Βίοι Παράλληλοι

Βίοι Παράλληλοι Facebook Twitter
0

Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν στην ελληνική δισκογραφία με το ντεμπούτο τους ως Στέρεο Νόβα (το Στέρεο Νόβα θεωρείται από πολλούς ως το σημαντικότερο άλμπουμ στην ιστορία της εγχώριας electronica και ως σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά μουσικών), είχαν δείξει ότι θα ερχόταν κάποια στιγμή που θα γίνονταν αυτό ακριβώς που είναι σήμερα: δύο σπουδαίοι μουσικοί, που χαίρουν μεγάλης εκτίμησης ακόμα και από ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με τη μουσική που «εκπροσωπούν», και «επιδραστικοί» με έναν τρόπο που δύσκολα θα επαναληφθεί. Τα νέα άλμπουμ τους, που κυκλοφόρησαν αυτές τις μέρες, απλώς αποδεικνύουν πόσο μακριά έχει φτάσει αυτό το μουσικό ταξίδι, που τους βρίσκει πια ενήλικες, άντρες, κατασταλαγμένους, με δίσκους ορχηστρικούς που αποκαλύπτουν περισσότερα στοιχεία του εαυτού τους από κάθε άλλη φορά. Δύο άλμπουμ που απαιτούν προσεκτικές και συνεχείς ακροάσεις για να τα τοποθετήσεις στη θέση που τους αξίζει.

Δεν ξέρω γιατί ονόμασε το νέο άλμπουμ του Απαγορευμένη Ποίηση (Forbidden Poetry) ο Μιχάλης Δέλτα, είναι προφανώς αυτό το απαγορευμένο που κάνει κάθε τι πιο γοητευτικό, που σε προτρέπει να εξερευνήσεις κάτι καινούργιο και άγνωστο. Αυτή ακριβώς την αίσθηση σου δημιουργεί η ακρόαση του Forbidden Poetry –του πιο ολοκληρωμένου έργου του μέχρι σήμερα–, ενός δίσκου μελαγχολικού, κάποιες στιγμές συγκινητικού, χωρίς τα δυνατά beat που προτιμούσε στις προηγούμενες δουλειές του, με τη μελωδία να πρωταγωνιστεί, με το πιάνο και το τσέλο να κάνουν πιο έντονη τη συναισθηματική φόρτιση που σου μεταδίδουν τα κομμάτια, η οποία ξεκινάει με την πρώτη κιόλας νότα του Einstein’s Dream. Το Forbidden Poetry ήταν μία ανάγκη που έγινε μουσική, η ανάγκη να εκτεθεί περισσότερο από ποτέ, κι αυτό είναι φανερό στα κομμάτια του που βασίζονται αποκλειστικά στις μελωδίες, χωρίς τους εντυπωσιασμούς του ρυθμού, για ακροάσεις μοναχικές και όχι σε κάποιο club που θα μπορούσαν –ή επιβαλλόταν– να ακουστούν οι προηγούμενες δουλειές του.

«Μου λείπει ο ρομαντισμός και ο λυρισμός από την καθημερινότητα» λέει ο Μιχάλης. «Δεν μπορώ να ακολουθώ τα trends ενός lifestyle που με θέλει cool και απομακρυσμένο από τη συγκίνηση, ακόμα κι αν αυτή μερικές φορές μοιάζει αφελέστατη. Μέχρι και η techno σήμερα έχει γίνει τρομερά εγκεφαλική και αποστασιοποιημένη, σαν να μη θέλει πια να βουτήξει στα βαθιά, σαν να κουράστηκε από τη δραματικότητα που τη χαρακτήριζε στο παρελθόν. Δε λέω, ζούμε σε μια εποχή σιωπής· ή, αλλιώς, κάποιος πάτησε το pause στη σκέψη τού «τι ακριβώς υπάρχει πίσω από όλα εκείνα που θέλουν να με κάνουν ευτυχισμένο;». η φωνή της καθημερινότητας είναι ισχνή, και το πρόσωπό της επιλέγει να βαφτεί με το πιο κακόγουστο μακιγιάζ. Απαγορεύεται να κλάψεις στο σινεμά με μια ταινία, τι θα πουν οι γύρω σου; Αυτό άλλωστε είναι κι εμένα το δικό μου μεγάλο πρόβλημα, να μη μου ξεφύγει και φανεί στους άλλους το πόσο… τρωτός είμαι. Με πονάει η ποιητική μου φύση, με κάνει να αισθάνομαι μοναξιά κι ευθύνη. Θέλω πλέον να εκτεθώ…»
Είναι επίσης η πρώτη φορά που ανακαλύπτω σε τέτοιο βαθμό ενσωματωμένους ελληνικούς ήχους στη μουσική του. Το πιάνο του Χατζιδάκι στο Real Life, έναν παραπονιάρικο σκοπό, στο Path Finding -που μοιάζει ανατολίτικος αλλά θα μπορούσε να είναι και κάποιο δημοτικό-, η υποψία νεοαστικού βαλς στο Τhe Light Of The Day υπάρχουν δίπλα στο πιάνο του Satie και τις μελωδίες του Max Richter, σε έναν από τους πιο μοντέρνους δίσκους που έχουν εμφανιστεί την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα. Αυτή είναι η καλύτερη δουλειά του μέχρι σήμερα. Και σίγουρα η πιο αγαπημένη μου.

Το ρίσκο του Κωνσταντίνου Βήτα όταν ανέλαβε να γράψει τη μουσική για μια παράσταση η οποία δεν ήταν απλώς αναμενόμενη, αλλά το στοίχημα του Δ. Παπαϊωάννου με το μεγάλο κοινό –ανθρώπους δηλαδή που δεν είχαν μέχρι τώρα επαφή με την τέχνη του– ήταν μεγάλο. Κι αυτό γιατί, πέρα από την επιτυχία ή μη της παράστασης, η μουσική του είναι αυτή που εν τέλει θα μείνει τα επόμενα χρόνια για να τη θυμίζει. Ο Κωνσταντίνος Βήτα έχει αποδείξει πόσο μεγάλος δημιουργός είναι, δεν χρειαζόταν το «2» για να το διαπιστώσουν όσοι τον γνωρίζουν, αυτή όμως είναι η ευκαιρία του να περάσει και στο ευρύ κοινό και να έρθουν πολύ περισσότεροι σε επαφή με τη μουσική του. Και το «2» –καλώς ή κακώς– είναι ένα από τα έργα του που από ’δώ και στο εξής θα τον χαρακτηρίζουν. Ευτυχώς, το «2» είναι ένας εξαιρετικός δίσκος. Δεν είναι απλώς η μουσική που συνοδεύει την παράσταση, αλλά ένα έργο που μπορεί να σταθεί από μόνο του, αυτοτελές και ολοκληρωμένο. Ένα λιτό, ηλεκτρονικό κομψοτέχνημα που δεν έχει την ανάγκη της εικόνας για να λειτουργήσει. Το ηλεκτρονικό υπόβαθρο που δημιουργούν τα συνθεσάιζερ, οι ψηφιακοί ήχοι και ο μοναχικός ήχος της κιθάρας που προσθέτει μια οδυνηρή μελαγχολία μπορούν να «διηγηθούν» περισσότερα απ’ όσα θα σου έλεγαν οι λέξεις. Είναι η πρώτη φορά που η μουσική που έγραψε για να συνοδεύσει εικόνες μπορεί να θεωρηθεί ως μία ολοκληρωμένη δουλειά, βαθιά συναισθηματική, ήρεμη και κατασταλαγμένη, χωρίς τις ψυχρές φόρμες της electronica· μινιμαλιστική, βασισμένη σε απλές συνθέσεις, χωρίς τίποτα το περιττό. Μουσική που δεν μπορείς να την εκλάβεις ως απλή επένδυση, αλλά ως μία από τις πιο όμορφες δουλειές του Κωνσταντίνου Βήτα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM