Βίοι Παράλληλοι

Βίοι Παράλληλοι Facebook Twitter
0

Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν στην ελληνική δισκογραφία με το ντεμπούτο τους ως Στέρεο Νόβα (το Στέρεο Νόβα θεωρείται από πολλούς ως το σημαντικότερο άλμπουμ στην ιστορία της εγχώριας electronica και ως σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά μουσικών), είχαν δείξει ότι θα ερχόταν κάποια στιγμή που θα γίνονταν αυτό ακριβώς που είναι σήμερα: δύο σπουδαίοι μουσικοί, που χαίρουν μεγάλης εκτίμησης ακόμα και από ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με τη μουσική που «εκπροσωπούν», και «επιδραστικοί» με έναν τρόπο που δύσκολα θα επαναληφθεί. Τα νέα άλμπουμ τους, που κυκλοφόρησαν αυτές τις μέρες, απλώς αποδεικνύουν πόσο μακριά έχει φτάσει αυτό το μουσικό ταξίδι, που τους βρίσκει πια ενήλικες, άντρες, κατασταλαγμένους, με δίσκους ορχηστρικούς που αποκαλύπτουν περισσότερα στοιχεία του εαυτού τους από κάθε άλλη φορά. Δύο άλμπουμ που απαιτούν προσεκτικές και συνεχείς ακροάσεις για να τα τοποθετήσεις στη θέση που τους αξίζει.

Δεν ξέρω γιατί ονόμασε το νέο άλμπουμ του Απαγορευμένη Ποίηση (Forbidden Poetry) ο Μιχάλης Δέλτα, είναι προφανώς αυτό το απαγορευμένο που κάνει κάθε τι πιο γοητευτικό, που σε προτρέπει να εξερευνήσεις κάτι καινούργιο και άγνωστο. Αυτή ακριβώς την αίσθηση σου δημιουργεί η ακρόαση του Forbidden Poetry –του πιο ολοκληρωμένου έργου του μέχρι σήμερα–, ενός δίσκου μελαγχολικού, κάποιες στιγμές συγκινητικού, χωρίς τα δυνατά beat που προτιμούσε στις προηγούμενες δουλειές του, με τη μελωδία να πρωταγωνιστεί, με το πιάνο και το τσέλο να κάνουν πιο έντονη τη συναισθηματική φόρτιση που σου μεταδίδουν τα κομμάτια, η οποία ξεκινάει με την πρώτη κιόλας νότα του Einstein’s Dream. Το Forbidden Poetry ήταν μία ανάγκη που έγινε μουσική, η ανάγκη να εκτεθεί περισσότερο από ποτέ, κι αυτό είναι φανερό στα κομμάτια του που βασίζονται αποκλειστικά στις μελωδίες, χωρίς τους εντυπωσιασμούς του ρυθμού, για ακροάσεις μοναχικές και όχι σε κάποιο club που θα μπορούσαν –ή επιβαλλόταν– να ακουστούν οι προηγούμενες δουλειές του.

«Μου λείπει ο ρομαντισμός και ο λυρισμός από την καθημερινότητα» λέει ο Μιχάλης. «Δεν μπορώ να ακολουθώ τα trends ενός lifestyle που με θέλει cool και απομακρυσμένο από τη συγκίνηση, ακόμα κι αν αυτή μερικές φορές μοιάζει αφελέστατη. Μέχρι και η techno σήμερα έχει γίνει τρομερά εγκεφαλική και αποστασιοποιημένη, σαν να μη θέλει πια να βουτήξει στα βαθιά, σαν να κουράστηκε από τη δραματικότητα που τη χαρακτήριζε στο παρελθόν. Δε λέω, ζούμε σε μια εποχή σιωπής· ή, αλλιώς, κάποιος πάτησε το pause στη σκέψη τού «τι ακριβώς υπάρχει πίσω από όλα εκείνα που θέλουν να με κάνουν ευτυχισμένο;». η φωνή της καθημερινότητας είναι ισχνή, και το πρόσωπό της επιλέγει να βαφτεί με το πιο κακόγουστο μακιγιάζ. Απαγορεύεται να κλάψεις στο σινεμά με μια ταινία, τι θα πουν οι γύρω σου; Αυτό άλλωστε είναι κι εμένα το δικό μου μεγάλο πρόβλημα, να μη μου ξεφύγει και φανεί στους άλλους το πόσο… τρωτός είμαι. Με πονάει η ποιητική μου φύση, με κάνει να αισθάνομαι μοναξιά κι ευθύνη. Θέλω πλέον να εκτεθώ…»
Είναι επίσης η πρώτη φορά που ανακαλύπτω σε τέτοιο βαθμό ενσωματωμένους ελληνικούς ήχους στη μουσική του. Το πιάνο του Χατζιδάκι στο Real Life, έναν παραπονιάρικο σκοπό, στο Path Finding -που μοιάζει ανατολίτικος αλλά θα μπορούσε να είναι και κάποιο δημοτικό-, η υποψία νεοαστικού βαλς στο Τhe Light Of The Day υπάρχουν δίπλα στο πιάνο του Satie και τις μελωδίες του Max Richter, σε έναν από τους πιο μοντέρνους δίσκους που έχουν εμφανιστεί την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα. Αυτή είναι η καλύτερη δουλειά του μέχρι σήμερα. Και σίγουρα η πιο αγαπημένη μου.

Το ρίσκο του Κωνσταντίνου Βήτα όταν ανέλαβε να γράψει τη μουσική για μια παράσταση η οποία δεν ήταν απλώς αναμενόμενη, αλλά το στοίχημα του Δ. Παπαϊωάννου με το μεγάλο κοινό –ανθρώπους δηλαδή που δεν είχαν μέχρι τώρα επαφή με την τέχνη του– ήταν μεγάλο. Κι αυτό γιατί, πέρα από την επιτυχία ή μη της παράστασης, η μουσική του είναι αυτή που εν τέλει θα μείνει τα επόμενα χρόνια για να τη θυμίζει. Ο Κωνσταντίνος Βήτα έχει αποδείξει πόσο μεγάλος δημιουργός είναι, δεν χρειαζόταν το «2» για να το διαπιστώσουν όσοι τον γνωρίζουν, αυτή όμως είναι η ευκαιρία του να περάσει και στο ευρύ κοινό και να έρθουν πολύ περισσότεροι σε επαφή με τη μουσική του. Και το «2» –καλώς ή κακώς– είναι ένα από τα έργα του που από ’δώ και στο εξής θα τον χαρακτηρίζουν. Ευτυχώς, το «2» είναι ένας εξαιρετικός δίσκος. Δεν είναι απλώς η μουσική που συνοδεύει την παράσταση, αλλά ένα έργο που μπορεί να σταθεί από μόνο του, αυτοτελές και ολοκληρωμένο. Ένα λιτό, ηλεκτρονικό κομψοτέχνημα που δεν έχει την ανάγκη της εικόνας για να λειτουργήσει. Το ηλεκτρονικό υπόβαθρο που δημιουργούν τα συνθεσάιζερ, οι ψηφιακοί ήχοι και ο μοναχικός ήχος της κιθάρας που προσθέτει μια οδυνηρή μελαγχολία μπορούν να «διηγηθούν» περισσότερα απ’ όσα θα σου έλεγαν οι λέξεις. Είναι η πρώτη φορά που η μουσική που έγραψε για να συνοδεύσει εικόνες μπορεί να θεωρηθεί ως μία ολοκληρωμένη δουλειά, βαθιά συναισθηματική, ήρεμη και κατασταλαγμένη, χωρίς τις ψυχρές φόρμες της electronica· μινιμαλιστική, βασισμένη σε απλές συνθέσεις, χωρίς τίποτα το περιττό. Μουσική που δεν μπορείς να την εκλάβεις ως απλή επένδυση, αλλά ως μία από τις πιο όμορφες δουλειές του Κωνσταντίνου Βήτα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ