Μίνως Αργυράκης: Ένας αντισυμβατικός καλλιτέχνης με καμβά τη σκηνή και το χαρτί

Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
4
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Η «Αυτοεικονογραφία» (1961). Σειρά σκίτσων του Μίνου Αργυράκη για την πρώτη 20ετία της ζωής του. Δημοσίευση στο περιοδικό «Ο Ταχυδρόμος» (#1118, 2/10/1975), αλλά και στο περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Εικονογράφηση του Μίνου Αργυράκη για το μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση «Ο Κίτρινος Φάκελος» [Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», 1956]
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του λευκώματος «Οδός Ονείρων» (1957)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Από την «Οδό Ονείρων». 1. Οδός Ονείρων, 2. Λατέρνα η Ωραία Ελένη, 3. Στο Βυζάντιον
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Από την «Οδό Ονείρων». Κοινωνικές υποχρεώσεις
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Εξώφυλλο για το δίσκο 45 στροφών «Το Φεγγαράκι» (1958) του Μάνου Χατζιδάκι με την Νάνα Μούσχουρη
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Αμερική (1961)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Το κλασικό εξώφυλλο του LP του Μάνου Χατζιδάκι «Οδός Ονείρων» (1962)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Οι συντελεστές της «Οδού Ονείρων». Από αριστερά: Μανώλης Καστρινός, Αλέξης Σολομός, Μάνος Χατζιδάκις, Δημήτρης Χορν, Μίνως Αργυράκης. Πίσω, στο βάθος πρέπει να είναι η Μάρω Κοντού
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Από το βιβλίο του Μίνου Αργυράκη «Η Πολιτεία Έπλεε Εις την Μελανόλευκον» [Θεμέλιο, 1963]
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σελίδα από το περιοδικό «κούρος» (Απρίλης 1971). Φωτογραφία και διαφήμιση. Η φωτογραφία είναι του Conrad Rooks, προέρχεται από το 1963 και είχε δημοσιευτεί για πρώτη φορά στο περιοδικό «Το Άλλο Στην Τέχνη» (#2, τέλη ’63). Στη διαφήμιση διαβάζουμε: «Η ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ δεν ήτο μία συμπαθής κυρία, που ήρεσκε το ν’ ακούει ελαφράν μουσικήν στις “κοσμικές” ταβέρνες των Αθηνών… Γι’ αυτό στις ώρες της μοναξιάς της άκουγε μόνο τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι… Οδός Ονείρων… Πασχαλιές μεσ’ απ’ τη νεκρή γη… Απόψε αυτοσχεδιάζουμε… σε δίσκους COLUMBIA»
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Από το βιβλίο «Ο Γύρος του Κόσμου» [Γαλαξίας, 1964]. Τα κείμενα και τα σχέδια είχαν δημοσιευτεί για πρώτη φορά στην εφημερίδα «Ελευθερία» (1955-1960)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Το Θέατρο «Κιβωτός της Άμυ» στην Πλάκα / Τζαζ στην Αθήνα (1965). Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Ο Μίνως Αργυράκης στην ταινία “Oedipus the King” (1968) του Philip Saville. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
SEXAGON ’69. Από την παράσταση μιούζικαλ που δόθηκε στα εγκαίνια της Πανεπιστημιούπολης, από το Πολυτεχνείο της Κοπεγχάγης. Σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ μουσικής και σκηνογραφία του Μίνου Αργυράκη. Πρωταγωνιστούσε η Ελένη Κισκύρα. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Από έκθεση του Μίνου Αργυράκη στην πόλη Odense της Δανίας, τον Απρίλιο του ’70. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σκηνικά και κοστούμια του Μίνου Αργυράκη από την παράσταση του έργου του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες», που δόθηκε στο θέατρο Riddersalen, στο Frederiksberg (Κοπεγχάγη) το 1970. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Ο Μίνως Αργυράκης σε φιλμ του δανού ζωγράφου Pierre Beskow (1973). Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Κύπρος ΡΙΚ, 1972. Σκηνικά και κοστούμια για τη «Σαμία» του Μενάνδρου, σε σκηνοθεσία Εύη Γαβριηλίδη. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Εξώφυλλο του Μίνου Αργυράκη για το LP του Μάνου Χατζιδάκι «Ο Καπετάν Μιχάλης και ο Κύκλος του C.N.S. με την Φλέρυ Νταντωνάκη και τον Σπύρο Σακκά» (1975)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Δύο ποιήματα του Sinclair Beiles (1930-2000), ενός σημαντικότατου νοτιοαφρικανού beat ποιητή, που έζησε πολλά χρόνια στην Ελλάδα, αφιερωμένα στον Μίνω Αργυράκη (μετάφραση Νατάσας Χατζιδάκι). Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σκηνικά και κοστούμια του Μίνου Αργυράκη για την όπερα «Καμπανέλλο» του Donizetti, που δόθηκε στη Λυρική Σκηνή το 1975 με μουσική διεύθυνση Μάνου Χατζιδάκι. Περιοδικό «ΣΗΜΑ» (#18, Ιούλιος-Αύγουστος 1977)
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σκηνικά του Μίνου Αργυράκη για την πασίγνωστη, στους παλαιότερους, εκπομπή του ΕΙΡΤ «Λούνα Πάρκ» (πρεμιέρα 11/7/1974, φινάλε 7/5/1981). Πηγή: fouit.gr
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Ο Μίνως Αργυράκης πρωταγωνιστής στους «Άρχοντες» (1977) του Μανούσου Μανουσάκη. Πηγή: «Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου» [Αιγόκερως, 1982] του Γιάννη Σολδάτου
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σκηνικά και κοστούμια του Μίνου Αργυράκη για την «Πορνογραφία» (1982-83). Βλέπουμε τον Σπύρο Μπιμπίλα, την Σαπφώ Νοταρά και κάποια άλλη πρωταγωνίστρια που δεν την αναγνωρίζω. Πηγή: hadjidakis.gr
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Σκηνικό του Μίνου Αργυράκη για τους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού «Κέρκυρα ’82»
Σπάνιο υλικό: Μίνως Αργυράκης (1919-1998) Facebook Twitter
Μίνως Αργυράκης «Ο Γύρος της Ελλάδας (Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα)» [Καστανιώτης, 1984]
Εικαστικά
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

3 σχόλια
Στη σχετική λεζάντα έγραψα «ΠΡΕΠΕΙ να είναι η Μάρω Κοντού». Δηλαδή δεν είμαι σίγουρος…Απορώ λοιπόν γιατί μου καταλογίζετε λάθος, όταν κι εσείς δεν είστε σίγουρος/η γράφοντας «δεν ΠΡΕΠΕΙ να είναι»…
αυτη ειναι η ελλαδα του πολιτισμου,η ελλαδα που μας κανει περηφανους,ειμαστε τυχεροι που ειχαμε τον ΜΙΝΩ και τον ΜΑΝΟ ας τους γνωρισουνκαι οι νεοι,εχουν πολλα να μαθουν.