Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ μέσα από τη μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Henk Schiffmacher | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

Οι άνθρωποι «στολίζουν» το σώμα τους με τατουάζ για έναν σωρό λόγους εδώ και αιώνες: Για να προστατευθούν από τη μαγεία, να διεκδικήσουν και να υπογραμμίσουν τη συμμετοχή τους σε μια πληθυσμιακή ομάδα ή μια συμμορία, να τιμήσουν τους αγαπημένους τους, να δείξουν την πίστη τους ή τα πιστεύω τους, ή απλά να διακοσμήσουν τον εαυτό τους.

Το βιβλίο ενός εμβληματικού καλλιτέχνη του τατουάζ, με τίτλο «Tattoo: 1730s-1970s. Henk Schiffmacher’s Private Collection», εκδίδεται από την Taschen. 10.000 αριθμημένα αντίγραφα της πρώτης έκδοσης του βιβλίου των 440 σελίδων, με σκληρό εξώφυλλο, θα κυκλοφορήσουν στην τιμή των 175 δολαρίων.

Ο γνωστός παγκοσμίως καλλιτέχνης του τατουάζ και κάτοχος αυτής της συλλογής που περιλαμβάνει περισσότερες από 700 εικόνες τατουάζ και τους ανθρώπους που τα έχουν στο σώμα τους, καταγράφει την ιστορία της δερματοστιξίας από τον 18ο μέχρι τον 20ό αιώνα.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter

Ο Schiffmacher μοιράζεται επίσης τις δικές του αναμνήσεις από το διάσημο στούντιό του και τις συναντήσεις του με διασημότητες πελάτες του όπως ο Kurt Cobain και η Lady Gaga. Η παρατήρηση που έχει να κάνει σήμερα είναι ότι τα τατουάζ γίνονται όλο και περισσότερο mainstream στην Ευρώπη και παγκοσμίως.

Ο Schiffmacher μετακόμισε στο Άμστερνταμ τη δεκαετία του 1970, μια εποχή που περιγράφει στο βιβλίο του ως την αναγέννηση του τατουάζ στη Δύση. Εμπνεύστηκε από την Αμερικανίδα φωτογράφο Diane Arbus, ξεκίνησε να τεκμηριώνει τη ζωή των ναυτικών και των ανθρώπων που ήταν πελάτες στα καταστήματα τατουάζ της πόλης και «ερωτεύτηκε» τα ειλικρινή και αυθόρμητα τατουάζ που έκαναν, χωρίς να φοβούνται την κριτική.

TATTOO. 1730s-1970s
Η έκδοση της Taschen

Ο Schiffmacher άρχισε να δημιουργεί τατουάζ ο ίδιος, αρχικά χρησιμοποιώντας το σώμα του ως καμβά. Είχε μια πολύ ρομαντική εικόνα στο μυαλό του για τα τατουάζ και πίστευε ότι τα χρήματα που έβγαζε έπρεπε με κάποιο τρόπο να τα δώσει πίσω στην κοινότητα των ανθρώπων που ασχολούνταν με τη δερματοστιξία. Έτσι άρχισε να αγοράζει αναμνηστικά τατουάζ και να τα βάζει σε μια συλλογή, ώστε η τέχνη να διατηρηθεί και να γίνει ορατή και προσβάσιμη στο κοινό.

Αυτή η συλλογή αποτελεί τη βάση για το βιβλίο, το οποίο χωρίζεται σε διάφορες ενότητες που εντοπίζουν τις παραδόσεις των τατουάζ. Το κείμενο ξεκινά με τους Μαορί της Νέας Ζηλανδίας, των οποίων τα περίπλοκα τατουάζ προσώπου με μαύρο μελάνι φανερώνουν κοινωνική τάξη, καταγωγή, γνώση και δεξιότητες. Παρά τις αποικιακές προσπάθειες για την καταστολή της πρακτικής, οι αυτόχθονες την έχουν κρατήσει ζωντανή για αιώνες.

«Η συλλογή μου είναι ένα μνημείο του παλιού κόσμου», λέει ο Schiffmacher, «είτε πρόκειται για έναν δράκο στο παλιό ιαπωνικό στιλ, είτε για τατουάζ της Florence Nightingale, ή για ένα "Homeward Bound" σε έναν ναύτη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι εικόνες, καθώς και οι άνθρωποι με τατουάζ, έχουν τη δική τους ιστορία».

Άλλα κεφάλαια του βιβλίου επικεντρώνονται στις παραδόσεις τατουάζ της Ιαπωνίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Το τατουάζ έγινε όλο και πιο αποδεκτό στην Αγγλία ήδη από τη βικτοριανή εποχή. Στα τέλη του 20ού αιώνα, με τατουάζ στολίστηκαν όχι μόνο κατάδικοι και ναυτικοί, αλλά και μέλη της βασιλικής οικογένειας και σεβαστοί επαγγελματίες.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Γυναίκα Μαορί το 1900 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Τατουάζ σε έναν Αμερικανό ναύτη 1930 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage)
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Ένας Ιάπωνας αγγελιοφόρος φωτογραφημένος από τον Felice “Felix” Beato, 1864−1867 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Babel»: Το νέο αριστουργηματικό graphic novel του Soloúp

Προδημοσίευση / «Babel»: Το νέο graphic novel του Soloúp

Μια συναρπαστική εικονογραφημένη ιστορία που συνδέει με χιούμορ και συγκίνηση τις αφηγήσεις του παππού του και της παρέας του με τα βιώματα των ανθρακωρύχων κάθε εθνικότητας, γλώσσας και θρησκείας στις στοές του Βελγίου.
M. HULOT
Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Design / Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Είκοσι δύο δημιουργοί από τον χώρο του design και των τεχνών εμπνέονται από οκτώ αρχειακά κομμάτια της διάσημης επιπλοποιίας, αναδιατυπώνοντας την έννοια του κλασικού επίπλου στην εποχή μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ένα σπίτι που λέει «ευχαριστώ»

Design / Ένα σπίτι που δίνει χαρά στον πεσιμιστή καλλιτέχνη που κρύβεις μέσα σου

Στο διαμέρισμα του Νίκου Τσιαπάρα στη Θεσσαλονίκη συνυπάρχουν το αρ νουβό, το αρ ντεκό, η ποπ αρτ και το τρας με τους πίνακες του ιδιοκτήτη και τα πορτρέτα των τέως βασιλιάδων, έτσι, για το κιτς του πράγματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ