Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ μέσα από τη μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Henk Schiffmacher | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

Οι άνθρωποι «στολίζουν» το σώμα τους με τατουάζ για έναν σωρό λόγους εδώ και αιώνες: Για να προστατευθούν από τη μαγεία, να διεκδικήσουν και να υπογραμμίσουν τη συμμετοχή τους σε μια πληθυσμιακή ομάδα ή μια συμμορία, να τιμήσουν τους αγαπημένους τους, να δείξουν την πίστη τους ή τα πιστεύω τους, ή απλά να διακοσμήσουν τον εαυτό τους.

Το βιβλίο ενός εμβληματικού καλλιτέχνη του τατουάζ, με τίτλο «Tattoo: 1730s-1970s. Henk Schiffmacher’s Private Collection», εκδίδεται από την Taschen. 10.000 αριθμημένα αντίγραφα της πρώτης έκδοσης του βιβλίου των 440 σελίδων, με σκληρό εξώφυλλο, θα κυκλοφορήσουν στην τιμή των 175 δολαρίων.

Ο γνωστός παγκοσμίως καλλιτέχνης του τατουάζ και κάτοχος αυτής της συλλογής που περιλαμβάνει περισσότερες από 700 εικόνες τατουάζ και τους ανθρώπους που τα έχουν στο σώμα τους, καταγράφει την ιστορία της δερματοστιξίας από τον 18ο μέχρι τον 20ό αιώνα.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter

Ο Schiffmacher μοιράζεται επίσης τις δικές του αναμνήσεις από το διάσημο στούντιό του και τις συναντήσεις του με διασημότητες πελάτες του όπως ο Kurt Cobain και η Lady Gaga. Η παρατήρηση που έχει να κάνει σήμερα είναι ότι τα τατουάζ γίνονται όλο και περισσότερο mainstream στην Ευρώπη και παγκοσμίως.

Ο Schiffmacher μετακόμισε στο Άμστερνταμ τη δεκαετία του 1970, μια εποχή που περιγράφει στο βιβλίο του ως την αναγέννηση του τατουάζ στη Δύση. Εμπνεύστηκε από την Αμερικανίδα φωτογράφο Diane Arbus, ξεκίνησε να τεκμηριώνει τη ζωή των ναυτικών και των ανθρώπων που ήταν πελάτες στα καταστήματα τατουάζ της πόλης και «ερωτεύτηκε» τα ειλικρινή και αυθόρμητα τατουάζ που έκαναν, χωρίς να φοβούνται την κριτική.

TATTOO. 1730s-1970s
Η έκδοση της Taschen

Ο Schiffmacher άρχισε να δημιουργεί τατουάζ ο ίδιος, αρχικά χρησιμοποιώντας το σώμα του ως καμβά. Είχε μια πολύ ρομαντική εικόνα στο μυαλό του για τα τατουάζ και πίστευε ότι τα χρήματα που έβγαζε έπρεπε με κάποιο τρόπο να τα δώσει πίσω στην κοινότητα των ανθρώπων που ασχολούνταν με τη δερματοστιξία. Έτσι άρχισε να αγοράζει αναμνηστικά τατουάζ και να τα βάζει σε μια συλλογή, ώστε η τέχνη να διατηρηθεί και να γίνει ορατή και προσβάσιμη στο κοινό.

Αυτή η συλλογή αποτελεί τη βάση για το βιβλίο, το οποίο χωρίζεται σε διάφορες ενότητες που εντοπίζουν τις παραδόσεις των τατουάζ. Το κείμενο ξεκινά με τους Μαορί της Νέας Ζηλανδίας, των οποίων τα περίπλοκα τατουάζ προσώπου με μαύρο μελάνι φανερώνουν κοινωνική τάξη, καταγωγή, γνώση και δεξιότητες. Παρά τις αποικιακές προσπάθειες για την καταστολή της πρακτικής, οι αυτόχθονες την έχουν κρατήσει ζωντανή για αιώνες.

«Η συλλογή μου είναι ένα μνημείο του παλιού κόσμου», λέει ο Schiffmacher, «είτε πρόκειται για έναν δράκο στο παλιό ιαπωνικό στιλ, είτε για τατουάζ της Florence Nightingale, ή για ένα "Homeward Bound" σε έναν ναύτη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι εικόνες, καθώς και οι άνθρωποι με τατουάζ, έχουν τη δική τους ιστορία».

Άλλα κεφάλαια του βιβλίου επικεντρώνονται στις παραδόσεις τατουάζ της Ιαπωνίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Το τατουάζ έγινε όλο και πιο αποδεκτό στην Αγγλία ήδη από τη βικτοριανή εποχή. Στα τέλη του 20ού αιώνα, με τατουάζ στολίστηκαν όχι μόνο κατάδικοι και ναυτικοί, αλλά και μέλη της βασιλικής οικογένειας και σεβαστοί επαγγελματίες.

Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Γυναίκα Μαορί το 1900 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Τατουάζ σε έναν Αμερικανό ναύτη 1930 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage)
Η ιστορία 200 χρόνων τατουάζ από την μοναδική συλλογή του Henk Schiffmacher Facebook Twitter
Ένας Ιάπωνας αγγελιοφόρος φωτογραφημένος από τον Felice “Felix” Beato, 1864−1867 | Courtesy of the Schiffmacher Tattoo Heritage
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ