Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά

Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά Facebook Twitter
Σίγουρα υπάρχει κόσμος που ζητάει γλυκά με λιγότερες θερμίδες, για λόγους υγείας ή διατροφής, αλλά δεν έχουμε πρόβλεψη για εκείνους. Μένουμε στο παραδοσιακό... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

Οι ανατολίτικες επιρροές είναι διακριτικά παρούσες στη διακόσμηση του Παπαπαρασκευά της Γλυφάδας. Όχι όμως με τον φολκλόρ τρόπο, τον κιτς και φορτωμένο, αλλά περισσότερο με το θρακιώτικο πνεύμα που έχει μεταφερθεί αυτούσιο από την Ξάνθη, ακριβώς έτσι όπως μεταφέρονται, μέρα παρά μέρα, και τα γλυκά του ζαχαροπλαστείου από το εργαστήριο της Βόρειας Ελλάδας. Οι μυρωδιές είναι κι αυτές έντονες, αυθεντικές, με κυρίαρχη αυτή του αγνού βουτύρου.

Σωστές πρώτες ύλες και πολλή αγάπη γι' αυτό που κάνουν, αυτά είναι τα μυστικά της επιτυχίας, σύμφωνα με τον Γιώργο.


«Όλα ξεκίνησαν από τον παππού μου» μου αφηγείται ο υπεύθυνος του αθηναϊκού υποκαταστήματος, Γιώργος Παπουτσόγλου, «που γεννήθηκε το 1905 στις Σαράντα Εκκλησιές της Ανατολικής Θράκης, το μικρότερο παιδί από τα 14 του παπά, εξού και Παπαπαρασκευάς. Ο παππούς έκανε δύο κορίτσια, που απαγορευόταν φυσικά να δουλέψουν. Το '74 πέθανε κι έπειτα συνέχισε την επιχείρηση η γυναίκα του, μαζί με κάποιους έμπιστους συνεργάτες που είχαν εκπαιδευτεί ώστε να μεταδώσουν την τέχνη στις επόμενες γενιές. Τα παιδιά τους κρατούν σήμερα το κατάστημα της Ξάνθης. Ουσιαστικά τέσσερις οικογένειες διαχειριζόμαστε την κληρονομιά του κι έχουμε διατηρήσει πολύ καλό κλίμα συνεργασίας».

Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά Facebook Twitter
Η καριόκα ήταν δικής του έμπνευσης και σταδιακά μαθεύτηκε ως το «γλυκό της Ξάνθης», και μάλιστα όλοι οι ντόπιοι ζαχαροπλάστες παραδέχονται ότι την ξεκίνησε ο Παπαπαρασκευάς... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


«Εγώ αποφάσισα να κάνω το άνοιγμα που ο παππούς σκεφτόταν από παλιά στην Αθήνα, αλλά δεν επιχείρησε ποτέ επειδή φοβόταν που δεν είχε κάποιον εδώ να δουλέψει το μαγαζί. Δεν είχα καμία γνώση του αντικειμένου, αλλά πίστευα στα γλυκά και θεωρούσα ότι έπρεπε να υπάρχει και στην Αθήνα το προϊόν που φτιάχνουμε πάνω. Είναι εκπληκτικό πόσος κόσμος μας γνώριζε πριν ανοίξουμε». «Γιατί Γλυφάδα;» τον ρωτώ. «Δεν είχε παραδοσιακό ζαχαροπλαστείο η περιοχή και ήταν κοντά το σπίτι μου. Ήθελα να βρίσκομαι κοντά, γιατί στην αρχή ειδικά ήμουν εδώ από το πρωί μέχρι το βράδυ».

Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά Facebook Twitter
Όλα τα υλικά, το γάλα, τα αυγά, τους ξηρούς καρπούς, τα προμηθεύονται από την Ξάνθη από ντόπιους παραγωγούς, και το βούτυρο το παράγουν οι ίδιοι, όπως και το 1926 που άνοιξε το πρώτο μαγαζί... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Σωστές πρώτες ύλες και πολλή αγάπη γι' αυτό που κάνουν, αυτά είναι τα μυστικά της επιτυχίας, σύμφωνα με τον Γιώργο. Όλα τα υλικά, το γάλα, τα αυγά, τους ξηρούς καρπούς, τα προμηθεύονται από την Ξάνθη από ντόπιους παραγωγούς, και το βούτυρο το παράγουν οι ίδιοι, όπως και το 1926 που άνοιξε το πρώτο μαγαζί. «Με το κομμάτι της παραγωγής δεν έχω μπλεχτεί ακριβώς, επειδή δεν το κατέχω. Έχουμε αρχίσει και σκεφτόμαστε πλέον την προοπτική να δημιουργήσουμε κι εδώ εργαστήριο, αλλά πρέπει να πάνε άτομα πάνω για να εκπαιδευτούν και σιγά-σιγά να το στήσουμε. Ως τότε, η μεταφορά γίνεται με δικό μας φορτηγό ανά δύο μέρες».

Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά Facebook Twitter
Οι μυρωδιές είναι κι αυτές έντονες, αυθεντικές, με κυρίαρχη αυτή του αγνού βουτύρου... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Σε ιδιαίτερες προσαρμογές και νεωτερισμούς δεν έχουν προβεί στην Αθήνα, πέρα από έναν γραφιστικό επανασχεδιασμό των πακέτων και της υπογραφής του παππού, που αποτελεί το λογότυπό τους. Μόνο το ρεβανί με κρέμα έχουν προσθέσει στον κατάλογό τους για την πρωτεύουσα, που πάνω δεν το προτιμούν ιδιαίτερα, καθώς και τσουρέκι όλο τον χρόνο, γιατί οι Αθηναίοι το ζητούν. «Έχουμε ένα γλυκό που λέγεται "κορμός". Αποτελείται από κρέμα βουτύρου και θερμιδικά είναι γεύμα ολόκληρο. Υπήρχε ο φόβος για το τι θα γίνει, αν θα πουλήσει στην Αθήνα της μόδας του fitness. Φεύγει σαν τρελό. Σίγουρα υπάρχει κόσμος που ζητάει γλυκά με λιγότερες θερμίδες, για λόγους υγείας ή διατροφής, αλλά δεν έχουμε πρόβλεψη για εκείνους. Μένουμε στο παραδοσιακό. Αν προκύψει στο μέλλον κάτι για τις ανάγκες της Αθήνας, δεν το γνωρίζω. Πάντως, στην ουσία των γεύσεων δεν παρεμβαίνουμε».

Στου Παπαπαρασκευά δεν φτιάχνουν light γλυκά Facebook Twitter
Σε ιδιαίτερες προσαρμογές και νεωτερισμούς δεν έχουν προβεί στην Αθήνα, πέρα από έναν γραφιστικό επανασχεδιασμό των πακέτων και της υπογραφής του παππού, που αποτελεί το λογότυπό τους... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


Ο Γιώργος μου περιγράφει πως τα προϊόντα που έκαναν το «μπαμ» τότε που ξεκίνησε ο παππούς του είναι αυτά που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση και σήμερα. Η καριόκα ήταν δικής του έμπνευσης και σταδιακά μαθεύτηκε ως το «γλυκό της Ξάνθης», και μάλιστα όλοι οι ντόπιοι ζαχαροπλάστες παραδέχονται ότι την ξεκίνησε ο Παπαπαρασκευάς. Ήταν, επίσης, ο πρώτος που τυποποίησε το σαραγλί, που το έβγαλε σε μαζική παραγωγή. Του ζητώ να τοποθετηθεί σχετικά με τις παροδικές τάσεις και μόδες στον χώρο της ζαχαροπλαστικής, αναφέροντάς του ως παράδειγμα την έκρηξη που συνέβη, προ μερικών ετών, με τα cupcakes. «Αυτό δεν ήταν έκρηξη, ήταν big bang! Ή με το frozen yogurt. Όταν ανοίξαμε πέρσι, εδώ στη Γλυφάδα πρέπει να υπήρχαν 7-8 τέτοια μαγαζιά. Τώρα δεν έχουν μείνει πάνω από 3. Έρχονται και παρέρχονται αυτά. Το ψάχνει ο κόσμος, αλλά είμαστε σε όλα υπερβολικοί στην Ελλάδα. Ο Έλληνας πάντα θα θέλει το γλυκό να είναι γλυκό. Να το τρώει και να το καταλαβαίνει».

 
Ζαχαροπλαστείο Παπαπαρασκευάς, Α. Παπανδρέου 13, Γλυφάδα, 210 8980220
www.papaparaskevas.gr


Προϊόντα που φωτογραφήθηκαν: καριόκα, κουραμπιέδες, νουγκάς, πούρα, «ανώμαλα».

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema, στις Βρυξέλλες, κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Το κρασί με απλά λόγια / Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Ο «πρεσβευτής» της ελληνικής κουζίνας στις Βρυξέλλες, αναπολεί τα παιδικά του Χριστούγεννα στην Κρήτη και μιλά για τον ρόλο του Philema – του εστιατορίου που εδώ και έντεκα χρόνια προσφέρει στους «καλεσμένους» του αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα και ελληνικά κρασιά.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Στον «Σήφη» ξέρουν από καλή κρητική κουζίνα

Γεύση / Στον «Σήφη» για γαμοπίλαφο και αυγά με στάκα και απάκι

Εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες, μια οικογενειακή ταβέρνα στον Άγιο Δημήτριο, με την κυρά-Φωφώ σταθερά στο τιμόνι, σερβίρει φαγητά και μεζέδες όπως ακριβώς θα τους έβρισκες σε ένα αυθεντικό κρητικό καφενείο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Χριστουγεννιάτικος κορμός, μια γλυκιά ιστορία που συνεχίζεται στα καλύτερα ζαχαροπλαστεία της πόλης

Γεύση / Χριστουγεννιάτικος κορμός, ένα σοκολατένιο έπος. Εδώ οι καλύτεροι

Ξεκίνησε ως ένα ρολό παντεσπάνι με αφράτη σοκολάτα γκανάς και ζάχαρη άχνη, σύμβολο της καλοτυχίας. Πλέον κάθε ζαχαροπλάστης κάνει μια δική του παραλλαγή, μετατρέποντάς το σε γλυκό έργο τέχνης.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
«Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης η εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού κρασιού, ο Άγγελος Ιατρίδης, εξηγεί ότι πήγε στο Αμύνταιο πριν από τριάντα χρόνια επειδή είδε ότι θα άντεχε στην κλιματική αλλαγή και μιλάει για τη μεγάλη ανάπτυξη του Κτήματος Άλφα από τα 4.000 στρέμματα στα 14.000.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Η εποχή του Ευχέλαιου της μεσογειακής διατροφής ή Τα μυστήρια της εποχής της ελιάς

Γεύση / Ελιές με χταπόδι: Στο Αιγαίο τις φτιάχνουν απλά, όπως τις μαντινάδες

Κολυμπάτες, ελίδια, κλαστάδες, σταφιδολιές, ψαρολιές, κουροπολιές, νερατζολιές: όπως και να την πεις, η ελιά παραμένει ένα μικρό σύμβολο του μεσογειακού πολιτισμού. Mε το χταπόδι πώς ταιριάζει;
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ