Πώς επηρεάζουν την αυτοκινητοβιομηχανία οι κυρώσεις στη Ρωσία
Το γνωστό μας Dacia Duster κατασκευάζεται στη Ρωσία με το σηματάκι της Renault.

Πώς επηρεάζουν την αυτοκινητοβιομηχανία οι κυρώσεις στη Ρωσία

Η εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία και οι συνεπακόλουθες κυρώσεις από τους Δυτικούς φρενάρουν τη λειτουργία μεγάλων μονάδων παραγωγής οχημάτων ευρωπαϊκών και ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη Ρωσία.

Η αλλαγή χιλιετίας σηματοδότησε το άνοιγμα της δυτικής και της ασιατικής αυτοκινητοβιομηχανίας προς τη Ρωσία. Μεγάλα ονόματα του κλάδου, όπως οι Renault, Volkswagen, Ford, Daimler και Hyundai, επένδυσαν δισεκατομμύρια ευρώ στη δημιουργία νέων μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων ποντάροντας, μεταξύ άλλων, στην άνοδο της ταχύτατα αναπτυσσόμενης ρωσικής αγοράς και ευελπιστώντας σε μία υψηλή κερδοφορία.

 

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Volkswagen με δύο ρωσικά εργοστάσια για την κατασκευή των VW Polo και Tiguan, αλλά και του Skoda Rapid. Η γερμανική φίρμα διαθέτει επίσης στην ίδια χώρα ένα εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων, ενώ η θυγατρική της Skoda συνεργάζεται με τον Ρώσο αυτοκινητοκατασκευαστή GAZ σε μία άλλη μονάδα παραγωγής δικών της μοντέλων. Η Daimler λειτουργεί με τη σειρά της εδώ και χρόνια στη Ρωσία ένα δικό της εργοστάσιο, για το οποίο έχει επενδύσει μέχρι στιγμής 250 εκατομμύρια ευρώ.

 

Ανάλογες κινήσεις έχει κάνει και η Ford, η οποία παράγει στις ρωσικές εγκαταστάσεις της οχήματα για την εγχώρια αγορά, ενώ ο κορεάτικος όμιλος Hyundai/Kia δραστηριοποιείται στη χώρα με επίκεντρο την Αγία Πετρούπολη.

 

Πραγματική απόβαση στη Ρωσία έχει κάνει ο όμιλος της Renault, που αγόρασε ένα εργοστάσιο στο Ισέβσκ κοντά στη Μόσχα, αλλά και το πλειοψηφικό πακέτο της AvtoVaz με έδρα και μεγάλες εγκαταστάσεις στο Τολιάτι.

 

Πώς επηρεάζουν την αυτοκινητοβιομηχανία οι κυρώσεις στη Ρωσία
Το Κaroq είναι ένα από τα μοντέλα της Skoda που κατασκευάζονται επί ρωσικού εδάφους.

 

Ωστόσο, η αρχική ευφορία παραχώρησε σύντομα τη θέση της στον σκεπτικισμό, καθώς η αγορά της Ρωσίας άρχισε να χάνει σταδιακά τον δυναμισμό της.

 

Ενώ λοιπόν το 2012 πωλήθηκαν στη Ρωσία περίπου δύο εκατομμύρια καινούργια επιβατικά οχήματα και 265.000 επαγγελματικά, μία δεκαετία αργότερα αυτά τα νούμερα έχουν μειωθεί κατά περίπου το ένα πέμπτο, αντί να αυξηθούν.

 

Η επιθετικότητα του καθεστώτος Πούτιν και η εισβολή στην Ουκρανία αναμένεται να επηρεάσουν ακόμη πιο αρνητικά τις προοπτικές των αυτοκινητοβιομηχανιών με έδρα τη Ρωσία εξαιτίας των κυρώσεων από πλευράς των Δυτικών.

 

Τα μεγαλύτερα πλήγματα θα δεχθούν το Group Renault (AvtoVaz και Renault) και ο όμιλος Hyundai/Kia, με τις συνολικές ετήσιες πωλήσεις του πρώτου να ανέρχονται σε περίπου 480.000 μονάδες και των Κορεατών σε 370.000 μονάδες.

 

Volkswagen και Skoda πωλούν κάθε χρόνο στη Ρωσία 175.000 καινούρια οχήματα, ενώ διόλου αμελητέες αναμένεται να είναι και οι ζημιές για τη Mercedes με 43.000 ετήσιες πωλήσεις και για την BMW με 47.000 ταξινομήσεις.

 

Όλες αυτές οι εταιρείες αυτοκινήτων θα προσπαθήσουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ωστόσο οι κυρώσεις θα γίνουν τροχοπέδη στην εισαγωγή εξαρτημάτων και ανταλλακτικών από άλλες χώρες. Περίπου το 20% των εξαρτημάτων, που χρειάζεται, για παράδειγμα, η AvtoVaz είναι εισαγόμενα, ενώ διπλάσιο είναι το συγκεκριμένο ποσοστό για το εργοστάσιο της Renault έξω από τη Μόσχα.

 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του γαλλικού ομίλου, Λούκα ντε Μέο, η εταιρεία του εξετάζει το ενδεχόμενο αντικατάστασης των ξένων προμηθευτών της με εγχώριους, ωστόσο πρόκειται για μία δύσκολη και χρονοβόρα άσκηση. Ο Ιταλός μάνατζερ φοβάται ότι οι κυρώσεις θα επιβραδύνουν τους ρυθμούς παραγωγής των εργοστασίων, ενώ δεν απέκλεισε ακόμη και το ενδεχόμενο της διακοπής λειτουργίας τους για κάποιο διάστημα!

 

Πώς επηρεάζουν την αυτοκινητοβιομηχανία οι κυρώσεις στη Ρωσία
Το εντυπωσιακό πρωτότυπο Lada Niva Vision βασίζεται σε ένα σύγχρονο πάτωμα της Renault.

 

Θύμα της επιθετικότητας του Πούτιν μπορεί να πέσει και το νέο Lada Niva. Η Lada ανήκει στην AvtoVaz, άρα στη Renault και το περασμένο φθινόπωρο είχε παρουσιάσει το πειραματικό Niva Vision με βάση τη νέα πλατφόρμα της κατηγορίας B-Segment της Renault.

 

Ο Λούκα ντε Μέο επιθυμούσε διακαώς την εξέλιξη του συγκεκριμένου πρωτοτύπου σε μοντέλο παραγωγής με έντονα εξαγωγικό χαρακτήρα, που θα συνέβαλε σημαντικά στην επιστροφή της Renault στην κερδοφορία, ωστόσο όλο το εγχείρημα κινδυνεύει πλέον να μην υλοποιηθεί μετά τις πολεμικές επιχειρήσεις της Ρωσίας στην Ουκρανία.

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ