Όσα χρειάζεται να ξέρουμε για την τέχνη του Γκωγκέν σε 5 λεπτά

Όσα χρειάζεται να ξέρουμε για την τέχνη του Γκωγκέν σε 5 λεπτά Facebook Twitter
Yellow Christ (Αυτοπροσωπογραφία, 1890-1891), Photo Credit: Musée d'Orsay, Παρίσι.
1

Τι θα ήταν ο Γκωγκέν, αν από τη ζωή του έλειπε η παράξενη, σχεδόν θανατηφόρα συνάντηση με τον Βαν Γκογκ; Ποιος θα ήταν; Ίσως παρέμενε ένας όχι και τόσο επιτυχημένος χρηματιστής, ίσως ο Βαν Γκογκ ζούσε για λίγο περισσότερο, ίσως δεν έφταναν ποτέ μέχρι τα μάτια μας τα αποτελέσματα της ολοζώντανης τέχνης και των δύο.

Κοσμικός, φιλόδοξος, χαρισματικός και κυρίως αυτοδίδακτος, ο Πωλ Γκωγκέν, θα παρατήσει τα πάντα στα 35 του και σπρωγμένος από τον Πισσαρό θα πιάσει τα πινέλα επηρεασμένος από την ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία: αυτό το ρεύμα που αρχικά θα τον ενθουσιάσει, θα το εγκαταλείψει με βδελυγμία σχεδόν, αναζητώντας πιο καθαρούς τρόπους για να φτάσει στα βαθύτερα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Στα 1886, τα ταξίδια του στη Βρετάνη, τον Παναμά και τη Μαρτινίκα, θα τον βάλουν σε σκέψεις για τον δυτικό τρόπο ζωής, τόσο ώστε 5 χρόνια αργότερα θα αφήνει για πάντα πίσω του την Ευρώπη με προορισμό την Ταϊτή, μακριά από την προσποίηση και τις υπεκφυγές της τέχνης του καιρού του, πιο κοντά στον αυθόρμητο τρόπο έκφρασης και σκέψης.

Βέβαια, είχε προηγηθεί μία περίοδος βαθιάς κατάθλιψης και φυσικά η συγκατοίκηση του με τον εξίσου ταλαιπωρημένο από την απόγνωση της ψυχικής νόσου Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Δύο χρόνια πριν την οριστική απόφαση του να εγκαταλείψει την Ευρώπη και τις ανέσεις της, είχε προηγηθεί μία καθοριστική για την ψυχοσύνθεση και την τέχνη του Γκωγκέν, νύχτα: στις 24 Δεκεμβρίου, στην κάμαρα τους στην Αρλ, μετά από έντονη λογομαχία, ο Βαν Γκογκ επιτίθεται στον Γκωγκέν και στη συνέχεια κόβει το αυτί του. Ο ένας οδηγείται στο ψυχιατρείο και ο άλλος στην περιπλάνηση. Ο ένας διοχετεύει τη φρενίτιδα του στο κίτρινο και ο άλλος επιχειρεί να εξηγήσει τα όσα συνέβησαν με φλογερά αντινατουραλιστικά κόκκινα.

Από τις Γυναίκες της Ταϊτής (1891) μέχρι το  Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε; (1897), ο Γκωγκέν με το χρώμα προσπαθεί να ξορκίσει τον θάνατο και όσα τον καλούν, να ξεπεράσει μία απόπειρα αυτοκτονίας και να εξηγήσει όσα μόνο η Τέχνη μπορεί. Ο ίδιος για το συγκεκριμένο έργο, σε σχετική ερμηνευτική του επιστολή θα γράψει: «Τελείωσα ένα φιλοσοφικό έργο με αυτό το θέμα που μπορεί να συγκριθεί με τα Ευαγγέλια»…

Γεννιέται σαν σήμερα, το 1848 και πεθαίνει στο νησί Μαρκέσας της Πολυνησίας το 1903. Φτωχός, μόνος και άρρωστος.

Η ολοζώντανη περιγραφική, κάποτε άγρια και κάποτε περίεργα τρυφερή τέχνη του ακολουθεί στο παρακάτω video.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια