Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά

Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης θα υπάρχει πλέον ως φάσμα χαμένο του πόθου, για να παραφράσω λίγο τον ποιητή. Όσο κι αν δεν του άρεσε του ίδιου, δεν ξέρω καμία άλλη ατάκα που να επιζεί μισό αιώνα και βάλε. «Κορίτσια, ο Μπάρκουλης!».
2

Γυρίζω τον χρόνο αρκετά χρόνια πίσω και θυμάμαι μια διαδρομή με το λεωφορείο Γ18, Αθήνα-Πέραμα. Στο ύψος των φυλακών Κορυδαλλού, ένας ψηλός ηλικιωμένος άνδρας, φαλακρός, με παχύ λευκό μουστάκι, μπήκε στο λεωφορείο. Φορούσε αθλητική φόρμα. Στεκόταν όρθιος, κρατιόταν απ' τη χειρολαβή για την ακρίβεια. Δεν άργησα να τον αναγνωρίσω. «Για δες, ο Μπάρκουλης», είπα μέσα μου, «ο βιολιστής στο "Μια τρελή-τρελή σαραντάρα", ο μουρντάρης ευεργέτης της Βλαχοπούλου στη "Θεία μου τη χίπισσα" χρησιμοποιεί το ίδιο λεωφορείο μ' εμένα για να πάει ποιος ξέρει πού». Μου ερχόταν κάπως που έβλεπα τον αλλοτινό ζεν-πρεμιέ στο δικό μου, «επίγειο» επίπεδο. Όσο για τη στάση όπου κατέβηκε, ενημερώθηκα από τους συνεπιβάτες, που κι εκείνοι τον αναγνώρισαν: «Εδώ απέναντι είναι ένα καφενείο όπου την αράζει και τα πίνει...».

Ας μην περάσει στον κόσμο η εικόνα του παρηκμασμένου, λούμπεν, πότη, αφημένου Μπάρκουλη. Ο Μπάρκουλης δεν πέθανε μόνος κι έρημος, όπως άλλοι κι άλλοι συνάδελφοί του. Δεν έσβησε σε γηροκομείο, σε τρώγλη ή, ακόμα χειρότερα, στον δρόμο. Είχε δίπλα του σύζυγο, παιδιά, εγγόνια και αγαπημένους φίλους. Ως το τέλος!

Την εικόνα του Μπάρκουλη δεν θα αμαυρώσει τίποτα. Κανένα ρεπορτάζ gossip εκπομπών και εντύπων. Θα είναι για πάντα ο ψηλός, σένιος γόης με την ωραία εκφορά του λόγου.

Και, ναι, σηματοδοτεί τέλος εποχής ο θάνατός του. Πόσοι έχουν απομείνει από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο; Ο Βουτσάς, η Καραγιάννη, η Γιουλάκη και μερικοί άλλοι, ζωή να 'χουν. Σκέφτεσαι πως καθώς οι δεκαετίες θα περνούν και, μάλλον, οι ταινίες τους θα συνεχίσουν να παίζονται, οι συγκεκριμένοι άνθρωποι θα είναι τα απομεινάρια, οι σκιές μιας εποχής που ο λαός ήταν φοβισμένος, αλλά γελαστός, προτού το φλερτ γίνει στυγνό καμάκι, προτού τα μπακάλικα γίνουν σούπερ μάρκετ και οι μπομπίνες των συνοικιακών κινηματογράφων κυριλέ multiplex.

Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Τζένη Καρέζη και Ανδρέας Μπάρκουλης στο φιλμ " Τζένη- Τζένη" (φωτό.: αρχείο ΦΙΝΟΣ)
Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Ο Ανδρεάς Μπαρκουλης και η Ρένα Βλαχοπούλου στο " Μια τρελή.- τρελή ... σαραντάρα "(φωτό.: αρχείο ΦΙΝΟΣ)

Ο Ανδρέας Μπάρκουλης θα υπάρχει πλέον ως φάσμα χαμένο του πόθου, για να παραφράσω λίγο τον ποιητή. Όσο κι αν δεν του άρεσε του ίδιου, δεν ξέρω καμία άλλη ατάκα που να επιζεί μισό αιώνα και βάλε. «Κορίτσια, ο Μπάρκουλης!». Ο συνάδελφός του, Κώστας Βουτσάς, είχε αφηγηθεί σχετικά στη LifO το 2009, όταν είχε γίνει «Αθηναίος της Εβδομάδας»: «Το "κορίτσια, ο Μπάρκουλης" βγήκε σε μια παρέλαση στο Καλλιμάρμαρο. Μια κοπέλα το φώναξε κι έμεινε. Χάλασε η παρέλαση, έτρεξαν όλα τα κορίτσια με τις ποδιές στον Μπάρκουλη. Είχαμε πολλές τέτοιες εκδηλώσεις θαυμασμού».

Το ντεμπούτο του ως ηθοποιού στον κινηματογράφο έγινε το 1957, στο βουκολικό δράμα «Μαρία η Πενταγιώτισσα» στο πλάι της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Νέοι κι οι δυο τους. Ακόμη ένα ντουέτο τους, το 1958, στο ερωτικό ιστορικό δράμα «Ο Μιμίκος και η Μαίρη». Ακολούθησαν οι συνεργασίες τους στο «Διακοπές στην Αίγινα», στη «Μουσίτσα». Το '59 παίζει στην ταινία με τον χαρακτηριστικότατο τίτλο «Πσιτ... κορίτσια» – ήταν ήδη ο υπ' αριθμ. 1 γόης του ελληνικού σινεμά, προκαλώντας φανατικές εκδηλώσεις θαυμασμού στον κοριτσόκοσμο. Συνεργασίες, επίσης, με σκηνοθέτες σαν τον Αλέκο Σακελλάριο, τον Γιάννη Δαλιανίδη, τον Γρηγόρη Γρηγορίου, τη Μαρία Πλυτά και πολλούς άλλους. Αρκετές ταινίες μαζί με τον Θανάση Βέγγο, τη Ρένα Βλαχοπούλου, τη Ζωή Λάσκαρη.

Ο Μπάρκουλης διατήρησε τη φινέτσα του ακόμη κι όταν πλησίαζε τα σαράντα. Δεν ήταν ο ζεν-πρεμιέ της πρώιμης νιότης αλλά ο ώριμος άνδρας με τους γκρίζους κροτάφους που εξακολουθούσε να θέλγει ερωτικά τις συμπρωταγωνίστριές του στον κινηματογράφο.

Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στο Δόλωμα (φωτό.: αρχείο ΦΙΝΟΣ)
Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Η Θεία μου η Χίππισα (φωτό.: αρχείο ΦΙΝΟΣ)
 

Κάπου εκεί, στα σαράντα του, ξέσπασε η γνωστή ιστορία με τα ναρκωτικά. Έφυγε στην Αμερική, στο Σικάγο, όπου κυκλοφόρησε και έναν προσωπικό δίσκο με λαϊκά ελληνικά τραγούδια. Διότι ο Μπάρκουλης, πέραν του υποκριτικού, διέθετε και τραγουδιστικό ταλέντο.

Αυτό ήταν και το προτέρημά του, κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ένας πραγματικά ταλαντούχος ηθοποιός, που είχε ξεκινήσει στο θέατρο, με τις ευλογίες μάλιστα του Μάνου Κατράκη, που υπήρξε ακόμη ωραίος, που ασχολήθηκε με το τραγούδι, ταξίδεψε, έκανε τρεις γάμους, απόκτησε παιδιά κι εγγόνια, αγάπησε και αγαπήθηκε, πέρασε όλες τις δυσκολίες και τα ελέη «του Θεού». Μια ζωή πλούσια, πολυδιάστατη, έντονη.

Την εικόνα του Μπάρκουλη δεν θα αμαυρώσει τίποτα. Κανένα ρεπορτάζ gossip εκπομπών και εντύπων. Θα είναι για πάντα ο ψηλός, σένιος γόης με την ωραία εκφορά του λόγου. Τον αποχαιρετώ, ενθυμούμενος μια σκηνή από ταινία του με τον Θανάση Βέγγο: ο Μπάρκουλης υποτίθεται ότι έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Ο κολλητός του, ο Βέγγος, μαθαίνει τα νέα από τηλεφώνημα που κάνει από περίπτερο. «Το χάσαμε το παλικάρι» μονολογεί. Πάνω στον θρήνο του, φεύγει και ξεχνάει να πληρώσει το τηλεφώνημα. «Ε, φίλε, το δίφραγκο» φωνάζει ο περιπτεράς, οπότε γυρνάει ο Βέγγος και του απαντάει: «Εδώ χάσαμε κοτζάμ παλικάρι, χάσε κι εσύ κάνα δίφραγκο»...

Έτσι λένε πολλοί Έλληνες σήμερα, 23 Αυγούστου του 2016, που χάθηκε οριστικά ο Ανδρέας Μπάρκουλης. Το χάσαμε το παλικάρι...

Για τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον αξεπέραστο γόη του ελληνικού σινεμά Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης και η Ζωή Λάσκαρη (φωτό.: αρχείο ΦΙΝΟΣ)
Σαν Σήμερα
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ