Ως και 150 εκατ. ευρώ μπορεί να πωληθεί ο Καραβάτζιο που βρέθηκε τυχαία στην Τουλούζη

Ως και 150 εκατ. ευρώ μπορεί να πωληθεί ο Καραβάτζιο που βρέθηκε τυχαία στην Τουλούζη Facebook Twitter
3

Η τιμή του «Καραβάτζιο της Τουλούζης», του πίνακα που βρέθηκε τυχαία σε μια σοφίτα, αναμένεται να αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 150 εκατομμυρίων ευρώ. 

Το έργο του Καραβάτζιο ανακαλύφθηκε το 2014 από μια οικογένεια που ζει στην πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας, όταν προσπάθησε να επισκευάσει τα υδραυλικά στη σοφίτα της.

  

Πιστεύεται πως πρόκειται για τον πίνακα «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» και φιλοτεχνήθηκε το 1607.

Ο πίνακας θα δημοπρατηθεί στις 27 Ιουνίου στην Τουλούζη και η τιμή κατοχύρωσής του αναμένεται να φτάσει τα 150 εκατομμύρια ευρώ. 

«Είναι ο ομορφότερος πίνακας που έχω βρει», δήλωσε ο Ερίκ Τουρκέν, επικεφαλής μεγάλου οίκου εμπειρογνωμόνων της γαλλικής πρωτεύουσας. «Είναι πολύ βίαιος, σχεδόν αβάσταχτος», πρόσθεσε. 

Ως και 150 εκατ. ευρώ μπορεί να πωληθεί ο Καραβάτζιο που βρέθηκε τυχαία στην Τουλούζη Facebook Twitter

Σύμφωνα με τον Τουρκέν ο πίνακας έχει μια περίπλοκη ιστορία. 

Δημιουργήθηκε αφότου ο Καραβάτζιο έφυγε από τη Ρώμη κατηγορούμενος για φόνο. Στον πίνακα αντανακλάται η αλλαγή στο στυλ του Ιταλού δημιουργού που αναπτύχθηκε κατά την εξορία του στη Νάπολη. 

«Ο Καραβάτζιο έγινε πιο σκοτεινός, πιο ζοφερός προς το τέλος της ζωής του. Γινόταν πιο ακραίος», δήλωσε ο Τουρκέν. 

Τέσσερα έγγραφα πιστοποιούν την προέλευση του πίνακα. Δύο επιστολές του 1607 στον δούκα της Μάντοβας που περιγράφουν το έργο, η διαθήκη του εμπόρου έργων τέχνης Λουί Φινσόν δέκα χρόνια μετά, και η απογραφή της περιουσίας του Αβραάμ Βινκ, συνεταίρου του Φινσόν, που συντάχθηκε στην Αμβέρσα το 1619. 

Μετά το 1619 η τύχη του έργου γίνεται περισσότερο θολή αν και εικάζεται πως εκτέθηκε στην Αμβέρσα το 1689. «Δεν ξέρουμε που βρέθηκε μετά», αναφέρει ο Τουρκέν. 

Μέχρι την ανακάλυψη του πίνακα στη σοφίτα του σπιτιού στην Τουλούζη, μόνο ένα πιστό του αντίγραφο δημιουργημένο από τον Φινσόν πιστοποιούσε την ύπαρξή του. 

Ως και 150 εκατ. ευρώ μπορεί να πωληθεί ο Καραβάτζιο που βρέθηκε τυχαία στην Τουλούζη Facebook Twitter

Ωστόσο, η ύπαρξη του αντιγράφου πυροδοτεί εύλογα ερωτήματα. 

Πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως ο πίνακας της Τουλούζης είναι ο αυθεντικός και όχι ένα ακόμα αντίγραφο;

Ο Τουρκέν υποστηρίζει πως δύο στοιχεία μαρτυρούν την αυθεντικότητά του. Το πρώτο είναι η ζωντάνια του. «Το αντίγραφο είναι στεγνό, στερείται ενέργειας», εξηγεί. 

Υπάρχουν όμως και περισσότερο απτά στοιχεία, όπως η ύπαρξη παλαιότερων σχεδίων κάτω από την πρώτη επιφάνεια του χρώματος, γεγονός που δείχνει ότι ο Ιταλός δημιουργός άλλαζε το έργο όσο το δημιουργούσε. 

Με πληροφορίες από CNN

Culture
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

2 σχόλια
Σωστή η επισήμανση του LucretiusΟπωσδήποτε δεν είναι χάλια έργο, σχετικά καλή απομίμηση του στύλ του Καραβάτζιο είναι αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να είχε ζωγραφίσει έτσι την Ιουδήθ. Τα ρούχα της θυμίζουν ευγενή ζωγραφισμένη απ'τον Βαν Ντάικ, ενώ ο Καραβάτζιο ζωγράφιζε τους πάντες ντυμένους σαν χωριάτες. Αυτό που είναι όμως αναμφίβολα περίεργο για Καραβάτζιο είναι η απόδοση του σεντονιού που μοιάζει με σατέν καθώς και οι κόκκινες κουρτίνες στο φόντο. Ο Καραβάτζιο θα είχε βυθίσει στο σκοτάδι τουλάχιστον τις μισές.
Οι κουρτίνες μου δίνουν την αίσθηση οτι κάποιος περιέγραψε τον πίνακα της Ρώμης και πως ο ζωγράφος της εκδοχής του Παλέρμο κάτι δεν κατάλαβε καλα και του έδωσε και κατάλαβε, όπως και με τα υπερβολικά μαυρισμένα χέρια του Ολοφέρνη και την έκφραση της Ιουδήθ. Η γρια βοηθός από την άλλη έχει τη χαρακτηριστική παραμόρφωση του λαιμού του αρχικού μοντέλου του Καραβάτζο, οπότε το πρόβλημα περιπλέκεται. Όπως και να έχει μπορεί να είναι απλά ένας ατυπικός ή μέτριος πίνακας. Η συζήτηση θα έχει ενδιαφέρον για τα επόμενα χρόνια.
Η εικόνα στην κορυφή του άρθου είναι η εκδοχή που βρίσκεται στην Ρώμη. Ο πίνακας του Παλέρμο βρίσκεται εδώ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/be/Caravaggio_Judith_1607_-_disputed_2016_attribution.jpgΌσο για την τιμή, οι μεγάλοι συλλέκτες δύσκολα θα το χτυπήσουν όσο ο καλλιτέχνης παραμένει ασαφής. Μπορεί όμως να πιάσει εξωπραγματικές τιμές αν κάποιος σαουδάραβας πειστεί οτι πρόκειται για αυθεντικό - όπως έγινε και με τον Χριστό Σωτήρα (salvator mundi)