«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»

«Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι» Facebook Twitter
Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκεί όπου το click-bait τρέχει σαν γάργαρο, ολύμπιο νερό, μια νέα μόδα έχει ανατείλει. Μιλάμε για «μεσαίου» διαμετρήματος σάιτ που φλερτάρουν με το lifestyle και τον τρόμο: βάζουν θέματα για «πολύνεκρη τραγωδία» με φωτό ένα μισόσβηστο κερί ή τίτλους όπως «Πάγωσαν οι γιατροί με αυτό που είδαν όταν άνοιξαν την πόρτα» και «Όλοι τη συζητούσαν. Μεγάλο σούσουρο με τη Χ.» ή προειδοποιήσεις από σεισμολόγους για «Ακραίο σεισμό που θα χτυπήσει την Ελλάδα» και μετεωρολόγους για χιόνια που θα μας καταστρέψουν («Κανείς δεν το περίμενε ότι θα γινόταν πάλι αυτό!») αλλά και διάφορα νέα όπως «Υπέρογκο πρόστιμο σε τεχνίτρια νυχιών που δούλευε από το σαλόνι της». Η νέα τους αγαπημένη τάση είναι ο υπέρμετρος, εξωφρενικός θαυμασμός, ενορχηστρωμένος έτσι ώστε να δημιουργήσει στην καλύτερη θυμηδία, στη χειρότερη τον χλευασμό. 

Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όλο αυτό ξεκίνησε με τη Δανάη Μπάρκα. Παραθέτω εδώ ελάχιστους από τους εκατοντάδες τίτλους που βρήκα: «Έπιασε το λάστιχο, ξάπλωσε και τρελάθηκε η γειτονιά: H Δανάη Μπάρκα ξετρέλανε άντρες και γυναίκες» / «Κι από κορμί… λαμπάδα: Η Δανάη Μπάρκα κάνει κατακόρυφο μόνο με το μαγιό της» / «Πέταξε τα σέξι ρούχα, “λιώνει” στο γυμναστήριο με 39 βαθμούς θερμοκρασία» / «Την κοιτούσαν οι γείτονες να κάνει ακροβατικά στην ταράτσα: Σούσουρο με τα κόλπα της» / «Κορμάρα, μανούλι, δελφίνι»: Αποθεώθηκε η Δανάη». Πρόκειται για μια μοναδική ελληνική πατέντα, τίτλους εξωφρενικά κολακευτικούς για ανθρώπους της διπλανής πόρτας, φτιαγμένους στην πραγματικότητα για να προκαλέσουν την απορία, το γέλιο ή τον χλευασμό προκειμένου όχι μόνο να διαβάσει κανείς αλλά και να σχολιάσει στο Facebook. Τα σχόλια από κάτω δεν αποτελούν έκπληξη για οποιονδήποτε γνωρίζει πώς λειτουργεί το ελληνικό ίντερνετ. Απ’ ό,τι φαίνεται, βρισκόμαστε μόνο στην αρχή: οποιοσδήποτε τολμάει να μη μοιάζει με μοντέλο και εκτίθεται στις κάμερες αποτελεί πλέον στόχο. Το τελευταίο θύμα θαυμασμού είναι η Έλενα Τοπαλίδου. «Πραγματική καλλονή: Η Έλενα Τοπαλίδου χόρεψε στο μαγαζί και τους άφησε όλους άφωνους» / «Μοναδική ομορφιά: Ποιος ηθοποιός χώρισε από τη φυσική καλλονή γυναίκα του;».

Δεν είναι πως το ελληνικό ίντερνετ δεν ειδικεύεται στο click-bait. Αλίμονο! Αλλά αυτή η πατέντα κανιβαλισμού είναι μάλλον ένας καινούργιος πάτος. Πιθανώς όλο αυτό να οφείλεται στην κατακόρυφη πτώση της βασικής πηγής traffic όλων αυτών των σάιτ, του Facebook, καθώς η Ελλάδα ακολουθεί, έστω και με καθυστέρηση, τις διεθνείς τάσεις. Σύμφωνα με την έρευνα της ΔιαΝΕΟσις «Οι ψηφιακές ειδήσεις στην Ελλάδα το 2024», η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση το Facebook έχει πέσει από το 68% το 2016 στο 44% σήμερα. Στις δε νέες ηλικίες (18-24) η πτώση είναι κατακόρυφη από 75% σε 13%. Τα σάιτ αυτά βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο Facebook, το οποίο χάνει κοινό καθημερινά, οπότε η λύση είναι μάλλον ο κανιβαλισμός. Είναι φυσικά τα ίδια σάιτ που θα τρέξουν καμπάνιες ευαισθητοποίησης την Ημέρα της Γυναίκας ή θα μιλήσουν για «απανθρωπιά» σε κάποια δακρύβρεχτη ιστορία. 

Όχι πως το ελληνικό ίντερνετ χρειάζεται βοήθεια για να κανιβαλίσει. Πριν από μερικά χρόνια αγαπημένο τρικ των κίτρινων ελληνικών σάιτ ήταν να δημοσιεύουν ειδήσεις θανάτου με ανθρώπους που είχαν το ίδιο ονοματεπώνυμο με σταρ του εγχώριου καλλιτεχνικού στερεώματος. «Σοκ: Πέθανε ο Γιώργος Παπαδάκης» (όπου ο Γιώργος Παπαδάκης ήταν κάποιος βοσκός στη Φθιώτιδα), «Έσβησε η Άντζελα Δημητρίου» (όπου η άτυχη γυναίκα ήταν π.χ. λογίστρια στη Θεσσαλονίκη). Κάποια στιγμή το κοινό κατάλαβε τι συνέβαινε, σταμάτησε να διαβάζει αυτές τις ειδήσεις και το φαινόμενο σταμάτησε, μέχρι να βγει το επόμενο έξυπνο τρικ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Στήλες / Ο φασισμός των κρυμμένων νοημάτων στους τίτλους της ιντερνετικής ειδησεογραφίας

Οι τίτλοι της ελληνικής ενημέρωσης συχνά κρύβουν μέσα τους εμπάθεια, ρατσισμό, επίκριση και βία με τόσο εύσχημο τρόπο που πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτός από μία μεγάλη μερίδα αναγνωστών.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΡΙΜΑΝΑΚΗ
«Είμαι στο villain era μου!»

Οπτική Γωνία / «Είμαι στο villain era μου!»

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ