Κτίρια τη Νύχτα

Κτίρια τη Νύχτα Facebook Twitter
Φωτό: Kiku
0

Όταν συστήνεσαι στις συνεντεύξεις, συνήθως αναφέρεις την ιδιότητά σου και τις επιρροές σου. Ας πω, λοιπόν, ότι γράφω τραγούδια και πιθανολογώ ότι μ' επηρεάζει οτιδήποτε: από ένα τυχαίο πεζοδρόμιο μέχρι τις ανεπαίσθητες κινήσεις στο βλέμμα των ανθρώπων.

Ο πρώτος μου δίσκος είχε τίτλο «ΩΕΜ και η λαίμαργη αγάπη, οι υποθέσεις του πέμπτου κόσμου». Τα περισσότερα κομμάτια τα έγραψα το 2002, σε μια εποχή που δεν υπήρχαν τόσες διέξοδοι όσες σήμερα κι είχα φρικάρει με την περιρρέουσα κοινωνική δυσωδία. Έτσι, τα τραγούδια μου ήταν ένα σήμα Μορς προς εκείνους που ήθελαν να κρατηθούν ζωντανοί κι ένιωθαν την ίδια ασφυξία, βλέποντας τους συνομηλίκους τους να πνίγονται μέσα σε άβολα κοστούμια και λογιστικές συζητήσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί σημερινοί 25άρηδες έχουν αγαπήσει τον δίσκο. Βλέπουν κι αυτοί ό,τι έβλεπα κι εγώ τότε κι αναζητούν τρόπους για να συνεχίσουν να αναπνέουν φυσιολογικά.

Είχα βαθιά πίστη ότι αυτές οι σκέψεις αφορούσαν περισσότερους ανθρώπους κι έτσι, μετά πολλών εμποδίων, κατάφερα να ηχογραφήσω τα κομμάτια πριν από 5 χρόνια, στο σπίτι μου. Κυκλοφόρησε πέρσι, με ένα μικρό βιβλίο που περιείχε δικά μου σκίτσα, προσχέδια στίχων και χειρόγραφα κείμενα. Καμία εταιρεία δεν θα μπορούσε να καλύψει το κόστος αυτής της χειροποίητης συσκευασίας. Έτσι, προτίμησα να βγει σε περιορισμένα αντίτυπα, σαν ένα προσωπικό δώρο.

Τα τραγούδια μου είναι μια πορεία πίσω από αυτό που κρύβουν οι λέξεις, σαν να ψάχνω μέσα μου τον κοινό μας εαυτό. Εξάλλου, η σύγκλιση δεν θα έρθει ποτέ μέσα από επιδερμικές ιδεολογίες που συνιστούν οι συνήθεις φράσεις, δομές κι ενορχηστρώσεις, αλλά μέσα από μια δύσκολη βουτιά μέσα μας. Εκεί υπάρχουμε όλοι μαζί, πίσω από τις διαφορές μας.

Βέβαια, η τέχνη δεν μας κάνει αυτομάτως καλύτερους. Είναι απλώς η αφορμή να έρθουμε πιο κοντά. Από εκεί και πέρα, το πώς εξελίσσονται οι σχέσεις επαφίεται στην αντίληψη του καθενός. Τη μεγάλη αλλαγή γύρω μας δεν θα τη φέρει καμία ομάδα ή κίνημα, αλλά οι καθημερινές πράξεις κι επιλογές αξιοπρεπών ανθρώπων ως μονάδων.

Το κύριο χαρακτηριστικό της περασμένης δεκαετίας ήταν η ευκολότερη πρόσβαση στα εκφραστικά μέσα, ένεκα τεχνολογικής ανάπτυξης. Αυτό έφερε, μαζί με πολλά καλά, ένα πολύ μεγάλο κακό: άλλαξαν οι ρυθμοί της επεξεργασίας της πληροφορίας, με αποτέλεσμα να έχουμε γεμίσει με εκκωφαντικά απορρίμματα. Η σαχλαμάρα που κάποτε δεν θα έμπαινες καν στον κόπο να κοινοποιήσεις πλέον καταλαμβάνει μεγάλο τμήμα της αυτονόητης προβολής μας. Δεν αναφέρομαι τόσο στα κοινωνικά δίκτυα (που κι εκεί ισχύουν αυτά) όσο στην τέχνη. Βέβαια, αυτοί που σε κάθε εποχή επιβιώνουν είναι εκείνοι που παίρνουν στα σοβαρά αυτό που κάνουν - κι όχι τον εαυτό τους. Όσον αφορά αυτούς που πράττουν το ανάποδο, αργά ή γρήγορα τους τα τρώνε οι ψυχαναλυτές κι οι γιατροί. Σε κάθε περίπτωση, η διαρκής προβολή του ατόμου εις βάρος των πράξεών του με απωθεί. Γι' αυτό επέλεξα να δημοσιοποιώ τις μουσικές μου όχι με το επώνυμό μου αλλά με το όνομα «Κτίρια τη Νύχτα» (που δεν είναι προσωποκεντρικό). Πολλοί, μάλιστα, νομίζουν ότι πρόκειται για συγκρότημα. Έτσι, μέχρι στιγμής, κοιμάμαι και ξυπνάω ήρεμος, χωρίς να με απασχολούν τέτοια εγωπαθή μικροζητήματα.

Τα τραγούδια του νέου μου δίσκου γράφτηκαν μετά τα 30 μου. Φυσικά, ο χρόνος δεν δωρίζει κοινές εμπειρίες σε όλους, αλλά θεωρώ ότι οι κοινωνικές συνθήκες ενδεχομένως προσδίδουν κάποια κοινά στοιχεία σε κάθε περίοδο - που ο καθένας, βέβαια, τα διαχειρίζεται όπως πιστεύει. Έτσι, νομίζω ότι το χαρακτηριστικό των 35άρηδων είναι ότι εξακολουθούμε να είμαστε νέοι, άλλα σιγά σιγά νιώθουμε ότι δεν θα είμαστε για πάντα. Όταν είσαι 20, δεν σου πολυπερνάνε απ' τον νου αυτά, έχεις την ψευδαίσθηση της παντοτινής νεότητας. Ενώ τώρα, έστω υποσυνείδητα, φέρουμε τη γνώση του φθαρτού. Αυτό -στην ιδανική περίπτωση- λειτουργεί ως ώθηση για να γεύεσαι την κάθε μέρα ως δώρο και να απολαμβάνεις την ανάσα σου. Αξιολογείς αλλιώς τα στοιχεία της καθημερινότητας. Αυτός είναι ο διαρκής αγώνας που χρειάζεται για να ζεις όμορφα, να μην αποπροσανατολίζεσαι από μικρότητες.

Έτσι, αν το «ΩΕΜ» ήταν δίσκος ενδοσκόπησης κι ανασυγκρότησης δυνάμεων, ο νέος είναι περισσότερο φωτεινός κι έντονος, σαν μια συνειδητή ερωτική πράξη. Ήθελα τα νέα τραγούδια να βγάζουν μια ανθρωπίλα, να νιώθεις σε αυτά το δέρμα του άλλου. Ο δίσκος θα έχει τίτλο «Σημειώσεις άλυτων θεμάτων».

Αυτά που γράφω είναι κατά βάση ποπ τραγούδια. Δεν τα προορίζω για δοκιμιακή μελέτη, αλλά για να ερεθίσουν τις αισθήσεις και να δονήσουν το σώμα για όσο αυτά διαρκούν. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, βέβαια, όποιος θέλει μπορεί να διακρίνει τα προαναφερθέντα ζητήματα, τα οποία, κατά μία έννοια, συνοψίζονται στο εξής: το να είσαι ερωτευμένος και κατ' ουσίαν ευτυχής είναι η μεγαλύτερη επαναστατική πράξη στην εποχή μας. Αυτό σου δίνει τη διαύγεια για να ξεφορτώνεσαι καθετί ασήμαντο, όσο περνάνε τα χρόνια. Σήμερα αυτό το έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ