Γκαραμπέτ Καλφαγιάν

Γκαραμπέτ Καλφαγιάν Facebook Twitter
0

Όταν γεννήθηκα, το σπίτι μας, στο σημείο που είναι και τώρα χτισμένη η πολυκατοικία που μένουμε επί της οδού Διαλέττη, ήταν η κατοικία της οικογένειας ήδη εξήντα χρόνια.

Ο παππούς μου, από την πλευρά της μητέρας μου, όταν έφερε την οικογένειά του από τη Μικρά Ασία, προτίμησε να εγκατασταθεί σε μια γειτονιά που κατοικούσαν Χριστιανοί, και καθώς στα τέλη του 19ουαιώνα οι αρμενικές οικογένειες της Θεσσαλονίκης δεν αριθμούσαν πάνω από σαράντα, διάλεξε μια περιοχή αμιγώς ελληνική.

Έλληνες μικροεπιχειρηματίες, η μεσαία τάξη των διαστάσεων εκείνης της εποχής. Όπως και ολόκληρη η περιοχή από το Ιπποδρόμειο μέχρι την Καμάρα. Ο άξονας δε από τη θάλασσα μέχρι τη Ροτόντα, αυτό που σήμερα λέγεται πλατεία Ναυαρίνου, ήταν μια υπερυψωμένη περιοχή, καθώς με τα χρόνια τα ερείπια είχαν καλυφθεί με χώμα. Τα σοκάκια γύρω από αυτή που οδηγούσαν στην Αγ. Σοφία ήταν όλα καλντερίμια με φτωχικά σπίτια, μια νησίδα που κατοικείτο αποκλειστικά από Εβραίους.

Θυμάμαι, μικρό παιδί, κάθε Παρασκευή οι γυναίκες να φορούν τις παραδοσιακές τους ενδυμασίες και να κατευθύνονται προς τις άλλες εβραϊκές συνοικίες 151, Χιρς, Μισραχί.

Δεν θα την έλεγα εβραιούπολη τη Θεσσαλονίκη,αλλά η εβραϊκή παρουσία ήταν έντονη και οι άνθρωποι του εμπορίου έπρεπε να ξέρουν μερικές κουβέντες στα εβραϊκά για να μπορούν να συναλλάσσονται.

Ήμουν δεν ήμουν επτά χρονών όταν βρέθηκα με τον πατέρα μου στην οδό Φράγκων, τη μεταξική περίοδο, και υπήρχαν μαγαζιά με τα στόρια βαμμένα κίτρινα. Ήταν τα εβραϊκά μαγαζιά που αρνιόνταν να εφαρμόσουν την αργία της Κυριακής. Στο τέλος αναγκάστηκαν να υπακούσουν.

Κάθε Μεγάλη Πέμπτη, στην πλατεία Ιπποδρομίουοι ενορίτες έκαιγαν τον Ιούδα. Μετά τον πόλεμο και τον αφανισμό των Εβραίων, αυτό το βάρβαρο έθιμο καταργήθηκε και δεν αποπειράθηκε ποτέ ξανά κανείς να το αναβιώσει.

Ο πατέρας μου μαζί με τον αδελφό του ήρθαν στην Ελλάδα από την Κιλικία με τη Μικρασιατική Καταστροφή και με ελληνικό πλοίο του Μποδοσάκη. Ενώ οι γονείς τους και άλλα επτά μέλη της οικογένειάς τους είχαν πέσει θύματα της γενοκτονίας του '15, οι δυο τους σωθήκαν ως μαθητές του αμερικανικού κολλεγίου της Ταρσού.

Η Θεσσαλονίκη πάντα ήταν μια πόλη στην οποία κατέφευγαν οι καταδιωγμένοιύστερα από μεγάλες συγκρούσεις, τόσο κατά το 19ο όσο και κατά τον 20ό αιώνα. Άλλωστε ένα μεγάλο της μέρος ήταν παραγκούπολη προσφύγων. Η μεγάλη φτωχομάνα, όπως πολύ σωστά την αποκαλούσαν. Στο μεσοπόλεμο υπήρχαν κτίρια που θύμιζαν ακόμη την τουρκοκρατία εξαιτίας του τουρκομπαρόκ, ένα στυλ κράμα Ανατολής και Δύσης, αλλά τότε ήταν που άρχισε η ανοικοδόμηση με τη Δυτική τεχνοτροπία της εποχής.

Η ζωή της αστικής τάξης επικεντρωνόταν κυρίως στην παραλία. Το Mediterranée θεωρούταν το πιο διάσημο ξενοδοχείο των Βαλκανίων, στο οποίο γινόντουσαν πάρτι με σκανδαλώδεις εξαλλοσύνες, όπως όταν ο καπνέμπορας Αράμ Τακβοριάν πέταξε με τους φίλους του το πιάνο με ουρά της σάλας χορού στη θάλασσα!

Μέχρι και λίγο πριν τον πόλεμο, η μητέρα μου συνήθιζε κάθε Πέμπτη να προσκαλεί τις φίλες της, συμμαθήτριές της από το γαλλικό σχολείο, για five o'clock tea στο τρανό ζαχαροπλαστείο Floca της Τσιμισκή. Κυρίως Ελληνίδες, και κάποιες Εβραίες. Μια συνήθεια της εύπορης τάξης. Όπως και το να πηγαίνουν για weekend στη Βιέννη με το Balcan Express. Θυμάμαι και τη μητέρα μου να «πετάγεται» κάποιες φορές για καφέ μέχρι τη Βιέννη!

Τη μέρα που μπήκαν οι Γερμανοί στην πόλη ήμουν μαζί της στη Χαριλάου, και καθώς πλησίαζε ένα σύννεφο από τανκς και οχήματα με τη σβάστικα, δάκρυσε και είπε: «Είδα τη Θεσσαλονίκη να απελευθερώνεται, πώς θα αντέξω να τη δω να σκλαβώνεται πάλι;»

Στη διάρκεια της Κατοχής, έπεσε μεγάλη πείνακαι ο πατέρας μου, ως πρόεδρος της αρμενικής παροικίας, είχε αναλάβει μαζί με άλλους εύπορους Αρμένιους να προσφέρει φαγητό στα παιδιά των φτωχών οικογενειών. Το χειμώνα του '41-42 δεν κάθισα ποτέ στο τραπέζι με τους γονείς μου. Η μητέρα μου με υποχρέωνε να κάθομαι με τα παιδάκια που ερχόντουσαν σπίτι μας να φάνε. Κάτι που αργότερα εκτίμησα πολύ στη διαπαιδαγώγησή της για να μην αισθάνομαι ανώτερος από το συνάνθρωπό μου!

Η γενιά μου, που ζήσαμε έναν πόλεμο και έναν εμφύλιο, είμαστε πιο ψύχραιμοι στις πιθανές καταστάσεις που εναλλάσσονται στη ζωή. Μες στον πόλεμο δημιουργήθηκε η τάξη των μαυραγοριτών και των δωσίλογων, ενώ είδαμε πολλούς ευκατάστατους και καλλιεργημένους ανθρώπους να εξευτελίζονται.

Με την αποχώρηση των Γερμανών και την απελευθέρωση, η Θεσσαλονίκη βρέθηκε να κομμουνιστοκρατείται. Παντού έβλεπες κόκκινες σημαίες και σφυροδρέπανα. Την Τούμπα την αποκαλούσαν Στάλινγραντ-Τούμπα. Λαϊκός στρατός και πολιτοφυλακή, προσαγωγές συνεργατών των κατοχικών δυνάμεων.

Τότε έγινε και ο μεγάλος επαναπατρισμός Αρμενίων στη σοβιετική Αρμενία. Έφυγαν περισσότεροι από πέντε χιλιάδες. Η οικογένειά μου δεν είχε λόγο να φύγει. Είχαμε ρίζες εδώ, είχαμε αποκτήσει περιουσία, και όσο για τον κομμουνισμό, τον είχαμε ήδη δοκιμάσει! Ήμασταν πάνω απ' όλα Θεσσαλονικείς.

Τη δεκαετία του '50, η Ελλάδα ανοικοδομείται με το σχέδιο Μάρσαλ. Ήμουν από εκείνους που έτρεφαν θαυμασμό για την Αμερική, ως απόφοιτος του κολλεγίου Ανατόλια. Καθώς ταξίδευα και πολύ, πράγμα σπάνιο για την εποχή, κι ερχόμουν σε επαφή με την Ευρώπη, ευελπιστούσα κι εγώ στο χτίσιμο μιας νέας Ελλάδας.

Με τον πνευματικό κόσμο της πόλης είχα επαφή μέσω του φίλου μου Βασίλη Βασιλικού και τον κύκλο του περιοδικού «Μορφές». Αλλά το ενδιαφέρον μου ήταν επικεντρωμένο στα αρμενικά ζητήματα. Έγινα αρχηγός της νεολαίας μας και αγωνιούσα πώς να κρατήσουμε την οντότητά μας και πώς θα προβάλουμε τις θέσεις μας.

Στις εθνικές επιδιώξεις δεν μπορείς να βάζεις ημερομηνία λήξης, οι αγώνες διαρκούν, παίρνουν πάρα πολύ χρόνο. Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης υπήρξα ο πρώτος επιτετραμμένος του υπουργείου Εξωτερικών της Αρμενίας στο δικό μας ΥΠ.ΕΞ. μέχρι που εδραιώθηκαν διπλωματικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.

Επί των ημερών μου, κατόρθωσα να κάνω τη Θεσσαλονίκη διακομιστικό κέντρο ανθρωπιστικής βοήθειας στην Αρμενία. Εκατοντάδες τόνοι φάρμακα και τρόφιμα συγκεντρώνονταν εδώ από την Ευρώπη και την Κύπρο και με αεροπλάνα C130 της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, τα οποία παραχωρούσε η κυβέρνηση, έφευγαν καθημερινώς επί τρία χρόνια με προορισμό το Ερεβάν.

Τους δύο λαούς, Αρμένιους και Έλληνες, μας ενώνουν η κοινή μοίρα, η κοινή θρησκεία, κοινές χαρές, αγώνες και απογοητεύσεις. Δύο αρχαίοι λαοί, γνώριμοι από την εποχή του Ηροδότου.

Εγώ προσωπικά νιώθω διπλά «πλούσιος» με τη διπλή μου ταυτότητα, Αρμένιος και Έλληνας συγχρόνως!

Δικαιολογώ την ανασφάλεια και το συντηρητισμό της Θεσσαλονίκης λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Όσο και να προσπαθούμε να ξελασκάρουμε από τους παλιούς φόβους, με τέτοιο παρελθόν και τόσο κοντά στα σύνορα, πάντα θα ανησυχούμε.

Συνεντεύξεις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ