Sneakers, το τελευταίο ιερό δισκοπότηρο της μόδας

balenciaga triple s Facebook Twitter
Τα Triple S του οίκου Balenciaga σε λευκό. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Τα Triple S sneakers έπεσαν σαν κομήτης στην πασαρέλα του οίκου Balenciaga στο Παρίσι, τον Ιανουάριο του 2017. O δαιμόνιος Γεωργιανός καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Demna Gvasalia, είχε μόλις αρχίσει να δείχνει τα δόντια του. Πήρε τη σκυτάλη από τον Alexander Wang, έβγαλε τον Balenciaga από τη νωχελική απολλώνια ομορφιά του και ξεκίνησε να τον μετατρέπει σε viral –και συχνά αμφιλεγόμενο– fashion φαινόμενο.

Εξαιρετικά ογκώδη, με τριπλό πάτο (αυτό άλλωστε ενέπνευσε και το όνομά τους), τα αθλητικά Triple S έμοιαζαν με κακομούτσουνα δεινοσαυράκια πάνω στην γκρίζα μοκέτα της πασαρέλας. 

Και ενώ οι τάσεις της μόδας δεν προκύπτουν ούτε ουρανοκατέβατα ούτε αυθόρμητα, κανείς δεν θα μπορούσε να έχει προβλέψει την τρομακτική επιρροή που θα ασκούσαν αυτά τα sneakers στη βιομηχανία του στυλ αλλά και στον τρόπο που ντυνόμαστε μέχρι σήμερα. 

Χρειάστηκαν περίπου τρεις σεζόν (δηλαδή ενάμισης χρόνος) για να γίνουν τα sneakers το κορυφαίο παπούτσι της μόδας. Μέχρι τότε, τα Triple S είχαν ήδη αποκτήσει στάτους ιερού δισκοπότηρου· οι υπόλοιποι οίκοι σχεδίαζαν λαχανιασμένοι δικές τους εκδοχές, τα fast fashion brands ξεφούρνιζαν ανερυθρίαστα φτηνές αντιγραφές από πλαστικό και οι κλασικές αθλητικές μάρκες έτριβαν τα χέρια τους μπροστά στο ολόφρεσκο πεδίο αγοράς που ανοιγόταν. 

Τα λεπτά, φίνα αθλητικά σχεδόν εξαφανίστηκαν και για τα επόμενα χρόνια τα πιο ογκώδη μοντέλα των εταιρειών όπως η New Balance, η Adidas, η Nike και η Puma ξεπουλούσαν σαν ζεστά ψωμιά.

Το σημαντικότερο, όμως, ήταν ότι αυτή η τάση διαπέρασε την πασαρέλα και τις σελίδες των περιοδικών και έφτασε πράγματι στις ντουλάπες των ανθρώπων. Ως τότε, τα αθλητικά ήταν συνδεδεμένα με: τη γυμναστική, τη χιπ χοπ και τη street κουλτούρα και τους μπαμπάδες που ψωνίζουν εργαλεία για τον κήπο (γι’ αυτό και η τάση πήρε το χαϊδευτικό «dad sneakers»). Στο πιο casual ντύσιμο φορούσαμε τα σίγουρα πιο εκλεπτυσμένα μοντέλα των Converse, Superga, Reebok και πάει λέγοντας. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Ασπρόμαυρα Adidas στη φετινή Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης. Φωτ. Getty Images/Ideal Image

Στη «μετά Triple S εποχή», τα ογκώδη sneakers γυμναστηρίου άρχισαν να φοριούνται κυριολεκτικά με τα πάντα: με πρωινά και βραδινά φορέματα, με κοστούμια, με σορτς και αιθέρια πουκάμισα, με υφασμάτινα παντελόνια και βερμούδες. Τα αναλυτικά ρεπορτάζ των γυναικείων περιοδικών για το πώς να αλλάξεις παπούτσια για τη βραδινή έξοδο μετά το γραφείο έδειχναν πια αστεία, ξεπερασμένα – sneakers από το πρωί ως το βράδυ, sneakers και ξερό ψωμί. Έτσι, και τα περιοδικά άλλαξαν τροπάρι: «Η μόδα αγκαλιάζει, επιτέλους, την άνεση» έγραφαν θριαμβευτικά, τάχα ανακουφισμένα. Τα λεπτά, φίνα αθλητικά σχεδόν εξαφανίστηκαν και για τα επόμενα χρόνια τα πιο ογκώδη μοντέλα των εταιρειών όπως η New Balance, η Adidas, η Nike και η Puma ξεπουλούσαν σαν ζεστά ψωμιά.

Τα πρώτα σύννεφα στη θριαμβευτική τροχιά των chunky sneakers ήρθαν –αναπάντεχα– μετά το τέλος της πανδημίας. «Ώρα να νιώσουμε όμορφοι ξανά», έγραφαν οι συντάκτες μόδας, διακηρύσσοντας το τέλος της φόρμας και των χοντροκομμένων αθλητικών. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Miu Miu x New Balance sneakers. Φωτ. Getty Images/Ideal Image

Η νέα εποχή των sneakers

Φυσικά τα sneakers δεν πήγαν πουθενά, δεν θα μπορούσαν άλλωστε. Ο Balenciaga γεφύρωσε το χάσμα μεταξύ των πρακτικών αθλητικών παπουτσιών και της υψηλής μόδας, δημιουργώντας ένα σταθερά κερδοφόρο πεδίο νέων λανσαρισμάτων – μια πηγή που συνέχεια δίνει. 

Ωστόσο, ιδιαίτερα τις τελευταίες σεζόν, άρχισαν να πλαισιώνονται από παλιούς γνώριμους της υπόδησης που έμοιαζαν για ένα διάστημα να έχουν ξεχαστεί – τα μοκασίνια, τις μπαλαρίνες και τα mary-janes. Τα χαμηλά λεπτά τακούνια (kitten heels) «τρεντάρουν» ξανά στα γυναικεία παπούτσια, φέρνοντας μαζί μια ορμητική επιστροφή των ‘00s και, τελευταία και κάπως πιο δειλά, των ‘10s. 

Η mainstream μόδα του 2000 δεν χαρακτηριζόταν από τις oversized σιλουέτες που κυριαρχούσαν τα προηγούμενα χρόνια – τα τζιν και τα σακάκια ήταν πιο εφαρμοστά, τα παπούτσια (και τα sneakers) πιο μαζεμένα. 

Έτσι, δεν είναι τυχαίο που φέτος τα Adidas Samba είναι τα αγαπημένα παπούτσια της μόδας – σε έντονα ή γήινα χρώματα, δερμάτινα ή σουέτ, είναι αναμφισβήτητα κομψά και φινετσάτα. Το ίδιο και τα Cortez της Nike, το ίδιο και τα Onitsuka Tiger, τα Taekwondo της Adidas και τα Speedcat της Puma, που λέγεται ότι θα είναι η επόμενη μεγάλη τάση (στη θέα τους, ένα ευχάριστο κύμα οικειότητας και νοσταλγίας). Επιπλέον, επιστρέφουν δειλά δειλά και τα αθλητικά μποτάκια με τακούνι-πλατφόρμα. Αμφίβολο το αν θα φορεθούν πράγματι εκτός πασαρέλας. 

Τα νέα sneakers, λοιπόν, είναι πιο λεπτά, λιγότερο ογκώδη και πιο εξευγενισμένα. Αλλά όχι αποκλειστικά – τα Salomon, που κάποτε ήταν «τάση» μόνο μεταξύ των φαν της πεζοπορίας, στέφονται πλέον με τις δάφνες του streetstyle, ενώ τα κλασικά ογκώδη μοντέλα, όπως τα Air Max, λανσάρονται σε νέες λαχταριστές εκδοχές και συνεργασίες.

Ακόμη, βλέπουμε και κάποια πιο πειραματικά υβρίδια μπαλαρίνας και αθλητικού (κάπου εκεί παραμονεύουν και τα Crocs), που λανσάρουν οίκοι όπως η Simone Rocha και η Cecilie Bahnsen και φοριούνται μέχρι στιγμής περισσότερο σε editorials και φωτογραφίσεις παρά έξω στον δρόμο. 

Η νέα εποχή των sneakers Facebook Twitter
Τα Speedcat της Puma στην Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Στις πρόσφατες Εβδομάδες Μόδας, τα sneakers ήταν εκεί, αλλά χωρίς την ένταση παλιότερων σεζόν. H μόδα αφιερώνει πλέον την ενέργειά της και στα ιδιαίτερα φλατ, στολίζει τα μοκασίνια με τρουκς, φλερτάρει ξανά τις αθλητικές μπότες, ενώ η Prada στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου έβγαλε από το χρονοντούλαπο τα brogues (τα δετά δερμάτινα). Και απαλλαγμένα από τη λαίλαπα μιας viral τάσης, με την πίτα μοιρασμένη σε πιο πολλές μεριές, τα sneakers συνεχίζουν να εξελίσσονται, πλάι στα υπόλοιπα παπούτσια, ενώ η πιθανότητα να ξεπεραστούν δεν διακρίνεται καν στον ορίζοντα.  

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT