Καλλιτέχνη πω πω χάλια, μ' έκανες με δυό κεφάλια!

Καλλιτέχνη πω πω χάλια, μ' έκανες με δυό κεφάλια! Facebook Twitter
0

Είναι εύκολο να κράζεις τον Σαββόπουλο, τον Θεοδωράκη , τον Τρίερ κ.λπ. για τις δηλώσεις τους. Ως καλλιτέχνες, είναι ευάλωτοι -όση δύναμη κι αν αποκτήσουν. Ξέρω τη γλύκα -τους έχω κράξει κι εγώ.

Αλλά είναι άδικο. ΄Οσο φάουλ άποψη κι αν έχουν.

Οι καλλιτέχνες είναι παιδιά του πάθους. Συναλλάσσονται με αόρατα πράγματα, φαντασίες και οράματα -δεν είναι πολύ καλοί στην οικονομία του βίου. Κι όταν μπλέκουν στα κοινωνικοπολιτικά, το κάνουν θερμά, με ενθουσιασμό, αυτοθυσία και ενίοτε αφέλεια.

Αυτό που θα έπρεπε να περιμένουμε από αυτούς είναι τα τροχιοδεικτικά της στάσης τους, κι όχι προτάσεις πάνω σε πρακτικά ζητήματα. Δεν ζητάς από ένα ποιητή να σου ρίξει μπετά. Ζητάς να σε κρατήσει ζωντανό, όση ώρα τα ρίχνεις εσύ. Δεν είναι θέμα πολυτέλειας -απλώς καθείς εφ ω ετάχθη: οι ποιητές δουλεύουνε στα βάθη (ή τα ύψη). Και μην ακούσω πάλι για τον Σαρτρ πάνω στο βαρέλι της Ρενώ. Το πανηγύρι κράτησε πέντε λεπτά κι έπειτα πάλι στο Deux Magots ήταν.

Θα μου πείς, μόνοι τους έρχονται και μας πιλατεύουν. Δεν πειράζει. Το δικαιούνται. Όλη η ζωή του καλλιτέχνη είναι ένα παιχνίδι με τα όρια -ένα παιχνίδι πώς να υπερβεί τα παραδεδεγμένα όρια -της εμπειρίας και  των αισθήσεων. Είναι αναμενόμενο, σε αυτά που δεν ξέρουν να βρίσκουν τοίχο.

Με ανατρίχιασαν λίγο οι δηλώσεις τους. Αλλά δεν τις παίρνω και τοις μετρητοίς. Δεν περιμένω από το Σαββόπουλο να λύσει το μεταναστευτικό, ούτε από τον Τρίερ να μιλάει κόσμια για τους Εβραίους (εξ ίσου ανθρωποφαγική βρήκα και την υπόθεση με τον Γκαλιάνο). Οι άνθρωποι αυτοί έχουν δώσει μορφή στα συλλογικά όνειρα, έτσι θα καταγραφούν στις λίστες των ανθρώπων -η ατυχής πολιτικολογία τους θα είναι ένα λησμονημένο επεισόδιο.

Ακόμα και ο Πάουντ, που διέπραξε το πιο βαρύ πολιτικό λάθος από όλους, είναι πια μόνον ο μεγάλος ποιητής. 'Οχι ο φασίστας.

Πόσω μάλλον όταν όλοι κατά βάθος  ξέρουμε ότι ούτε ακροδεξιά φασισταριά είναι (ο Τρίερ, ο Θεοδωράκης κι ο Σαββόπουλος) κι ότι η παρουσία τους στην κοινωνία δεν προσμετράται ως όνειδος αλλά ως δωρεά.

Ακούστε τον Σαββόπουλο να κάνει τις επίμαχες δηλώσεις

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ