Όταν το σινεμά ασχολήθηκε με τη μόδα

Όταν το σινεμά ασχολήθηκε με τη μόδα Facebook Twitter
Ο χώρος της μόδας έχει απασχολήσει τον κινηματογράφο άμεσα ή έμμεσα αρκετές φορές στο παρελθόν.
0

Στη νέα ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον, το Phantom Thread, ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις υποδύεται έναν διάσημο σχεδιαστή μόδας στο Λονδίνο των '50s, υπεύθυνο για την γκαρνταρόμπα γαλαζοαίματων, κινηματογραφικών αστέρων και επιφανών μελών της λονδρέζικης ελίτ.

Στον πυρήνα της ταινίας βρίσκεται η σχέση του ήρωα με τις γυναίκες και ειδικότερα η εμμονική αγάπη (;) που αναπτύσσει για μια νεαρή σερβιτόρα, φέρνοντας το θέαμα πιο κοντά στον Δεσμώτη του Ιλίγγου, παράλληλα όμως ο Άντερσον αφιερώνει σεβαστό χρόνο στη μόδα και τους ανθρώπους της.


Ο χώρος της μόδας έχει απασχολήσει τον κινηματογράφο άμεσα ή έμμεσα αρκετές φορές στο παρελθόν. Mε αφορμή την κυκλοφορία του Phantom Thread στις ελληνικές αίθουσες, ας θυμηθούμε μερικές από τις χαρακτηριστικότερες.

Ένα Αστείο Μουτράκι (Funny Face, 1957)

 

Κατά τη διάρκεια φωτογράφισης σε βιβλιοπωλείο για λογαριασμό περιοδικού μόδας, ένας φωτογράφος ανακαλύπτει στο πρόσωπο της υπαλλήλου που εργάζεται το επόμενο τοπ μόντελ, αλλά και τον έρωτα.

 

Η πρώτη από τις τρεις συνεργασίες του Στάνλεϊ Ντόνεν με την Όντρεϊ Χέμπορν –ακολούθησαν τα «Charade» και «Two for the Road»- εγγυάται μεν μια ευχάριστη προβολή, είναι όμως η πιο αδύναμη εκ των τριών, όχι λόγω της μεγάλης διαφοράς ηλικίας ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές, όπως έγραψε η κριτική της εποχής, αλλά επειδή ο Στάνλεϊ Ντόνεν δεν βρίσκει πάντα εκείνο το νούμερο, που θα απογειώσει τις ευφορικές μελωδίες, πολλές εκ των οποίων φέρουν την υπογραφή του Γκέρσουιν.

 

Το «Funny Face» αρχικά απέτυχε στα ταμεία, γνώρισε όμως δεύτερη ζωή λίγα χρόνια μετά, όταν ξαναβγήκε στις αίθουσες, σε μια προσπάθεια της παραγωγής να εκμεταλλευτεί την επιτυχία του «Breakfast at Tiffany's» και συνέβαλε κι αυτό στην καθιέρωση της Όντρεϊ Χέμπορν ως fashion (και όχι μόνο) icon.

 

Pret-a-porter (1994)

 

Έχοντας κάνει δυναμικό comeback στις αρχές των '90s με τον «Παίκτη» και τα «Στιγμιότυπα» ο Άλτμαν στήνει ένα μωσαϊκό χαρακτήρων και ιστοριών με φόντο την Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι.

Λιγότερο κακό από τη φήμη που το συνοδεύει, με ζηλευτό καστ και μια αξέχαστη τελική σκηνή το «Pret-a Porter» –prêt-a-porter σημαίνει «έτοιμο να φορεθεί»- είναι μια καυστική, (επι)κριτική ματιά στον χώρο της μόδας, ένα προβληματικό, μα αναμφίβολα ελκυστικό τμήμα μιας φιλμογραφίας άνισης, μα τόσο ποικιλόμορφης, που μάλλον δεν έχει ανάλογό της σε εκατό και πλέον χρόνια κινηματογράφου.

Τοπ Μόντελ (Gia, 1998)

 

Γυρισμένο για την τηλεόραση, το «Gia» αφηγείται την ιστορία της Τζία Καράντζι, ενός μοντέλου που ξεπήδησε στο προσκήνιο από το πουθενά το 1978, για να γίνει το πρώτο σούπερμοντελ, σύμβολο για τη λεσβιακή κοινότητα και να χαθεί άδοξα στην ηλικία των 26 από τον ιό του AIDS.

Η ταινία είναι ένα συμβατικό, ηθικοπλαστικό biopic, που θυμόμαστε περισσότερο γιατί αποτέλεσε τον πρώτο σημαντικό ρόλο της Αντζελίνα Τζολί –και για τις αποκαλυπτικές σκηνές της, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς–, παρά για οτιδήποτε άλλο. Χάρισε πάντως Χρυσή Σφαίρα Ερμηνείας τόσο στην Τζολί όσο και στην συμπρωταγωνίστρια της Φέι Ντάναγουεϊ. 

Ο Διάβολος Φοράει Πράντα (The Devil Wears Prada, 2005)

 

Νεαρή δημοσιογράφος πιάνει δουλειά ως ιδιαιτέρα της εκδότριας του δημοφιλέστερου περιοδικού μόδας, για να διαπιστώσει πως η τελευταία σκοπεύει να της κάνει την ζωή κόλαση.

Η συμπαθέστατη κομεντί του Ντέιβιντ Φράνκελ παντρεύει επί της οθόνης την Μέριλ Στριπ με την Αν Χάθαγουεϊ και την Έμιλι Μπλαντ και αναδεικνύει την σημασία του σχετικού Τύπου στη γέννηση και την κατάρριψη των τάσεων της μόδας. Να σημειωθεί πως ο χαρακτήρας, που υποδύεται η Μέριλ Στριπ στηρίχθηκε στην Άνα Γουίντουρ, τη διαβόητη αρχισυντάκτρια του περιοδικού Vogue.

Αν ενδιαφέρεστε να δείτε πόσο κοντά είναι ο κινηματογραφικός χαρακτήρας στον πραγματικό, αναζητήστε το ντοκιμαντέρ «The September Issue», που καταγράφει την προετοιμασία ενός φθινοπωρινού τεύχους της Vogue.

Yves Saint Laurent (2014)

 

H ταινία του Ζαλίλ Λεσπέρ αφηγείται είκοσι χρόνια από την πολυτάραχη ζωή του Ιβ Σεν Λοράν και μελετά τον κυκλοθυμικό του χαρακτήρα και πώς αυτός επηρέασε την καλλιτεχνική του ανέλιξη και την προσωπική του ζωή.

Εκτιμάς τη σεμνότητα με την οποία προσεγγίζει τον ήρωα του ο Λεσπέρ, απογοητεύοντας εκείνους που θα επιθυμούσαν ένα πορτραίτο σκανδαλοθηρικού χαρακτήρα, θα το ήθελες λίγο πιο τολμηρό στην κατασκευή του, κάτι που σου δίνει το «Saint Laurent» του Μπερτράν Μπονελό, που κυκλοφόρησε την ίδια σεζόν, η εσωστρέφεια του τελευταίου όμως κάνει ετούτη την εκδοχή οριακά καλύτερη.

Είναι, άλλωστε, και η πιο συναισθηματική ανάμεσα τους, συναισθηματισμός οφειλόμενος κατά πολύ στο έξοχο μουσικό score, που σκάρωσε ο τρομπετίστας Ιμπραΐμ Μαλούφ.

Dior and I (2014)

 

Στις ταινίες μυθοπλασίας που αφορούν τη βιομηχανία της μόδας, ο σκηνοθέτης, συνήθως, προσπαθεί να καυτηριάσει την κενότητα του χώρου και τη ματαιοδοξία των απασχολούμενων σε αυτόν. Αντίθετα θα βρεις πολύ περισσότερα ντοκιμαντέρ, που δεν στέκονται επικριτικά απέναντι στον χώρο της μόδας, αλλά επιλέγουν να εξετάσουν τους λόγους που αυτός απευθύνεται σε ένα τόσο ευρύ φάσμα ανθρώπων και να «φωτίσουν» το έργο των σπουδαιότερων προσωπικοτήτων του.

Το «Dior and I» είναι μια καλή περίπτωση τέτοιου ντοκιμαντέρ. Ακολουθώντας τον σχεδιαστή Ραφ Σίμονς στην προσπάθειά του να σχεδιάσει μια κολεξιόν και να επιβλέψει το show της παρουσίασης της μέσα σε διάστημα μόλις οκτώ εβδομάδων, το «Dior and I» αναδεικνύει τον μόχθο, την δημιουργικότητα και το ταλέντο, που απαιτείται για την προετοιμασία μιας τέτοιας δουλειάς και με την προσγειωμένη προσέγγιση του θέματος του κατορθώνει να γίνει ελκυστικό ακόμα και προς τους μη μυημένους.

Ο σκηνοθέτης του Φρέντρικ Τσενγκ έχει γυρίσει άλλα δυο ντοκιμαντέρ παρόμοιας θεματολογίας, το «Diana Vreeland: The Eye Has to Travel» και το «Valentino: The Last Emperor».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ