ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Futura Now!

Futura Now! Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στην Άρτα το 1964 αλλά, όταν ήμουν τεσσάρων πέντε χρονών, η οικογένειά μου μετακόμισε στην Αθήνα. Οι γονείς μου ήταν εργάτες που κυνηγούσαν το όνειρο της πρωτεύουσας και, καθώς βελτιώνονταν τα οικονομικά τους, μετακόμιζαν από γειτονιά σε γειτονιά. Έχω μείνει παντού: Καμίνια, Αγία Βαρβάρα, Περιστέρι, Γουδή, Ζωγράφου, Νέα Λιόσια, Πατήσια, Γαλάτσι. Αργότερα, όταν μεγάλωσα και έκανα οικογένεια και παιδιά, οι συγκυρίες με έφεραν στο Χαλάνδρι. Μένω εδώ τα 14 τελευταία χρόνια. Βέβαια η ζωή μου όλη περιπλέκεται στο τρίγωνο μεταξύ Ομόνοιας, Πολυτεχνείου και Πλατείας Εξαρχείων· τώρα πια και στην Πλατεία Καραϊσκάκη. Θεωρώ άρα ότι είμαι άνθρωπος του κέντρου, όχι των βορείων προαστίων. Από εδώ ξεκινούν όλα…

Το κέντρο είναι το μέρος όπου ο κάτοικος της Αθήνας είναι ανώνυμος και επώνυμος μαζί. Βρίσκω πολύ ψυχρά τα προάστια γενικώς, και όλη τους τη λογική. Είναι μέρη που στην ουσία προσφέρονται μόνο για κατοικία και όχι για δράση.

Η καρδιά της πόλης από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και μετά άλλαξε πολύ με την εισροή πάρα πολλών ανθρώπων, κυρίως οικονομικών μεταναστών. Άλλαξε η ανθρωπογεωγραφία της. Κάτι που είναι πολύ σημαντικό και ενδιαφέρον, που το βλέπαμε παλιότερα μόνο στο εξωτερικό. Η δικιά μου η γενιά δεν είναι τόσο ταξιδιάρικη όσο η σημερινή. Βλέπαμε τις άλλες πόλεις να έχουν μια πολυπολιτισμικότητα που εμείς δεν την είχαμε, θεωρώντας ότι είμαστε ένα αρραγές και αμιγές έθνος. Ένα άλλο πράγμα που διακρίνω ως αλλαγή –πέρα από τη γενική «ανάπτυξη» μέσα στη λογική της αγοράς, η οποία δε με βρίσκει καθόλου συμμέτοχο– είναι η έννοια του δημόσιου χώρου. Παλαιότερα ο δημόσιος χώρος είχε μια άλλη ποιότητα: μπορούσες με πέντε φίλους να κάθεσαι έξω από μια πολυκατοικία το βράδυ, να πίνεις μπύρες και να συζητάς, χωρίς να σ’ ενοχλήσει κανένας και χωρίς να θεωρείσαι ύποπτος. Σήμερα αν δεν βρίσκεσαι κάπου που πρέπει να πληρώσεις, θεωρείσαι ύποπτος. Υπάρχει μια ποινικοποίηση της κίνησης σε ελεύθερους χώρους. Το βλέπουμε αυτό στην ένταση με την οποία επιτηρούνται πλέον οι δημόσιοι χώροι. Αυτό με ενοχλεί πάρα πολύ. Πολλές φορές νιώθω ότι όταν κινούμαι στην πόλη ότι με κοιτάζουν σαν ύποπτο – όχι οι άνθρωποι, οι κάμερες...

Είχα πάει για πρώτη φορά στο Βερολίνο, το ’79 ή το ’80, με κάποιο φίλο και, όταν μπήκα για πρώτη φορά σε ένα βερολινέζικο σούπερ μάρκετ, έπαθα πολιτισμικό σοκ. Η Αθήνα φάνταζε μια μεγάλη επαρχιακή πόλη με μαγαζάκια και μπακάλικα. Δεν λέω ότι αυτό είναι δείγμα πολιτισμού. Απλώς εκσυγχρονιστήκαμε, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Εκσυγχρονιστήκαμε όμως σε ένα επιφανειακό επίπεδο. Μπορεί να βελτιώθηκαν τα κτήρια, τα αυτοκίνητα ή το ντύσιμο των ανθρώπων, να βλέπεις πιο φανταχτερές βιτρίνες, αλλά ο εκσυγχρονισμός δεν είναι αυτό. Η ελληνική κοινωνία παραμένει κατά το μάλλον ή ήττον βαθιά συντηρητική, θρήσκα, μισαλλόδοξη. Η ψυχική ποιότητα της πόλης δεν έχει αλλάξει. Έχει αλλάξει το μακιγιάζ της. Χρυσοστόλιστο με glitter.

Δουλεύω για το «Destroy Athens», όπως και άλλοι άνθρωποι. Ο Pooka Yio, ο Αυγουστίνος Ζενάκος και η Ξένια Καλπακτσόγλου. Προσπαθώντας να βοηθήσω κι εγώ με τον τρόπο μου στο κομμάτι της επικοινωνίας, κατάλαβα ότι ο τίτλος Destroy Athens είναι ένα θετικό μήνυμα, παρά την αρνητικότητά του. Το Destroy Athens δεν αναφέρεται σε μια πραγματική καταστροφή μιας πόλης, αλλά στην καταστροφή ενός στερεοτύπου που έχει να κάνει με όλες αυτές τις έννοιες που γεννήθηκαν εδώ.

Γενικότερα υπάρχει πλέον ένα δυναμικό νέων δημιουργών στην πόλη, είτε αυτοί είναι καλλιτέχνες είτε designers είτε ηθοποιοί, οι οποίοι προσπαθούν να εκφραστούν. Από ’κεί και πέρα υπάρχει για μένα ένα πολύ γενικό ζήτημα, το οποίο το θέτω πάντα στον εαυτό μου όταν θέλω να είμαι τίμιος μαζί του και σοβαρός απέναντι στα πράγματα. Δεν πιστεύω ότι καμία παρέμβαση, όσο ριζοσπαστική κι αν φαίνεται ή θέλει να είναι, δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα μέσα στο γενικότερο πλαίσιο στο οποίο ζούμε.

Στην Ελλάδα μοιάζουν να είναι όλοι κομφορμιστές. Κάτι που με ενοχλεί στα νεότερα παιδιά είναι που περιμένουν να ενταχθούν σε ένα σύστημα. Δεν δρουν από μόνοι τους, ως υποκείμενα που θα μπορούσαν να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους. Έτσι, δεν υπάρχει δημόσιος διάλογος. Γίνονται όλα σε επίπεδο κουτσομπολιού ή θαψίματος. Όταν θες να μπεις σε ένα σύστημα είναι φυσικό να μη θέλεις να δαγκώσεις το χέρι που σε ταΐζει.

Το σημαντικό είναι να διατηρείς μέσα σου την πεποίθηση ότι μπορεί πράγματι να γίνει κάτι διαφορετικό, και όχι να πιστεύεις ότι ΟΚ, έτσι είναι και δε γαμιέται, το θέμα είναι να περνάμε καλά! Τη μισώ αυτή τη φράση. Δεν είμαι καθόλου ασκητικός τύπος, είμαι ηδονοθήρας και ηδονιστής, αλλά είναι διαφορετικό πράγμα αυτό από το να λες πως το θέμα σε αυτή τη ζωή είναι να περάσουμε καλά. Κι αυτή είναι και η λογική της διαφήμισης. «Πρέπει» να φαίνεται ότι περνάς καλά, γιατί έτσι θα μπορείς και να συνεχίσεις να καταναλώνεις. Το έχει πει καλύτερα ο Χορκχάιμερ. Είναι σαν να σε καλούν σε ένα πλούσιο γεύμα αλλά να σε αφήνουν να διαβάσεις μόνο το μενού.

Οι εκδόσεις FUTURA ξεκίνησαν το 1995, από κοινού με μια φίλη και πρώην συνάδελφο, η οποία με βοήθησε να βγάλω το περιοδικό. Είχαμε βγάλει τότε τρία τεύχη. Θέλαμε να βγάλουμε ένα εναλλακτικό περιοδικό που να κυκλοφορεί και στα περίπτερα. Δεν τα καταφέραμε, με την έννοια ότι ήταν ένα περιοδικό πολύ παράξενο για να έχει την ανταπόκριση που χρειαζόταν για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε. Είναι όμως η μεγάλη μου αγάπη. Το FUTURA έχει βγάλει μέχρι τώρα εννιά τεύχη· σταμάτησε να βγαίνει εδώ και δυόμισι χρόνια για οικονομικούς λόγους. Αλλά με «τρώει» μέσα μου, και πιστεύω ότι σύντομα θα μπορέσω να το συνεχίσω. Πιστεύω ότι ήταν πολύ πρωτοποριακό για την εποχή του στον τομέα της πολιτισμικής κριτικής. Συζήτησε θέματα που είναι τρελά επίκαιρα, όπως η βιοτεχνολογία, το surveillance, τα δίκτυα και η υπερπληροφόρηση, η μεταμοντέρνα τρομοκρατία. Κρίνω ότι είχε μια αποτυχία όσον αφορά στο εμπορικό κομμάτι, αλλά μια μεγάλη επιτυχία όσον αφορά στην επιδραστικότητά του. Από το 1998 περίπου άρχισα να δουλεύω με καλλιτέχνες και να βγάζω βιβλία σύγχρονης τέχνης, και παράλληλα να εκδίδω τα βιβλία που με ενδιέφεραν πάντα. Βιβλία που έχουν να κάνουν με την πολιτική, την πόλη, τη φιλοσοφία.

Κάποια στιγμή η εμπλοκή μου με τη σύγχρονη τέχνη με οδήγησε να βγάλω ένα περιοδικό Free Press, το GAP (Greek Art Project), από τον Ιανουάριο του 2005 μέχρι τον Μάρτιο του 2006, το οποίο κυκλοφόρησε επτά τεύχη και ήταν μεγάλη οικονομική αποτυχία για εμένα – έχω φαίνεται αυτή την τάση. Η ιδέα του ήταν να στηρίζεται σε projects καλλιτεχνών και σε μία βιωματική επισκόπηση του τι συμβαίνει στο χώρο της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα, και να δώσει βήμα έκφρασης σε νέα παιδιά. Το εγχείρημα όμως ήταν ακριβό, γιατί έπρεπε να τυπώνω 5.000 έγχρωμα περιοδικά το δίμηνο, από τα οποία δεν είχα κανένα έσοδο.

Όταν τελείωσε το GAP, μου την έδωσε και ήθελα να «απαντήσω». Έβγαλα λοιπόν το «Μανιφέστο» –πάλι free press–, με μότο «Φιλοσοφία-Τέχνη-Πολιτική», που το σταμάτησα αμέσως μετά το πρώτο τεύχος.

Βρίσκομαι σε μια γενική σκέψη αναδιοργάνωσης της δουλειάς μου γενικότερα, και προσπαθώ αντί να κάνω τρία διαφορετικά πράγματα να ρίξω το βάρος σε ένα. Το FUTURA – το αγαπημένο μου. Με προοπτική να γίνει εξαμηνιαίο στην ίδια μορφή που είχε –σαν βιβλίο– το οποίο αναγκαστικά θα πωλείται, γιατί η παραγωγή του είναι πολύ ακριβή· θα ήθελα να μαζέψω όλες αυτές τις ιδέες που έβγαλα σε διάφορα έντυπα και να τα βάλω μέσα στο FUTURA.

Ζούμε σε οικονομικά δύσκολους καιρούς, οπότε ο καθένας μαζεύεται. Κι εγώ «συγκρατώ δυνάμεις» για να μπορέσω να κάνω κάποια πράγματα και... βλέπουμε! Αλλά διατηρώ πάντα την αισιοδοξία μου.

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ