Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
0

Η τεράστια ξεφούσκωτη σωστική λέμβος που αντικρίζεις με το που ανοίξεις τη βαριά μεταλλική πόρτα της γκαλερί The Breeder δίνει τον τόνο για τη νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους με τίτλο «Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος».

Πρόκειται για μία αυθεντική λέμβο από τα '80s, από τις πρώτες που χρησιμοποιήθηκαν σε διασώσεις στις ελληνικές θάλασσες, μαζί με όλα τα σχετικά εξαρτήματα. Πάνω της, σε συγκεκριμένα σημεία, ο Κύπριος καλλιτέχνης έχει εναποθέσει μερικά πορτοκάλια, αναφορά στις νεκρές φύσεις του Σεζάν και άλλων εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης.

Όλα τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει ο Σωκράτους σε αυτό το πρότζεκτ είναι αυθεντικά, αναζητήθηκαν και βρέθηκαν έπειτα από μακρά έρευνα για το ζήτημα της διάσωσης στην Ελλάδα.

Υπάρχουν ακόμα και ολόκληρα κομμάτια από πλεούμενα, όπως αυτό που είναι τοποθετημένο επίσης κοντά στην είσοδο και το οποίο ο καλλιτέχνης έχει σμιλέψει με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζει «κάθισμα» δύο θέσεων – μπορείς να κάνεις εικόνα δύο ανθρώπους να επιπλέουν πάνω σε αυτό, κατευθυνόμενοι προς τον χαμό ή τη σωτηρία τους.

Ο καλλιτέχνης δεν παραλείπει να μου διευκρινίσει πως η χρήση του πλαστικού έχει αλλάξει από τα '80s μέχρι σήμερα, μια και πλέον η οικολογική συνείδηση είναι κάπως πιο έντονη και επιτακτική, χωρίς όμως αναιρεί το γεγονός ότι η ζωή μας δεν εξακολουθεί να εξαρτάται από αυτό το υλικό. Προκύπτει έτσι ένας επιπλέον προβληματισμός που αποτελεί για τον θεατή τροφή για σκέψη.

Ο Σωκράτους δούλεψε για πολύ καιρό με μια εταιρεία που κατασκευάζει πλεούμενα, κατά την προσφιλή μέθοδο της εμβάθυνσης στο αντικείμενο της εκάστοτε καλλιτεχνικής του ενασχόλησης και της αναζήτησης της φόρμας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία επιθυμούσε να προσεγγίσει το πνεύμα της Ναυπηγικής αλλά κυρίως να βρει τα υλικά που θα χρησιμοποιούσε για τα έργα του.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
«Έχω δεχτεί όλο αυτό που μου συμβαίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Και βέβαια δεν ξεχνώ την καταγωγή μου – έχω περάσει από Πράσινες Γραμμές... Η ιστορία δεν αλλάζει, επαναλαμβάνεται». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πρόσωπο κλειδί σε όλη την πορεία αυτής της έρευνας αλλά και της υλοποίησης των έργων ήταν, όπως μου αναφέρει, ο Μοχάμεντ, ένας ειδικός αφρικανικής καταγωγής που εδώ και αρκετά χρόνια ζει στον Πειραιά. «Οι σπουδές του είναι πάνω στο διασωστικό κομμάτι. Επιστημονικά ξέρει κάθε περίπτωση που έχει συμβεί στην Ελλάδα, όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες και τις ιδιαίτερες συνθήκες που μπορούν να προκύψουν στις ελληνικές θάλασσες» εξηγεί.

«Αυτός ο τρόπος δουλειάς με κάνει να καταδύομαι πραγματικά μέσα σε αυτά που σκέφτομαι και που με απασχολούν. Γνωρίζω κόσμο και φτιάχνω σχέσεις που, απ' ό,τι φαίνεται, είναι σχέσεις ουσιαστικές. Λόγω των θεματικών της δουλειάς μου που είναι συχνά πολιτικές, υπάρχει στήριξη, ουσιαστική και οικονομική. Ο κόσμος ξέρει πλέον με ποιους επιλέγω να δουλέψω» καταλήγει, σχετικά με την πίστη του στον φορμαλισμό.

Η έννοια της διάσωσης και όλες οι πρακτικές γύρω από αυτή απαντώνται στον ελλαδικό χώρο από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή – ωστόσο μέχρι πριν από μερικές δεκαετίες οι συνθήκες ήταν διαφορετικές: τότε μιλούσαμε ως επί το πλείστον για μεγάλα καράβια, θαλασσινά δρομολόγια οριοθετημένα, ώστε αν συνέβαινε οτιδήποτε, η βοήθεια θα μπορούσε να είναι σε μεγάλο βαθμό αποτελεσματική.

Στο τέλος του '80 όμως ξεκινά το μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα κι έτσι το εγχειρίδιο διάσωσης αρχίζει να αλλάζει μαζί με τις συνθήκες: οι ναυαγοί βγαίνουν σε ξέρες, σε βράχια, σε νησιά, όχι μόνο σε λιμάνια και σε θάλασσες όπου γνώριζαν πώς θα γινόταν μια εκστρατεία διάσωσης.

Οι κοινωνιολογικές συνθήκες λοιπόν οδηγούν στην προσαρμογή των διασωστικών πρακτικών, καθώς πλέον μετανάστες και πρόσφυγες χρησιμοποιούν τη θάλασσα χωρίς συχνά να τη γνωρίζουν.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Ouranos, 2019. Mixed media, plus vacuum, real oranges, life jacket lights. Courtesy The Breeder, Athens

Σε ένα από τα έργα του που εκτίθενται στο υπόγειο της γκαλερί –η οποία αποτελεί το αθηναϊκό «σπίτι» του καλλιτέχνη–, χρησιμοποιεί θαλασσινό νερό, μόνο μέσω του οποίου ενεργοποιούνται οι ειδικοί φακοί που πετάνε οι διασώστες στη θάλασσα.

Καθώς μου παρουσιάζει το έργο, εκφράζει εκείνη τη στιγμή την ειλικρινή του αγωνία για το πόσο διαρκεί το φως από έναν τέτοιο φακό κι αν θα μπορούσε κάποια στιγμή να σβήσει. «Θα ρωτήσω τον Μοχάμεντ. Είναι ο άνθρωπός μου» αποκρίνεται.

Παραδίπλα, βλέπουμε μια μεγάλη συλλογή από πλαστικά ποτήρια, κοπτικά υλικά, σχοινιά, φάρμακα, συσκευασμένο φαγητό και ειδικές πλαστικές αμπούλες πόσιμου νερού, από αυθεντικά διασωστικά kits που χρονολογούνται από τα '80s.

Ισχυρή παρουσία ανάμεσα στα υλικά της συγκεκριμένης έκθεσης κατέχει φυσικά το πλαστικό, πράγμα που πρακτικά σημαίνει μια επιστροφή σε ένα υλικό που ο καλλιτέχνης γνώρισε και χρησιμοποίησε κατά κόρον στην αρχή της καριέρας του, για να συνεχίσει έπειτα την αναζήτησή του σε διαφορετικής φύσης υλικά – επιστροφή που υπήρξε για εκείνον μια «αρκετά φορτισμένη εμπειρία».

«Στα '90s έζησα όλη την εποχή του πλαστικού» θα μου πει. «Ήμουν παιδί των rave parties και στην αρχή της πορείας μου το χρησιμοποιούσα με πολύ διαφορετικό τρόπο. Πλέον, συνειδητά, ξαναπέφτω σε αυτό. Για πρώτη φορά, μάλιστα, δείχνω και ζωγραφικά μου σχέδια, με αναφορές πάλι στην εποχή των '80s και των '90s» αναφέρει καθώς μου δείχνει δύο εξαιρετικά έργα ζωγραφικής με τα χέρια του διασώστη και του διασωζόμενου, ένα δίπτυχο στο οποίο έχει καταφέρει να αποδώσει έξοχα το κοινό του κινδύνου που αφορά και τις δύο πλευρές που εμπλέκονται σε μια διάσωση.

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, NO, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, YES, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens

Υπάρχει, εν ολίγοις, σωστός και λάθος τρόπος «πιασίματος» του ανθρώπου που βρίσκεται στη θάλασσα και ο λάθος τρόπος μπορεί να τραβήξει μέσα σε αυτή και τον διασώστη.

Μάλιστα, σε αυτά τα ζωγραφικά έργα των οποίων ο καμβάς είναι επίσης αυθεντικά κομμάτια από πλεούμενα, το φινίρισμα έχει γίνει με το ίδιο πλαστικό με το οποίο μονώνονται οι φρεγάτες.

Βέβαια, ο καλλιτέχνης δεν παραλείπει να μου διευκρινίσει πως η χρήση του πλαστικού έχει αλλάξει από τα '80s μέχρι σήμερα, μια και πλέον η οικολογική συνείδηση είναι κάπως πιο έντονη και επιτακτική, χωρίς όμως αναιρεί το γεγονός ότι η ζωή μας δεν εξακολουθεί να εξαρτάται από αυτό το υλικό. Προκύπτει έτσι ένας επιπλέον προβληματισμός που αποτελεί για τον θεατή τροφή για σκέψη.

Η έκθεση αυτή στην ουσία αποτελεί συνέχεια της αμέσως προηγούμενης δουλειάς του Σωκράτους στο Μουσείο Μπελβεντέρε της Βιέννης, όπου παρουσίασε ένα γλυπτό το οποίο πλέον ανήκει στη μόνιμη συλλογή του. Για να κατασκευάσει τις δέστρες από τις οποίες αποτελείται το γλυπτό, βρέθηκε στο χυτήριο του Πειραιά όπου φτιάχνονται οι αυθεντικές δέστρες των λιμανιών.

«Εκείνη την περίοδο βρέθηκα να ψάχνω τους Ψαλμούς» μου λέει, εξηγώντας την επιλογή του ονόματος της παρούσας έκθεσης που αποτελεί στίχο από την Παλαιά Διαθήκη. «Ο λαός της γης, ο κόσμος παρομοιαζόταν πάντα με τη θάλασσα – εξού και η λέξη "λαοθάλασσα"».

Πρόκειται δηλαδή για έναν εννοιολογικό συσχετισμό ανάμεσα στο κυρίαρχο μέσο στο οποίο αναφέρεται η ιδέα της έκθεσης, στους ανθρώπους, ως σύνολο και ως τον καθένα ξεχωριστά, και στον τρόπο που μετακινούνται μέσα από σύνορα σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας.
«Και πρώτα από όλα στον ίδιο μου τον εαυτό» συμπληρώνει. «Έχω δεχτεί όλο αυτό που μου συμβαίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Και βέβαια δεν ξεχνώ την καταγωγή μου – έχω περάσει από Πράσινες Γραμμές... Η ιστορία δεν αλλάζει, επαναλαμβάνεται».

Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Handbook, 2019. Found research objects (1980- 1990). Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Still Life, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, plus vacuum, real oranges, life jacket lights. Courtesy The Breeder, Athens
Σωκράτης Σωκράτους: Αυτοί που σώζονται κι αυτοί που πνίγονται στις ελληνικές θάλασσες Facebook Twitter
Socratis Socratous, Weight, 2019. GRP (Glass Reinforced Plastic), gel-coat color, black tar drawing, iron screw. Courtesy The Breeder, Athens

Info

Σωκράτης Σωκράτους - «Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος» - ψαλμός 103:25

The Breeder (Ιάσονος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

Έως 23/3

www.thebreedersystem.com

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM