Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel

2

Επιτέλους η Γαλλία αναγνωρίζει την καλλιτεχνική αξία και το ταλέντο της Camille Claudel, της γλύπτριας με την εκθαμβωτική ομορφιά και ερωμένης του πιο διάσημου γλύπτη, του Auguste Rodin. Η κάποτε παραγνωρισμένη τέχνη της βγαίνει από την αφάνεια με το άνοιγμα ενός νέου μουσείου - με το όνομά της- που εγκαινιάζεται σήμερα στη μικρη γαλλική πόλη Nogent-sur-Seine. Το μουσείο θα φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος των γλυπτών της που αντανακλούν την αξία της ως καλλιτέχνη, αλλά αφηγούνται ταυτόχρονα και την τραγική ιστορία της ζωής της.

Η Claudel που ήταν το δεύτερο παιδί μια γαλλικής αστικής οικογένειας γεννήθηκε το 1864 στη πόλη Fère-en-Tardenois στη βόρεια Γαλλία και σπούδασε γλυπτική στο μοναδικό σχολείο της εποχής της όπου μπορούσαν να μαθητεύσουν γυναίκες. Δάσκαλός της ήταν ο γλύπτης Alfred Boucher, ο οποίος βέβαιος για το ταλέντο της τη στήριξε, την ενθάρρυνε, τη δίδαξε και κυρίως τη σύστησε στον μεγαλύτερο γλύπτη της εποχής, τον Auguste Rodin. Δούλεψε σαν βοηθός στο στούντιο του και έγινε η ερωμένη, το μοντέλο και η μούσα του για 10 ολόκληρα  χρόνια.

Η Claudel δεν μιμήθηκε ούτε στιγμή τον Rodin- κάποιοι έλεγαν ότι συνέβη το αντίθετο. Το έργο της έδειχνε αναμφισβήτητα μεγαλύτερο πάθος από το πιο κλασικό, αριστοκρατικό ύφος του μέντορά της. Όταν η σχέση τους τελείωσε, γιατί η Κλωντέλ ήθελε να είναι κάτι περισσότερο από προστατευόμενή του, η γλύπτρια αγωνίστηκε να σταθεί στα πόδια της και να βρει αναγνώριση ως καλλιτέχνης. Η εμμονή της όμως με τον Rodin στάθηκε καθοριστική και η επίδρασή του καταστροφική.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της.

Μέχρι το 1911 έζησε απομονωμένη σε ένα μικρό στούντιο στο Παρίσι, καταστρέφοντας συστηματικά τα έργα της, καθώς ζούσε με τον φόβο ότι «ο Rodin και η συμμορία του» θα έρθουν και θα κλέψουν τις ιδέες της. Σύντομα η μητέρα της την έκλεισε σε ψυχιατρικό ίδρυμα όπου έζησε τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής της (πέθανε το 1943). Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού της δεν δούλεψε ποτέ ξανά (λέγεται ότι της δόθηκαν υλικά, αλλά αρνήθηκε να δουλέψει ούσα βέβαιη ότι ο Rodin θα έχει πρόσβαση στα έργα της) και δεν είχε σχεδόν κανέναν επισκέπτη. Η μητέρα της δεν την επισκέφθηκε ποτέ και ο ποιητής αδερφός της Paul Claudel την επισκέφθηκε 12 φορές.

Η Claudel κατέστρεψε αρκετή από τη δουλειά της, αλλά περίπου 90 έργα της σώθηκαν. Το Camille Claudel museum -που χτίστηκε γύρω από το σπίτι του 18ου αιώνα, στο οποίο μεγάλωσε η Claudel- φιλοξενεί τα μισά από αυτά και αποτελεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων της στο κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι τα εγκαίνια του μουσείου ταυτίζονται χρονικά με τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Rodin που γιορτάζονται με εκθέσεις σε μουσεία σε όλη της γαλλική επικράτεια συμπεριλαμβανομένου και του Grand Palais στο Παρίσι.

Η επιμελήτρια του μουσείου Cécile Bertran, μιλώντας για την γλύπτρια την χαρακτήρισε πολύ σημαντική: «Ακόμη και στην σύντομη καριέρα της, έδωσε με το έργο της τεράστια ώθηση από τον νατουραλισμό στον εξπρεσιονισμό». Και συνέχισε λέγοντας ότι: «Σε μια εποχή που οι γυναίκες καλλιτέχνες του παρελθόντος αρχίζουν τελικά να αποτελούν αντικείμενα μελέτης και να αναδεικνύονται, αυτό το μουσείο τοποθετεί το έργο της Claudel στο ίδιο επίπεδο με εκείνο των ανδρών καλλιτεχνών και αποτίει φόρο τιμής στη μοναδική ιδιοφυία της».

Περισσότερες πληροφορίες για το Camille Claudel museum εδώ

Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Valse or Les Valseurs, 1889-1895. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Etude pour la tête d’Hamadryade, circa 1895-1908. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Abandon, circa 1886-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses, circa 1893-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Fortune, 1902-1905. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Persée et la Gorgone, circa 1897-1902. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête de jeune fille au chignon, circa 1886. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Les Causeuses or La Confidence, circa 1896. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Tête d’esclave, circa 1887. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Auguste Rodin, 1888-1898. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
L’Âge mûr, 1890-1907. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
La Petite Châtelaine, circa 1892-1893. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Femme accroupie, circa 1884-1885. Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Φωτογραφία: Marco Illuminati © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Florence Jeans, 1886, Η Claudel φαίνεται επίσης πώς σχεδίαζε. Μερικά σχέδια της απεικονίζουν τον Rodin και τη γυναίκα του. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Paul Claudel à 20 ans, 1888. Ο Paul Claudel, ο ποιητής και διπλωμάτης αδερφός της γλύπτριας σε σχέδιό της. Ο Paul Claudel επισκέφθηκε την αδερφή του στα 30 χρόνια του εγκλεισμού της 12 φορές. Φωτογραφία: Yves Bourel © Musée Camille Claudel
Η σπουδαία, μοναχική περίπτωση της γλύπτριας Camille Claudel Facebook Twitter
Η Camille Claudel.
Εικαστικά
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ