Μια, τελικά, μάλλον επιπόλαια άρνηση - του ΚΑΣ στον Gucci

Μια, τελικά, μάλλον επιπόλαια άρνηση - του ΚΑΣ στον Gucci Facebook Twitter
Σε άλλες χώρες λιγότερο... φαντασμένες και αρτηριοσκληρωτικές μνημεία αντίστοιχα της Ακρόπολης παραχωρούνται σχετικά εύκολα για πολιτιστικές, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις ή και για γυρίσματα ταινιών, δίχως αυτό να αφαιρεί τίποτε από τη σημασία τους – αντιθέτως. Φωτο: Alexandros Michailidis / SOOC
47

«Έλα που / δεν μπορώ / πλέον ν' αντισταθώ /σ΄αυτό το Gucci φόρεμα που φοράς / και στο ρυθμό που απόψε βράδυ το κορμί σου κουνάς», τραγουδούσε ο Γιώργος Μαζωνάκης πριν κάποια χρόνια κάνοντας τρελό χιτ, όμως το ΚΑΣ δείχνοντας χαρακτήρα και αυτοσυγκράτηση είπε εψές ένα μεγαλοπρεπές -σαν της 28ης Οκτωβρίου- «Όχι» στην πρόταση του διάσημου οίκου μόδας για μια φωτογράφιση στην Ακρόπολη - και θεωρείται απίθανο να μην συνηγορήσει η έχουσα τον τελικό λόγο υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. «Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco», γνωμοδότησε, απορρίπτοντας και μια ύψους 2 εκ. ευρώ χορηγία των Ιταλών. Και εξανέστησαν οι μεν, επειδή έτσι θα χάσουμε χρήματα, προβολή, κοσμοπολίτικο χαϊλίκι και διαφήμιση, εφόσον μια φωτογράφηση μόδας υψηλής ραπτικής στην Ακρόπολη θα συγκέντρωνε το παγκόσμιο ενδιαφέρον, πόσω μάλλον που θα συμμετείχαν και αστέρες του Χόλιγουντ, οι δε ότι αν συγκατανεύαμε θα πέφταμε στη λούμπα της εμπορικοποίησης και της ευτέλειας, ότι σε όσο δύσκολη κατάσταση κι αν βρισκόμαστε δεν θα πρέπει να ξεπουλήσουμε τα ιερά και τα όσια της φυλής (μα δε χρωστάμε και την κιλότα μας έτσι κι αλλιώς για άλλες επτά γενεές τουλάχιστο;). Και ενώ βρήκα ορθές τις αιτιάσεις ότι την προβολή η Ακρόπολη την έχει de facto εξασφαλισμένη, ότι χορηγίες για τη συντήρηση και την αναστήλωση βρίσκονται κι από αλλού κι ότι δεν είναι ανάγκη να λέει κανείς «ναι» σε οτιδήποτε απλά επειδή «γυαλίζει», έχω κάποιες ενστάσεις:

Μήπως και στην αρχαιότητα η Ακρόπολη δημόσιος χώρος δεν ήταν και ως τέτοιος δεν νοούνταν εξαρχής;

Καταρχάς ούτε χυδαία, ούτε προσβλητική, ούτε εκτός λογικής ήταν η ιταλική πρόταση, μην τρελαθούμε. Έχουν άλλωστε ξαναγίνει εκεί φωτογραφήσεις, η Nelly's το 1928, ο οίκος Dior το 1951, η Τζένιφερ Λόπεζ το 2007. Σε άλλες χώρες τώρα ίσως λιγότερο... φαντασμένες, σοβαροφανείς και αρτηριοσκληρωτικές, μνημεία-σύμβολα όπως το Κολοσσαίο στην Ιταλία, το αββαείο του Γουεστμίνστερ στην Αγγλία, το Λούβρο, οι Πυραμίδες ακόμα παραχωρούνται σχετικά εύκολα για πολιτιστικές, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις ή και γυρίσματα ταινιών, δίχως αυτό να αφαιρεί τίποτε από τη σημασία και τον χαρακτήρα τους – αντιθέτως. Μα εδώ η πρόταση είναι για μόδα, θα μου πεις. Ε και; Δεν ξέρω αν συμφωνώ απόλυτα με το λεχθέν κατά τις «διαπραγματεύσεις» ότι «η μόδα είναι περισσότερο από τέχνη και πολιτισμός», σίγουρα όμως συγγενεύει και με τα δύο και αφορά πράγματι διαχρονικά μια πολύ βασική ανθρώπινη ανάγκη – όχι μόνο του φαίνεσθαι, αλλά και του είναι. Έπειτα, συγνώμη αλλά προσωπικά τα μνημεία τα εκτιμώ περισσότερο όταν είναι ζωντανά, λειτουργικά, κομμάτι της καθημερινότητας, με όλες της τις αντιφάσεις, δημιουργικές ή καταστροφικές, ονειρεμένες ή εφιαλτικές - ο ίδιος ο Παρθενώνας δεν υπήρξε μόνο σύμβολο δημοκρατίας και ευημερίας αλλά επίσης σύμβολο επιβολής μιας ιμπεριαλιστικής δύναμης (της Αθήνας μετά τους Περσικούς πολέμους) που για να τον οικοδομήσει επιστράτευσε σκλάβους και φορολόγησε μεταξύ άλλων άγρια τους «συμμάχους» της, ισοπεδώνοντας όσους διαφωνούσαν με τις πολιτικές της όπως οι Μήλιοι. Άλλωστε ακόμα και 'κείνο το Gucci φόρεμα του τραγουδιού θα ήταν ένα ακόμα ρετάλι δίχως ένα «ατελείωτο» κορμί να το φορά, ψέματα;

Οπότε και συναυλίες και πάρτι και θεατρικές παραστάσεις και καλλιτεχνικά events και επιδείξεις μόδας κι από όλα τα καλά συμφωνώ να γίνονται σε αρχαιολογικούς χώρους, εφόσον βέβαια τηρούνται κάποιοι βασικοί κανόνες και συντρέχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις. Και κρίνε ύστερα όσο αυστηρά θες το αποτέλεσμα. Θα ήταν έτσι κιόλας και η προβολή ευρύτερη αλλά και η επαφή με αυτούς ουσιαστικότερη από την αποστειρωμένη μουσειακή  εφόσον οι άνθρωποι είναι που αναδεικνύουν τα μνημεία, όχι το ανάποδο – η άλλη αντίληψη εντάσσεται, φοβάμαι, σε εκείνη που εκλαμβάνει τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και τη γραμματεία του μια στείρα ιερή αγελάδα κατάλληλη μόνο για γυμνασιακή παπαγαλία και σοβινιστικό ντοπάρισμα αρχικά και για στομφώδη γαρνιτούρα στα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα στη συνέχεια αντί να την κρίνει, να την ερμηνεύει και να τη βιώνει τόσο στο ιστορικό της βάθος όσο και στο πρίσμα τού σήμερα. Μήπως και στην αρχαιότητα η Ακρόπολη δημόσιος χώρος δεν ήταν και ως τέτοιος δεν είχε κατασκευαστεί εξαρχής;

Στήλες
47

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

20 σχόλια
H αποστειρωμένη μουσειακή προσέγγιση των ναών και λοιπών μνημείων που μας παρεδόθησαν είναι το ένα άκρο, αλλά το άλλο δεν είναι η χρήση τους ως background σε οποιασδήποτε μορφής καλλιτεχνική ή κοσμική εκδήλωση. Αν η μία πλευρά βλέπει τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό σαν ιερή αγελάδα, η δική σας στάση δείχνει πως για εσάς ο Παρθενώνας δεν είναι κάτι το οποίο ανήκει στη δική σας ζωντανή παράδοση ως Έλληνα, αλλά ως κάτι που έχει ξεμείνει από μια άλλη εποχή ξένων ανθρώπων αιώνες νεκρών, και πρέπει κάτι να το κάνουμε εμείς, οι άλλοι, σήμερα. Δε σας περνά, μάλλον από το μυαλό, ότι για κάποιους ο Παρθενώνας είναι ό,τι ήταν πάντοτε, για εμάς το ίδιο ό,τι και για "εκείνους", διαχρονικά: ένας ιερός χώρος αφιερωμένος στη Σοφία, και επομένως ακατάλληλος προς οποιασδήποτε μορφής εμπορευματοποίηση (επομένως κατά τη γνώμη μου τα ειστήρια που κόβουν για την είσοδο στο χώρο είναι κι αυτά μια βεβήλωση).
"Μήπως και στην αρχαιότητα η Ακρόπολη δημόσιος χώρος δεν ήταν και ως τέτοιος δεν νοούνταν εξαρχής;" Πηγή: www.lifo.grΌχι κύριε Αντωνόπουλε, κάνετε λάθος. Δημόσιος χώρος μπορεί να ήταν η Ακρόπολη, με την έννοια ότι δεν ήταν ιδιωτικός, αλλά δεν ήταν ο χώρος για να κάνει ο κάθε αρχαίος Έλλην τη βόλτα κατά το κέφι του. Διαβάζοντας τα άρθρα σας συστηματικά έχω συμπεράνει ότι έχετε περισσότερες γνώσεις από το φαντασιακό αρχαίων Αθηναίων με χιτώνες που περιφέρονται και φιλοσοφούν. Συγκεκριμένα στην Ακρόπολη σπανίως ανέβαιναν, για συγκεκριμένο λόγο και συνήθως συγκεκριμένοι άνθρωποι, δηλαδή το ιερατείο και οι περί αυτού. Το οποίο ιερατείο φυσικά δεν είχε καμιά σχέση με ό,τι γνωρίζουμε σήμερα ως τέτοιο.Η κοινωνία της κλασικής Αθήνας είναι τόσο ξένη προς τις σημερινές κοινωνίες, ώστε μόνο με μελέτη μπορεί ν' αρχίσει κανείς να καταλαβαίνει μερικά πράγματα. Κι όταν λέω μελέτη δεν αναφέρομαι φυσικά στη wikipedia... Η απόφαση του ΚΑΣ ήταν σωστότατη. Ο Παρθενώνας είναι σύμβολο της δημοκρατίας. Όχι της καλύτερης, προφανώς, αλλά της πρώτης. Δεν υπάρχει εφάμιλλο μνημείο. Αν υπήρχε, να είστε σίγουρος ότι ο Έλγιν θα το είχε γδύσει και θα είχε αφήσει τον Παρθενώνα ήσυχο. Και όπως επεσήμαναν οι περισσότεροι σχολιαστές, δεν συγκρίνεται ούτε με συντριβάνια, ούτε με τείχη, ούτε με ταφικά μνημεία. Όποιος δεν μπορεί να διακρίνει τις θεμελιώδεις ιδιαιτερότητες των μνημείων και τον συμβολισμό του καθενός, δυστυχώς εκτίθεται ως αδιάβαστος. Ή προβοκάτορας...
Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω μαζί μας. Απλοποιείται τα πάντα παρά πολύ και καταλήγετε σε λάθος συμπεράσματα.Να τονίσω ότι ο Παρθενώνας δεν είναι το ίδιο με τον πύργο της Πίζας η με τις πυραμίδες της Αιγύπτου (εξάλλου και στην Αίγυπτο αν δινόταν οι πυραμίδες δεν νομίζω να φωτογράφιζαν το μοντέλο αγκαλιά με τον τάφο του Χέοπα αν και βέβαια δεν γνωρίζω καθόλου τι έγινε). Το empire state Building δεν είναι ίδιο με το άγαλμα της ελευθερίας ουτε σε συμβολισμό ούτε σε αξία παρόλο που στο instagram θα εμφανίζονταν και τα δύο με το hashtag Monumets υποθέτω. Οσο για το επιχείρημα " αφού το κάνουν οι άλλοι ας το κάνουμε και εμείς " έχω να πω ότι ας προσπαθήσουμε να πάρουμε από αυτούς τα θετικά που έχουν και εμείς με την σειρά μας να τους διδάξουμε τα δικά μας θετικά στοιχεία. Όπως σεβασμό και αξιοπρέπεια.Ο Παρθενώνας συμβολίζει εκτός άλλων την δημιουργία του δυτικού πολιτισμού και ανήκει σε όλους που τον αντιλαμβάνονται σαν κάτι τέτοιο ανεξαρτήτως εθνικότητας.
κ. Αντωνόπουλε δεν συμφωνώ μαζί σας. Καλώς είπαν όχι από την ελληνική αρμόδια υπηρεσία. Την άρνησή τους βέβαια τη διατύπωσαν με υπερφίαλο και άκομψο τρόπο και αυτό μειώνει την αξία της απάντησης. Έχουμε μάθει όμως πάντα κάτι να στραβώνει με τις ενέργειές μας ως κράτος. Η σύγκριση της Ακρόπολης με άλλα μνημεία εκ μέρους σας είναι και αυτή ιστορικά ισοπεδωτική. Δεν μπορείτε να την συγκρίνετε με το Λούβρο και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να σας εξηγήσω τους λόγους.Η προσωπική μου άποψη είναι ότι οι αρχαιολόγοι έχουν μία υπεροψία έναντι άλλων επιστημόνων λόγω του αντικειμένου της επιστήμης τους. Θεωρούν τους υπόλοιπους άσχετους με πολύ σημαντικά θέματα όπως αυτό της αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς και επικοινωνούν τη γνώση τους μαζί μας με δύσκολο τρόπο. Ανεξάρτητα από τη προσωπική μου γνώμη για τον επαγγελματικό τους χώρο θεωρώ ότι καλώς είπαν το όχι αλλά λόγω της "μοναδικότητάς τους" σε θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς διατυπώθηκε άστοχα. Εν κατακλείδι πιστεύω ότι παρόλο που όντως είμαστε χρεωμένοι για τις υπόλοιπες γενιές ας μην αφήσουμε την τραγική οικονομική μας κατάσταση να τα ισοπεδώσει όλα. Ας λέμε και ένα όχι στην εμπορευματοποίηση των πάντων.
Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι το ότι η Ακρόπολη είναι σύμβολο της Δημοκρατίας και των Πανανθρώπινων Ιδεωδών είναι μια μπούρδα και μισή και δεν ξέρω ποιος το σκαρφίστηκε. Από που και ως που? Την εποχή που κτίστηκε ο Παρθενώνας, η Αθήνα είχε εκατό χιλιάδες δούλους, επικρατούσε η θανατική ποινή και οι γυναίκες ήταν πολίτες τρίτης κατηγορίας. Άρα για ποιο σύμβολο της Δημοκρατίας μιλάμε? Τι έγινε στον Παρθενώνα που να έχει σχέση με την Δημοκρατία?Ούτε σύμβολο της Ελλάδας είναι. Των νεοελλήνων ίσως. Αλλά δεν μπορεί να συγκριθεί με τον συμβολισμό των Δελφών για παράδειγμα που ήταν ο Ομφαλός της Γης, ούτε με την Ιερά Δήλο, ούτε καν με την πανελλήνια Ολυμπία. Αυτά ήταν σύμβολα, η Ακρόπολη δεν ήταν. Η Ακρόπολη συμβολίζει τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή και τίποτα άλλο. Άλλωστε οι ίδιοι οι αρχαίοι, δεν φαίνεται να την εκτιμούσαν και πολύ, ούτε στα Επτά Θαύματα δεν την κατέταξαν. Εκτίμησαν περισσότερο τον Κολοσσό της Ρόδου και το ναό της Άρτεμης στην Έφεσο, παρά την Ακρόπολη. Ακόμα και σήμερα, όταν γίνονται αυτές οι χαζοεκστρατείες για τα καινούργια επτά θαύματα, η Ακρόπολη πατώνει. Γιατί? Γιατί για τα εφτά δισεκατομμύρια της Ανθρωπότητας, δεν έχει τη σημασία που έχει για τα δέκα εκατομμύρια των Ελλήνων. Το να πάρουμε λοιπόν, ένα αριστουργηματικό μνημείο όπως ο Παρθενώνας και να το κάνουμε σύμβολο της Δημοκρατίας και του παγκόσμιου πολιτισμού είναι μάλλον ανόητο. Ο Παρθενώνας είναι καθαρά σύμβολο της Αθηναϊκής Ηγεμονίας και της επεκτατικότητας της Αθήνας, που ξεζούμισε τις συμμαχικές της πόλεις-υποτελείς για να φτιάξει κολοσσιαία κτίσματα, αντάξια μιας αυτοκρατορίας. Ο Παρθενώνας επίσης ήταν ναός. Δεν είχε καμία σχέση με το δημοκρατικό πολίτευμα της Αθήνας. Σύμβολο της Δημοκρατίας θα μπορούσε να είναι η Αγορά, ή έστω ο Άρειος Πάγος. Από που και ως που, σύμβολο της Δημοκρατίας ο Παρθενώνας?Αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής υπάρχουν εκατοντάδες σε όλο τον πλανήτη, και τι παραπάνω έχει ο Παρθενώνας από το Ταζ Μαχαλ, ή από την Αγία Σοφία για παραδειγμα? Προσωπικά βρίσκω την Αγία Σοφία αρχιτεκτονικά ανώτερη του Παρθενώνα, όπως βρίσκω ανώτερη την Πέτρα της Ιορδανίας, το θέατρο στην Επίδαυρο και τον ναό του Απόλλωνα στις Βάσσες. Ωραίος, μεγαλειώδης ο Παρθενώνας, αλλά μέχρι εκεί. Το να κρίνουμε με το θυμικό και όχι με τη λογική είναι λάθος. Και αυτό το λάθος μας έχει φέρει εδώ που είμαστε τώρα.Ο Παρθενώνας ήταν το σύμβολο που χρειαζόταν κατεπειγόντως το νεοελληνικό κράτος για να ενώσει τους κατακερματισμένους Έλληνες που σκοτώνονταν μεταξύ τους και μιλούσαν ακαταλαβίστικες διαλέκτους. Πάνω στον Παρθενώνα πλάστηκαν παραμύθια όπως εκείνο το ανεκδιήγητο με τους Έλληνες που έδιναν βόλια στους Τούρκους για να μη χαλάνε το συνδετικό μολύβι των κιόνων. Ναι, μιλάμε για τον ίδιο λαό, που πετούσε τα αγάλματα στα καμίνια για να φτιάξει ασβέστη για να χτίσει τα φτωχόσπιτα του.Οπότε αγαπητοί φίλοι, καλό είναι ν αντιμετωπίζουμε λογικά επιχειρήματα με τη λογική επίσης και όχι με ιαχές τύπου "δεν ξεπουλιόμαστε και αυτά είναι τα ιερά και όσια μας".Το να υπάρξει αντίλογος που να τονίζει την ασφάλεια του μνημείου λόγω των κραδασμών για παράδειγμα, είναι και κατανοητό και αποδεκτό. Αλλά να μιλάμε για χυδαιότητες και ξεπουλήματα είναι αστείο. Και καταντάει ακόμα πιο αστείο όταν αυτά τα λέει το ΚΑΣ, μια κλίκα στενόμυαλων ανθρώπων που ζει ακόμα στην Εποχή του Λίθου, και δεν έχει πάρει χαμπάρι τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο. Ή μάλλον, μια χαρά έχει πάρει χαμπάρι, αλλά ακολουθώντας την συνταγή "αποφασίζουμε και διατάσουμε" δεν λέει να κινηθεί γιατί θα ανατρέψει μικροπολιτικά και συντεχνιακά συμφέροντα δεκαετιών.
Ελα τωρα ! "Ηταν η δουλεια αναγκαια και ικανη συνθηκη για να υπαρξει δημοκρατια ; Η ιστορια δειχνει οτι δεν ηταν καν ικανη συνθηκη. Δουλεια δεν υπηρχε μονο στην Αθηνα. Ανθουσε στην Ασια. Που ειναι η δημοκρατια στην Ασια ; Δουλεια υπηρχε και στη Ρωμη, ουδεποτε υπηρξε πραγματικη δημοκρατια. Παρεμεινε απο την αρχη μεχρι το τελος μια ολιγαρχια. Απ ολες τις χωρες του αρχαιου κοσμου που γνωριζουν την δουλεια ( δηλαδη περιπου ολες ) μια μονο δημιουργησε την δημοκρατια. Συνεπως , η δουλεια ουτε αναγκαια ουτε ικανη συνθηκη ηταν. Ο ιδιος ο Μαρξ εγραφε στο Κεφαλαιο οτι η πραγματικη κοινωνικο-οικονομικη βαση της αρχαιας δημοκρατικης πολιτειας ηταν η κοινοτητα των ανεξαρτητων μικροπαραγωγων και οχι η δουλεια. Οταν μεσα στην ελληνικη πολη εμφανιζονται οι πρωτες τασεις του Δημου να πολεμησει την ολιγαρχια και την αριστοκρατια, οι πολεις δε ζουν απο την δουλεια. Προκειται για αγροτικες περιοχες, οπως ο καμπος του Λεωνιδιου....Οταν γινεται η μεγαλη δημοκρατικη επανασταση στην Αθηνα, η κοινωνια δε στηριζεται ουτε καν οικονομικα στη δουλεια." (Καστοριαδης 1986 : 17-18)Επισης ο ιδιος διανοουμενος αναφερει σ αλλο βιβλιο του οτι η δημιουργια της δημοκρατιας στην Αθηνα γινεται γεγονος ακριβως γιατι οι πολιτες δεν εχουν ιερα κειμενα, βιβλους και ραβινους, εχουν ποιητες, φιλοσοφους και ιστορικους που εξασκουν το "λογον διδοναι" και μεσω αυτου γενιεται η πολιτικη, η ψηφος και ο θεσμος της αυτονομουμενης κοινωνιας. Φυσικα μιλαμε , στα λογια του Καστοριαδη, για ενα σπορο που μετεπειτα εμπνεει την Δυση για να δημιουργηθουνε τα χειραφετικα κινηματα για πχ τις γυναικες κλπ δε παυει ομως να αποτελει ενα απο τα πιο ριζοσπαστικα ( αν οχι το πιο ριζοσπαστικο ) σημειο της ανθρωπινης τουλαχιστον πολιτικης του ιστοριας. Κι ο Παρθενωνας παροτι ναος ( αληθεια τι αλλο θα μπορουσε να ειναι εκεινη την εποχη ; ) ειναι συμβολο και προστασια της πολης που γεννησε τη δημοκρατια. Εξ αυτου και ο συμβολισμος του που εχει φυσικα παγκοσμιες προεκτασεις τουλαχιστον σ οτι αφορα την πολιτικη ιστορια της Δυσης.Τι δουλεια εχει τωρα η Ρωμη και η Αγια Σοφια με ολα αυτα, ειλικρινα δυσκολευομαι να καταλαβω !
Mα επειδή δεν καταλαβαίνεις γράφεις αυτά που γράφεις. Το έκανα πολύ λιανά νομίζω. Η απόφαση του ΚΑΣ πατάει πάνω στη δικαιολογία ότι ο Παρθενώνας είναι ένα σύμβολο για όλη την Ανθρωπότητα. Αυτό προσπαθώ να πω, ότι ο Παρθενώνας ΔΕΝ είναι σύμβολο για όλη την Ανθρωπότητα αλλά μόνο για την Ελλάδα - και κακώς - γιατί εξήγησα και τους λόγους. Πιο ιερός τόπος είναι οι Δελφοί από τον Παρθενώνα και αυτό δεν αλλάζει. Και μετά ήρθε και η γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, κλασικό δείγμα ΔΥ που ασκεί εξουσία και μισεί κάθε νεωτερισμό και ιδιωτική πρωτοβουλία και μιλάει για προσβολές και χυδαιότητες. Kαι ανακατεύει και την UNESCO λες και η UNESCO είναι αμπέλι του ΚΑΣ. Νομίζω ότι ο Γκούτσι κακώς έκανε και απευθύνθηκε στην Βαλκανική Σοβιετία που όπως προείπα ζει στη Λίθινη Εποχή.Για όλους εμάς που διαβάσαμε την είδηση ήταν ήδη γνωστό το προαπαφασισμένο τέλος. Εδώ σταματάνε δημόσια έργα, καταστρέφονται οικονομίες εξαιτίας του ΚΑΣ, στον Γκούτσι θα κωλώσει? Μήπως θα τους κοπούν οι μισθοί τους? Αυτοί βρέξει-χιονίσει πληρώνονται.
Η αρχαία Αθήνα ήταν το πρώτο είδος Δημοκρατίας που υπήρξε.Δεν ήταν το καλύτερο,όμως ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του.Ανά τους αιώνες η δημοκρατία παρουσιάσε και βήματα μπρος αλλά και πισωγυρίσματα,φτάνοντας σήμερα να έχουμε αυτόν τον τύπο αστικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας που έχουμε.Είναι η αστική δημοκρατία το καλύτερο;Δεν έχεις σήμερα πλούσιους και φτωχούς;Δεν έχεις σήμερα καταπισμένους;Έχεις.Θα την μηδενίσεις;Όχι.Είναι το τέλος της κοινωνικής εξέλιξης η αστική δημοκρατία;ΟΧΙ!Σε διακόσια χρόνια από τώρα μπορεί να έχεις άλλο είδος,καλύτερης δημοκρατίας.Για τι ορθολογισμό μιλάτε,όταν στον βωμό του κέρδους μηδενίζετε τα πάντα;!;Όταν αυτά που λέτε και γράφετε είναι δυνητικά επικίνδυνα με άλλη ανάγνωση;Όταν κάνετε σαν μικρά παιδιά και σκαρφίζεστε ένα σωρό απλοϊκά σχήματα για να επιχειρηματολογήσετε;Υ.Γ.:Και επειδή είδα ότι το άλλο μου σχόλιο το έφαγε η μαρμάγκα:Αφού ειπώθηκε περί ιμπεριαλισμού της αρχαίας Αθήνας(ορθώς),ας μιλήσουμε για τον Ιμπεριαλισμό του σήμερα και συγκεκριμένα για τον πολιτιστικό Ιμπεριαλισμό,μια πτυχή του εποικοδομήματος του σημερινού ανώτατου σταδίου του καπιταλισμού.Ανήκει η συγκεκριμένη περίπτωση σε αυτόν ή όχι;Για να δούμε όταν μιλάμε για ιμπεριαλισμό τι καταλαβαίνουμε.
Δε ξερω γιατι λες οτι λες ειλικρινα. Ολος ο κοσμος θελει ενα πολιτικο συστημα που γεννηθηκε στην Αθηνα. Ο Παρθενωνας ειναι το πιο σημαντικο μνημειο της πολης. Ισως για τον αρχαιο κοσμο οι Δελφοι να ειχαν σημαντικοτητα, στο σημερα οι Δελφοι δεν ειναι παρα ενα γραφικο χωριουδακι. Η Αθηνα και ο Παρθενωνας ειναι παγκοσμια συμβολα. Δε καταλαβαινω που ακριβως δυσκολευεσαι μποξερ.
εστω κ ετσι. αν ελεγε ναι ομως, μπορεις να φανταστεις τι θα λεγες? χωρις να απαντας σε ιεροληπτους. Ο οικος gucci κανει επιδειξη στον Παρθενωνα... Πολυ αδικο ρε παιδι μου.... αισθητικα... για τον Παρθενωνα.. δεν ειναι?
Αν και θα συμφωνήσω πως ο Ναός στις Βάσσες είναι ανώτερος του Παρθενώνα (όποιος έχει σταθεί κάτω από τις κολώνες του, ακόμα και με τη φριχτή τέντα από πάνω, και δεν έχει νοιώσει πως το Σύμπαν έχει κάποιας μορφής θεϊκότητα δε μπορεί να νοιώσει τίποτε, κατά τη γνώμη μου), θα διαφωνήσω με όλα τα άλλα λεγόμενά σου. Ο Παρθενώνας είναι σύμβολο πάνω από όλα της Σοφίας, για της οποίας τη θεά χτίστηκε. Της Σοφίας που άνθησε στην Αθήνα περισσότερο από οπουδήποτε αλλού -- όλες οι μεγάλες φιλοσοφικές σχολές στην Αθήνα φύτρωσαν. Όπως λέει και ο Πρόκλος, "ἣ λάχες ἀκροπόληα καθ' ὑψιλόφοιο κολώνης, σύμβολον ἀκροτάτης μεγάλης σέο, πότνια, σειρῆς". Σύμβολο της Αθηνάς, της "μητέρας βίβλων" όπως τη χαρακτηρίζει στον επόμενο στίχο, δηλαδἠ της ιερἠς σοφίας την οποίαν υπηρέτησαν Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Χρύσιππος, Διογένης, Επίκουρος, Επίκτητος, Πλωτίνος, Πρόκλος, κτλ, και έβγαλαν τον άνθρωπο από το βούρκο μέσω του ιερού δώρου της φιλοσοφίας. Χαιρετίσματα από την Εποχή του Λίθου.
Άστοχο άρθρο, οι επιδείξεις μόδας δεν έχουν ούτε πανό ΚΚΕ, ούτε ρωτάνε τους εργαζομένους (άλλωστε αυτοί κάνουν ότι θέλουν τους αρχαιολογικούς χώρους) αν θέλουν να ανοίξουν το μαγαζί.
Υπερηφανεια και μονο υπερηφανεια για το ΚΑΣ, τον Παντερμαλη και ολους τους ελληνες αρχαιολογους για την συνεχη προσφορα τους στην Ελλαδα. Η προσφατη αυξηση των εισιτηριων εχει δωσει πολυ περισσοτερα απο τα δυο εκατομμυριακια των Ιταλων. Επισης γνωριζω απο το ιδιο το υπουργειο πολιτισμου, οτι παλιοτερα ρωσικο τηλεοπτικο συνεργειο εκανε ακομη και νταλαβερι στην τιμη για να γυρισει κλιπακι στο βραχο. Για το γεγονος οτι η φαρα μας δεν επισκεφτεται την Ακροπολη, δε φταινε οι αρχαιολογοι, ουτε φυσικα η αφηρημενη εννοια για πολλους ελληνες που λεγεται κρατος ( που φταιει για ολα ). Φταιει πρωτα-πρωτα το οικογενειακο περιβαλλον, μετα οι δασκαλοι και τελος οι δημοσιογραφοι. Υπαρχουν χιλιοι-δυο τροποι να βγαλουμε λεφτα. Σε μια στιγμη που ο μισος μας πληθυσμος υποφερει ακομη και να φαει κανονικα, το να θεωρουν καποιοι οτι μας βοηθανε με το να χρησιμοποιουν το πιο ιερο σημειο της χωρας για επιδειξη υψηλης ραπτικης, δειχνει ποσο μας εχουν σε υποληψη. Πολλα συγχαρητηρια στα παιδια του ΚΑΣ που κρατησαν τα προσχηματα στους ελεεινους αλαζονες ιταλους. Ηδη η διαφημιση της απαντησης σε ξενες χωρες μας τιμα παγκοσμιως. +++Απο εναν ρωμιο που διχως να ειναι αρχαιολογος, εχει κανει στην πραξη επιτυχημενες παρεμβασεις να καθαριστουν οικοπεδα κατω απ την ακροπολη με την βοηθεια του αντιδημαρχου Αθηνας κ. Βαρελα, εχει αλλαξει την επιχρυση πλακα εισοδου στο Ολυμπιου Διος, εχει δημοσιευσει αρθρα σε ξενες χωρες για το ζητημα της επιστροφης των γλυπτων του Παρθενωνα, εχει επισκευασει το πεζοδρομιο μπροστα απο το εθνικο μας αρχαιολογικο μουσειο με τη βοηθεια της οδοποιιας στην Αθηνας 16 ( Μοναστηρακι ), ειχε προτεινει γραπτως στην κυρια Μενδωνη την αυξηση κατα ενα ευρω των εισοδων αρχαιολογικων χωρων που ηταν ενα ευρω το 2012 για να αυξηθουν τα εσοδα ( κατι που εγινε λιγο μετα ) και πολλα πολλα αλλα.....
Σαβαρολογούμε τώρα;;; όσοι κάνετε τα γλυκά μάτια στο Παρθενώνα και την ακρόπολη πείτε ανοιχτά πότε πήγατε τελευταία φορά;; όσοι κάνετε με τόση Εθνική υπερηφάνεια τους γνώστες περί αρχαίου πνεύματος ασχοληθήκατε ποτέ με οργανισμούς συντήρησης και ανάδειξης του ιερού βράχου;;; η μήπως είστε die hard αρχαιολόγοι.... παντού γνώμες και καμία ουσιαστική αντιπρόταση... και στα έργα που θέλουν να κάνουν γυρίσματα λένε όχι γιατί ο κάθε ηλίθιος δε θα πάρει τη μίζα του όχι γιατί τους τρώει η Εθνική τους υπερηφάνεια... #ελεος
Και εγω θα ελεγα πως δεν εχω καποιο ιδιαιτερο προβλημα με το να γινει αυτο το σοου, αρκει να μπουν χιλιες και δυο προυποθεσεις απο την μερια μας.Εκει που εχω προβλημα ειναι με την αποψη πως και ο παρθενωνας και η ελλαδα θα βοηθηθει απο αυτο το γεγονος και θα ερουν τουριστες κτλ,κτλ...Ο παρθενωνας σαν brand ειναι ανεκτιμητο σε αξια και ειτε αρεσει σε καποιους ειτε οχι, φτηναινει με το συγκεκριμενο γεγονος και απλα δινει αξια στην ξενη εταιρεια.Ουτε συγκρισεις στεκουν με τα συντριβανια στην ιταλια καθως εκει εχουν επενδυσει σε μια στρατηγικη δεκετιες τωρα που θελει το συντριβανι κατι ως κατι ποπ, και το εχουν πετυχει.Εαν καναμε και εμεις το ιδιο και θελαμε να αλλαξουμε το που απευθυνεται ο παρθενωνας με αρχη αυτο το γεγονος και αλλες δρασεις που θα ακολουθουσαν, δεν θα ειχα κανενα προβλημα. Αφου ομως (οπως δειχνει η αποφαση) δεν υπαρχει τετοιο σχεδιο, καλως που δεν εγινε.σορρυ και για την απλη διατυπωση των παραπανω.
Γιατί να μην το νοικιάσουμε στον Gucci; Και η Gaga μετά αν θέλει να κάνει συναυλία και ο Κοπερφιλντ ταχυδακτυλουργικά και ο Φλωρινιώτης αμα λάχει να πούμε. Αρκει να το σκάσουνε το παραδάκι. Αφού πουλάει το εμπόρευμα λέμε! Ασε πιυ ο γκουτσι θα έκανε το μνημείο γνωστό παγκοσμίως. Αλλά πού να καταλάβουμε εμείς τα βλαχαδερα!
Το 2016 η Fendi εκανε μια επιδειξη μοδας στην Fontana Di Trevi στην οποια χαρη σε μια δωρεα του οικου υψους περιπου 2,2 εκ εγιναν εργασιες αποκαταστασης του μνημειου. Προσεξτε το ποσο και καντε την συγκριση 2,2 εκ για ενα συντριβανι και η Gucci 2,0 εκ για την Ακροπολη που ειναι ενα συμπλεγμα μνημειων και οχι ενα μνημειο, και βεβαια οχι μετρητα αλλα σε βαθος 5ετιας .... το οποιο σημαινει σιγα και μη τα παρουμε τα χρηματα ...Αν ειναι να πουληθουμε ας πουληθουμε ακριβα τουλαχιστον γιατι εδω γινεται αυτο που λενε ...μαθανε οτι γ....... πλακωσανε και οι γυφτοι
Κε Αντωνόπουλε, κατά βάση συμφωνώ με το άρθρο σας και σας συγχαίρω μια που ανάψατε αίματα - πως είναι δυνατόν εσείς να υποστηρίζετε τον άκρατο καπιταλισμό; Νομίζω, αν κατάλαβα καλά το κείμενό σας, αυτό που τελικά λέτε είναι πως τα μνημεία καλό είναι να αποκτίσουν και πάλι σχέση με την πραγματικότητα και τη ζωή όπως αυτή είναι και να μην είναι εκεί πέρα αθάνατα - νεκρά κουφάρια και σύμβολα νεκρά εννοιών που κάποιους (πολλούς) τους κάμνουν να δακρίζουν από εθνική ή άλλη ιδεολογική και αισθητική παρλαπίπα (ουπς..παραμύθα εννοώ)! Και συμφωνω απόλυτα. Αρκετά με τα σύμβολα αιώνιων (χα!) αξιών που απλά στέκουν νεκρά να θυμίζουν παρελθούσες αναφορές αυτοϊκανοποίησης. Αρκετά με τα σύμβολα και τις αναφορές σε κάτι , κάπου , εκεί πέρα, σε κατουσία νεκρά από αιώνες σύμβολα που σήμερα είναι κουφάρια του βαυκαλισμού μας. Και επίσης, νομίζω κάνετε και μια έμμεση αναφορά στο ρόλο και στην ύπαρξη της τέχνης έξω πλέον από μουσεία και άλλα νεκρόφιλα παρτέρια (βλ. νεκροταφεία). Και συμφωνώ σχεδόν σε όλο το σκεπτικό αυτο (αν πράγματι είναι αυτό και δε σας παρερμηνεύω). Όμως με μια διαφορά. Στην αναζήτηση της ζωής σε κουφάρια ίσως δεν χρειάζετε να δίνεται έτσι απλά λευκή επιταγή σε καθετί ελπίζοντας στη νεκρανάστασή τους. Εδώ είναι και η αρχή μιας άλλης μεγάλης συζήτησης, πως οι πέτρες (και οι πινακες και η μουσική και τα γλυπτά και τα κείμενα και η κάθε τέχνη) θα γίνουν από μνημεία και πάλι ζώντα στο σήμερα. Μπορούμε να αρχίσουμε αυτή τη μεγάλη συζήτηση;
Άλλο φωτογραφίσεις και άλλο επίδειξη μόδας. Ακόμη και εγώ φωτογραφίζομαι στην Ακρόπολη. Η επίδειξη μόδας έχει ένα σωρό διαδικασίες. Από την τοποθέτηση της εξέδρας μέχρι και τα τακούνια που θα φορέσουν οι μοντέλες, θέλει αρκετή προσοχή, ώστε να μην καταστραφεί κάτι από τον βράχο.Δεν μπορεί να γίνει εργοτάξιο μόδας ο Παρθενώνας.Οπότε είτε βάζει πανό το παμε, είτε παρελαύνουν τα μοντέλα του γκουτσι, η αισθητική μου προσβάλλεται.
Όλο το ζουμί του άρθρου είναι να μας πει ότι ο Παρθενώνας είναι μνημείο «μιας ιμπεριαλιστικής δύναμης». Και φυσικά δεν κόπτεται κανείς για το αν θα γίνει πασαρέλα ή όχι (σιγά που ορισμένοι ενδιαφέρθηκαν όψιμα για τη μόδα) · το ζήτημα είναι να ανοίξει για άλλου είδους «εκδηλώσεις» (διαδηλώσεις, συναυλίες αλληλεγγύης, καταλήψεις, γκράφιτι κτλ)
Μα σαν μνημείο ιμπεριαλιστικής δύναμης, χάνει όλη την αίγλη του μνημείου της δημοκρατίας που πάνω της στηρίχτηκε η απόφαση του ΚΑΣ. Λυπάμαι, αλλά ο αρθρογράφος έχει δίκιο. Και το ξέρουμε όλοι, αλλά δεν μας αρέσει που έχει δίκιο.
Στην πρώτη φωτογραφία του άρθρου αναφέρετε την φράση "άλλα μνημεία αντίστοιχα της Ακρόπολης".Όχι κύριε, δεν υπάρχει αντίστοιχο μνημείο με την Ακρόπολη.Μην μπερδεύεστε. Και το αν θέλετε εσείς να δείτε μόδα στην Ακρόπολη αυτό αυτόματα δεν σημαίνει ότι είναι οπισθοδρομική η άρνηση του ΚΑΣ στην επιθυμία σας. Και ο οίκος Gucci μίλησε για μακροχρόνια συνεργασία, άρα δεν θα ήταν μόνο για μία φορά. Το πανηγύρι που πήγε να στηθεί ευτυχώς το γλυτωσαμε. Ας πάει να κάνει επίδειξη μόδας στο Στόουνχέντζ.
Αυτό το λες εσύ που είσαι έλληνας. Για τον υπόλοιπο πλανήτη η ακρόπολη δεν έχει τη σημασία που εχει για μας. Είναι απλώς ένα μνημείο όπως και τα υπόλοιπα.Ούτε στα εφτά θαύματα της αρχαιότητας δεν συγκαταλέγεται.
Τα 7 θαύματα ήταν ένας "τουριστικός οδηγός" της περιφέρειας του ελληνικού κόσμου, τροφοδοτούμενος κυρίως από φανταστικές περιγραφές. Το οτι δεν ήταν στην λίστα δεν καταργεί το γεγονός οτι για τους αθηναίους η Ακρόπολη ήταν το ιερότερο σημείο της πόλης,
νομιζω οτι το επιχειρηματικο σχεδιο ενος trendy οικου μοδας δεν εχει καμια συναφεια με το τι ειναι η δεν ειναι ενα αρχαιο σημαντικο μνημειο για τον οποιοσηποτε.
χαχα πόσο λιγα ξερεις. Εαν εχεις μιλησει με ξενο θα ηξερες οτι τον εχουν πιο πολυ σε υποληψη απο τους ελληνες.(Γιατι ειναι πιο μορφωμενοι ερχομαι να συμπληρωσω).
Θα αποκτούσαν ε δημοσιότητα και λάμψη σε μία εποχή που η Αθήνα και η Ελλάδα γενικότερα, περνάει μαύρες μέρες. Θα αποκτούσανε έξτρα τουρισμό που έχουμε απόλυτη ανάγκη. Θα εισπράτταμε και δύο εκατομμύρια με τα οποία θα μπορούσε το κράτος πχ να ανοίξει έναν δύο επιπλέον αρχαιολογικούς χώρους που σήμερα ρημάζουν από την ανέχεια. Και όλα αυτά χωρίς να προκληθεί καμία απολύτως βλάβη στο μνημείο, εφόσον όλο αυτό θα γινόταν με σχέδια και μελέτες. Θα μου πεις, "θέλει ρε η Ελαδαρα λαιφτα κε δωξες? Δε τα θαιλουμαι αφτά εμοίς!". Ξέρω, ξέρω...
1. Έστω ότι θέλαμε να δεχτούμε το επιχείρημα των χρημάτων .... 2 εκ. Ευρώ σε βάθος τετραετίας; Άσε μας πουλάκι μου!2. Μάθανε ότι έχουμε οικονομικό πρόβλημα και έρχονται να μας σώσουν ... Ακούγεται σαν το "μάθανε ότι γ@@@@@@@@ε και πλακωσανε και οι γύφτοι" (ΣΣ:Άλλο Ρομά , άλλο γύφτοι)3. Έξτρα τουρίστες; Μια ματιά στα ετήσια εισιτήρια θα μας έδειχνε πως μάλλον είμαστε πλήρεις!