Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
0

 

Το 4ο Syros International Film Festival ξεκινά στις 28 Ιουλίου με την υπόσχεση πως θα παραμείνει πιστό στην επιλογή να μην πλεύσει στα ασφαλή νερά της κινηματογραφικής μας διανομής αλλά να αναζητήσει δύσβατα μονοπάτια που προσφέρουν εκπλήξεις. Και κάπως έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσει και το κοινό που θα το επισκεφθεί τις 5 ημέρες που διαρκεί: όντας έτοιμο να δεχτεί τις προκλήσεις στις οθόνες που θα στηθούν ειδικά για το event σε μερικά από τα ωραιότερα σημεία του νησιού. Μιλώντας με τους δημιουργούς του φεστιβάλ, Jacob Moe, Cassandra Celestin και Aaron Khandros μαθαίνουμε για το ξεκίνημα αυτής της ιδέας αλλά και για τα στοιχεία που καθορίζουν τη φετινή διοργάνωση.


—Πώς γεννήθηκε η ιδέα της οργάνωσης ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ στη Σύρο το 2013;

Ήταν σχεδόν τυχαίο. Κάποια χρόνια πριν επισκεφθήκαμε την Αρκαδία για την ειδική προβολή της ταινίας Ενιαίος του Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και μείναμε έκθαμβοι από την έντονη, σχεδόν παραισθητική εμπειρία. Κάτι αντίστοιχο σκεφτήκαμε για τη Σύρο. Η πρόσφατη ιστορία της έχει επηρεάσει αρκετά το τοπίο του νησιού, που, όπως έχει διαμορφωθεί, εμπνέει για προβολή ταινιών. Το SIFF ξεκίνησε ως πείραμα, καθώς σχεδιάσαμε την προβολή 20 ταινιών περίπου σε τοποθεσίες γύρω από την Ερμούπολη. Με τη βοήθεια των τοπικών Αρχών αλλά και διεθνών συνεργασιών έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλο το νησί.

Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους.


—Στο πρόγραμμα βλέπουμε ταινίες και είδη που δύσκολα θα βλέπαμε στην Ελλάδα. Θεωρείτε το φεστιβάλ ένα βήμα για να δείξουν τη δουλειά τους πρωτοποριακοί καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο;

Πολλές από τις ταινίες του προγράμματος δεν έχουν παιχτεί ποτέ στην Ελλάδα. Πιστεύουμε πως το φεστιβάλ είναι μια ευκαιρία να προβληθούν ταινίες που λόγω διανομής είναι πολύ δύσκολο να προβληθούν σε χώρους άλλους πέρα από συγκεκριμένες αίθουσες ή μουσεία. Παίρνουμε πολύ σοβαρά τη λέξη international που έχουμε στον τίτλο μας, όχι με διαγωνιστικά προγράμματα ή κόκκινα χαλιά αλλά με το να δείχνουμε σπουδαία φιλμ από όλο τον κόσμο, από κάθε είδος και χρονική περίοδο.

Το ίδιο και με το ελληνικό σινεμά: παίζουμε ταινίες που δεν βρίσκουν εύκολα χώρο για προβολή. Για παράδειγμα, το Μινόρε του Γιώργου Ναλπαντίδη παίζεται για πρώτη φορά σε ελληνικό φεστιβάλ, ενώ χαιρόμαστε πολύ και για την προβολή του Chevalier της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη που δεν είδαν πολλοί στην Ελλάδα.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Jacob Moe και Cassandra Celestin. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


—Οι τοποθεσίες προβολής σε συνδυασμό με το νησί και την εποχή κάνουν το κοινό πιο ανοιχτό και πρόθυμο στην επαφή του με αβανγκάρντ ταινίες;

Σίγουρα. Οι αβανγκάρντ ταινίες προβάλλονται συχνά σε εξειδικευμένο ή ακαδημαϊκό περιβάλλον και έτσι δημιουργείται ένα τείχος προς τους θεατές που δεν έχουν επαφή με το είδος. Δείχνοντας τέτοιες δουλειές σε ανοιχτούς χώρους που δεν χρησιμοποιούνται κανονικά για προβολές προσπαθούμε να σπάσουμε αυτό το τείχος και να προσφέρουμε, σε όποιον θέλει, την ευκαιρία να απολαύσει πειραματικά φιλμ. Οι ανοιχτοί χώροι μετατρέπουν σε πιο απλή και καθημερινή την εμπειρία τού να βλέπεις φιλμ, άρα λιγότερο αποστασιοποιημένη. Επίσης, επιδρούν και στα ίδια τα φιλμ, δίνοντάς τους μια νέα ζωή, μακριά από τους πιο επίσημους χώρους που ανέφερα πριν. Ένα φιλμ, άλλωστε, δεν επιδρά μόνο στο κοινό του, ζει και αυτό ξανά και ξανά λόγω των διαφορετικών συνθηκών θέασης. Βέβαια, θα δείξουμε και κάποιες ταινίες σε κλειστή αίθουσα, που με το σκοτάδι του χώρου της παραμένει και αυτή μια ξεχωριστή εμπειρία. Θέλουμε να προσφέρουμε και τα δύο είδη εμπειρίας στους θεατές μας.

—Πέρα από τις προβολές, υπάρχει και το κινηματογραφικό workshop Cinemascope που απευθύνεται σε νέα παιδιά για να τους μάθει τα μυστικά του κινηματογράφου.

Ναι, είμαστε τυχεροί που συνεργαζόμαστε με τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τα τελευταία δύο χρόνια σε αυτό το workshop που οργάνωσε η Μυρτώ Λάβδα, σε συνεργασία με τους σκηνοθέτες Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο και Oliwia Twardowska. Φέτος, έχοντας ως κεντρικό θέμα στο φεστιβάλ την αναθεώρηση, ζητήσαμε από παιδιά του νησιού να πάρουν συνεντεύξεις από τις οικογένειές τους και να μεταφέρουν τις ιστορίες τους στην οθόνη. Το φεστιβάλ στηρίζει πολλά στο εκπαιδευτικό κομμάτι, κάτι πολύ σημαντικό για ένα μέρος χωρίς ιδιαίτερη πρόσβαση στην κινηματογραφική γνώση. Εξίσου καλή δουλειά σε αυτό τον τομέα κάνουν και οι φίλοι μας στο φεστιβάλ Animasyros.


—Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια για το SIFF;

Ποιος ξέρει; Θέλουμε να συνεχίσουμε να δείχνουμε σπουδαία φιλμ σε απρόβλεπτους χώρους. Να δείξουμε περισσότερο σινεμά από περιθωριοποιημένες κινηματογραφικές κοινότητες και να βρούμε χώρους για ζωντανές κινηματογραφικές περφόρμνας. Βασικά, ό,τι έλθει στο μυαλό μας κάτω από τον ήλιο του Αιγαίου.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Chevallier, Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη

10 λόγοι για να επισκεφθείτε το φετινό φεστιβάλ


1. Η περφόρμανς των Metamkine στην τελετή έναρξης, ένα τρίο που θα δημιουργήσει ένα φιλμ ζωντανά για το κοινό, χρησιμοποιώντας προβολείς, φιλμ 16mm, λούπες από κασέτες και μια ποικιλία από άλλα απίθανα εργαλεία.


2. Το αφιέρωμα στη σχέση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και αβανγκάρντ που επιμελήθηκε ο Ούγγρος σκηνοθέτης Πίτερ Λίκτε, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθεί και το 2001: A Space Odyssey σε drive-in.


3. Το Water and Power του Pat O'Neill, ένα από τα λιγότερο προβεβλημένα αριστουργήματα στην ιστορία της τέχνης, σύμφωνα με τα παιδιά του φεστιβάλ, που θα προβληθεί σε φιλμ 35mm.


4. Η παρουσίαση από την Αθηνά Τσαγγάρη της τελευταίας ταινίας της, Chevalier.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter


5. Το αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους πειραματιστές του κινηματογράφου και της μουσικής, τον Tony Conrad.


6. Το πρόγραμμα «Χαμένες εικόνες - Μια εικόνα για τη μνήμη», στο οποίο, μεταξύ άλλων, θα προβληθεί και η Αναπαράσταση του Θόδωρου Αγγελόπουλου.


7. Η σπάνια προβολή (σε κόπια 16mm) της μικρού μήκους ταινίας Καλημέρα, νύχτα που έκανε ο Γιάννης Οικονομίδης το 1990.


8. Το πρόγραμμα «Ταξίδι στο Φεγγάρι» που παρουσιάζει διαφορετικές εκδοχές του ουράνιου αυτού αντικειμένου.


9. Το σεμινάριο αλλά και ένα πρόγραμμα ταινιών του σκηνοθέτη Pip Chodorov.


10. Η προβολή της ταινίας In search of the Ultra-Sex, μια συρραφή ερωτικών ταινιών, παρουσιασμένη έτσι ώστε να μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου θα δούμε την Οδύσσεια του διαστήματος σε Drive In Facebook Twitter
Ανεξέλεγκτες καταστάσεις, 1980


Το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου διεξάγεται σε διάφορες τοποθεσίες του νησιού από τις 28 Ιουλίου ως την 1η Αυγούστου.

Πληροφορίες για το πλήρες πρόγραμμα στο www.syrosfilmfestival.org

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ