Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate

 

Στέκομαι μπροστά από μια πιάτσα ταξί με καμιά δεκαριά αυτοκίνητα παρκαρισμένα. Δεν μπαίνω σε κανένα. Ανοίγω την εφαρμογή του taxibeat στο κινητό μου, βρίσκω το κοντινότερο διαθέσιμο συμβεβλημένο ταξί και το καλώ να έρθει.

 

Σε πέντε λεπτά είναι εκεί. Οι ταξιτζήδες της πιάτσας κοιτούν απορημένοι. Δεν το κάνω από εκδίκηση, αλλά 9 στις 10 φορές οι οδηγοί που περιμένουν στις πιάτσες έχουν την προσδοκία ότι θα τους «κάτσει» μια μεγάλη διαδρομή (για να ρεφάρουν τη χασούρα από την ώρα της αναμονής) και όταν συμβαίνει το αντίθετο, συνήθως σε πάνε στον προορισμό σου μουρμουρίζοντας βρισιές.

 

Σε μια πόλη όπου τα ταξί ήταν δαιμονοποιημένα (και ορθώς, σε έναν μεγάλο βαθμό) λόγω των κακών υπηρεσιών που πρόσφεραν, των ληστρικών χρεώσεων στους αδαείς τουρίστες και δεκάδων άλλων προβλημάτων, το να υπάρχει μια υπηρεσία σαν το taxibeat μοιάζει ανέλπιστο δώρο.

 

Σε μια πόλη όπου τα ταξί ήταν δαιμονοποιημένα (και ορθώς, σε έναν μεγάλο βαθμό) λόγω των κακών υπηρεσιών που πρόσφεραν, των ληστρικών χρεώσεων στους αδαείς τουρίστες και δεκάδων άλλων προβλημάτων, το να υπάρχει μια υπηρεσία σαν το taxibeat μοιάζει ανέλπιστο δώρο. Από τη μια μέρα στην άλλη (σχεδόν) γίναμε από Κάιρο Νέα Υόρκη και μια ελληνική startup εταιρεία δείχνει το μέλλον στις υπηρεσίες mobile taxi που αναπόφευκτα θα καθιερωθούν πολύ σύντομα στις μεγάλες μητροπόλεις.

 

«Η έμπνευση για το taxibeat ήρθε ένα βράδυ το καλοκαίρι του ’10 σε μια ερημική τοποθεσία στην Κηφισιά, όταν έψαχνα στον χάρτη του iPhone μου κοντινούς κεντρικούς δρόμους ώστε να μπορέσω να βρω ταξί. Εκεί σκέφτηκα ότι, εκτός από τους δρόμους, θα μπορούσα να βλέπω και το στίγμα των ταξί, αν είχαν smartphones με δυνατότητες εντοπισμού θέσης. Από εκεί η ιδέα προχώρησε σε αυτό που είναι σήμερα», λέει ο Νίκος Δρανδάκης, ιδρυτής του taxibeat.

 

Φωτό: Σπύρος Στάβερης
Φωτό: Σπύρος Στάβερης

 

Σε λίγο καιρό θα υποβάλει την ιδέα του στο Openfund, ένα επενδυτικό όχημα για επιχειρηματικές ιδέες υψηλής τεχνολογίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. «Από τον Ιανουάριο του ’11 που γίναμε δεκτοί στο Openfund και χρηματοδοτηθήκαμε, μας πήρε τέσσερις μήνες μέχρι να βγούμε στον αέρα, αρχικά στην Αθήνα». Από την πρώτη ημέρα του launch του application στο App Store η επιτυχία ήταν εκκωφαντική.

 

Θα βρεθεί στην πρώτη θέση του App Store από τις πρώτες ώρες διάθεσής του και για τις επόμενες τρεις ημέρες, με δεκάδες προβλήματα να εμφανίζονται, μια και οι χρήστες ήταν πολύ περισσότεροι από τα διαθέσιμα ταξί και τα bugs της εφαρμογής αρκετά. Αλλά ο κ. Δρανδάκης και οι συνεργάτες τους είχαν υιοθετήσει τη λογική «ship early, ship often» (βγάλε το προϊόν σου στην αγορά όσο πιο γρήγορα μπορείς και ύστερα βελτίωσε το όσο πιο γρήγορα μπορείς) και με πολλή δουλειά κατάφεραν μέσα σε μερικές ημέρες να αποκτήσουν ένα εντυπωσιακό word of mouth κι έναν ολοένα και αυξανόμενο στόλο ταξί, σε σημείο να έχουν φτάσει σήμερα τα 1.300 (όταν π.χ. η μεγαλύτερη εταιρεία ραδιοταξί στην Αθήνα έχει περίπου 600 αυτοκίνητα).

 

Εκτός από την ευκολία που σου παρέχει στο να βρεις το πιο κοντινό ταξί ανά πάσα στιγμή, η καινοτομία του taxibeat ήταν ότι δημιούργησε ένα marketplace όπου οι πελάτες βαθμολογούν τον οδηγό και επιλέγουν ποιον θα καλέσουν και με άλλα κριτήρια, όπως το μοντέλο του αυτοκινήτου, η βαθμολογία των προηγούμενων πελατών, το αν ο οδηγός μιλάει ξένες γλώσσες, έχει wi-fi στο αυτοκίνητο ή δέχεται κατοικίδια ζώα. Και όλα αυτά δωρεάν, χωρίς την παραμικρή χρέωση για τον πελάτη, ενώ ο ταξιτζής αποδίδει στο taxibeat €0,49 για κάθε κούρσα που λαμβάνει.

 

«Η κρίση μάς επηρέασε θετικά. Εξαιτίας της οι οδηγοί ταξί ήταν πολύ πιο δεκτικοί αρχικά στην ιδέα, προκειμένου ν’ αυξήσουν τις πιθανότητές τους να βρουν επιπλέον πελάτες. Ίσως σε άλλες εποχές να μη βρίσκαμε αρκετούς πρόθυμους να μας δοκιμάσουν, πριν αποδειχτεί ότι το μοντέλο δουλεύει με επιτυχία», λέει ο κ. Δρανδάκης.

 

Από τις 16 Ιούλιου το taxibeat έκανε μια υπερατλαντική «πτήση» και προσγειώθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στήνοντας γραφείο εκεί και ξεκινώντας τη λειτουργία του σε μια τεράστια πόλη που τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα φιλοξενήσει το Μουντιάλ και τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

 

«Ακολουθούν μέσα στον Αύγουστο η Γαλλία, η Ρουμανία και η Νορβηγία. Θέλαμε από πολύ νωρίς να αποκτήσουμε μια πολύ ισχυρή παρουσία στις ευρωπαϊκές αγορές. Η Ρουμανία μοιάζει πολύ με την ελληνική αγορά και είμαστε βέβαιοι για την επιτυχία μας εκεί. Το Παρίσι, επίσης, είναι πολύ μεγάλη αγορά κι έχει το πρόβλημα που λύνουμε ως υπηρεσία: δυσκολία να βρεις ταξί αλλά και ασυνεπής ποιότητα στην εξυπηρέτηση. Κυρίως, όμως, από ψυχολογικής άποψης, μια επιτυχία στο Παρίσι θα μας εδραιώσει ως έναν πολύ σημαντικό παίκτη στη σκακιέρα της νέας αγοράς που δημιουργείται στα mobile taxi services που θα κυριαρχήσουν στον κλάδο τα επόμενα χρόνια».