Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
0

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter

 

Μόλις είδατε ολόκληρο το πρόγραμμα του Μουσικού Θεάτρου - Καφενείου ''Πολύτροπον'' που λειτούργησε τον χειμώνα του 1973-74 στην Κυδαθηναίων, εκεί που ήταν παλιότερα η ''Αυλαία''. Επιτυχία τεράστια, καθαρό αεράκι μέσα στην αποπνικτική χουντίλα, όπου δεν έβρισκες θέση ούτε για μετά από δεκαπέντε μέρες!

Ο Μάνος Χατζιδάκις είχε επιστρέψει από την Αμερική, ο ''Μεγάλος Ερωτικός'' ήταν φρέσκος κι ο κόσμος είχε καταλάβει πως το έργο ήταν το magnum opus ενός συνθέτη που ώριμος και γεμάτος ιδέες, έμπαινε στην αθέατη μάχη της –εξίσου σημαντικής- πνευματικής αντίστασης.

Ο Χατζιδάκις, έχοντας αντιληφθεί από νωρίς το ρόλο των δισκογραφικών εταιρειών, προσπάθησε επανειλημμένα να δημιουργήσει δική του.

Για τους τραγουδιστές δεν απευθύνθηκε στις φίρμες της εποχής -ούτε καν στη Νταντωνάκη και στον Ψαριανό-, αλλά έκανε audition από την οποία πέρασαν εκατοντάδες αγόρια και κορίτσια. Διάλεξε εφτά νέα παιδιά, τους καλύτερους μουσικούς της εποχής, κι έστησε μια μουσική παράσταση με κοστούμια και σκηνικό περιβάλλον, ιδέα που θα έβρισκε μιμητές πολλά χρόνια αργότερα.

Τα δυο ζωγραφιστά κόκκινα πουλιά που βρίσκονται στις κεντρικές σελίδες μοιάζουν διακοσμητικά, αλλά στην πραγματικότητα τυπώθηκαν πάνω στις ήδη τυπωμένες σελίδες για να καλύψουν το όνομα μιας νεαρής τραγουδίστριας που δεν θα συμμετείχε τελικά. Όλο αυτό για να μη γίνει μια ακαλαίσθητη μουτζούρα με μαρκαδόρο! Δεν μπόρεσε να γίνει το ίδιο και με το εσωτερικό του χαρτονένιου οπισθόφυλλου.

Υπάρχουν βέβαια τυπογραφικά και ορθογραφικά λάθη (mantolino αντί mandolino, ανήκη αντί ανήκει, ομόνυμο αντί ομώνυμο, περισπωμένη στο Νίκου και στο Τσεσμελής κλπ.) αλλά το πρόγραμμα παραμένει χαριτωμένο για τα μέτρα και την αισθητική μιας εποχής χωρίς υπολογιστή και glamorous εκτυπώσεις.

Από τους τραγουδιστές, παρ' ότι οι περισσότεροι είχαν τα προσόντα, κανείς σχεδόν δεν έκανε σοβαρή καριέρα, με εξαίρεση, ίσως, τη Βούλα Σαββίδη και για ένα μικρό διάστημα τη Μαρία Κάτηρα. Ο Γιάννης Δημητράς, εξαιρετική φωνή, ακολούθησε άλλους δρόμους, στο εμπορικό τραγούδι. Μια ιδέα για την ατμόσφαιρα –τραγούδια, κείμενα- και τις φωνές, μπορεί να πάρει κανείς από το δίσκο ''Ο Οδοιπόρος, το Μεθυσμένο Κορίτσι και ο Αλκιβιάδης''.

Σε ότι αφορά το πρόγραμμα, όπως βλέπει κανείς, παίζονταν τραγούδια από τον ''Μεγάλο Ερωτικό'', την παλιότερη ''Μυθολογία'', λαϊκά τραγούδια με τη Βούλα Σαββίδη - η μαγιά για ''Τα Πέριξ'', σχεδόν ολόκληρο το καινούργιο έργο ''Ο Οδοιπόρος, το Μεθυσμένο Κορίτσι και ο Αλκιβιάδης'', ενώ παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά και οι ''Δυο μπαλάντες για τον Ευτύχιο (Χατζηττοφή)'': Η ''Τρελή του φεγγαριού'', γνωστό μετά ως ''Στου Διγενή τα κάστρα'' με τη Φλέρυ Νταντωνάκη σε στίχους Νίκου Γκάτσου και ''Τα παιδιά του κάμπου'' σε στίχους του συνθέτη - επρόκειτο προφανώς για ''Τα παιδιά κάτω στον κάμπο'' από το αδισκογράφητο ακόμη soundtrack του ''Sweet Movie'' του Ντούσαν Μακαβέγιεφ. Εντύπωση προξενεί το ότι η ''Τρελή του φεγγαριού'', ένα ''γυναικείο'' dark τραγούδι, γράφτηκε για τη φωνή του Ευτύχιου Χατζηττοφή ειδικά για το ''Πολύτροπον''!

Ο Χατζιδάκις, έχοντας αντιληφθεί από νωρίς το ρόλο των δισκογραφικών εταιρειών, προσπάθησε επανειλημμένα να δημιουργήσει δική του. Μια απ' αυτές τις προσπάθειες ήταν και ο ΝΟΤΟΣ, που έγινε μετά label της LYRA. Αυτό που τον ενδιέφερε δεν ήταν το κέρδος, αλλά η καλλιτεχνική αυτονομία. Ο Χατζιδάκις έφτιαχνε πάντα τους δίσκους του όπως ακριβώς τους ήθελε, έκανε παραγωγές άλλων, νέων κυρίως, που θεωρούσε το έργο τους αξιόλογο –και που δεν θα τις έκανε καμιά εταιρεία- και είχε πάντα τους συνεργάτες του καλοπληρωμένους και ευχαριστημένους. Ο ίδιος αγαπούσε την καλή ζωή και μερικές δαπανηρές μικροαπολαύσεις –ακριβά ρολόγια, ας πούμε ή "hi tech" ηλεκτρονικά- αλλά δεν τον απασχολούσε ο πλούτος. Γι' αυτό και δεν άφησε μεγάλη περιουσία.

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ