Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Το πρώτο πράγμα που με έχει εντυπωσιάσει στην Ιαπωνία και στο Miraikan είναι πως με έχουν δεχτεί οι Ιάπωνες ακριβώς έτσι όπως είμαι. Η αποδοχή τους και η συνεργασία μας είναι κάτι που έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες μου...φωτ: copyright /Miraikan
1

Με λένε Δημήτρη Κοντόπουλο, ήρθα στην Ιαπωνία το 2009 με μια υποτροφία του Ιαπωνικού Υπουργείου Παιδείας για να κάνω το μεταπτυχιακό μου στην αστρονομία, στο πανεπιστήμιο της Osaka. Ένα εξάμηνο πριν τελειώσω το μεταπτυχιακό και επειδή ήθελα να συνεχίσω να μένω στην Ιαπωνία, άρχισα να ψάχνω για δουλειά. Κάνοντας το μεταπτυχιακό κατάλαβα πως ενώ η επιστήμη και η αστρονομία συγκεκριμένα εξακολουθεί να είναι η μεγάλη μου αγάπη, δεν θα μπορούσα να συνεχίσω να κάνω έρευνα για όλη μου την ζωή.

Κατάλαβα ότι ήθελα να βρω μια δουλειά που να συνδυάζει την επιστήμη, την επαφή με τον κόσμο και ενδεχομένως και λίγη τέχνη αν γίνεται. Έτσι αποφάσισα να στείλω το βιογραφικό μου στο National Museum of Emerging Science and Innovation (Miraikan) που βρίσκεται στο Τόκιο.

«Δεν θα ακούσεις έναν Ιάπωνα να λέει: «Όταν εμείς φτιάχναμε ρομπότ οι άλλοι τρώγανε βελανίδια»

Πλέον δουλεύω στο Miraikan 3 χρόνια τώρα στο Exhibition Development Division. Όπως λέει το όνομα του μουσείου, πρέπει να παρουσιάζουμε τις νεώτερες εξελίξεις στην επιστήμη και στην τεχνολογία, για αυτό και υπάρχει το παραπάνω τμήμα στο μουσείο που είναι υπεύθυνο για την δημιουργία νέων εκθεμάτων. Είτε αυτά είναι υλικά είτε οπτικοακουστικά.

*Miraikan: «Mirai» στα Ιαπωνικά σημαίνει μέλλον και το «Kan» υποδηλώνει κτίριο (με κάποιο σκοπό).

Θα ήθελα να μου περιγράψεις την περιοχή του Τόκιο στην οποία βρίσκεται το Miraikan.

Το Miraikan βρίσκεται στον κόλπο του Τόκιο, στην Odaiba που είναι μια ομάδα τεχνητών νησιών. Θεωρείται κυρίως περιοχή για dating αφού έχει αρκετά εμπορικά κέντρα, μια φανταστική θέα στο Τόκιο, το ρομπότ-άγαλμα Gundam, ένα μικρό άγαλμα της ελευθερίας και φυσικά το Miraikan. Αν έρθει κάποιος στην Odaiba συνιστώ να έρθει με το «Yurikamome» που είναι ένα αυτό-οδηγούμενο μεταφορικό μέσο. Η διαδρομή αφού έχει πέσει το φως μου θυμίζει σκηνές από το Blade Runner.

Δώσε μου όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείς για αυτή την τεράστια σφαίρα που απεικονίζει την γη και βρίσκεται μέσα στο Miraikan

Αυτή η τεράστια σφαίρα που λες, λέγεται Geo-Cosmos και είναι το έκθεμα-σύμβολο του μουσείου. Έχει διάμετρο 6 μέτρα, αποτελείται από 10.362 οργανικά LED panels με συνολικά πάνω από 10 εκατομμύρια pixels. Το Geo-Cosmos δημιουργήθηκε από την επιθυμία του διευθυντή του μουσείου, ο οποίος είναι ο πρώτος Ιάπωνας αστροναύτης και έχει πάει δυο φορές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, να μοιραστεί το αίσθημα του να βλέπεις τη Γή από το διάστημα. Εγώ είμαι ο υπεύθυνος για την συλλογή και δημιουργία οπτικού υλικού για προβολή στο Geo-Cosmos. Αυτό σημαίνει ότι ψάχνω να βρω ενδιαφέροντα επιστημονικά δεδομένα να έχουν σχέση με την Γη, και μετά συνεργάζομαι με ειδικούς για να τα οπτικοποιήσουμε.

Η τελευταία μεγάλη μας συνεργασία ήταν με το Future Lab της Ars Electronica για το πρόγραμμα/έκθεμα με τίτλο «Sorting Out Cities» που σαν θέμα έχεις τις πόλεις και την σχέση που έχουν με την Γή. Επειδή δεν έχουμε ανεβάσει ακόμα πληροφορίες για το «Sorting out cities» σου στέλνω το αντίστοιχο προηγούμενο τέτοιο πρόγραμμα που είχαμε φτιάξει. Λέγεται «The movements» και έχει σαν θέμα τις κινήσεις που εκτελούνται πάνω στη Γή.

Από την μετακίνηση των ηπείρων, των πρώτων πληθυσμών του ανθρώπου μέχρι τις κινήσεις των τεχνητών δορυφόρων σήμερα.

Θα ήθελα να γράψω και δυο λόγια για τη μουσική και το Geo-Cosmos. Όταν άνοιξε το Miraikan, πριν από 13 χρόνια περίπου, η σύνθεση της μουσικής που ακούγεται γύρω από το Geo-Cosmo ανατέθηκε στο Ryuichi Sakamoto. Το 2013, αποφασίστηκε να ανανεωθεί αυτή η μουσική και έγινε μια νέα συνεργασία με τον DJ Jeff Mills. Όταν ολοκληρώθηκε η μουσική διοργανώσαμε ένα event για να την παρουσιάσουμε στον κόσμο. Το 2013 επίσης, η Bjork έκανε 3 συναυλίες στο χώρο ακριβώς κάτω από το Geo-Cosmos. Λεπτομέρειες για αυτό παρακάτω. Αναλυτικότερα για το Geo-Cosmos και όλα τα δεδομένα που έχουμε εδώ.

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Το Geo-Cosmos δημιουργήθηκε από την επιθυμία του διευθυντή του μουσείου, ο οποίος είναι ο πρώτος Ιάπωνας αστροναύτης και έχει πάει δυο φορές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, να μοιραστεί το αίσθημα του να βλέπεις τη Γή από το διάστημα...φωτ: copyright /Miraikan

Τι θα πρέπει να προσέξει περισσότερο ένας επισκέπτης του πέμπτου ορόφου του μουσείου;

Να ξεκινήσω λέγοντας ότι εκθέματα υπάρχουν κυρίως στον τρίτο και πέμπτο όροφο του κτιρίου. Ο πέμπτος όροφος έχει σαν θέμα το «Explore the Frontiers» με θέματα από τα υποατομικά σωματίδια μέχρι το διάστημα αλλά και τις νεώτερες εξελίξεις στην ιατρική. Τον Μάρτιο ανοίγει το έκθεμα που ετοιμάζουμε τώρα με θέμα τα κύτταρα ips (induced pluripotent stem cells). Αν το εξηγήσω πολύ απλοϊκά: Είναι μια τεχνική που μπορεί να αλλάξει τον ρόλο που έχουν αποκτήσει τα κύτταρα. Με αυτή την τεχνική στο μέλλον ίσως μπορέσουμε να φτιάξουμε καινούρια όργανα που να είναι απολύτως συμβατά με τον ασθενή, αφού θα είναι φτιαγμένα ουσιαστικά με δικά του κύτταρα. Πριν από τρία χρόνια για την έρευνα σε αυτόν τον τομέα τιμήθηκε με το αντίστοιχο νόμπελ ο Shinya Yamanaka, ένας Ιάπωνας επιστήμονας.

Τα εκθέματα μας έχουν διάρκεια ζωής περίπου 5 χρόνια. Μετά από αυτό το διάστημα τα παλιά εκθέματα δίνουν την θέση τους, για να παρουσιαστεί κάποια καινούρια καινοτομία που έχει ανακύψει. Κάθε φορά προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε νέες τεχνικές για να αναδείξουμε το κάθε θέμα και στην περίπτωση του εκθέματος, για τα κύτταρα iPS θα έλεγα πως η εμπειρία είναι κάπως κοντά σε video installation που συναντάμε συνήθως σε μουσεία σύγχρονης τέχνης.

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Όταν τρέχει o ASIMO μπροστά στον κόσμο που έχει μαζευτεί για να τον δει μπορείς να ακούσεις ένα ταυτόχρονο «O!» που κάνουν όλοι μαζί. Αυτό από μόνο αποτελεί απόδειξη για την συγκίνηση που προκαλεί η πρόοδος της τεχνολογίας στον κόσμο...φωτ: copyright /Miraikan

Στον τρίτο όροφο συναντμε το ρομπότ Asimo. Πόσο χρόνο πήρε η κατασκευή του, πόσο κόστισε και τι ακριβώς μπορεί να κάνει το συγκεκριμένο ρομπότ;

O ASIMO είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα μας. Η HONDA ξεκίνησε την έρευνα πάνω στα ανθρωποειδή robot το 1986 και ο πρώτος ASIMO δημιουργήθηκε το 2000. Άρα 14 χρόνια περίπου. Το 2005 παρουσιάστηκε ένα νέο μοντέλο του ASIMO και είναι αυτό που έχουμε τώρα στο Miraikan.

Το βασικό που μπορεί να κάνει ο ASIMO είναι να ισορροπεί. Αφού είναι ικανός να ισορροπεί, αυτό σημαίνει πως μπορεί να περπατήσει, να τρέξει, να χοροπηδά στο ένα πόδι, να κλωτσάει μπάλες. Σε κάποιο νεώτερο μοντέλο τα δάχτυλα του χεριού του έχουν αυξημένες λειτουργίες που του επιτρέπουν να βγάζει το καπάκια από ένα μπουκάλι και να βάζει νερό σε ποτήρι.

Όταν τρέχει μπροστά στον κόσμο που έχει μαζευτεί για να τον δει μπορείς να ακούσεις ένα ταυτόχρονο «O!» που κάνουν όλοι μαζί. Αυτό από μόνο αποτελεί απόδειξη για την συγκίνηση που προκαλεί η πρόοδος της τεχνολογίας στον κόσμο. Για το κόστος του δυστυχώς δεν μπορώ να πω τίποτα.

Εκτός από τον ASIMO ξεκινήσαμε και μια νέα συνεργασία με την HONDA για ένα νέο όχημα, ενός επιβάτη, project που βρίσκεται υπό ανάπτυξη τα εδώ και μερικά χρόνια. Λέγεται UNI-CAB και μοιάζει ουσιαστικά με κάτι σαν κινούμενο κάθισμα που στέκεται χωρίς στηρίγματα. Κάθεσαι πάνω του και μετακινείς το σώμα σου προς την κατεύθυνση που θες να πας, και αυτό πηγαίνει χωρίς να υπάρχει φόβος να χάσει την ισορροπία του. Ουσιαστικά για να το κατασκευάσουν χρησιμοποίησαν παρόμοια τεχνολογία ισορροπίας με αυτή του ASIMO. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να παρέχουμε στην HONDA ένα χώρο που να μπορεί να δοκιμάσει αυτήν την νέα τεχνολογία, για να καταλάβουν πως και αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα πραγματικό περιβάλλον.

Γιατί στο site του μουσείου ανάμεσα στους πενήντα ανθρώπους της επιστημονικής κοινότητας βρίσκεται και ο ASIMO;

Αυτοί οι πενήντα άνθρωποι που λες είναι οι Science Communicators του Miraikan. Είναι αυτοί που είτε είναι στον χώρο με τα εκθέματα και μιλάνε με τους επισκέπτες του μουσείου, είτε δημιουργούν τις νέες δραστηριότητες, είτε σχεδιάζουν τα νέα εκθέματα (όπως εγώ). Με αυτή την έννοια αφού και ο ASIMO «μιλάει» με τους επισκέπτες για τις καινούριες εξελίξεις της ρομποτικής είναι και αυτός ένας Science Communicator. Αν προσέξεις καλά στην λίστα αυτή βρίσκεται και άλλο ένα ρομπότ που μοιάζει υπερβολικά με άνθρωπο. Το βρήκες; (σ.σ. Η Otonaroid  που ήταν και ανάμεσα στους θεατές του live του Damon Albarn στο Miraikan).

Για τον ερχομό της Bjork στο Miraikan μου ανατέθηκε η προετοιμασία εκθεμάτων και δραστηριοτήτων. Τα πιο βασικά ήταν ένα πρόγραμμα για το Geo-Cosmos με επιστημονικά δεδομένα που ήθελαν μουσική υπόκρουση κομμάτια από το Biophilia και αφήγηση που εξηγούσε το μήνυμα του άλμπουμ.

Πόσοι άνθρωποι προσφέρουν εθελοντική εργασία στο μουσείο και τι ακριβώς κάνουν;

Στο μουσείο αυτήν την περίοδο έχουμε περίπου 800 εγγεγραμμένους εθελοντές. Ο κύριος ρόλος τους είναι να βρίσκονται στο χώρο με τα εκθέματα και να συζητούν με τους επισκέπτες. Εκτός από αυτό σκέφτονται και δημιουργούν μόνοι τους μέσα στο μουσείο tours, ομιλίες και δραστηριότητες. Στον πέμπτο όροφο έχουμε ένα έκθεμα για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και ουσιαστικά το έχουμε αφήσει τελείως σε μια ομάδα πολύ ένθερμων εθελοντών που στο παρελθόν είχαν δουλέψει πάνω σε σχετικά προγράμματα.

Οι πιο πολλοί εθελοντές είναι ή ήταν ειδικοί σε διάφορα εξειδικευμένα θέματα επιστήμης, που σημαίνει πως έχουν τον δικό τους κύκλο γνωριμιών. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε από εδώ και πέρα είναι να συνεργαστούμε πιο ενεργά με τους εθελοντές, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε περισσότερο τις γνώσεις αλλά και τις γνωριμίες τους, για να καταφέρουμε να φτάσουμε σε ανθρώπους που δεν είχαμε μπορέσει μέχρι τώρα.

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
To UNI-CAB μοιάζει ουσιαστικά με κάτι σαν κινούμενο κάθισμα που στέκεται χωρίς στηρίγματα. Κάθεσαι πάνω του και μετακινείς το σώμα σου προς την κατεύθυνση που θες να πας, και αυτό πηγαίνει χωρίς να υπάρχει φόβος να χάσει την ισορροπία του...φωτ: copyright /Miraikan

Ποιο είναι το αντικείμενο σου στο Miraikan;

Όπως έγραψα το αντικείμενο είναι Φυσική/Αστρονομία. Για αυτόν τον λόγο είμαι κυρίως υπεύθυνος για τα εκθέματα που έχουν σχέση με τα υποατομικά σωματίδια και το διάστημα. Εκτός όμως από την παραγωγή νέων εκθεμάτων, αρκετές φορές μέχρι τώρα έχω υπάρξει υπεύθυνος για ομιλίες/εκδηλώσεις. Από την παρουσίαση της μουσικής του Jeff Mills, στις δραστηριότητες σχετικά με τα live της Bjork, αλλά και σε ομιλίες επιστημόνων που μιλάνε για θέμα φυσικής. Δουλεύοντας στο Miraikan μου έχει δοθεί επίσης η ευκαιρία να παρουσιαστώ στην Ιαπωνική τηλεόραση σε εκπομπές επιστημονικού περιεχομένου, αλλά και να συνεργαστώ με το Ιαπωνικό WIRED.

Πώς μπορεί ένας επιστήμονας να εργαστεί στην ομάδα του μουσείου;

Για να εργαστεί κανείς στο Miraikan χρειάζεται να έχει τουλάχιστον μεταπτυχιακό ή διδακτορικό. Άρα όλοι όσοι δουλεύουν στο Miraikan έχουν υπάρξει τουλάχιστον για ένα διάστημα ερευνητές στην ζωή τους. Εκτός από επιστήμονες βέβαια έχουμε, designers, αρχιτέκτονες, visual artists και αυτό γιατί όταν θέλουμε να φτιάξουμε ένα έκθεμα είναι σημαντικό στην ομάδα να υπάρχουν ειδικοί που μπορούν να προτείνουν πρωτοποριακές ιδέες, έτσι ώστε κάθε φορά να δημιουργούμε μια καινούρια εμπειρία.

Με ποιο τρόπο βοήθησες στην προετοιμασία του live της Bjork ;

Η Bjork με το προηγούμενο της άλμπουμ, το «Biophilia», έκανε ένα σχετικά μικρό παγκόσμιο tour με 8 συνολικά στάσεις, αν θυμάμαι καλά. Πριν από την τελική παράσταση στο Λονδίνο ήρθε για τρία live στο Miraikan. Η Bjork με το Biophilia ήθελε να εξερευνήσει την σχέση μεταξύ μουσικής, της φύσης, της επιστήμης και της τεχνολογίας. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο μπόρεσε η διευθύντρια μου να την προσεγγίσει, για να της προτείνει να έρθει στο Miraikan. Επειδή το concept του Miraikan είναι πολυ κοντά με το μήνυμα που ήθελε να περάσει η Bjork με το Biophilia.

Για τον ερχομό της Bjork στο Miraikan μου ανατέθηκε η προετοιμασία εκθεμάτων και δραστηριοτήτων. Τα πιο βασικά ήταν ένα πρόγραμμα για το Geo-Cosmos με επιστημονικά δεδομένα που ήθελαν μουσική υπόκρουση κομμάτια από το Biophilia και αφήγηση που εξηγούσε το μήνυμα του άλμπουμ. Επίσης, ήμουν υπεύθυνος γι δυο τριήμερα workshop για παιδιά που συνδύαζε επιστημονικά θέματα και σύνθεση μουσικής.

Ήταν κάτι extra αλλά χάρηκα επίσης πάρα πολύ που μπόρεσα να χρησιμοποιήσω μια τεράστια οθόνη 400 ιντσών που έχουμε για την συνεχή προβολή του «Mutual Core»

Ήθελα να δείξω στον κόσμο που πηγαίνει συνήθως σε μουσεία κάτι διαφορετικό, κάτι που δεν είχαν ξαναδεί. Πραγματικά δεν το φανταζόμουν ότι σπουδάζοντας αστρονομία θα είχα κάποτε την ευκαιρία να δουλέψω σε ένα τέτοιο πρότζεκτ.

Θέλω να μου αναφέρεις μερικές από τις χαρακτηριστικές στιγμές του live της Bjork

Θα σου γράψω πρώτα κάτι που μου έχει μείνει που δεν έχει σχέση με το live. Στα workshops που ετοιμάσαμε θα έρχονταν 15 παιδιά και ξέραμε πως κάποια από τις μέρες θα ερχόταν και αυτή να δει τι κάνουμε. Η ομάδα της μας είχε ζητήσει να μην υπάρχει περιττό προσωπικό όταν θα ερχόταν αλλά ούτε και γονείς, για να μην υπάρχουν περιττοί ενθουσιασμοί έτσι ώστε να μην χάσουν την προσοχή τους τα παιδιά. Και ενώ κάναμε τις κατάλληλες προετοιμασίες για να περάσει απαρατήρητη, εμφανίζεται με ένα σύνολο πράσινο φωσφοριζέ! (γέλια)

Ίσως το πιο συγκινητικό που συνέβη εκτός των live ήταν ότι μια μέρα ήρθε στο workshop ο Manu Delago, που έπαιζε ένα όργανο που λέγεται «hang» στα live (ακούγεται κυρίως στο τραγούδι «virus»), για να παίξει για εμάς και τα παιδιά. Δεν έχω λόγια. Ακόμα το θυμάμαι.

Όσον αφορά τα live, όπως έγραψα, η σκηνή ήταν ακριβώς κάτω από το Geo-Cosmos. Ενώ το Geo-Cosmos δείχνει συνήθως την Γη κατά την διάρκεια της ημέρας, για να μην είναι πολύ φωτεινά κατά την διάρκεια του live, το είχαμε προγραμματίσει να προλάβει την Γη όπως φαίνεται από το διάστημα την νύχτα (μόνο τα φώτα των πόλεων). Για μένα αυτό που ήταν το πιο συγκινητικό, ήταν ότι μπορούσες να σηκώσεις το κεφάλι σου και να δεις τη «Γη» να επιπλέει στο διάστημα με live μουσική υπόκρουση της Bjork.

Επίσης κάτι άλλο πολύ σημαντικό είναι πως ο χώρος όπου έγιναν τα live είναι σχετικά μικρός και για αυτό σε κάθε live υπάρχει χώρος μόνο για 800 ανθρώπους. Προσωπικά ένιωσα σαν να είχες να σου τραγουδάει την Bjork στο σπίτι σου(αν είχες ένα αρκετά μεγάλο σπίτι).

Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε το DVD από το tour. Στα extra υπάρχει αυτό το video με υλικό από το Biophilia στο Miraikan (μιλάει ο διευθυντής του μουσείου, η διευθύντρια μου και εμφανίζομαι και εγώ στιγμιαία)

Τι περιλαμβάνει το « Tender is thenight» και το πρόγραμμα «Birthday» στο Dome Theater;

Το «Tender is the night» είναι ουσιαστικά ένα έργο που θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως ένα «κολάζ 6 νυχτών». Αυτό που βλέπουμε ουσιαστικά είναι 6 διαφορετικοί νυχτερινοί ουρανοί από όλες τις ηπείρους, με ταυτόχρονη αφήγηση ποίησης αλλά και φυσικούς ήχους, χαρακτηριστικούς της κάθε περιοχής.

Το «Birthday» είναι ένα πιο κλασσικό πρόγραμμα αστρονομικού περιεχομένου, το οποίο έχει ως θέμα την βαρύτητα και την γέννηση του σύμπαντος. Αν και ξεκίνησε να παίζεται πριν 5 χρόνια εξακολουθεί να αρέσει στον κόσμο.

Υπάρχει κάποιο μελλοντικό σχέδιο του Miraikan το οποίο είναι ανακοινώσιμο;

Πολύ μου αρέσει που ρωτάς με αυτήν την σειρά, γιατί αυτό που θέλω να γράψω εδώ έχει σχέση με την προηγούμενη ερώτηση.

Μιας και τα δυο προγράμματα της προηγούμενης ερώτησης είναι πλέον αρκετά παλιά, αποφασίστηκε ότι πρέπει να φτιάξουμε μια καινούρια ταινία για το πλανητάριο. Έγινα ο υπεύθυνος για το επιστημονικό κομμάτι της ταινίας και διάλεξα το θέμα το οποίο θα είναι «Η θεωρία των πάντων».

Στην ταινία θα εξηγούμε γιατί είναι απαραίτητη αυτή η θεωρία και θα γίνει μια παρουσίαση της «θεωρίας των υπερχορδών» που θεωρείται πως είναι η επικρατέστερη θεωρία που εξηγεί «τα πάντα». Επειδή θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα νέου είδους ταινία για πλανητάρια, ο υπεύθυνος για το «καλλιτεχνικό» κομμάτι της ταινίας πρότεινε να αναθέσουμε την σκηνοθεσία σε έναν σκηνοθέτη ταινιών κινηματογράφου, κάτι το οποίο δεν έχει ξαναγίνει τουλάχιστον στην Ιαπωνία.

Για αυτόν τον ρόλο επιλέχθηκε ο Takashi Shimizu που στο παρελθόν σκηνοθέτησε το «Ju-On: Η κατάρα»  (στην ίδια κατηγορία ιαπωνικών θρίλερ με ταινίες όπως το «The Ring»). Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε η παραγωγή, οπότε ευελπιστούμε τον Ιανουάριο του 2016 να είμαστε έτοιμοι για την πρώτη προβολή.

 

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
To «The movements» έχει σαν θέμα τις κινήσεις που εκτελούνται πάνω στη Γή. Από την μετακίνηση των ηπείρων, των πρώτων πληθυσμών του ανθρώπου μέχρι τις κινήσεις των τεχνητών δορυφόρων σήμερα...φωτ:copyright/ Miraikan

Τι είναι αυτό που σε έχει εντυπωσιάσει περισσότερο από το Miraikan το χρονικό διάστημα που δουλεύεις σε αυτό;

Δυο πράγματα. Το πρώτο είναι πως με έχουν δεχτεί οι Ιάπωνες ακριβώς έτσι όπως είμαι. Δεν έχω δουλέψει ποτέ σε ελληνική εταιρεία για να συγκρίνω, αλλά η αποδοχή τους και η συνεργασία μας είναι κάτι που έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες μου.

Το δεύτερο έχει να κάνει με το περιεχόμενο της δουλειάς. Μου έχει δοθεί η ευκαιρία να δουλέψω με διεθνείς καλλιτέχνες, να βγω στην ιαπωνική τηλεόραση, να προσεγγίσω την επιστήμη με ένα τρόπο που δεν γνώριζα. Μέχρι στιγμής έχει υπάρξει μια φανταστική εμπειρία.

Πώς φαντάζεσαι το Miraikan σε πέντε χρόνια από σήμερα;

Σε πέντε χρόνια θα έχουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο και από ότι ακούγεται ο κύριος χώρος διεξαγωγής θα είναι η Odaiba. Αυτό σημαίνει ότι είναι πάρα πολύ πιθανό να έρθουν αρκετά λεφτά από την κυβέρνηση για να επεκτείνουμε της δραστηριότητες μας. Δεν μπορώ καν να φανταστώ τι καινούρια εκθέματα και εμπειρίες θα είναι διαθέσιμα τότε στο Miraikan, αλλά είμαι σίγουρος πως θα έχει γίνει ακόμα πιο πολύ ένα διεθνές μουσείο, που θα ξεπερνά τα όρια της Ιαπωνίας.

Αν μπορούσες να συνοψίσεις όλη αυτή την εμπειρία σου στο Miraikan και γενικότερα στην Ιαπωνία για να στείλεις στους Έλληνες του 2015 ένα μήνυμα, ποιο θα ήταν αυτό;"

Αυτά που θα γράψω εδώ είναι η εντελώς προσωπική μου άποψη. Η ιαπωνική κοινωνία δεν είναι σε καμία περίπτωση τέλεια. Υπάρχουν πάρα πολλοί νέοι άνθρωποι που δεν ενδιαφέρονται να αποκτήσουν ερωτικές/ρομαντικές σχέσεις, οι οικογενειακοί δεσμοί είναι πιο χαλαροί, ο πληθυσμός μειώνεται και οι συνταξιούχοι αυξάνονται. Εκτός όμως από αυτά πιστεύω ότι όχι απλά μπορούμε αλλά πρέπει να μάθουμε πολλά από τους ιάπωνες. Είναι πολύ βασικά πράγματα που έχουν να κάνουν με τους τρόπους και την συμπεριφορά μας.

Ζώντας στο Τόκιο και δουλεύοντας στο Miraikan είμαι καθημερινά περιτριγυρισμένος από όλα τα σύγχρονα τεχνολογικά και πολιτιστικά θαύματα του σύγχρονου κόσμου, αλλά ποτέ δεν θα ακούσεις έναν Ιάπωνα να λέει: «Όταν εμείς φτιάχναμε ρομπότ οι άλλοι τρώγανε βελανίδια». Το ξέρουν ότι είναι πρώτοι σε πολλούς τομείς της τεχνολογίας αλλά δεν θα τους ακούσεις να περηφανευτούν, το ξέρουν και αυτό είναι αρκετό. Ταπεινότητα.  

Υπάρχουν λίγες και ειρηνικές πορείες, οι καταστροφές στους δρόμους είναι αδιανόητες, οι μαθητές στο σχολείο καθαρίζουν μόνοι τους τις αίθουσες τους. Σεβασμός για τον κοινό χώρο.

Λάθη γίνονται, δεν είναι τέλειοι, αλλά αντί για φωνές και φασαρίες κοιτάνε να βρουν την λύση πρώτα και όχι να αρχίσουν τις κατηγορίες.

Ηρεμία, χαμόγελα στους δρόμους, υποκλίσεις σε όποιο μαγαζί μπεις. Ξέρεις ότι θα βγεις από το σπίτι σου και τίποτα δεν θα πάει στραβά, επειδή όλοι κάνουν σωστά την δουλειά τους. Όλοι κοιτάνε πρώτα να κάνουν σωστά την δουλειά τους.

Δεν ξέρω αν απαντώ ακριβώς στην ερώτηση σου. Αν έπρεπε να γράψω ένα μήνυμα θα έλεγα «Μακάρι να μπορούσαμε να ενστερνιστούμε μερικά από τα θετικά στοιχεία των Ιαπώνων. Λίγο αφηρημένο αλλά ας το εκλάβει ο κάθε αναγνώστης όπως θέλει.

Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Ήθελα να δείξω στον κόσμο που πηγαίνει συνήθως σε μουσεία κάτι διαφορετικό, κάτι που δεν είχαν ξαναδεί. Πραγματικά δεν το φανταζόμουν ότι σπουδάζοντας αστρονομία θα είχα κάποτε την ευκαιρία να δουλέψω σε ένα τέτοιο πρότζεκτ...φωτ: copyright /Miraikan
Ένας Έλληνας αστρονόμος μάς εξηγεί πώς έστησε τα live της Bjork σε ένα επιστημονικό μουσείο του Τόκυο Facebook Twitter
Σε πέντε χρόνια θα έχουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο και από ότι ακούγεται ο κύριος χώρος διεξαγωγής θα είναι η Odaiba. Αυτό σημαίνει ότι είναι πάρα πολύ πιθανό να έρθουν αρκετά λεφτά από την κυβέρνηση για να επεκτείνουμε της δραστηριότητες μας...φωτ: copyright /Miraikan

________________

Όλες οι φωτογραφίες της συνέντευξης παραχωρήθηκαν απο τον Δημήτρη Κοντόπουλο και τους υπεύθυνους του Miraikan για αποκλειστική χρήση απο το LIFO.gr. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του Miraikan.

Miraikan

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια