Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ

0

Το Δελτίο Τύπου που συνόδευε την παρουσίαση του τρέιλερ για το magnum opus του Τέρενς Μάλικ, «Voyage of Time», το ανέφερε ως ένα έργο που ο Αμερικανός δημιουργός δουλεύει εδώ και 40 περίπου χρόνια. Ο υπολογισμός αυτού του χρονικού διαστήματος γίνεται με βάση το φιλόδοξο πρότζεκτ με τίτλο «Q» που ανέλαβε ο Μάλικ στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και περιγραφόταν ως μια εξερεύνηση της προέλευσης της ζωής στη Γη. Αν, όμως, τα 40 χρόνια ακούγονται πολλά και φαντάζουν ως μια υπερβολή των Γραφείων Τύπου, δεδομένου πως ο Μάλικ ασχολήθηκε με πολλά άλλα πράγματα ενδιαμέσως, πιθανόν το λάθος να έγκειται στο ότι είναι λιγότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Η όλη ιδέα μοιάζει να υπήρχε στο μυαλό του αρκετό καιρό πριν, ίσως όταν δεν είχε ασχοληθεί ακόμη με τον κινηματογράφο.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι' αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time».

Όσες φορές τα αμερικανικά μέσα προσπάθησαν να βρουν μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη απάντηση για την εικοσάχρονη αποχή του Μάλικ από το «Days of Heaven» του 1978 ως τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» του 1998, αποτύγχαναν πανηγυρικά. Υπήρχε ένα ασαφές σύνολο διαφωνιών, μη εγκεκριμένων σεναρίων και ημιτελών πρότζεκτ που καλύτερα απ’ όλους συνόψισε ο φίλος του και σεναριογράφος Μπιλ Γουίτλιφ, όταν είπε το 1995 πως είχε προβλέψει ήδη ότι ο Μάλικ δεν θα μακροημέρευε στο σινεμά γιατί δεν αγαπούσε τόσο το μέσο όσο τη φιλοσοφία αλλά και επειδή ήταν μάλλον αδύνατον να λειτουργήσει υπό τους περιορισμούς της σύγχρονης παραγωγής. Φυσικά, η πρόβλεψή του ήταν λανθασμένη, αλλά έδινε το στίγμα για τα ενδιαφέροντα του Μάλικ, ενώ πολλές φορές είχε αναφερθεί η εμμονή του στο να απαντηθεί το ερώτημα σχετικά με τον σκοπό μας σε αυτό τον κόσμο. Εκεί οφείλεται και η εμπλοκή του με το «Q», για το οποίο η Paramount έκοψε τη χρηματοδότηση, καθώς ο Μάλικ δεν είχε καταφέρει να παρουσιάσει κάποιου είδους σενάριο, έπειτα από λίγα χρόνια ερευνών και έχοντας στήσει μια ομάδα φωτογράφων και τεχνικών στα ειδικά εφέ που βρίσκονταν μεταξύ Λος Άντζελες και Παρισιού. Κράτησε, όμως, αρκετή από την έρευνα που είχε κάνει, όπως και πολλές εικόνες, ελπίζοντας πως θα του ξαναδινόταν μια ευκαιρία στο μέλλον.

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι’ αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time». Σε αυτό ευελπιστούσε να μαζέψει, παράλληλα με τις άλλες ταινίες που γυρνούσε, όλη τη γνώση και την εμπειρία της ζωής του, ώστε να παρουσιάσει επιτέλους τη δουλειά του πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου. Τονίζεται η εμπειρία της ζωής, καθώς δεν ενδιαφερόταν για μια αμιγώς επιστημονική εργασία αλλά για έναν συνδυασμό επιστήμης και πνευματικότητας. Πάντως, ο τρόπος δημιουργίας του Μάλικ κόντεψε να ρίξει την όλη προσπάθεια στο κενό. Εταιρεία που ήταν ανάμεσα στους χρηματοδότες μήνυσε άλλη εταιρεία παραγωγής που συνεργαζόταν μαζί του, κατηγορώντας ουσιαστικά τον ίδιο πως χρησιμοποίησε χρήματα του «Voyage of Time» για τις υπόλοιπες ταινίες του και πως πήρε 6 εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια χωρίς να παρουσιάσει έστω ένα μικρό δείγμα δουλειάς. Οι δικηγόροι του αρνήθηκαν τις κατηγορίες, επέμειναν πως το έργο είναι εντός χρονικά, χωρίς να έχει ξεφύγει από το αρχικό budget. Άλλωστε, ο Μάλικ τα τελευταία χρόνια γυρνά υλικό σχεδόν για όλες τις ταινίες του μαζί, ακατάπαυστα – στο μοντάζ για το «Μέχρι το Θαύμα» χρησιμοποίησε πλάνα από το «Δέντρο της Ζωής». Αυτό που οι χρηματοδότες του ανέφεραν ως κλοπή ήταν γι’ αυτόν ο μοναδικός τρόπος για να καταφέρει να παραδώσει ολοκληρωμένη δουλειά. Παρουσίασε, τελικά, υλικό στην αγορά των Καννών το 2014, γυρισμένο σε πολλά και πολύ διαφορετικά σημεία της Γης.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
Eικόνες από το Voyage of Time

Φτάνουμε, λοιπόν, στο σήμερα. Τα νομικά προβλήματα τελείωσαν, το μοντάζ (μάλλον) έχει ολοκληρωθεί και σε λίγες μέρες οι θεατές του Φεστιβάλ της Βενετίας θα δουν αυτό το μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός. Για την ακρίβεια, θα δουν τη μία εκδοχή του, διάρκειας 90 λεπτών, με αφήγηση της Κέιτ Μπλάνσετ. Υπάρχει και μια δεύτερη που θα παιχτεί αποκλειστικά σε κινηματογράφους IMAX (δηλαδή όχι στην Ελλάδα), διάρκειας 40 λεπτών, με αφήγηση του Μπραντ Πιτ – κάτι που είχε συμφωνηθεί πριν από το «Δέντρο της Ζωής». Η ταινία θα είναι εντός του διαγωνιστικού προγράμματος και το τρέιλερ που είδαμε πριν από λίγες μέρες αποκαλύπτει ελάχιστα πράγματα και περιορίζεται σε γενικότητες. Δεν περιμέναμε, άλλωστε, κάτι πιο συγκεκριμένο για ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, του οποίου η προβολή μοιάζει με ένα μεγάλο στοίχημα. Θα βολευτεί ο Μάλικ σε μια σειρά ερωτημάτων που στην ουσία θα αποδεικνύουν την αδυναμία του να βρει συγκεκριμένες απαντήσεις ή θα προσφέρει μια συναρπαστική οπτική, τεχνολογική και πνευματική εμπειρία; Δεδομένου πως είναι από τους λίγους εν ζωή σκηνοθέτες που έχουν την ικανότητα να πετύχουν το δεύτερο, η προβολή του «Voyage of Time» ξεχωρίζει από το ούτως ή άλλως εξαιρετικό φετινό πρόγραμμα της Βενετίας. Απαντήσεις σύντομα ή ίσως και ποτέ, αν θυμηθούμε την αντιπαράθεση γύρω από το «Δέντρο της Ζωής».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ