Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ

0

Το Δελτίο Τύπου που συνόδευε την παρουσίαση του τρέιλερ για το magnum opus του Τέρενς Μάλικ, «Voyage of Time», το ανέφερε ως ένα έργο που ο Αμερικανός δημιουργός δουλεύει εδώ και 40 περίπου χρόνια. Ο υπολογισμός αυτού του χρονικού διαστήματος γίνεται με βάση το φιλόδοξο πρότζεκτ με τίτλο «Q» που ανέλαβε ο Μάλικ στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και περιγραφόταν ως μια εξερεύνηση της προέλευσης της ζωής στη Γη. Αν, όμως, τα 40 χρόνια ακούγονται πολλά και φαντάζουν ως μια υπερβολή των Γραφείων Τύπου, δεδομένου πως ο Μάλικ ασχολήθηκε με πολλά άλλα πράγματα ενδιαμέσως, πιθανόν το λάθος να έγκειται στο ότι είναι λιγότερα απ’ όσα θα έπρεπε. Η όλη ιδέα μοιάζει να υπήρχε στο μυαλό του αρκετό καιρό πριν, ίσως όταν δεν είχε ασχοληθεί ακόμη με τον κινηματογράφο.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι' αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time».

Όσες φορές τα αμερικανικά μέσα προσπάθησαν να βρουν μια συγκεκριμένη και ξεκάθαρη απάντηση για την εικοσάχρονη αποχή του Μάλικ από το «Days of Heaven» του 1978 ως τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» του 1998, αποτύγχαναν πανηγυρικά. Υπήρχε ένα ασαφές σύνολο διαφωνιών, μη εγκεκριμένων σεναρίων και ημιτελών πρότζεκτ που καλύτερα απ’ όλους συνόψισε ο φίλος του και σεναριογράφος Μπιλ Γουίτλιφ, όταν είπε το 1995 πως είχε προβλέψει ήδη ότι ο Μάλικ δεν θα μακροημέρευε στο σινεμά γιατί δεν αγαπούσε τόσο το μέσο όσο τη φιλοσοφία αλλά και επειδή ήταν μάλλον αδύνατον να λειτουργήσει υπό τους περιορισμούς της σύγχρονης παραγωγής. Φυσικά, η πρόβλεψή του ήταν λανθασμένη, αλλά έδινε το στίγμα για τα ενδιαφέροντα του Μάλικ, ενώ πολλές φορές είχε αναφερθεί η εμμονή του στο να απαντηθεί το ερώτημα σχετικά με τον σκοπό μας σε αυτό τον κόσμο. Εκεί οφείλεται και η εμπλοκή του με το «Q», για το οποίο η Paramount έκοψε τη χρηματοδότηση, καθώς ο Μάλικ δεν είχε καταφέρει να παρουσιάσει κάποιου είδους σενάριο, έπειτα από λίγα χρόνια ερευνών και έχοντας στήσει μια ομάδα φωτογράφων και τεχνικών στα ειδικά εφέ που βρίσκονταν μεταξύ Λος Άντζελες και Παρισιού. Κράτησε, όμως, αρκετή από την έρευνα που είχε κάνει, όπως και πολλές εικόνες, ελπίζοντας πως θα του ξαναδινόταν μια ευκαιρία στο μέλλον.

Άργησε αρκετά, έσπασε το μεγάλο κενό με τη «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή» και τον «Άγνωστο Κόσμο» και ασχολήθηκε ξανά εν μέρει με την εμμονή του στο «Δέντρο της Ζωής», εξασφαλίζοντας μάλιστα χρήματα πριν από τη κυκλοφορία του γι’ αυτό που περιέγραψε ως το πιο φιλόδοξο σχέδιο της ζωής του, το «Voyage of Time». Σε αυτό ευελπιστούσε να μαζέψει, παράλληλα με τις άλλες ταινίες που γυρνούσε, όλη τη γνώση και την εμπειρία της ζωής του, ώστε να παρουσιάσει επιτέλους τη δουλειά του πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου. Τονίζεται η εμπειρία της ζωής, καθώς δεν ενδιαφερόταν για μια αμιγώς επιστημονική εργασία αλλά για έναν συνδυασμό επιστήμης και πνευματικότητας. Πάντως, ο τρόπος δημιουργίας του Μάλικ κόντεψε να ρίξει την όλη προσπάθεια στο κενό. Εταιρεία που ήταν ανάμεσα στους χρηματοδότες μήνυσε άλλη εταιρεία παραγωγής που συνεργαζόταν μαζί του, κατηγορώντας ουσιαστικά τον ίδιο πως χρησιμοποίησε χρήματα του «Voyage of Time» για τις υπόλοιπες ταινίες του και πως πήρε 6 εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια χωρίς να παρουσιάσει έστω ένα μικρό δείγμα δουλειάς. Οι δικηγόροι του αρνήθηκαν τις κατηγορίες, επέμειναν πως το έργο είναι εντός χρονικά, χωρίς να έχει ξεφύγει από το αρχικό budget. Άλλωστε, ο Μάλικ τα τελευταία χρόνια γυρνά υλικό σχεδόν για όλες τις ταινίες του μαζί, ακατάπαυστα – στο μοντάζ για το «Μέχρι το Θαύμα» χρησιμοποίησε πλάνα από το «Δέντρο της Ζωής». Αυτό που οι χρηματοδότες του ανέφεραν ως κλοπή ήταν γι’ αυτόν ο μοναδικός τρόπος για να καταφέρει να παραδώσει ολοκληρωμένη δουλειά. Παρουσίασε, τελικά, υλικό στην αγορά των Καννών το 2014, γυρισμένο σε πολλά και πολύ διαφορετικά σημεία της Γης.

Voyage of Time: Το έργο ζωής του Τέρενς Μάλικ Facebook Twitter
Eικόνες από το Voyage of Time

Φτάνουμε, λοιπόν, στο σήμερα. Τα νομικά προβλήματα τελείωσαν, το μοντάζ (μάλλον) έχει ολοκληρωθεί και σε λίγες μέρες οι θεατές του Φεστιβάλ της Βενετίας θα δουν αυτό το μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός. Για την ακρίβεια, θα δουν τη μία εκδοχή του, διάρκειας 90 λεπτών, με αφήγηση της Κέιτ Μπλάνσετ. Υπάρχει και μια δεύτερη που θα παιχτεί αποκλειστικά σε κινηματογράφους IMAX (δηλαδή όχι στην Ελλάδα), διάρκειας 40 λεπτών, με αφήγηση του Μπραντ Πιτ – κάτι που είχε συμφωνηθεί πριν από το «Δέντρο της Ζωής». Η ταινία θα είναι εντός του διαγωνιστικού προγράμματος και το τρέιλερ που είδαμε πριν από λίγες μέρες αποκαλύπτει ελάχιστα πράγματα και περιορίζεται σε γενικότητες. Δεν περιμέναμε, άλλωστε, κάτι πιο συγκεκριμένο για ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, του οποίου η προβολή μοιάζει με ένα μεγάλο στοίχημα. Θα βολευτεί ο Μάλικ σε μια σειρά ερωτημάτων που στην ουσία θα αποδεικνύουν την αδυναμία του να βρει συγκεκριμένες απαντήσεις ή θα προσφέρει μια συναρπαστική οπτική, τεχνολογική και πνευματική εμπειρία; Δεδομένου πως είναι από τους λίγους εν ζωή σκηνοθέτες που έχουν την ικανότητα να πετύχουν το δεύτερο, η προβολή του «Voyage of Time» ξεχωρίζει από το ούτως ή άλλως εξαιρετικό φετινό πρόγραμμα της Βενετίας. Απαντήσεις σύντομα ή ίσως και ποτέ, αν θυμηθούμε την αντιπαράθεση γύρω από το «Δέντρο της Ζωής».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ