Μετά από τέσσερις δεκαετίες εργασιών αποκατάστασης άνοιξαν για το κοινό τα τρία σπίτια με τις εμβληματικές νωπογραφίες στην Πομπηία, έργο που ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας χαρακτήρισε εξέλιξη «εθνικής λύτρωσης».

 

Οι εργασίες αποκατάστασης αποκάλυψαν υπέροχα φρέσκο και τοιχογραφίες από τη ρωμαϊκή καθημερινότητα σε τρία αριστουργηματικά κτίσματα που η ηφαιστειακή τέφρα διατήρησε άθικτα από το χρόνο και τους αρχαιοκάπηλους, αλλά  «τραυμάτισε» σεισαμός προ σαράντα χρόνων: το «Σπίτι των Εραστών», το «Σπίτι του Οπωρώνα» και το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης».

 

Μία από τις ειδικούς που εργάζονται στο προστατευόμενο μνημείο της Unesco - ΕΡΑ
Μία από τις ειδικούς που εργάζονται στο προστατευόμενο μνημείο της Unesco - ΕΡΑ

 

Όπως σημείωσε ο Ντάριο Φραντσεσίνι, όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Πολιτισμού, το 2014, η Πομπηία ήταν αντανάκλαση των προβλημάτων της Ιταλίας: Τα κτήριά της ήταν έρμαια του χρόνου και των απεργιών, κατέρρεαν και ήταν κλειστά πολλές φορές για τους τουρίστες. Το κοινοτικό κονδύλι ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση επίσπευσε τις διαδικασίες και στην κυριολεξία μεταμόρφωσε την αρχαία πόλη της νότιας Ιταλίας που θάφτηκε, το 79 μ.Χ, από λάβα και ηφαιστειακή τέφρα, μετά την έκρηξη του Βεζούβιου.

 

Το κτίσμα πήρε το όνομά του από μία επιγραφή που δεσπόζει σε τοίχο του κτηρίου που πιθανότατα λειτουργούσε ως οίκος ανοχής - ΕΡΑ
Το κτίσμα πήρε το όνομά του από μία επιγραφή που δεσπόζει σε τοίχο του κτηρίου που πιθανότατα λειτουργούσε ως οίκος ανοχής - ΕΡΑ

 

Μετά από έναν ισχυρό σεισμό το 1980, ο «Σπίτι των Εραστών» ήταν τόσο επικίνδυνο ώστε απαγορεύτηκε ακόμα και η είσοδος των συντηρητών του και του αρχαιολογικού προσωπικού. Το κτίσμα πήρε το όνομά του από μία επιγραφή που δεσπόζει σε τοίχο του κτηρίου που πιθανότατα λειτουργούσε ως οίκος ανοχής: "Amantes, ut apes, vitam melitam exigunt" - «Οι εραστές, όπως και οι μέλισσες, ζουν μια ζωή γλυκιά σαν μέλι».

 

Συντηρητές εργάζονται στο φρέσκο του «Σπιτιού των Εραστών» - ΕΡΑ
Συντηρητές εργάζονται στο φρέσκο του «Σπιτιού των Εραστών» - ΕΡΑ

  

«Η δουλειά μας δεν είναι δύσκολη, όμως απαιτεί υπομονή. Κάθε οικία έχει κάτι όμορφο που την κάνει ξεχωριστή έναντι των άλλων» εξηγεί η Βιτόρια Κουτόλο, μία εκ των 400 συντηρητών.

 

Το «Σπίτι του Οπωρώνα» περιλαμβάνει θεαματικές αναπαραστάσεις βουκολικών και παραθαλάσσιων σκηνών. Μία από αυτές μία νωπογραφία συκιάς, πάνω στα κλαδιά της οποίας κάθονται πουλιά κι ένα φίδι σκαρφαλώνει τον κορμό της. Δεν πρόκειται για σύμβολο πειρασμού, λένε οι ειδικοί, αλλά οιωνό ευημερίας σύμφωνα με τους Αρχαίους Ρωμαίους.

 

«Ο Λε Κορμπιζιέ είχε ζωγραφίσει εδώ, όταν επισκέφτηκε το μέρος, τη δεκαετία του 1920. Εκτίμησε πολύ την παρουσία της φύσης, τα μικρά περιβόλια μέσα στα σπίτια. Ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά της Πομπηίας» εξηγεί ο Μάσιμο Οσάνα, διευθυντής της αρχαιολογικής τοποθεσίας.

 

Το «Σπίτι του Οπωρώνα» περιλαμβάνει θεαματικές αναπαραστάσεις βουκολικών και παραθαλάσσιων σκηνών - ΕΡΑ
Το «Σπίτι του Οπωρώνα» περιλαμβάνει θεαματικές αναπαραστάσεις βουκολικών και παραθαλάσσιων σκηνών - ΕΡΑ

 

Μία από τις νωπογραφίες στο «Σπίτι του Οπωρώνα» αναπαριστά μια συκιά, πάνω στα κλαδιά της οποίας κάθονται πουλιά κι ένα φίδι σκαρφαλώνει τον κορμό της - ΕΡΑ
Μία από τις νωπογραφίες στο «Σπίτι του Οπωρώνα» αναπαριστά μια συκιά, πάνω στα κλαδιά της οποίας κάθονται πουλιά κι ένα φίδι σκαρφαλώνει τον κορμό της - ΕΡΑ

 

«Ο Λε Κορμπιζιέ είχε ζωγραφίσει εδώ, όταν επισκέφτηκε το μέρος, τη δεκαετία του 1920» - ΕΡΑ
«Ο Λε Κορμπιζιέ είχε ζωγραφίσει εδώ, όταν επισκέφτηκε το μέρος, τη δεκαετία του 1920» - ΕΡΑ

 

Το εξωτερικό του «Σπιτιού του Ωπωρώνα» - ΕΡΑ
Το εξωτερικό του «Σπιτιού του Ωπωρώνα» - ΕΡΑ

 

Το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης» πήρε το όνομά του από μία τοιχογραφία στη βόρεια πλευρά του περιστυλίου που αναπαριστά ένα εμπορικό πλοίο με την επιγραφή «Ευρώπη» που παραπέμπει στην Αρπαγή της Ευρώπης από το Δία.

 

Το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης» πήρε το όνομά του από μία τοιχογραφία στη βόρεια πλευρά του περιστυλίου
Το «Σπίτι του πλοίου Ευρώπης» πήρε το όνομά του από μία τοιχογραφία στη βόρεια πλευρά του περιστυλίου


Οι εργασίες συντήρησης κι από κατάστασης των αρχαίων αυτών τοποθεσιών στην Πομπηία θα συνεχιστούν. Και ήδη έχουν επηρεάσει το τουριστικό ενδιαφέρον. Καθώς από το 2014 ο αριθμός επισκεπτών έχει αυξηθεί κατά 47% - με περίπου 4 εκατομμύρια μόλις τον περασμένο χρόνο.

 

«Η Πομπηία είναι μία ιστορία αναγέννησης και λύτρωσης, ένα παράδειγμα για ολόκληρη την Ευρώπη σε ότι αφορά τα κοινοτικά κονδύλια», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Πολιτισμού. Επιπλέον 50 εκατομμύρια ευρώ έχουν εγκριθεί για την συνέχιση των απαραίτητων έργων στην αρχαία πόλη.

 

 

Με πληροφορίες από The Times