Η ένοχη δημοκρατία

Η ένοχη δημοκρατία Facebook Twitter
0

Mιλήστε μου για τη διαδικασία που ακολουθείτε στη συγγραφή των βιβλίων σας.

Συνήθως ξεκινάω από μια απορία, μάλλον υπαρξιακή, την οποία σταδιακά διευρύνω, ώσπου να γίνει συλλογική και να αφορά πολλούς ανθρώπους, όχι μόνο εμένα. Αν δεν μπορεί να διευρυνθεί, τότε δεν έχει νόημα να εκδοθεί, αξίζει μόνο ως καταχώριση σε προσωπικό ημερολόγιο. Ακολουθεί μια μακρά περιπέτεια ερευνών, αναγνώσεων, γραφών, θεωρήσεων κι αναθεωρήσεων, προκειμένου να καθοριστούν το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, η πλοκή, οι ήρωες, η γλώσσα, η μορφή αφήγησης. Μόλις το έργο αποκτήσει σάρκα και οστά, επιβάλλεται και επηρεάζει την εξέλιξη, υπερκεράζοντας, κάποιες φορές, τις δικές μου προθέσεις. Το βιβλίο τελειώνει όταν αισθανθώ ότι η αρχική απορία ικανοποιήθηκε, όχι επειδή βρήκα την απάντηση, αλλά επειδή τη διατύπωσα με κάποια πληρότητα.

Στα βιβλία σας αναγνωρίζει κανείς στοιχεία επιστημονικής φαντασίας, πολιτικού θρίλερ, υπαρξιακού δράματος και παραμυθιού. Τελικά, αυτό το μείγμα δίνει το δικό σας λογοτεχνικό στίγμα;

Πολύ ωραίο ακούγεται. Ειλικρινά, δεν ξέρω ποιο είναι το λογοτεχνικό μου στίγμα ή αν έχω τέτοιο, πάντως το μείγμα που περιγράψατε περιέχει τα λογοτεχνικά είδη που αγαπώ ως αναγνώστρια.

Στο τελευταίο σας βιβλίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, υποστηρίζετε ότι μόνο αν συμπράξουν η τέχνη και η διανόηση μπορούμε να ελπίζουμε σε μια κοινωνική αλλαγή. Είναι μια ασφαλής διαπίστωση αυτή;

Η κοινωνική αλλαγή είναι πολύπλοκο φαινόμενο κι όποιος θέλει να είναι ακριβής, σίγουρα δεν θα ορίσει τους παράγοντες που την προκαλούν μόνο με σύμβολα, όπως κάνω εγώ. Θα μπω στον πει- ρασμό να διαχωρίσω και πάλι την ατομική απορία από τον συλλογικό προβληματισμό. Αναρωτήθηκα με ποιον τρόπο προσεγγίζεται καλύτερα η έννοια του Θανάτου, ποιο όχημα αποκαλύπτει την αλήθεια του Τέλους, ώστε να αναδειχτεί όχι μόνο η χρησιμότητα αλλά και η ομορφιά του. Το όχημα της θρησκείας, της αγοράς, της νομικής επιστήμης, της βιολογίας, των μαθηματικών; Απέκλεισα όλα τα προηγούμενα και διχάστηκα ανάμεσα στο ένστικτο (Τέχνη) και τη γνώση (Διανόηση). Κατέληξα ότι η ένωσή τους παράγει ποίηση, τον ασφαλέστερο δρόμο για την αλήθεια και ταυτόχρονα το ζητούμενο κάθε λογοτέχνη. Κατόπιν, επιχείρησα να εφαρμόσω τον παραπάνω συλλογισμό σ’ ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο κι έτσι σχηματίστηκαν σιγά σιγά η μετα-καπιταλιστική Ευρώπη, οι επαγγελματικές κάστες, το πολίτευμα της Συντεχνιακής Δημοκρατίας, το δημοψήφισμα του Θανάτου, με λίγα λόγια η πλοκή του βιβλίου. Όταν το έργο απέκτησε σάρκα και οστά, άρχισε να εγείρει απαιτήσεις, εφόσον το προσωπικό είχε γίνει κοινωνικό. Έπρεπε να μετατρέψω την ατομική λύση σε πολιτική, δηλαδή να εξετάσω αν η παραπάνω συλλογιστική μπορούσε να εφαρμοστεί στην καθημερινότητα. Με τη μέθοδο της δοκιμής και της πλάνης οδηγήθηκα στο συμπέρασμα ότι η κοινωνική αλλαγή προϋποθέτει πάθος και πνεύμα, δηλαδή τολμηρή δράση και νηφάλια ερμηνεία, γιατί η πρώτη χωρίς τη δεύτερη είναι μόνο καταστροφή, ενώ η δεύτερη χωρίς την πρώτη δεν θα φτάσει ποτέ στην ανατροπή. Δεν μου φαίνεται και τόσο λάθος.

Πώς μια ευνομούμενη δημοκρατία, όπως αυτή που περιγράφετε στην «Ενοχή της αθωότητας», οδηγείται στο έγκλημα;

Επειδή η υπέρβαση είναι δυσκολότερη απ’ το καθαγιασμένο σφάλμα. Κάθε μέλος του δικαστηρίου εκπροσωπεί ένα παγιωμένο δόγμα κι αντιμετωπίζει το ερώτημα «ελευθερία ή θάνατος στον αθώο κρατούμενο» μέσα από την περιοριστική οπτική των άκαμπτων αρχών του. Θεωρεί, λοιπόν, ότι θα μειώσει την πιθανότητα πολιτικού λάθους, αν διαπράξει ένα ποινικό αδίκημα.

Πιστεύετε ότι αυτό προσομοιάζει καθόλου στην ιστορία με την πρόσφατη δολοφονία του Οσάμα μπιν Λάντεν και την επικρότηση της πράξης αυτής από τον κατά τα άλλα «δίκαιο» και «ευνομούμενο» δυτικό κόσμο; Δεν υπάρχει κάποια διαστρέβλωση των εννοιών αυτών στη συγκεκριμένη πράξη;

Η κοινωνία σκοτώνει αυτό που η ίδια κατασκεύασε για να σκοτωθεί, αφού πρώτα την καταστρέψει και, όσο διαρκεί το εκατέρωθεν φονικό, όλες οι πλευρές υμνούν τα ανθρώπινα δικαιώματα; Μπα, δεν θα έλεγα ότι μοιάζει με το βιβλίο μου. Εγώ περιγράφω μια κοινωνία έτοιμη να σκοτώσει αυτό που ήταν αναπόφευκτο να κατασκευαστεί για να την καταστρέψει και όσο διαρκεί το νόμιμο φονικό όλες οι πλευρές υμνούν τα ανθρώπινα δικαιώματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ