Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
0

Για να καταλάβει κάποιος το νόημα μιας έκθεσης που μοιάζει με περιήγηση στον κόσμο του φανταστικού πρέπει πρώτα να γνωρίσει την ΤeamLab, μια διεπιστημονική συλλογική ομάδα που ιδρύθηκε στο Τόκιο και δεν αφορά μόνο καλλιτέχνες αλλά όσους κάνουν τέχνη χωρίς όρια, χωρίς συνέχεια, επιστήμονες, σχεδιαστές και ερευνητές. Η φιλοσοφία τους είναι απλή: Αν, για να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας οι άνθρωποι, τον χωρίζουμε σε ανεξάρτητες οντότητες με αντιληπτά όρια μεταξύ τους, υπάρχει μια περιοχή που όλα αυτά συνδέονται σε ένα κόσμο επινοημένο, ένα κόσμο ψευδαισθήσεων.

Αυτό κάνει η ΤeamLab, που επιδιώκει να ξεπεράσει αυτά τα όρια στην αντίληψή μας για τον κόσμο, τη σχέση μεταξύ του εαυτού μας και του κόσμου καθώς και της συνέχειας του χρόνου.

Οι συναρπαστικές εγκαταστάσεις που υπογράφουν καλλιτέχνες όπως ο Τζέιμς Τάρελ, η Γιαγόι Κουσάμα, η Εζ Ντέβλιν, ανάμεσα σε άλλους, συνδυάζουν την τέχνη και την επιστήμη για να ενθαρρύνουν ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις τόσο με το έργο όσο και με άλλους ανθρώπους.

Καθώς κινούμαστε γύρω από τον χώρο, η ίδια η παρουσία μας, μαζί με εκείνες άλλων συμμετεχόντων, προκαλεί τα λουλούδια να ανθίσουν και τους καταρράκτες να αλλάξουν την πορεία της ροής τους. Οι επισκέπτες κυριολεκτικά ξετρελαίνονται και οι εκθέσεις τους συγκεντρώνουν εκατομμύρια όχι φίλους της τέχνης μόνο αλλά και φιλοπερίεργους κάθε ηλικίας. Με παρουσία σε μόνιμες συλλογές μουσείων, αλλά και πολλές προγραμματισμένες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, αυτήν τη φορά η τελευταία τους μεγάλη έκθεση στο Superblue, το νέο, εντυπωσιακό κέντρο τέχνης στο Μαϊάμι που άνοιξε πριν από λίγες ημέρες, έχει ως μότο του ότι την τέχνη τη συμπληρώνει η παρουσία των επισκεπτών.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν; Είναι τέχνη να ανθίζουν τα λουλούδια, να ξεκινά η μουσική ή η βροχή όταν περνάς, ή μοιάζει με θεματικό πάρκο, αναρωτιούνται πολλοί κριτικοί τέχνης.

Τι μπορεί να νιώσει ένας θεατής που μοιάζει με την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, όταν μπαίνει στο έργο του Τζέιμς Τάρελ και το ιώδες χρώμα τον μεταμορφώνει οπτικά σε ένα εξωτικό πλάσμα, έναν εξωγήινο, ή τι μπορεί να νιώσει ένας επισκέπτης, όταν βλέπει το είδωλό του να πολλαπλασιάζεται, να αναστρέφεται και να κατακερματίζεται μέσα από τους καθρέφτες που τον περιβάλλουν;

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθείς ποτέ ως θεατής.

Οι ουρές στην Τate και η αναμονή που έφτανε και τις έξι ώρες για να μπουν οι επισκέπτες στα Infinity Rooms της Κουσάμα και να παραμείνουν μέσα μόνο ένα λεπτό αποδεικνύει την επιτυχία του είδους που βασίζεται στην αλληλεπίδραση που δημιουργείται ανάμεσα στο κοινό και το έργο, αλλά και της ανάγκης κυρίως των ανθρώπων της νέας γενιάς, που η εξοικίωσή τους με την αλληλεπίδραση μέσω των υπολογιστών είναι σημαντική, να μην είναι μόνο παθητικοί θεατές των έργων.

Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι αναζητούν προσωπικές και συναισθηματικές εμπειρίες και συνδέσεις μέσω της τέχνης και δεν είναι καθόλου τυχαία η επιτυχία των διαδραστικών εκθέσεων του βαν Γκογκ, που έχουν πολλές φορές μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από μια έκθεση αφιερωμένη στα έργα του σε ένα μουσείο.

Ας πούμε ότι ο νέος κόσμος είναι βυθισμένος στην ψευδαίσθηση που δημιουργεί η εικόνα. Τα σκηνικά των μεγάλων συναυλιών της Εζ Ντέβλιν κάνουν κάτι τέτοιο, δημιουργούν έναν οπτικό λαβύρινθο, είναι έργα τέχνης με κλειδί την οφθαλμαπάτη.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Το «Forest of Us» από την Es Devlin. Courtesy of Superblue

Ο συνιδρυτής της TeamLab δήλωσε ότι η έκθεση προσπαθεί να εξαλείψει ή να διαλύσει τα όρια μεταξύ του θεατή και του έργου τέχνης. Κάτι που σημαίνει πως υπάρχουν νερά και σαπουνάδες, κίτρινα φώτα και εγκαταστάσεις-λαβύρινθοι μέσα στην αποθήκη που καταλαμβάνει έναν χώρο τεράστιο, ικανό για να μπορέσεις να χαθείς μέσα στην ομίχλη του έργου του μεγάλου Αμερικανού εικαστικού Τζέιμς Τάρελ, που με τα έργα του έχει αλλάξει την οπτική αντίληψη για το περιβάλλον που δημιουργεί, ένα συνώνυμο της μαγείας.

Ένας ακόμα καλλιτέχνης, που πάντα τα έργα του προσελκύουν την προσοχή του κοινού, είναι ο Γάλλος JR, που με την οφθαλμαπάτη έχει καταφέρει να «βυθίσει» το Λούβρο ή, όπως στο τελευταίο έργο, να «ανοίξει» τον τοίχο ενός παλάτσο στην Ιταλία έτσι ώστε να φαίνεται το εσωτερικό του.

Μπορεί η τέχνη να μεταφράζεται σε επιστημονική φαντασία, διαλύοντας τα όρια, αλλά μήπως αυτό δεν συμβαίνει εδώ και έναν αιώνα με τα έργα των ντανταϊστών, του Νταλί και του Ντισάν, να σβήνουν τις γραμμές ανάμεσα στο αντικείμενο και την επικρατούσα αντίληψη, επανερμηνεύοντάς τα και διαλύοντάς τα ξανά και ξανά;

Ο κόσμος συνεχίζει να αφηγείται ιστορίες τέχνης και είναι βέβαιο ότι όλοι δεν χωρούν στην ίδια αφήγηση. Αν πάρουμε ως παράδειγμα της εξέλιξη και την αναγνώριση της τέχνης τα τελευταία εκατό χρόνια, πάμπολλα έργα στην εποχή τους θεωρήθηκαν ασήμαντα ή άσχημα. Η ανάγνωσή τους μετά από έναν αιώνα ανατρέπει κάθε δεδομένο.

Αυτή η έκθεση στο Μαϊάμι υπενθυμίζει ότι οι προφήτες έχουν επανειλημμένα διαψευστεί. Οπότε, χωρίς πολλούς προβληματισμούς, όποιος θέλει μπορεί να βυθιστεί στη μαγεία των εικόνων και των οπτικών εφέ, χωρίς ενοχή. Άλλωστε η τέχνη μας απελευθερώνει από αυτή.

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Massless Clouds Between Sculpture and Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Proliferating Immense Life. © teamLab
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
The Infinitive Crystal Universe. Copyright teamLab, Courtesy Pace Gallery
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης Facebook Twitter
Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together - Transcending Boundaries, A Whole Year per Hour.© teamLab
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ