Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Claes Oldenburg & Coosje van Bruggen | courtesy Pace gallery

Ένα γιγαντιαίο κεράσι, ένας απειλητικός σουγιάς: Τα υπερφυσικά γλυπτά των Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen

0

Το βίντεο της γκαλερί Pace στη Νέα Υόρκη για την έκθεση - φόρο τιμής σε ένα από τα πιο δυναμικά ντουέτα της σύγχρονης τέχνης και τα τελευταία έργα τους, που δεν έχουν εκτεθεί πριν, του Claes Oldenburg και της Coosje van Bruggen, είναι συγκινητικό. Ο 92χρονος σήμερα Κλάες Όλντενμπουργκ περιηγείται στην έκθεση σε αμαξίδιο. Η αγαπημένη του σύντροφος και συνδημιουργός των έργων «Claes & Coosje: a duet», Κούσι βαν Μπρούγκεν, που πέθανε το 2009 σε ηλικία 66 ετών, υπήρξε ισότιμα το άλλο του μισό στη δημιουργία έργων που κυρίως κατέλαβαν το δημόσιο χώρο, σε μια πολύ προκλητική συνομιλία με το κοινό, που περιείχε μεγάλη μελέτη, πολλή φαντασία και την επιρροή της ποπ κουλτούρας.

Το ζευγάρι επιχείρησε με πολλά έργα του να αμβλύνει ή να συνενώσει τα όρια της αρχιτεκτονικής και της δημόσιας γλυπτικής. Μάλιστα η συνεργασία με τον φίλο τους αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι μας κληροδότησε το περίφημο Binoculars Building που χτίστηκε το 1991 για το διαφημιστικό γραφείο Chiat / Day του Λος Άντζελες, με το κτίριο να είναι ένα τεράστιο, σχεδόν σκηνικό, ζευγάρι κιάλια.

Αντίθετα με πολλές άλλες γυναίκες συνδημιουργούς έργων, η Κούσι βαν Μπρούγκεν κυριολεκτικά έλαμψε δημιουργικά από τότε που γνώρισε και άρχισε να συνεργάζεται με τον Κλάες Όλντενμπουργκ μέσα σε ένα εργοστάσιο της ποπ άρτ που έστησαν οι δυο καλλιτέχνες για να αναπτύξουν τις μνημειακές δημιουργίες τους. 

Αντίθετα με πολλές άλλες γυναίκες συνδημιουργούς έργων, η Κούσι βαν Μπρούγκεν κυριολεκτικά έλαμψε δημιουργικά από τότε που γνώρισε και άρχισε να συνεργάζεται με τον Κλάες Όλντενμπουργκ μέσα σε ένα εργοστάσιο της ποπ άρτ που έστησαν οι δυο καλλιτέχνες για να αναπτύξουν τις μνημειακές δημιουργίες τους. 

Το ζευγάρι συναντήθηκε το 1971, όταν η βαν Μπρούγκεν ήταν νέα επιμελήτρια στο Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ και ο Όλντενμπουργκ μια ανατρεπτική και εξέχουσα δύναμη της Pop Art. Παντρεύτηκαν έξι χρόνια αργότερα και η βαν Μπρούγκεν, που ήταν κριτικός τέχνης, έφερε στο πεδίο της καλλιτεχνικής συνομιλίας τους την πνευματική αυστηρότητα ενός κριτικού σε συνδυασμό με τις ποιητικές ευαισθησίες ενός καλλιτέχνη.

Το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους ήταν πάντα άμεσα αναγνωρίσιμο, ειδικά στα δημόσια έργα τέχνης που συνδημιούργησαν, και πολλές φορές αμφιλεγόμενο. Ακόμα και οι επικριτές τους δεν παρέλειπαν να σημειώσουν ότι τα έργα τους είχαν ένα χαρακτήρα πρωτογενή, ευφάνταστο και αλησμόνητο.

Η δουλειά τους είναι μια μεγέθυνση της καθημερινότητας με τρόπο άλλοτε ειρωνικό, άλλοτε σαρκαστικό, πάντα με χιούμορ. Δημιουργούν μια σχέση με τον θεατή που αναρωτιέται αν και αυτός ο ίδιος είναι ένα είδος παιχνιδιού, όπως παιγνιώδη είναι και τα καθημερινά του αντικείμενα, που σε άλλες υπερφυσικές εξωπραγματικές διαστάσεις μεταμορφώνονται σε οπτικά παιχνίδια.

Αυτή η επαυξημένη πραγματικότητα είναι piece of cake για την καλλιτεχνική τους πρακτική. Είτε πρόκειται για ένα κουτάλι με ένα κερασάκι, ένα παγωτό χωνάκι αναποδογυρισμένο στην κορυφή ενός κτιρίου, ένα πιρούνι με κολλημένη μια μπουκιά σπαγγέτι, κορίνες του μπόουλινγκ βυθισμένες στο γκαζόν, τσακισμένα σπίρτα ή το Il Corso del Coltello που έκαναν με τον Γκέρι, έναν ελβετικό σουγιά που έπλεε σαν καραβάκι στα κανάλια της Βενετίας, για όλα αυτά τα φαινομενικά αφελή και παιγνιώδη έργα τους υπάρχει πάντα μια σύλληψη και μια μελέτη εξαντλητική που σχετίζεται με την κοινωνία, το σχόλιο της κατανάλωσης και, γιατί όχι, με τη χαρά που δημιουργεί.

Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Oldenburg van/Bruggen, Knife Ship 1:12, 2008. © Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.

Η έκθεση στην Pace παρουσιάζει είκοσι και πλέον χρόνια της δουλειάς τους – μάλιστα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό που κρύβεται πίσω από τη δουλειά τους: η φυσική, η μηχανική και οι εφαρμογές της. Το πιο συγκινητικό κομμάτι είναι αυτό με τα υπερμεγέθη λουλούδια που παρουσιάζονται στην έκθεση και η ιστορία τους ξεκινά όταν ο Όλντενμπουργκ, μετά τον θάνατο της βαν Μπρούγκεν, δημιούργησε 31 περίπλοκα χάρτινα λουλούδια για αυτήν ως δώρο επετείου, ένα για κάθε έτος του γάμου τους.

Από αυτά τα λουλούδια ξεπήδησε το κεντρικό έκθεμα της έκθεσης, το Dropped Bouquet, ένα τεράστιο βαμμένο γλυπτό από αλουμίνιο, μια παραγγελία που δεν τοποθετήθηκε ποτέ στον κήπο του μουσείου της Ινδιανάπολης και λειτουργεί σαν φόρος τιμής στο θηλυκό μέλος του θρυλικού αυτού διδύμου στη ζωή και την τέχνη. Ο κόσμος τους είναι ένας κόσμος που συνδέει τις διάφορες μορφές της τέχνης ανενδοίαστα και ακομπλεξάριστα.

Ο Κλάες Όλντενμπουργκ γεννήθηκε το 1929 στη Στοκχόλμη. Ο πατέρας του ήταν διπλωμάτης και η οικογένεια έζησε στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νορβηγία πριν εγκατασταθεί στο Σικάγο το 1936. Ο Όλντενμπεργκ σπούδασε λογοτεχνία και ιστορία τέχνης στο Πανεπιστήμιο Yale από το 1946 έως το 1950.

Το 1956 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και ανήκε στον καλλιτεχνικό κύκλο των Allan Kaprow, George Segal και Robert Whitman. Από τους πρωτοπόρους της performance art στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες της ποπ αρτ σκηνής ενώ το 1967 δημιούργησε ένα σκανδαλώδες για την εποχή του έργο αντι-μνημείο, το Placid Civic Monument, πίσω από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, με έναν λάκκο που έσκαψε σαν τάφο, ένα σχόλιο για τον πόλεμο του Βιετνάμ που αποτελεί ένα ιστορικό παράδειγμα της έννοιας του αντι-μνημείου.

Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Oldenburg van/Bruggen, Knife Ship 1:12, 2008. © Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.

Η Κούσι βαν Μπρούγκεν γεννήθηκε το 1942 στο Γκρόνινγκεν της Ολλανδίας. Ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια, εντάχθηκε στην Enschede Academy of Visual Arts, όπου δίδαξε ιστορία τέχνης και καλές τέχνες. Όταν γνώρισε τον Όλντενμπεργκ μετακόμισαν και άρχισαν να δουλεύουν μαζί στο Σόχο, στη Νέα Υόρκη, και για τρεις δεκαετίες δούλεψαν συνεργατικά σε σχέδια, εγκαταστάσεις, παραστάσεις και, κυρίως, σε πάνω από 40 δημόσια γλυπτά για συγκεκριμένες τοποθεσίες που ονόμασαν «Έργα μεγάλης κλίμακας».

Στην Ντοκουμέντα 7, το 1982, στο Κάσελ, γνωρίστηκε με τον Φρανκ Γκέρι με τον οποίο συνεργάστηκαν τα επόμενα χρόνια σε μεγάλα πρότζεκτ και έργα. Η βαν Μπρούγκεν έγραψε πολλές μονογραφίες καλλιτεχνών και έκανε παράλληλα με την παρουσίαση των έργων της, επιμέλειες μεγάλων εκθέσεων. Ο Ίταλο Καλβίνο μιλά για «ένα πεδίο αναλογιών, συμμετριών, αντιπαραθέσεων». «Αυτό είναι το ιδιαίτερο τοπίο μας, αυτό στο οποίο λειτουργούμε» έλεγε για τη δουλειά της με τον Όλντενμπουργκ. «Θέλουμε να επικοινωνήσουμε με το κοινό αλλά με τους δικούς μας όρους, ακόμη και αν οι εικόνες είναι στερεοτυπικές».

Η συνεργασία τους είναι μια σύγκλιση της δυναμικής δυο δημιουργικών μυαλών που κατάφεραν να εντάξουν στο έργο τους όλες τις αντιθέσεις και του κόσμου που μας περιβάλλει, την ελαφρότητα και τη βαρύτητα, την ταχύτητα και την ακινησία, τη συμμετρία και την ασυμμετρία, όλα αλληλένδετα και εναλλασσόμενα. Στην εποχή του Instagram τα έργα τους είναι από τα πιο δημοφιλή σε δημόσιους χώρους, από τα πιο αναγνωρίσιμα και αγαπημένα του κοινού. Το αποτέλεσμα μια μακρόχρονης, εκτεταμένης πνευματικής και καλλιτεχνικής ανταλλαγής ανέδειξε τις πιο δημιουργικές και λειτουργικές, καρποφόρες και εντυπωσιακές πλευρές τους.

Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Dropped Bouquet, 2021. © 2021 Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.
Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Shuttlecocks, 1992 | courtesy Claes Oldenburg & Coosje van Bruggen
Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Cupids | courtesy Claes Oldenburg & Coosje van Bruggen
Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Torn Notebook, on Ground, 1994. © Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.
Claes Oldenburg και Coosje van Bruggen: Ο υπερφυσικός κόσμος ενός δυναμικού ντουέτου της τέχνης σε μια μεγάλη έκθεση Facebook Twitter
Installation view of “Claes & Coosje: A Duet”, Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen, at Pace Gallery, New York, March 26 – May 1, 2021. © 2021 Claes Oldenburg and Coosje van Bruggen.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ