Ο Oliver Lyttelton του Indiewire τη βαθμολόγησε με Α.

Another Unique & Remarkable Film From Director Yorgos Lanthimos:

 

Until a couple of years ago, few outside his native Greece were aware of theater director-turned-filmmaker Giorgos Lanthimos. But when his third film, “Dogtooth,” came from seemingly nowhere to win the top prize at Un Certain Regard at Cannes in 2009, it kicked off a process that’s deservedly seen the helmer become one of the most closely-watched international filmmakers around. Other than a producing and acting role in the rather-less-good “Attenberg,” he’s been quietly working away on a follow-up, the pitch-black “Alps,” which screened for the press here in Venice tonight. And the good news is, it’s just as remarkable as his breakthrough. [...]

 

Lanthimos continues to prove himself a supremely controlled, disciplined filmmaker: his use of focus alone could form the basis of a film school class, and it’s always interesting to note what he doesn’t show, frequently cutting off or obscuring faces and relying on body language. “Alps” has proven Lanthimos to be one of the most fascinating filmmakers anywhere right now, and, while there’s no immediate news on when it’ll hit on the U.S., or anywhere outside Greece, we’re confident it’ll be one of the most talked-about films of the next year: with so much to talk about, how could it not be? [A]

 

 

Το δευτερόλεπτο που τελείωσε το φιλμ, ο Γιώργος Κρασσακόπουλος ένιωσε κάτι πολύ σπάνιο. Απ' το Flix.gr

 

"Άλπεις: Το ελληνικό σινεμά στην κορυφή"

 

Μόλις μάθαμε τον αληθινό λόγο που η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου ονομάζεται «Αλπεις»: γιατί είναι «μεγαλοπρεπής» όσο και η οροσειρά, κι όπως εκείνη δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κανένα άλλο βουνό, έτσι και οι Αλπεις, δεν μπορούν να αντικατασταθούν από καμιά άλλη ταινία. (...)

 

Αυτό που κατάφερε το φιλμ του Γιώργου Λάνθιμου στην διάρκεια της προβολής του - με ακόμη μεγαλύτερη ένταση μόλις τελείωσε-, ήταν κάτι που σπάνια μπορείς να βιώσεις πια στο σινεμά. Η αίσθηση πως στέκεσαι απέναντι σε κάτι αληθινά ξεχωριστό και γιατί όχι, σπουδαίο.

Μέχρι και λίγη ώρα πριν το συγκλονιστικό φινάλε τους, βλέπεις, οι Αλπεις σε κρατούν σε μια κατάσταση limbo. Ναι αυτό που βλέπεις είναι αισθητικά γνώριμο, συγγενικό με τις προηγούμενές ταινίες του σκηνοθέτη, παρόμοιο σε νοοτροπία, στον τρόπο που χτίζει τις σκηνές, τους χαρακτήρες, τα μικρά κομμάτια δράσης, όμως αντίθετα από τον «Κυνόδοντα» , προτιμά να μην σου δώσει κανέναν οδηγό, για να αποκρυπτογραφήσεις τις προθέσεις του. (...)

 

Ομως οι Αλπεις δεν είναι ένα αίνιγμα, δεν πρόκειται για ένα παράδοξο που δεν έχει λύση, ούτε μια οφθαλμαπάτη που σκοπεύει να ξεγελάσει. Αντίθετα είναι μια κοφτερή, επώδυνα καθαρή ματιά στην ανθρώπινη κατάσταση, ένα βγάλσιμο της γλώσσας, στο στημένο παιχνίδι ρόλων, που ονομάζουμε ζωή.

Και μαζί μια γεμάτη δύναμη ταινία που δικαιώνει με το παραπάνω τον θόρυβο γύρω της και επιβεβαιώνει την θέση του σκηνοθέτη της ανάμεσα στους πιο ξεχωριστούς δημιουργούς του σινεμά σήμερα.

 

 

 

 

Damon Wise του Empire βρήκε τις Άλπεις σπουδαίες:

Alps, new film from Dogtooth director, is great; a real puzzle but very rewarding. Another film to see cold.

 

 

Ο Gabe Klinger απ' το Cinema Scope τουίταρε:

Alps, Lanthimos' Dogtooth follow-up, likely won't get Oscar nom. more insular/cryptic/heady than the previous. Great nonetheless.

 

 

Ο PWellinski του festivalamok έγραψε:

I don't think there is a greek new wave coming, but lanthimos has proven with "Alps" his status as a highly praised auteur.

 

 

Ο Guy Lodge του InContention βαθμολογεί με Α-

Dazzling formal freakout on nervy theme of 'substitution' expands on the absurdist comedy and compositional elegance of Dogtooth. [A-]

 

 

Ο Xan Brooks, επίσημος κριτικός κινηματογράφου της Guardian ενθουσιάστηκε!

Got gloriously lost in Alps. Opaque, wicked-funny tale of bereavement gurus that puts the dead in deadpan. Smartest Venice film so far.

 

 

[-]

Υπήρξαν και κάποιοι που απογοητεύτηκαν (και τους βρήκα χάρη στο fix carre)

 

Carina Volkes (City Screen) : Alps: at 93mins was about 89mins too long. Some interesting ideas and funny moments but poorly and pretentiously executed.

Neil Young (JigsawLounge) : I just bailed on Alps after 1hr. Dogtooth, Attenberg and this are, for me, all just the same nothingy nothingness. Blind spot?

Jon Barrenechea (Splendorcinema) : Doh! Just realised Alps is from Dogtooth director... dissapointing follow up.

 

 

[+ -]

 

Και μια ψύχραιμη (προς το θετική) ματιά, απ' τον Γ. Ζουμπουλάκη στο Βήμα

 

(...) Τα χειροκροτήματα το βράδυ της Παρασκευής 2 Σεπτεμβρίου στην κατάμεστη αίθουσα Darserna ήταν μεν χλιαρά αλλά είχαν διάρκεια ενώ τα σχόλια αρκετών θεατών που ρωτήθηκαν μετά την προβολής, υπήρξαν ανάμεικτα, γεγονός που σημαίνει ότι η ταινία θα συζητηθεί.

Κάποιοι ενθουσιάστηκαν, κάποιοι ήταν μονολεκτικά αρνητικοί και κάποιοι είπαν ότι χρειάζεται χρόνος για να κατασταλάξουν στο αν αυτό που είδαν τους άρεσε ή όχι. Και ίσως αυτή η τελευταία προσέγγιση είναι η πιο σωστή για την ταινία. (...)

 

Η καλλιτεχνική αξία του φιλμ δεν συζητιέται. Κάθε πλάνο έχει την δική του ομορφιά, είναι παρμένο από την δική του, αλλόκοτη γωνία λήψης και σε αναγκάζει να μελετήσεις κάθε σκηνή του με σχολαστική  προσοχή, αν όχι να την ρουφήξεις.

Το χιούμορ δεν λείπει, ενώ ένα βίαιο ξέσπασμα γίνεται τόσο απότομα που σχεδόν σοκάρει. Οι ηθοποιοί παίζουν επίτηδες σαν μηχανικές κούκλες, δύσκολα προσδιορίζεις συναισθήματα και η αίσθηση της παγωμάρας είναι διάχυτη στο σύνολο της παράξενης αυτής ταινίας που ενδεχομένως να είναι ο καθρέφτης μιας άψυχης κοινωνίας που δεν μπορεί να ξεφύγει από το παρελθόν της.

 

 

* Περιμένω με αγωνία την κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου.

**Δείτε το πρώτο τρέιλερ της ταινίας.