Απεργία την Πρωτομαγιά

Μυστηριώδη ραδιοκύματα έφτασαν από μακρινό γαλαξία- Τι λένε οι αστρονόμοι

Μυστηριώδη ραδιοκύματα έφτασαν από μακρινό γαλαξία- Τι λένε οι αστρονόμοι Facebook Twitter
GETTY IMAGES

Μυστηριώδη ραδιοκύματα από έναν μακρινό γαλαξία, ανίχνευσαν αστρονόμοι στον Καναδά. Όπως παραδέχονται οι επιστήμονες, η ακριβής προέλευση των ραδιοκυμάτων τους είναι εντελώς άγνωστη.

Οι αστρονόμοι κατέγραψαν μία αλληλουχία δεκατριών ακαριαίων ραδιοκυμάτων, γνωστών και ως FRB, από μία πηγή σε απόσταση 1,5 δισεκατομμυρίων φωτός μακριά από το ηλιακό μας σύστημα.

Ανάμεσα σε αυτές τις 13 ραδιο-εκλάμψεις, με διάρκεια μερικών κλασμάτων του δευτερολέπτου η κάθε μία, υπήρχε ένα ασυνήθιστο, επαναλαμβανόμενο σήμα, από την ίδια πηγή. Το σήμα καταγράφηκε με πανομοιότυπο τρόπο συνολικά έξι φορές.

Παρόμοιο περιστατικό έχει καταγραφεί μόνο άλλη μία φορά στο παρελθόν. Αυτό σημαίνει ότι «μπορεί να υπάρχουν περισσότερες (σ.σ πηγές) εκεί έξω», εξηγεί η αστροφυσικός Ίνγκριντ Στέαρς, από το πανεπιστήμιο UBC.

«Περισσότερες επαναλήψεις και περισσότερες διαθέσιμες πηγές για μελέτη, μπορεί να μας επιτρέψουν να κατανοήσουμε αυτούς τους κοσμικούς γρίφους: από που προέρχονται και τι τους προκαλεί».

Το παρατηρητήριο CHIME, στην κοιλάδα Οκανάγκαν της Βρετανικής Κολομβίας, αποτελείται από ημικυλινδρικές κεραίες 100 μέτρων, που σαρώνουν τους ουρανούς του βόρειου ημισφαιριού κάθε μέρα.

Το τηλεσκόπιο, που λειτουργεί μόλις τον τελευταίο χρόνο, «έπιασε» τους 13 μυστηριώδεις ραδιοπαλμούς σχεδόν αμέσως μετά τα εγκαίνιά του.

Μέχρι τώρα, οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει συνολικά 60 τέτοιες γρήγορες εκπομπές ραδιοκυμάτων, και από αυτές μόλις δύο επαναλαμβάνονται.

«Οι ιδιότητες αυτής της δεύτερης πηγής επαναληπτικών ραδιοκυμάτων είναι πολύ παρόμοιες με αυτές της πρώτης», επισημαίνει ο Σρίχαρς Τεντουλκάρ, ερευνητής του πανεπιστημίου McGill στον Καναδά.

Τα ραδιοκύματα FRB είναι κοφτά και ισχυρά ραδιοκύματα, που έρχονται από πολύ μακρινές περιοχές. Εκτιμάται πως υπάρχουν περίπου 1.000 τέτοιες πηγές στο Διάστημα.

Οι επιστήμονες έχουν στο παρελθόν προτείνει μία σειρά θεωριών για την προέλευσή τους, με «βασικούς ύποπτους» τους αστέρες νετρονίων που σχηματίζουν ισχυρότατα μαγνητικά πεδία γύρω τους. Ωστόσο καμία θεωρία δεν έχει ως τώρα επαληθευθεί από τα παρατηρησιακά δεδομένα.

Με πληροφορίες από BBC