Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Η πρόσκληση έγινε σε καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τις τεχνικές του wheatpasting και του stencil, καθώς αυτές είναι κατάλληλες για εξωτερικούς χώρους και αντέχουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Σίγουρα κατά τις διαδρομές σας στην πόλη θα έχετε πέσει πάνω σ' εκείνα τα γκρίζα κουβούκλια του ΟΤΕ με τα χιλιάδες καλώδια, τα οποία βρίσκονται σε κάθε γειτονιά της Αθήνας. Ονομάζονται ΚΑΦΑΟ και ουσιαστικά αποτελούν την ελληνοποιημένη προφορά του γερμανικού αρκτικόλεξου KV (Κα-Φάου) που προέρχεται από τη λέξη «Kabelverzweiger» και σημαίνει «καλωδιοκατανεμητής».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Το κάλεσμα αφορούσε περίπου 100 κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, στο Σύνταγμα, στην Ομόνοια και στο Μοναστηράκι, στο πλαίσιο της δράσης καθαρισμού όψεων του «This Is Athens – Polis».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Αφού καθαρίστηκαν οι επιφάνειες, οι δημιουργοί άρχισαν να τις ζωγραφίζουν. Άλλοι επέλεξαν αστικά τοπία, άλλοι πρόσωπα, ενώ βρέθηκαν και κάποιοι που δημιούργησαν μερικά πολύ ευφάνταστα έργα, όπως αυτό στο ΚΑΦΑΟ της οδού Αθηνάς 24, που, χάρη στον εικαστικό Δημήτρη Κρέτση, μετατράπηκε σε βαλίτσα.

Η πρόσκληση έγινε σε καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τις τεχνικές του wheatpasting και του stencil, καθώς αυτές είναι κατάλληλες για εξωτερικούς χώρους και αντέχουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος, ενώ, για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging, η οποία δεν επιτρέπει καμία απολύτως μουτζούρα. Πρόκειται, ουσιαστικά, για την ίδια ουσία που χρησιμοποιεί ο δήμος Αθηναίων στους τοίχους της πόλης τον τελευταίο χρόνο για να σβήνει τα παράνομα γκράφιτι.

Το κίτρινο, το μπλε και το κόκκινο αντικατέστησαν το γκρίζο και τα ΚΑΦΑΟ έχουν μετατραπεί πια σε μερικά από τα πιο Ιnstagram friendly σημεία της Αθήνας, ενώ υπάρχουν ακόμα και επαρχιακές πόλεις, όπως η Καλαμάτα, που έχουν αποφασίσει να κάνουν το ίδιο και στα δικά τους κουτιά του ΟΤΕ.

Ένας από τους street artists που συμμετείχε στη δράση ήταν ο b., ο οποίος σχεδίασε 5 ΚΑΦΑΟ από την Ομόνοια μέχρι το Σύνταγμα, στη Σταδίου και στην πλατεία Καρύτση. Για εκείνον ήταν κάτι πρωτόγνωρο, καθώς τις περισσότερες φορές ζωγραφίζει πάνω σε τοίχους. «Το πλεονέκτημά τους είναι πως μπορείς να τα παρατηρήσεις από πολλές πλευρές. Πρόκειται, ουσιαστικά, για κάτι ανάμεσα σε τοιχογραφία και γλυπτό» επισημαίνει. Ο ίδιος αποφάσισε να σχεδιάσει πάνω στα ΚΑΦΑΟ πέντε έντονα πρόσωπα. «Ήθελα να είναι φάνκι για να ξεχωρίζουν από το γύρω αστικό περιβάλλον. Ήθελα να φαίνεται σαν να πετιέται ένα πρόσωπο από το πεζοδρόμιο».

Για τον b. τέτοιες δράσεις μόνο αισιόδοξες μπορεί να είναι.

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Κάποιοι καλλιτέχνες επέλεξαν αστικά τοπία, κάποιοι άλλοι πρόσωπα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ