Γιατί πρέπει να σταματήσετε να κυνηγάτε την ευτυχία στη δουλειά;

Γιατί πρέπει να σταματήσετε να κυνηγάτε την ευτυχία στη δουλειά;

Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στην ευτυχία και την νοηματοδότηση και ποια από τις δύο θα έπρεπε εν τέλει να μας απασχολεί;

Η ευτυχία σε επαγγελματικό επίπεδο είναι ένα από τα θέματα που έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα τον καθένα από εμάς και γι'αυτόν τον λόγο έχουν γραφτεί ατελείωτα άρθρα για το πώς να την κατακτήσουμε. Δεδομένου ότι ένας μέσος άνθρωπος περνάει περίπου 90.000 ώρες στη δουλειά σε ολόκληρη τη ζωή του, είναι σημαντικό να γνωρίζει τον τρόπο για το πως να αισθάνεται καλύτερα την ώρα της εργασίας του.

 

Σε αυτό το σημείο, όμως, έγκειται και μία μεγάλη παγίδα: εάν θέσουμε την ευτυχία ως πρωταρχικό μας στόχο, τότε είναι πολύ πιθανό να καταλήξουμε να αισθανόμαστε το αντίθετο. Και γι'αυτόν τον λόγο η ευτυχία (όπως άλλωστε και τα emoticons) δηλώνουν μια παροδική κατάσταση και όχι μια μόνιμη. Επομένως, ως μια εναλλακτική λύση σε αυτήν την κατάσταση θα μπορούσε να θεωρηθεί η νοηματοδότηση των επαγγελματικών μας στόχων. 

 

Όπως ορθά επισημαίνει η συγγραφέας Emily Esfahani Smith, οι άνθρωποι που εστιάζουν στη νοηματοδότηση είτε της προσωπικής είτε της επαγγελματικής τους ζωής είναι πιο πιθανό να αισθάνονται μια πιο μακροχρόνια ευεξία. Μάλιστα, οι έρευνες δείχνουν ότι η προσπάθεια για τη νοηματοδότηση της ζωής μας είναι ένας από τους βασικούς τρόπους για να αυξηθεί η παραγωγικότητα και γενικότερα η απόδοσή μας στη δουλειά. Σε μία έρευνα, που συμμετείχαν 12.000 εργαζόμενοι, πάνω από το 50% εξ'αυτών απάντησαν ότι δεν νιώθουν ένα αίσθημα νοηματοδότησης μέσα από τη δουλειά τους. 

 

Η διαφορά μεταξύ νοηματοδότησης και ευτυχίας 

Σε μία πρόσφατη συνέντευξη, που υλοποιήθηκε από τον Shawn Achor και την ερευνητική του ομάδα, βρέθηκε ότι 9 στους 10 ανθρώπους είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν ένα ποσοστό από τα χρήματά τους ως μια μορφή "θυσίας" για μια επαγγελματική ζωή γεμάτη νόημα. Αυτά τα ποσοστά ειλικρινά εντυπωσιάζουν αν σκεφτεί κανείς τον ακριβή αριθμό των ανθρώπων που ασπάζονται αυτήν την άποψη. 

 

Πέρα από τα αποτελέσματα της έρευνας του Shawn Achor, μία ακόμη έρευνα που διεξήχθη από τον ψυχολόγο Roy Baumeister και τους συνεργάτες του παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς εξηγεί ποιοι είναι αυτοί οι πέντε βασικοί παράγοντες, που διαφοροποιούν την νοηματοδότηση από την ευτυχία:

 

1. Η διεκδίκηση αυτού που θέλεις ή χρειάζεσαι: Ενώ η ευτυχία βρέθηκε πως συνδέεται με την ικανοποίηση των επιθυμιών, δεν ισχύει το ίδιο και με την νοηματοδότηση. Στην πραγματικότητα, όπως έγραψε ο Baumeister, "Η συχνότητα των θετικών και των αρνητικών συναισθημάτων φαίνεται πως δε σχετίζεται με την νοηματοδότηση". 

 

2. Το χρονικό πλαίσιο: O Baumeister βρήκε ότι, ενώ η ευτυχία σχετίζεται κυρίως με το "εδώ και τώρα", η νοηματοδότηση φαίνεται πως ξεκινά από το παρελθόν, προχωρά στο παρόν και συνεχίζει στο μέλλον σαν μια συνεκτική ιστορία. 

 

3. Η κοινωνική ζωή: Οι επαφές με άλλους είναι σημαντικές τόσο για την ευτυχία όσο και για την νοηματοδότηση, αλλά ο χαρακτήρας αυτών των επαφών είναι τελικά αυτός που καθορίζει το αίσθημα της συναισθηματικής εκπλήρωσης. 

 

4. Οι προκλήσεις: Το άγχος, ο θυμός και γενικότερα οι εντάσεις μειώνουν αφενός τα ποσοστά ευτυχίας, αλλά, όπως αναφέρει ο Baumeister, είναι απαραίτητο κομμάτι μιας ζωής με νόημα.    

 

5. Η προσωπική ταυτότητα: Μία σημαντική πηγή νοηματοδότησης είναι όσες πράξεις ή δραστηριότητες "εκφράζουν τον εαυτό μας". 

 

Πώς να δώσετε προτεραιότητα στην νοηματοδότηση;

Τέσσερα πρακτικά βήματα που μπορείτε να κάνετε, προκειμένου να αισθανθείτε ότι η επαγγελματική σας ζωή έχει νόημα, είναι τα εξής:  

 

1. Κρατήστε σημειώσεις με τις δραστηριότητες που κάνετε: Ξεχωρίστε εκείνα τα projects και τα καθήκοντα που σας ικανοποιούν σε βάθος χρόνου, σε αντίθεση με όσα σας ευχαριστούν σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. 

 

2. Καταγράψτε τις δικές σας αξίες, όταν θέτετε προτεραιότητες: Εάν η προσωπική σας ανάπτυξη αποτελεί για εσάς μια βασική αξία, τότε μπορείτε να ενσωματώσετε στο πρόγραμμά σας τέτοιου είδους καθημερινά τελετουργικά, όπως το να ακούτε μουσική, να συμμετέχετε σε ένα γκρουπ με βάση τα ενδιαφέροντά σας κ.ά.

 

3. Δώστε έμφαση στις σχέσεις σας: Η δική μας συνεισφορά στην ευεξία των αγαπημένων μας προσώπων είναι έντονα συνδεδεμένη με τον τρόπο που εμείς βιώνουμε την έννοια της νοηματοδότησης. 

 

4. Μοιραστείτε με τους συνεργάτες σας πράγματα για την "καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους": Μέσα στο πνεύμα της βοήθειας προς τους άλλους, είναι σημαντικό να αναγνωρίζετε ποιες δραστηριότητες οδηγούν τους οικείους σας στην πραγματική αυτο-έκφραση και την νοηματοδότηση. 

 

Με στοιχεία από Harvard Business Review 

 

Well Being
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ