‘Το βιβλίο μου μεταμορφώθηκε σχεδόν σε πορνό ’

‘Το βιβλίο μου μεταμορφώθηκε σχεδόν σε πορνό ’ Facebook Twitter
17

To λεσβιακό δράμα «Η ζωή της Αντέλ» ήταν η ταινία που πήρε το κορυφαίο βραβείο την Κυριακή στις Κάννες.

Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είναι όλοι ευχαριστημένοι με το τελικό αποτέλεσμα του σκηνοθέτη Abdellatif Kechiche.


Η συγγραφέας Julie Maroh, η οποία έγραψε το μυθιστόρημα στο οποίο είναι βασισμένη η ταινία, έγραψε ένα blog post στο οποίο γράφει ότι οι σκηνές σεξ στην ταινία «δεν είναι πειστικές», ότι είναι «γελοίες» και τις παρομοιάζει με πορνό.


«Ως φεμινίστρια και λεσβία θεατής, δε μπορώ να επικροτήσω την κατεύθυνση που πήρε ο Kechiche σχετικά μ' αυτά τα θέματα», γράφει η Maroh.


Η συγγραφέας φτάνει στο σημείο να αποκαλέσει τις σκηνές σεξ «ένα βάναυσο και χειρουργικό θέαμα, υπερβολικό και κρύο, το οποίο μετατρέπεται σε πορνό, και μ' έκανε να αισθάνομαι πολύ άβολα.»
Η Maroh γράφει ότι στην αίθουσα που είδε την ταινία «ο κόσμος χαχάνιζε... και ότι «μεταξύ αυτών των λίγων που δε χαχάνιζαν ήταν αυτός ο τύπος που καταβρόχθιζε το θέαμα καθώς όλες του οι φαντασιώσεις ενσαρκώνονταν στην οθόνη».

«Πιστεύω ότι ο Kechiche κι εγώ έχουμε αντιφατικές αισθητικές προσεγγίσεις, ίσως και συμπληρωματικές. Ο τρόπος με τον οποίο επέλεξε να γυρίσει αυτές τις σκηνές είναι συνεπής σε σχέση με την υπόλοιπη δημιουργία του. Σίγουρα είναι πολύ μακρινός από τη δική μου μέθοδο, αλλά θα ήταν πολύ ανόητο εκ μέρους μου να απορρίψω κάτι με το πρόσχημα ότι είναι διαφορετικό από το δικό μου όραμα.


Αυτά από μένα, ως συγγραφέας. Τώρα, ως λεσβία...


Κατά τη γνώμη μου αυτό ήταν που έλειπε από τη σκηνή: οι λεσβίες.


Δεν γνωρίζω τις πηγές πληροφόρησης του σκηνοθέτη και των ηθοποιών (που είναι όλοι στρέιτ, εκτός κι αν αποδειχθεί το αντίθετο) και ποτέ δεν ζητήθηκε η γνώμη μου. Ίσως ήταν εκεί κάποιος για να μιμηθούν αμήχανα τις πιθανές στάσεις με τα χέρια τους, ή/και για να τους δείξει το πορνό των «λεσβιών» (που δυστυχώς σπανίως απευθύνεται σε λεσβιακό κοινό). Διότι – εκτός από μερικά αποσπάσματα – αυτό μου έφερε στο μυαλό: ένα βίαιο και χειρουργικό θέαμα, υπερβολικό και κρύο, σεξ που αυτοαποκαλείται λεσβιακό, το οποίο μεταμορφώθηκε σε πορνό, και μ' έκανε να αισθάνομαι πολύ άβολα. Ειδικά όταν, μέσα στην αίθουσα, όλοι χαχάνιζαν. Η ετεροκανονιστικότητα χαχάνιζε γιατί δεν καταλάβαινε και βρήκε την σκηνή γελοία. Οι γκέι γέλασαν επειδή δεν ήταν πειστικό, και το βρήκαν γελοίο. Και μεταξύ των λίγων που δεν χαχάνιζαν ήταν αυτός ο τύπος που καταβρόχθιζε το θέαμα καθώς όλες του οι φαντασιώσεις ενσαρκώνονταν στην οθόνη.
Καταλαβαίνω εντελώς τη θέληση του Kechiche να κινηματογραφήσει την απόλαυση. Ο τρόπος με τον οποίο γύρισε αυτές τις σκηνές για μένα είναι άμεσα συνδεδεμένος με μια άλλη σκηνή, στην οποία διάφοροι χαρακτήρες μιλούν για το μύθο του γυναικείου οργασμού, ως ... μυστικιστικό και κατά πολύ ανώτερο από τον αντρικό. Αλλά άντε πάλι, να μετατρέπουμε άλλη μια φορά τη γυναίκα σε κάτι ιερό. Το βρίσκω επικίνδυνο.
Ως φεμινίστρια και ως λεσβία θεατής, δε μπορώ να υποστηρίξω την κατεύθυνση του Kechiche σχετικά με αυτά τα θέματα.


Όμως περιμένω επίσης με ανυπομονησία το τι θα σκεφτούν οι άλλες γυναίκες για το θέμα. Αυτό είναι απλώς η δική μου προσωπική θέση."

17

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM
Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον Chris Karakatsanis και τον Tim Kruger ως τους queer OnlyFans performers, αυτό το κείμενο χαρτογραφεί το σώμα που επιμένει να ποθεί, να μιλά, να επιβιώνει. Μια διαδρομή από το τραύμα ως την ηδονή, χωρίς ενοχή
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

σχόλια

7 σχόλια
δεν ειναι τιποτα απλα για αλλη μια φορα το γυναικειο σωμα, η γυναικεια υποσταση και σεξουαλικοτητα γινονται θεαμα...αληθεια απορω εμεις οι γυναικες ποσο ακομη θα το ανεχομαστε αυτο;Δεν θελω να κρινω μια ταινια που δεν εχω δει αλλα εχει πλεον καταντησει πολυ κουραστικο να ανακυκλωνουμε καποιες φαντασιωσεις-στερεοτυπα και να μην σπαμε επιτελους τα ταμπου.Το κακο ειναι οτι ολα αυτα μας τα μοστραρουν με την ταμπελα του σπαμε τα ταμπου, μεγαλη μουφα.Προσωπικα αισθανομαι πολυ ασχημα που τσιμπαμε...
Καταρχάς το βιβλίο έχει βγει με τη μορφή κόμικ. Που σημαίνει ότι η συγγραφέας έχει άποψη σχετικά με το πως ήθελε να οπτικοποιήσει την ιστορία της:http://www.actuabd.com/L-amour-au-feminin-selon-laΔεύτερον, πάω στοίχημα ότι αν στην ταινία έπαιζαν δύο πραγματικές λεσβίες ή αν το θέμα της ήταν ο έρωτας ανάμεσα σε δύο αγόρια, δεν θα διαβάζαμε τόσο "ξελιγωμένες" κριτικές σχετικά με το πόσο "καυτές" είναι οι ερωτικές σκηνές της ταινίας...Και βέβαια δεν θα βλέπαμε τις πρωταγωνίστριες να ποζάρουν κάπως έτσι:http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/05/26/article-2331278-19F4C7A8000005DC-516_634x1453.jpgΥ.Γ. Η σωστή απόδοση του "heteronormativity" είναι "ετεροκανονικότητα".
...Όχι αυτή είναι η Alison Bechdel.(και θα ήλπιζα να πάψουν οι μεταφραστ@ς να δίνουν τίτλους στα έργα της, που μοιάζουν με τίτλους σκυλάδικων γ' κατηγορίας. Λίγος σεβασμός στη δημιουργό πια!)
Κανονικα δεν θα επρεπε πριν δωσει το ΟΚ της μεταφορας του βιβλιου της στην μεγαλη οθονη απο τον Kechiche, να εχουν πει 1-2 κουβεντες? .. Ποια ειναι η σκηνοθετικη του προσεγγιση πχ ? ...
Μια γοητευτικά ξεκάθαρη διατύπωση θέσης, σαφής και ορισμένη, με αυτοπεποίθηση αλλά χωρίς αχρείαστες υπερβολές. Μια εκκίνηση ενός παραγωγικού διαλόγου, πιθανώς.
Πιθανότατα και να μν είχε δικαίωμα λόγου στην ταινία.Υποθέτω πως έχει να κάνει με το κατά πόσο πούλησε τα δικαιώματα του βιβλίου ή απαίτησε να είναι παρούσα και συμμέτοχος στην συγγραφή του σεναρίου.Δν είναι πρώτη φορά που ο συγγραφέας δν συμφωνεί με την κινηματογραφική εκδοχή του βιβλίου του οπότε δν με εκπλήσει σαν είδηση.
@ το λες βία;Πολύ σπάνια οι συγγραφείς έχουν λόγο στον τρόπο που θα γυριστεί το βιβλίο τους ταινία. Είναι αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης στο συμβόλαιο και λίγοι είναι οι συγγραφείς που έχουν το διαπραγματευτικό κύρος των πωλήσεων μιας Ρόουλινγκ ή ενός Στίβεν Κινγκ ώστε να αποκτήσουν creative control. Οι περισσότεροι περιμένουν να δουν την ταινία στις αίθουσες. Οπότε, μπορεί να μην ήξερε -- και να ήξερε, πχ αν την είχαν προσκαλέσει στα γυρίσματα, ίσως δεν μπορούσε να κάνει τίποτα.Αυτό δεν είναι πάντα κακό. Το Jaws είναι ανώτερο ως ταινία παρά ως βιβλίο, το ίδιο και ο Νονός. Το Blade Runner δεν έχει καμία σχέση με το Do Androids Dream of Electric Sheep του Dick στο οποίο βασίστηκε, και είναι αριστουργήματα και τα δύο.