Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter

Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους

0

Στις 29 Ιανουαρίου 2020 έφυγε από τη ζωή ο διάσημος σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης. Ήταν 82 ετών.

Ο Τσεκλένης, σαν όνομα και σαν αποτέλεσμα της τέχνης του, ήταν πολύ οικείος στον μέσο Έλληνα, στην μέση Ελληνίδα. Έστω σ' εκείνους και σ' εκείνες των λίγο παλαιότερων γενιών. Δεν υπάρχουν Έλληνες, θέλω να πω, που να είναι πάνω από 40 ετών και να μην γνωρίζουν μερικά πολύ βασικά για τον Γιάννη Τσεκλένη.

Πως ήταν εκείνος που είχε σχεδιάσει σχολικές ποδιές (για αγόρια και κορίτσια, μαθητές και μαθήτριες) στη δεκαετία του '70, πως είχε ντύσει τις αεροσυνοδούς της Ολυμπιακής Αεροπορίας (1972), έχοντας την απόλυτη εμπιστοσύνη του Αριστοτέλη Ωνάση και πως είχε σχεδιάσει, ανάμεσα σε πολλά άλλα (π.χ. το εσωτερικό και το εξωτερικό λεωφορείων και τρόλεϊ της Αθήνας στα 90s), και τις στολές της ενοποιημένης Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), στα πρώτα χρόνια του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Τσεκλένης και Μελά σε κοινή πορεία, στα σχεδιαστήρια και τις πασαρέλες, από το 1965 μέχρι το 1972, όταν η Έφη Μελά θα αποσυρθεί από τα «φώτα», και από 'κει και πέρα σ' ένα διαφορετικό επίπεδο, μέσα από μία άλλου τύπου επικοινωνία, έως το τέλος της ζωής του κορυφαίου σχεδιαστή.

Κάποιοι μάλλον θα θυμούνται και τον Τζίμη Πανούση, στα μέσα της δεκαετίας του '80, να σατιρίζει την ενοποίηση Αστυνομίας Πόλεων και Χωροφυλακής, αναφερόμενος και στις στολές του Γιάννη Τσεκλένη:

«Το τελευταίο που μας κατασυγκίνησε είναι η ενοποίηση των σωμάτων ασφαλείας. Πόσα και πόσα προβλήματα δεν είχαμε; Δεν ήξερες ποιος ήταν από πίσω σου, ήτανε χωροφύλακας, ήτανε αστυνομικός; Τώρα δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα, υπάρχει ένα σώμα, μια ενότητα. Δεν είναι ο δεξιός, ο τσαλακωμένος ο χωροφύλακας που ντρεπόσουνα να πούμε, τώρα έχει τρόπους ωραίους, έχει το τσεκλενάκι του, είναι αριστερός, γράφει ΕΛ.ΑΣ. απάνω το πηλίκιο. Είναι διαφορετικά να σε κυνηγάει το ΕΛ.ΑΣ., έχει άλλη συγκίνηση».

[Από το άλμπουμ Μουσικές Ταξιαρχίες / Τζίμης Πανούσης «Hard Core / Ζωντανή ηχογράφηση στο Κύτταρο», στην EMI / Columbia, το 1985]

Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Η 21χρονη Έλενα Ναθαναήλ φωτογραφίζεται με ρούχα του Γιάννη Τσεκλένη, για το περιοδικό ΕΙΚΟΝΕΣ (Ιούλιος 1968), φωτογραφίες: Ι. Σκουρογιάννη

Στα μέσα του '80 ο Γιάννης Τσεκλένης εξακολουθούσε να είναι ένα μεγάλο όνομα στο χώρο της ελληνικής μόδας, έχοντας πίσω του όμως μια τρανή διεθνή καριέρα. Μια καριέρα που είχε ξεκινήσει στα μέσα της δεκαετίας του '60, στην αρχή σε συνεργασία με τον Ντίμη Κρίτσα, για να εκτοξευθεί, πιάνοντας κορυφή τα αμέσως επόμενα χρόνια, όταν θα αυτονομηθεί και θα προχωρήσει μόνος του.

Και ήταν τότε (24 Σεπτεμβρίου 1965), όταν οργανώθηκε από το περιοδικό ΜΟΔΑ το «Α Φεστιβάλ Ελληνικής Μόδας», στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, εκεί όπου διάσημα μανεκέν της εποχής (Έφη Μελά, Αντουανέτα Ροντοπούλου, Ελίζαμπεθ Σουγιούλ, Ντιάνα Παπαδάκου, Ντόρα Καλλίτση κ.ά.) παρουσίασαν τη χειμερινή κολεξιόν 1966 (δημιουργίες των Κρίτσα-Τσεκλένη).

Και κάπως έτσι, μέσα σε λίγους μήνες, οι Έλληνες σχεδιαστές θα φθάσει να παρουσιάσουν δημιουργίες τους ακόμη και στην Αμερική! Όπως διαβάζουμε σχετικώς στην εφημερίδα Ελευθερία (δημοσιεύματα από τις 12 και 19 Δεκεμβρίου 1965):

«Αύριο στις 7:30 το απόγευμα ο Δημήτρης Κρίτσας και ο Γιάννης Τσεκλένης θα παρουσιάσουν σε στενό κύκλο και στο σπίτι του πρώτου τα φορέματα που θα επιδείξουν στην Νέα Υόρκη. Ο Κρίτσας δημιούργησε τα μοντέλα, ο Τσεκλένης σχεδίασε τα μεταξωτά υφάσματα και Ελληνίδες μανεκέν θα τα επιδείξουν στις κομψές του Νέου Κόσμου. Τι άλλο να ζητήση κανείς σαν ελληνική προβολή;».

«Δύο από τα πιο αξιόλογα μαννεκέν που διαθέτουμε, η Έφη Μελά και η Αντουανέττα Ροντοπούλου, θα μεταφέρουν στον Νέο Κόσμο μια ελληνική έκφραση που ως τώρα έχει μείνει ανεκμετάλλευτη – τη μόδα. Δημιουργοί της ο Δημήτρης Κρίτσας και ο Γιάννης Τσεκλένης, που ανέλαβαν παράλληλα και την όλη οργάνωση τούτης της επιδείξεως».

Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Η Έφη Μελά στο εξώφυλλο του περιοδικού «Φαντασία ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΜΑ» (1960)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Η Έφη Μελά στο εξώφυλλο του περιοδικού «ΠΡΩΤΟ» (1964)

Γιάννης Τσεκλένης και Έφη Μελά συνεργάζονταν από το 1965 (θα παντρεύονταν το 1976), όμως η Έφη Μελά είχε ξεκινήσει μια δεκαετία νωρίτερα την καριέρα της, αφού το 1954 είχε αναδειχθεί «Μις Ελλάς» (με «Σταρ Ελλάς» τότε την Ρίκα Διαλυνά). Αν και η Έφη Μελά δούλευε σαν μοντέλο και την προ-Τσεκλένη εποχή, κάποιοι από εμάς ίσως να την γνωρίζουν περισσότερο μέσα από την επαφή της με τον κινηματογράφο.

Στο σινεμά η Έφη Μελά εμφανίστηκε σε 12 ταινίες, με κυριότερες τις «Έγκλημα στα Παρασκήνια» (1960) του Ντίνου Κατσουρίδη, στον ρόλο της ηθοποιού Ρόζας Δελλή, η οποία θα φονευόταν από τον εραστή της (Χρήστος Τσαγανέας) και «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας» (1962) του Σωκράτη Καψάσκη, στον ρόλο μιας γαλλίδας τουρίστριας που ξελόγιαζε Ρίζο και Αυλωνίτη στην Ύδρα των beatniks.

Τσεκλένης και Μελά σε κοινή πορεία, στα σχεδιαστήρια και τις πασαρέλες, από το 1965 μέχρι το 1972, όταν η Έφη Μελά θα αποσυρθεί από τα «φώτα», και από 'κει και πέρα σ' ένα διαφορετικό επίπεδο, μέσα από μία άλλου τύπου επικοινωνία, έως το τέλος της ζωής του κορυφαίου σχεδιαστή.

Ό,τι ακολουθεί περιγράφει την κοινή και την ξεχωριστή διαδρομή του Γιάννη Τσεκλένη και της Έφης Μελά μέσα από 20 φωτογραφίες, με τις αντίστοιχες λεζάντες τους.

Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
«Μου ζήτησαν μερικές φωτογραφίες για κάποιο μεγάλο ξένο περιοδικό. Στο στούντιο συνάντησα την Έφη Μελά και τις περούκες της. Το καλύτερο επί τόσα χρόνια φωτομοντέλο της Αθήνας διαθέτει μια πλουσιότατη συλλογή. Για να γελάσουμε διάλεξα αυτή την ξανθή, την ελαφρώς χίππυ. Μου είπαν ό,τι μου πάει... Αυτό ήταν όλο». Έλενα Ναθαναήλ (ΕΙΚΟΝΕΣ, Ιούλιος 1968).
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Η Έλενα Ναθαναήλ φωτογραφίζεται με ρούχα του Γιάννη Τσεκλένη, για τις ΕΙΚΟΝΕΣ (Ιούλιος 1968)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Διαφήμιση των καταστημάτων Αφοί Λαμπρόπουλοι, με την Έφη Μελά ντυμένη προφανώς με ρούχα του Γιάννη Τσεκλένη (ΓΥΝΑΙΚΑ, Μάιος 1967)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Έφη Μελά και Mei-Ling Chan σε δημιουργίες του Γιάννη Τσεκλένη (ΓΥΝΑΙΚΑ, Μάιος 1967)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Έφη Μελά και Mei-Ling Chan, φωτογραφίες του «Στούντιο Fototecnica»
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Η Έφη Μελά και η Mei-Ling Chan (ή Μήλιν Τσαν όπως την έγραφαν τότε τα ελληνικά περιοδικά)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Έφη Μελά – Mei-Ling Chan με ρούχα σχεδιασμένα από τον Γιάννη Τσεκλένη τον «Αττικό»
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
«Ο Τσεκλένης, το Αιγαίο και τα... καρτούνς» (ΕΠΙΚΑΙΡΑ, Άνοιξη 1973)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Γιάννης Τσεκλένης, Ιούνιος 1967

  

Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Γιάννης Τσεκλένης, Βυρηττός, φθινόπωρο 1970
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Ο Γιάννης Τσεκλένης σχεδιάζει για την ναυτιλιακή εταιρεία Chandris America Lines (eBay)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Το υπόγειο του καταστήματος υφασμάτων Τσεκλένη – Καργαδούρη επί της Ερμού 12 (Μάιος 1967)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Διαγωνισμός για νέους μοντελίστ, προκριματικός (Δεκέμβριος 1968). Θα ακολουθούσε ο τελικός, τον Ιανουάριο 1969, από τον οποίον θα επιλεγόταν ο εκπρόσωπός μας για τον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό (τον Μάρτιο του ’69 στο Ελσίνκι). Στην κριτική επιτροπή ο Γιάννης Τσεκλένης, η δημοσιογράφος Φανή Πετραλιά, η ηθοποιός Έλλη Λαμπέτη, ο εικαστικός Γιάννης Μόραλης και ο σχεδιαστής Κώστας Μαυρόπουλος (ΓΥΝΑΙΚΑ)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Διαγωνισμός Νέων Μοντελίστ Απρίλιος 1970. Στην άκρη αριστερά η Χριστίνα Κυριακοπούλου (από κατάστημα μόδας της εποχής), ο ζωγράφος Γιάννης Μόραλης, η Τζένη Καρέζη, ο Γιάννης Τσεκλένης και η συντάκτρια μόδας Κατερίνα Τερζοπούλου (ΓΥΝΑΙΚΑ)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Επηρεασμένος από αφρικανικές μάσκες και ξόανα ο Γιάννης Τσεκλένης «ντύνει» τα βιβλιάρια καταθέσεων της Τράπεζας Εμπορικής Πίστεως. Στη φωτογραφία, με τα γυαλιά και το άφρο μαλλί (περούκα προφανώς), πρέπει να είναι η Έφη Μελά (ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, Μάιος 1971).
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Σχολική ποδιά της δεκαετίας του ’70 με την υπογραφή του Γιάννη Τσεκλένη (eBay)
Γιάννης Τσεκλένης – Έφη Μελά: 20 φωτογραφίες από τη μεγάλη εποχή τους Facebook Twitter
Έφη Μελά και Mei-Ling Chan. Η Chan ήταν από το Χονγκ-Κονγκ και τότε δούλευε για τον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή Emilio Pucci, ο οποίος συνεργαζόταν με τον Γιάννη Τσεκλένη.
Μόδα & Στυλ
0

Φώντας Τρούσας

Κάποτε τελείωσα το Πολυτεχνείο. Δημοσιεύω κείμενα (για τη μουσική κυρίως) από τα τέλη του ’80. Το 1996 έγραψα ένα βιβλίο για το Ελληνικό Ροκ. Για 17 χρόνια (1996-2013) ήμουν αρχισυντάκτης στο περιοδικό Jazz & Τζαζ. Από το 2009 τρέχω το on line Δισκορυχείον και από το 2014 γράφω για το LiFO.gr…
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γυμνό Χόλιγουντ:

Μόδα & Στυλ / Γυμνό Χόλιγουντ: Πλήρης διαφάνεια, free the nipple, ζήτω τα γυμνά σώματα. Έτσι ντύνονται πια οι σταρ.

Ξεκίνησε από τις πασαρέλες της υψηλής ραπτικής και κορυφώθηκε (πού αλλού;) τη νύχτα της τελετής των Όσκαρ. Το νέο trend στη μόδα είναι το γυμνό και, απ' ό,τι φαίνεται, ήρθε για να μείνει.
THE LIFO TEAM
30 χρόνια μετά την γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals;

Μόδα & Στυλ / 30 χρόνια μετά τη γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals;

Ο άνθρωπος που εισήγαγε τον όρο στο λεξιλόγιο της σύγχρονης κουλτούρας, ο Βρετανός δημοσιογράφος Mark Simpson, μιλά στην El País για την εξέλιξη της σχέσης των ανδρών με το σώμα και την εικόνα τους
THE LIFO TEAM