Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
0

 

Το 4ο Syros International Film Festival ξεκινά στις 28 Ιουλίου με την υπόσχεση πως θα παραμείνει πιστό στην επιλογή να μην πλεύσει στα ασφαλή νερά της κινηματογραφικής μας διανομής αλλά να αναζητήσει δύσβατα μονοπάτια που προσφέρουν εκπλήξεις. Και κάπως έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσει και το κοινό που θα το επισκεφθεί τις 5 ημέρες που διαρκεί: όντας έτοιμο να δεχτεί τις προκλήσεις στις οθόνες που θα στηθούν ειδικά για το event σε μερικά από τα ωραιότερα σημεία του νησιού. Μιλώντας με τους δημιουργούς του φεστιβάλ, Jacob Moe, Cassandra Celestin και Aaron Khandros μαθαίνουμε για το ξεκίνημα αυτής της ιδέας αλλά και για τα στοιχεία που καθορίζουν τη φετινή διοργάνωση.


—Πώς γεννήθηκε η ιδέα της οργάνωσης ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ στη Σύρο το 2013;

Ήταν σχεδόν τυχαίο. Κάποια χρόνια πριν επισκεφθήκαμε την Αρκαδία για την ειδική προβολή της ταινίας Ενιαίος του Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και μείναμε έκθαμβοι από την έντονη, σχεδόν παραισθητική εμπειρία. Κάτι αντίστοιχο σκεφτήκαμε για τη Σύρο. Η πρόσφατη ιστορία της έχει επηρεάσει αρκετά το τοπίο του νησιού, που, όπως έχει διαμορφωθεί, εμπνέει για προβολή ταινιών. Το SIFF ξεκίνησε ως πείραμα, καθώς σχεδιάσαμε την προβολή 20 ταινιών περίπου σε τοποθεσίες γύρω από την Ερμούπολη. Με τη βοήθεια των τοπικών Αρχών αλλά και διεθνών συνεργασιών έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλο το νησί.

Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους.


—Στο πρόγραμμα βλέπουμε ταινίες και είδη που δύσκολα θα βλέπαμε στην Ελλάδα. Θεωρείτε το φεστιβάλ ένα βήμα για να δείξουν τη δουλειά τους πρωτοποριακοί καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο;

Πολλές από τις ταινίες του προγράμματος δεν έχουν παιχτεί ποτέ στην Ελλάδα. Πιστεύουμε πως το φεστιβάλ είναι μια ευκαιρία να προβληθούν ταινίες που λόγω διανομής είναι πολύ δύσκολο να προβληθούν σε χώρους άλλους πέρα από συγκεκριμένες αίθουσες ή μουσεία. Παίρνουμε πολύ σοβαρά τη λέξη international που έχουμε στον τίτλο μας, όχι με διαγωνιστικά προγράμματα ή κόκκινα χαλιά αλλά με το να δείχνουμε σπουδαία φιλμ από όλο τον κόσμο, από κάθε είδος και χρονική περίοδο.

Το ίδιο και με το ελληνικό σινεμά: παίζουμε ταινίες που δεν βρίσκουν εύκολα χώρο για προβολή. Για παράδειγμα, το Μινόρε του Γιώργου Ναλπαντίδη παίζεται για πρώτη φορά σε ελληνικό φεστιβάλ, ενώ χαιρόμαστε πολύ και για την προβολή του Chevalier της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη που δεν είδαν πολλοί στην Ελλάδα.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Jacob Moe και Cassandra Celestin. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


—Οι τοποθεσίες προβολής σε συνδυασμό με το νησί και την εποχή κάνουν το κοινό πιο ανοιχτό και πρόθυμο στην επαφή του με αβανγκάρντ ταινίες;

Σίγουρα. Οι αβανγκάρντ ταινίες προβάλλονται συχνά σε εξειδικευμένο ή ακαδημαϊκό περιβάλλον και έτσι δημιουργείται ένα τείχος προς τους θεατές που δεν έχουν επαφή με το είδος. Δείχνοντας τέτοιες δουλειές σε ανοιχτούς χώρους που δεν χρησιμοποιούνται κανονικά για προβολές προσπαθούμε να σπάσουμε αυτό το τείχος και να προσφέρουμε, σε όποιον θέλει, την ευκαιρία να απολαύσει πειραματικά φιλμ. Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους που ανέφερα πριν. Ένα φιλμ, άλλωστε, δεν επιδρά μόνο στο κοινό του, ζει και αυτό ξανά και ξανά λόγω των διαφορετικών συνθηκών θέασης. Βέβαια, θα δείξουμε και κάποιες ταινίες σε κλειστή αίθουσα, που με το σκοτάδι του χώρου της παραμένει και αυτή μια ξεχωριστή εμπειρία. Θέλουμε να προσφέρουμε και τα δύο είδη εμπειρίας στους θεατές μας.

—Πέρα από τις προβολές, υπάρχει και το κινηματογραφικό workshop Cinemascope που απευθύνεται σε νέα παιδιά για να τους μάθει τα μυστικά του κινηματογράφου.

Ναι, είμαστε τυχεροί που συνεργαζόμαστε με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τα τελευταία δύο χρόνια σε αυτό το workshop που οργάνωσε η Μυρτώ Λάβδα, σε συνεργασία με τους σκηνοθέτες Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο και Oliwia Twardowska. Φέτος, έχοντας ως κεντρικό θέμα στο φεστιβάλ την αναθεώρηση, ζητήσαμε από παιδιά του νησιού να πάρουν συνεντεύξεις από τις οικογένειές τους και να μεταφέρουν τις ιστορίες τους στην οθόνη. Το φεστιβάλ στηρίζει πολλά στο εκπαιδευτικό κομμάτι, κάτι πολύ σημαντικό για ένα μέρος χωρίς ιδιαίτερη πρόσβαση στην κινηματογραφική γνώση. Εξίσου καλή δουλειά σε αυτό τον τομέα κάνουν και οι φίλοι μας στο φεστιβάλ Animasyros.


—Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια για το SIFF;

Ποιος ξέρει; Θέλουμε να συνεχίσουμε να δείχνουμε σπουδαία φιλμ σε απρόβλεπτους χώρους. Να δείξουμε περισσότερο σινεμά από περιθωριοποιημένες κινηματογραφικές κοινότητες και να βρούμε χώρους για ζωντανές κινηματογραφικές περφόρμνας. Βασικά, ό,τι έλθει στο μυαλό μας κάτω από τον ήλιο του Αιγαίου.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Chevallier, Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη

10 λόγοι για να επισκεφθείτε το φετινό φεστιβάλ


1. Η περφόρμανς των Metamkine στην τελετή έναρξης, ένα τρίο που θα δημιουργήσει ένα φιλμ ζωντανά για το κοινό, χρησιμοποιώντας προβολείς, φιλμ 16mm, λούπες από κασέτες και μια ποικιλία από άλλα απίθανα εργαλεία.


2. Το αφιέρωμα στη σχέση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και αβανγκάρντ που επιμελήθηκε ο Ούγγρος σκηνοθέτης Πίτερ Λίκτε, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθεί και το 2001: A Space Odyssey σε drive-in.


3. Το Water and Power του Pat O'Neill, ένα από τα λιγότερο προβεβλημένα αριστουργήματα στην ιστορία της τέχνης, σύμφωνα με τα παιδιά του φεστιβάλ, που θα προβληθεί σε φιλμ 35mm.


4. Η παρουσίαση από την Αθηνά Τσαγγάρη της τελευταίας ταινίας της, Chevalier.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter


5. Το αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους πειραματιστές του κινηματογράφου και της μουσικής, τον Tony Conrad.


6. Το πρόγραμμα «Χαμένες εικόνες - Μια εικόνα για τη μνήμη», στο οποίο, μεταξύ άλλων, θα προβληθεί και η Αναπαράσταση του Θόδωρου Αγγελόπουλου.


7. Η σπάνια προβολή (σε κόπια 16mm) της μικρού μήκους ταινίας Καλημέρα, νύχτα που έκανε ο Γιάννης Οικονομίδης το 1990.


8. Το πρόγραμμα «Ταξίδι στο Φεγγάρι» που παρουσιάζει διαφορετικές εκδοχές του ουράνιου αυτού αντικειμένου.


9. Το σεμινάριο αλλά και ένα πρόγραμμα ταινιών του σκηνοθέτη Pip Chodorov.


10. Η προβολή της ταινίας In search of the Ultra-Sex, μια συρραφή ερωτικών ταινιών, παρουσιασμένη έτσι ώστε να μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Ανεξέλεγκτες καταστάσεις, 1980


Το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου διεξάγεται σε διάφορες τοποθεσίες του νησιού από τις 28 Ιουλίου ως την 1η Αυγούστου.

Πληροφορίες για το πλήρες πρόγραμμα στο www.syrosfilmfestival.org

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ