LIVE!

To 1883 πεθαίνει στο Παρίσι ο Εντουάρ Μανέ

To 1883 πεθαίνει στο Παρίσι ο Εντουάρ Μανέ Facebook Twitter
O "σκανδαλώδης" πίνακας Ολυμπία
0

«Σoκαριστικός» ήταν η λέξη που χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το αριστούργημα Εντουάρ Μανέ, «Ολυμπία», όταν αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1865. Η «Ολυμπία» και η διαμάχη γύρω από τον (ίσως) πιο διάσημο γυμνό πίνακα του 19ου αιώνα, είναι στο επίκεντρο ακόμη και σήμερα. Παρά το γεγονός ότι το γυμνό σώμα έχει πλέον καθολική αποδοχή στην τέχνη, στο παρελθόν έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις και έχει δώσει τροφή για συζήτηση σε κύκλους φιλότεχνων και μη.

Προς μεγάλη του έκπληξη, η κριτική επιτροπή αποδέχθηκε την τολμηρή, νέα του δουλειά. Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι η «Ολυμπία» έγινε δεκτή στο Σαλόνι επειδή οι κριτές δεν ήθελαν να κατηγορηθούν για λογοκρισία μετά την έντονα αρνητική αντίδραση στο «Πρόγευμα στη Χλόη»

Η «Ολυμπία» απεικονίζει μια γυμνή γυναίκα σε ένα ανάκλιντρο η οποία κοιτάζει μυστηριωδώς το θεατή, ενώ γύρω της είναι ένα μαύρο κορίτσι-υπηρέτρια και μια μαύρη γάτα. Γιατί όμως οι επισκέπτες της γκαλερί του Παρισιού, που ήταν ήδη αρκετά εξοικειωμένοι με την τέχνη του γυμνού σώματος, ένιωσαν τόσο εξοργισμένοι με τον πίνακα ώστε η γκαλερί αναγκάστηκε να προσλάβει δύο αστυνομικούς για την προστασία του έργου τέχνης; Οι αντιρρήσεις στην «Ολυμπία» είχαν να κάνουν περισσότερο με το ρεαλισμό του θέματος παρά με το γεγονός ότι το μοντέλο ήταν γυμνό. Ενώ τη στάση της «Ολυμπίας» έχουμε θαυμάσει σε πολλούς άλλους κλασικούς πίνακες, το ίδιο το θέμα της ζωγραφικής, ουσιαστικά αντιπροσωπεύει μια πόρνη. Στον πίνακα, η υπηρέτρια προσφέρει στην εταίρα ένα μπουκέτο λουλούδια, πιθανώς δώρο από έναν πελάτη. Αυτή είναι μια σκηνή που δεν είχε συναντήσει κάποιος στην Τέχνη μέχρι εκείνη την εποχή. Οι θεατές δεν ήταν σίγουροι για τα κίνητρα του Μανέ. Προσπαθούσε να κάνει ένα σοβαρό έργο τέχνης; Ήταν η «Ολυμπία» μια προσπάθεια να περιπαίξει άλλα έργα ζωγραφικής; Ή το χειρότερο από όλα, τους κορόιδευε;

To 1883 πεθαίνει στο Παρίσι ο Εντουάρ Μανέ Facebook Twitter
Πότης Αψεντιού

  

Οι σύγχρονοι μελετητές πιστεύουν ότι η τεχνική του Μανέ πυροδότησε περαιτέρω τη διαμάχη γύρω από την «Ολυμπία». Απορρίπτοντας την παραδοσιακή τεχνική του, ο Μανέ επέλεξε να ζωγραφίσει τον πίνακα με έντονες πινελιές, ήσυχα σχήματα, και απλοποιημένη φόρμα. "Η ζωγραφιά ήταν εκεί στην επιφάνεια του καμβά ... Δεν τους προκάλεσε μόνο το γεγονός ότι αυτή είναι μια γυμνή γυναίκα από κατώτερη τάξη, αλλά και το γεγονός ότι η τεχνική ήταν αυτή που πολλοί θεωρούσαν σχεδόν παιδαριώδη ή ερασιτεχνική», εξηγεί η ιστορικός τέχνης Ann McCauley. «Η Ολυμπία σόκαρε με κάθε δυνατό τρόπο και δέχθηκε μεγάλο φάσμα οργής», προσθέτει η ιστορικός τέχνης Linda Nochlin.

Ο Μανέ ήταν φιλόδοξος και ήθελε να συμμετάσχει στο ετήσιο Σαλόνι του Παρισιού, με το έργο του «Πρόγευμα στη Χλόη». Αυτή ήταν η δεύτερη φορά (την πρώτη είχε προσπαθήσει να συμμετάσχει με το έργο του 1859 «Πότης Αψεντιού», αλλά το έργο δεν έγινε δεκτό). Και το «Πρόγευμα στη Χλόη» όμως απορρίφθηκε, αφού πρώτα εξόργισε τους κριτικούς τέχνης.  Αρχικά είχε ονομάσει το έργο του «Λουτρό». Άλλαξε όμως τον τίτλο για να σατυρίσει την κοινωνία. Ο πίνακας απεικονίζει και πάλι μια γυμνή γυναίκα ανάμεσα σε δύο ντυμένους άνδρες, η οποία κοιτάζει κατάματα το θεατή. Ήταν αυτή η ματιά, που συνέδεε το έργο με τον κόσμο και προκάλεσε το μένος των θεατών (αφού μια πόρνη δε μπορούσε να τους κοιτάζει τόσο προκλητικά στα μάτια).

To 1883 πεθαίνει στο Παρίσι ο Εντουάρ Μανέ Facebook Twitter
Πρόγευμα στη Χλόη

Ο Μανέ περίμενε δύο χρόνια πριν από την υποβολή της «Ολυμπίας» στο Σαλόνι.

Προς μεγάλη του έκπληξη, η κριτική επιτροπή αποδέχθηκε την τολμηρή, νέα του δουλειά. Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι η «Ολυμπία» έγινε δεκτή στο Σαλόνι επειδή οι κριτές δεν ήθελαν να κατηγορηθούν για λογοκρισία μετά την έντονα αρνητική αντίδραση στο «Πρόγευμα στη Χλόη». Αντ 'αυτού, αποφάσισαν να φέρουν το έργο του Μανέ μπροστά στην οργή των πραγματικών κριτικών - του κοινού. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι θεατές χλεύασαν και διέσυραν τον πίνακα του Μανέ. Παρά το γεγονός ότι πέτυχε το στόχο του να αλλάξει το πρόσωπο της γαλλικής ζωγραφικής, ο Μανέ επλήγη από ανελέητη κριτική. "Μου εξαπολύουν προσβολές. Κάποιος πρέπει να κάνει λάθος εδώ", έγραψε ο καλλιτέχνης στον φίλο του, Γάλλο ποιητή Σαρλ Μπωντλέρ.

Ο Εντουάρ Μανέ γεννήθηκε στις 23 Ιανουαρίου 1832. Συνδέθηκε με τους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους μεταξύ των οποίων ο Εντγκάρ Ντεγκά, ο Κλωντ Μονέ, ο Πωλ Σεζάν, ο Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ και ο Καμίλ Πισαρό. Πέθανε στις 30 Απριλίου 1883 στο Παρίσι από σύφιλη, η οποία του προκάλεσε και μερική παράλυση στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Έντεκα ημέρες πριν το θάνατό του αναγκάστηκε να υποστεί τον ακρωτηριασμό του αριστερού του ποδιού λόγω γάγγραινας.

To 1883 πεθαίνει στο Παρίσι ο Εντουάρ Μανέ Facebook Twitter
Φωτο: Félix Nadar

Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ