Refugee chic. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο

Refugee chic. Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο Facebook Twitter
Βλέποντας το πρόσφατο σκηνικό με το λευκό πιάνο μέσα στις λάσπες της Ειδομένης –που μπορεί μεν αισθητικά να «έγραφε αγγελοπουλικά», αλλά επί της ουσίας ήταν ένα πομπώδες τίποτα, αν δεν προσέβαλε κιόλας τους βασανισμένους σκηνίτες– σε συνδυασμό με την «εμμονή» του Γουέι Γουέι να προσεταιρίζεται παντοιοτρόπως το προσφυγικό δράμα, φτάνεις να αναρωτιέσαι πού ξεκινούν η στήριξη και η αυθεντική καλλιτεχνική δημιουργία και πού σταματούν η εκμετάλλευση κι ο «έντεχνος» ναρκισσισμός.
2

Τόσο οι αμφιλεγόμενες «δράσεις» ενός διάσημου καλλιτέχνη σχετικά με το προσφυγικό όσο και το υποδειγματικής κενότητας μα και κακογουστιάς εξώφυλλο ενός εβδομαδιαίου περιοδικού ποικίλης ύλης με το ίδιο αντικείμενο δίχασαν την κοινή γνώμη, επαναδιατυπώνοντας το ερώτημα κατά πόσο «ακτιβιστικές» πρωτοβουλίες, βασισμένες στα παβλοφικά αντανακλαστικά της κοινωνίας του θεάματος, μπορούν, έστω κι έτσι, να συμβάλουν θετικά στη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση πάνω σε φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα ή, αντίθετα, λειτουργούν παρελκυστικά, «κανονικοποιώντας» τα και προσδένοντάς τα σε μια εφήμερη, «ποπ» λογική του συρμού.


Η πρώτη περίπτωση αφορά έναν πράγματι σπουδαίο δημιουργό, ευρέως γνωστό χάρη και στις διώξεις του από το κινεζικό καθεστώς. Ο «πολύς» 59χρονος εικαστικός Άι Γουέι Γουέι επισκέφθηκε πέρσι τη Λέσβο και ξεκίνησε την προσφυγική του «καμπάνια» υποδυόμενος τον μικρό Αϊλάν, το άτυχο Κουρδάκι που είχε ξεβραστεί πνιγμένο σε τουρκική παραλία, προξενώντας διεθνή συγκίνηση. Πολλοί τον χειροκροτήσαμε τότε, τόσο εκείνον όσο και άλλες προσωπικότητες, όπως η Σούζαν Σάραντον, που βρέθηκαν στα ελληνικά νησιά στο πλευρό των προσφύγων, σε αντιδιαστολή μάλιστα με τα εγχώρια ανθυποσελέμπριτις που περί άλλα ετύρβαζαν προτού μυριστούν ότι το θέμα έχει «ψωμί» και μπουν, έστω καθυστερημένα, κάποιοι εξ αυτών στον «χορό» μιας συχνά αβασάνιστης, «προκάτ» αλληλεγγύης. Εντυπωσιακή ήταν και η εγκατάσταση με τα 14.000 προσφυγικά σωσίβια που «έντυσαν» την πρόσοψη του βερολινέζικου Μεγάρου Μουσικής τον Φεβρουάριο – ένα, πράγματι, δυνατό μήνυμα. Βλέποντας όμως και το πρόσφατο σκηνικό με το λευκό πιάνο μέσα στις λάσπες της Ειδομένης –που μπορεί μεν αισθητικά να «έγραφε αγγελοπουλικά», αλλά επί της ουσίας ήταν ένα πομπώδες τίποτα, αν δεν προσέβαλε κιόλας τους βασανισμένους σκηνίτες– σε συνδυασμό με την «εμμονή» του Γουέι Γουέι να προσεταιρίζεται παντοιοτρόπως το προσφυγικό δράμα, φτάνεις να αναρωτιέσαι πού ξεκινούν η στήριξη και η αυθεντική καλλιτεχνική δημιουργία και πού σταματούν η εκμετάλλευση κι ο «έντεχνος» ναρκισσισμός.

Είναι σαν τη διαφορά φιλανθρωπίας και αλληλεγγύης – η αδήριτη χρεία θα κάνει ευπρόσδεκτο ακόμα και τον χορτάτο που ιδιοτελώς θα σπεύσει να ταΐσει τον πεινασμένο, εκείνο όμως που θα εξασφαλίσει στον τελευταίο ένα καλύτερο μέλλον είναι η συνειδητοποίηση των αιτίων της κατάστασής του και ο πόθος μιας κομμάτι δικαιότερης κοινωνίας.


Στη δεύτερη περίπτωση, οι υπεύθυνοι ενός εντύπου που ξανακυκλοφόρησε ύστερα από αρκετά χρόνια είχανε τη φαεινή ιδέα ότι θα το διαφημίσουν «πουλώντας» ταυτόχρονα κοινωνικό μήνυμα, αν παίξουν εξώφυλλο το προσφυγικό, τώρα που δηλώνει «ευαίσθητη» σ' αυτό, έτσι, γενικά κι αόριστα, μέχρι και η κουτσή Μαριώ, που λένε. Πιάσανε, λοιπόν, και κάνανε κολάζ μισή ντουζίνα άσχετους με το αντικείμενο αλλά και μεταξύ τους επώνυμους ντυμένους με σωσίβια, ισοθερμικές κουβέρτες και μουσαμάδες, δίχως, καθώς κατάγγειλαν ορισμένοι εξ αυτών, να έχουν ενημερωθεί επακριβώς για το θέμα της φωτογράφισης ούτε για τους λοιπούς συμμετέχοντες («ντρέπομαι που υπάρχω σε αυτό το εμετικό εξώφυλλο κι ας μη φωτογραφήθηκα... βλακεία μου και λάθος» δήλωσε χαρακτηριστικά η Τάνια Τσανακλίδου). Άσχετα με το πόσο αληθεύουν αυτά, γεγονός είναι ότι επρόκειτο για μια ξεπερασμένη λάιφ-στάιλ προσέγγιση που θα θεωρούνταν, αν όχι άθλια, τουλάχιστον «φτηνή» και «τραβηγμένη» ακόμα και τις αλήστου μνήμης εποχές που η εν λόγω κουλτούρα μεσουρανούσε (εκείνα τα λανθανόντως ευδαίμονα '90s και πρώιμα '00s). Η γενική κατακραυγή που ξεσήκωσε αυτό το πρότζεκτ –σε κανένα στάδιο του οποίου δεν βρέθηκε ένας χριστιανός να αναφωνήσει «μα τι μαλ... κάνουμε!», καθώς σημείωνε φίλος–, σε συνδυασμό με την πτωτική (-11,6%) κυκλοφορία που φαίνεται ότι κατέγραψε το «επίμαχο» τεύχος, έδειξε ωστόσο ότι οι βλακοχορτοφάγοι (για να μνημονεύσω την περιώνυμη, χαριτωμένα εξωφρενική μυθιστορία του Τζον Μπαρθ) δεν ευδοκιμούν στις μέρες μας, κάτι που το λες κι ενθαρρυντικό.

Τα παραπάνω δεν είναι, βέβαια, τα μόνα περιστατικά όπου με αφορμή το προσφυγικό/μεταναστευτικό παρατηρεί κανείς μια αισθητικοποίηση της δυστυχίας με τη μετάλλαξή της σε εφήμερη μόδα κι απορρυπαντικό «ξεπλύματος» συνειδήσεων. Ούτε σπανίζει, άλλωστε, τέτοια φαινόμενα να «συνοδεύουν» μεγάλες ανθρωπιστικές κρίσεις. Τα είδαμε αυτά παλιότερα και με τα Live Aid για τα πεινασμένα παιδιά της Αφρικής, που ναι μεν μάζεψαν κόσμο και χρήμα, υπήρξαν όμως καταγγελίες ότι τα ποσά που συγκεντρώθηκαν δεν διοχετεύτηκαν σωστά, οξύνοντας, επιπλέον, σε κάποιες περιπτώσεις το πρόβλημα, αντί να το ανακουφίσουν. Το ερώτημα επαναδιατυπώνεται κάθε που βλέπουμε πολιτικούς, ηθοποιούς, καλλιτέχνες και άλλους επώνυμους να «υποδύονται» τους φυγάδες, τους φτωχούς, τους άστεγους, τους οροθετικούς κ.λπ. ένεκα η πεποίθηση ότι το «ειδικό βάρος» τους θα συγκινήσει την κοινή γνώμη. Το κατά πόσο αυτό γίνεται καταρχάς για λόγους πρεστίζ και δημοσιότητας ή από αυθεντική ακτιβιστική διάθεση και το αν τελικά συνδράμει ή ζημιώνει τους ωφελούμενους είναι ένα διαρκές ζητούμενο – κάποτε καταντάει τόσο υποκριτικό, όσο οι «πράσινες» διαφημίσεις πετρελαϊκών πολυεθνικών. Είναι σαν τη διαφορά φιλανθρωπίας και αλληλεγγύης – η αδήριτη χρεία θα κάνει ευπρόσδεκτο ακόμα και τον χορτάτο που ιδιοτελώς θα σπεύσει να ταΐσει τον πεινασμένο, εκείνο όμως που θα εξασφαλίσει στον τελευταίο ένα καλύτερο μέλλον είναι η συνειδητοποίηση των αιτίων της κατάστασής του και ο πόθος μιας κομμάτι δικαιότερης κοινωνίας.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια