καθρέφτες και τις άσχημες κεραίες της τηλεόρασης.»

Χα! Δεν έχει χα και χου.

Απρόσμενες συναντήσεις: Πολλές, μεταξύ των οποίων οι σχεδιαστές Greece is for lovers και τo Vinyl Microstore - δισκάδικο στη Διδότου για λίγους και εκλεκτούς.