Γιατί τα μερομήνια αποτελούν μία από τις πλέον διαδεδομένες λαϊκές δοξασίες;

ΣΑΒΒΑΤΟ Γιατί τα μερομήνια αποτελούν μία από τις πλέον διαδεδομένες λαϊκές δοξασίες; Facebook Twitter
Τα λεγόμενα μερομήνια αποτελούν λαϊκό τρόπο μακροχρόνιας πρόβλεψης του καιρού που βασίζεται στην παρατήρηση των συνθηκών που επικρατούν τις πρώτες δώδεκα μέρες του Αυγούστου, οι οποίες και αποτελούν μέρες-κλειδιά.
0
portrait
Γεράσιμος Παπαδόπουλος, Σεισμολόγος, Επιστημονικός συνεργάτης της UNESCO και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου


ΤΙ ΚΑΙΡΟ ΘΑ ΚΑΝΕΙ
στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες; Με τι καιρό θα κάνουμε Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Αποκριές, Τσικνοπέμπτη και Καθαρά Δευτέρα; Πώς θα σουβλίσουμε τον οβελία το φετινό Πάσχα; Και τι προβλέπουν τα μερομήνια για κάθε μήνα ή εποχή; Αναρίθμητες είναι οι φορές που έχουμε διαβάσει αυτούς τους τίτλους σε διάφορα μέσα ενημέρωσης. Πρόκειται για έναν ανορθολογικό τρόπο πρόβλεψης του καιρού, ο οποίος συμβάλλει την παραπληροφόρηση, αλλά, λόγω της επίδρασης των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, έχει τεράστια απήχηση. Τα μερομήνια, σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, είναι οι δώδεκα πρώτες ημέρες του όγδοου φεγγαριού του έτους, δηλαδή του Αυγούστου. Πάρα πολλοί άνθρωποι παρακολουθούν με ζήλο τον καιρό που θα κάνει το πρώτο δωδεκαήμερο αυτού του μήνα προκειμένου να ξέρουν αν θα αντιμετωπίσουν ακραία καιρικά φαινόμενα και αναλόγως να προνοήσουν. Μάλιστα, οι θρύλοι που συνοδεύουν τα μερομήνια αναφέρουν ότι αυτές τις ημέρες δεν πρέπει να κάνεις μπάνιο στη θάλασσα, δεν επιτρέπεται να πλύνεις αλλά ούτε και να κόψεις σταφύλια και σύκα. Προφανώς, μιλάμε για μια μη επιστημονική μέθοδο, αλλά έχει ενδιαφέρον να διερευνήσουμε γιατί αυτές οι λαϊκές δοξασίες είναι τόσο διαδεδομένες.

— Κύριε Παπαδόπουλε, ξέρω ότι το συγκεκριμένο ζήτημα δεν εμπίπτει στο επιστημονικό σας αντικείμενο καθαυτό, αλλά γνωρίζω ότι έχετε ασχοληθεί ενεργά με το συγκεκριμένο θέμα.
Όπως γνωρίζετε, η ειδικότητά μου αφορά το επιστημονικό πεδίο της σεισμολογίας και όχι της μετεωρολογίας. Παρ’ όλα αυτά, θα απαντήσω στις ερωτήσεις σας βασιζόμενος σε ορισμένες βασικές αρχές της επιστήμης, στα συμπεράσματα των ειδικών μετεωρολόγων και στη λογική. Εξάλλου, το θέμα με έχει απασχολήσει και από την άποψη της σεισμολογίας, δεδομένου ότι στη διαδρομή της ιστορίας αναπτύχθηκαν ισχυρές λαϊκές δοξασίες, δηλαδή μη επιστημονικοί τρόποι για την πρόβλεψη τόσο των σεισμών όσο και του καιρού.

Η επιστήμη, δυστυχώς, αδυνατεί να εισχωρήσει ουσιαστικά στην κοινωνία και αφήνει σημαντικό έδαφος στην παραεπιστήμη και στις απλουστευτικές προσεγγίσεις, μια μορφή των οποίων είναι και τα μερομήνια.

— Τι είναι αυτό που γνωρίζουμε για τα μερομήνια; Πώς θα τα ερμηνεύετε;
Τα λεγόμενα μερομήνια αποτελούν λαϊκό τρόπο μακροχρόνιας πρόβλεψης του καιρού που βασίζεται στην παρατήρηση των συνθηκών που επικρατούν τις πρώτες δώδεκα μέρες του Αυγούστου, οι οποίες και αποτελούν μέρες-κλειδιά. Καθεμία από αυτές υποτίθεται ότι αντιστοιχεί στους επόμενους δώδεκα μήνες, ξεκινώντας από τον Σεπτέμβριο, που ακολουθεί.

Ερμηνεία επιστημονική δεν υπάρχει. Αυτό υποστηρίζουν οι μετεωρολόγοι, οι οποίοι βρίσκουν αβάσιμη τη δήθεν πρόβλεψη του καιρού με τα μερομήνια. Τα ερωτηματικά που προκύπτουν είναι πολύ σημαντικά και η όποια απάντηση δεν αντέχει στην κριτική της κοινής λογικής. Ας δούμε μερικά σχετικά ερωτήματα. Πώς είναι δυνατόν ο καιρός που παρατηρείται, για παράδειγμα, κατά την έκτη μέρα-κλειδί του Αυγούστου, να προδικάζει τον καιρό που θα παρατηρηθεί έξι μήνες μετά, δηλαδή τον επόμενο Φεβρουάριο; Σε ποια μέρα του Φεβρουαρίου αναφέρεται η πρόβλεψη; Ο καιρός θα είναι ίδιος όλες τις μέρες του Φεβρουαρίου; Και ακόμη, σε ποιον τόπο αναφέρεται η πρόβλεψη; Στον τόπο όπου παρατηρείται ο καιρός κατά τη μέρα-κλειδί ή σε ευρύτερη περιοχή; O παραλογισμός είναι προφανής.

— Πού οφείλεται η υψηλή απήχηση που έχουν στη δημόσια σφαίρα και σε πολλά μέσα ενημέρωσης;
Κατά τη γνώμη μου, τρεις είναι οι λόγοι για την υψηλή απήχηση που έχουν τέτοιες πρακτικές στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Πρώτα απ’ όλα, η έντονη επιθυμία του ανθρώπου να γνωρίζει το μέλλον γενικά. Γιατί, όμως, δεν αρκείται στις επιστημονικές προβλέψεις των μετεωρολογικών κέντρων; Απλούστατα, επειδή δεν παρέχουν μακροχρόνιες προβλέψεις, π.χ. πέραν των δύο εβδομάδων, όπως είναι αυτές που δήθεν παρέχουν οι μερομηνιάτες. Και γιατί πιστεύει ο κόσμος στα μερομήνια; Εδώ υπεισέρχεται ο δεύτερος λόγος. Η επιστήμη, δυστυχώς, αδυνατεί να εισχωρήσει ουσιαστικά στην κοινωνία και αφήνει σημαντικό έδαφος στην παραεπιστήμη και στις απλουστευτικές προσεγγίσεις, μια μορφή των οποίων είναι και τα μερομήνια. Έτσι, λοιπόν, έρχονται αρκετά ΜΜΕ, τα οποία όχι μόνο προβάλλουν τις δήθεν προβλέψεις αλλά εκλαϊκεύουν εν γένει επιστημονικά θέματα. 

— Ποιοι μύθοι έχουν καλλιεργηθεί και γιατί έχουν αντιεπιστημονική βάση όλα αυτά;
Από την αρχαιότητα έχουν αναπτυχθεί πολλοί τρόποι πρόβλεψης του μέλλοντος. Μπορούμε να θυμηθούμε την Πυθία στο περίφημο Μαντείο των Δελφών, τους άλλους μάντεις, τη μαντεία από την παρατήρηση των οστών και των εντόσθιων των ζώων, αλλά και τις διοσημίες, δηλαδή τα σημάδια της φύσης, π.χ. κομήτες που προμηνύουν σεισμούς ή άλλα καταστροφικά φαινόμενα. Στη βυζαντινή περίοδο οι δεισιδαιμονίες οι σχετικές με την πρόβλεψη του μέλλοντος έλαβαν τον χαρακτήρα επιδημίας. Μέχρι και αλευρομαντείες επινοήθηκαν. Άνθησαν ιδιαίτερα τα λεγόμενα βροντολόγια, δηλαδή κάτι παρόμοιο με τα μερομήνια, και τα σεισμολόγια, σύμφωνα με τα οποία ήταν δυνατή η πρόβλεψη των σεισμών από διάφορα σημάδια στη φύση, κυρίως από αυτά του καιρού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αυτοκράτορας, πριν εκστρατεύσει, εφοδιαζόταν με σχετικά βιβλία. Η Εκκλησία τα είχε αποκηρύξει όλα αυτά, όχι όμως επειδή ήταν αντιεπιστημονικά αλλά γιατί έρχονταν σε αντίθεση με την εκκλησιαστική πεποίθηση ότι μόνον ο Κύριος γνωρίζει τα μελλούμενα.

Όλες αυτές οι πρακτικές ήταν προφανώς αντιεπιστημονικές γιατί δεν βασίζονταν στην επιστημονική μεθοδολογία, η οποία, διαμέσου των αιώνων, έχει εγγυηθεί την πρόοδο που έχει επιτύχει η ανθρωπότητα σε όλους τους τομείς. Η μεθοδολογία βασίζεται στην παρατήρηση και στο πείραμα, στη ανάπτυξη θεωρίας που εξηγεί τις παρατηρήσεις, στην πρόβλεψη με βάση τη θεωρία, στην επαλήθευση της θεωρίας με νέες παρατηρήσεις και στην ενδεχόμενη βελτίωσή της. Είναι προφανές ότι και η δήθεν πρόβλεψη του καιρού με τα μερομήνια είναι αντιεπιστημονική.

— Θα λέγαμε ότι είναι ένα είδος λαϊκής μετεωρολογίας;
Ναι. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι τα μερομήνια αποτελούν μια λαϊκή δοξασία, δηλαδή μια πρακτική που την πιστεύει σε ευρεία κλίμακα ο μη επιστημονικός κόσμος. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δοξασίες αυτές ανήκουν στη σφαίρα της λαϊκής παράδοσης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ευσταθούν και ότι δεν πρέπει να στεκόμαστε απέναντί τους με κριτική ματιά. Το ίδιο ισχύει και με τα λεγόμενα γιατροσόφια. 

— Πιστεύετε ότι τα social media έχουν ευνοήσει τη διάδοσή τους;
Δεν υπάρχει αμφιβολία. Τα social media αποτελούν ηλεκτρονικά καφενεία, όπου ο κάθε ένας ποστάρει άκριτα ό,τι του αρέσει, διαδίδοντας από μικρά διαμάντια γνώσης και αισθητικής έως ατέλειωτους όγκους σκουπιδιών.

— H Ελλάδα βρίσκεται πολλές φορές «ανοχύρωτη» απέναντι στα fake news. Το βλέπουμε πολλές φορές και με τις προγνώσεις των σεισμών. Με ποιους τρόπους μπορούμε να αμυνθούμε; 
Η είδηση σήμερα είναι ένα κατεξοχήν εμπορικό προϊόν στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Υπάρχουν οι πωλητές του και οι αγοραστές του. Οι τρόποι ελέγχου της ποιότητας του προϊόντος δεν είναι αρκετά αποτελεσματικοί. Για τους λόγους αυτούς τα fake news παράγονται και αναπαράγονται με μεγάλη ευκολία. Όσο πιο παράξενη και εντυπωσιακή είναι η «είδηση», τόσο μεγαλύτερη η επιρρέπεια στη δημιουργία fake news. Αυτό ισχύει και στις ειδήσεις που άπτονται της επιστήμης. Ο Ουμπέρτο Έκο είχε δημοσιεύσει προ ετών ένα εξαιρετικό άρθρο για το θέμα αυτό. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι η μεγαλοποίηση ενός νέου επιστημονικού ευρήματος, π.χ. μιας προτεινόμενης μεθόδου που ίσως οδηγήσει στην ίαση ορισμένων μορφών του καρκίνου στο μέλλον, και η αναγωγή του σε τελικό αποτέλεσμα που δήθεν το έχει αποδεχθεί καθολικά η επιστημονική κοινότητα και θα άμεση εφαρμογή. Και στις προγνώσεις των σεισμών το έχουμε δει αυτό, και μάλιστα με μεγάλη ένταση και διάρκεια στη χώρα μας. Για παράδειγμα, πριν από χρόνια είχαμε λάβει επιστολή από κοινοτάρχη ελληνικού χωριού στην οποία ρωτούσε: «Να αγοράσουμε κι εμείς τη συσκευή ΒΑΝ για αντισεισμική προστασία;». Λες και επρόκειτο για ξυπνητήρι. Προφανώς αυτή την εντύπωση είχε σχηματίσει ο άνθρωπος αυτός, και πολλοί άλλοι, από τον τρόπο που παρουσιαζόταν το θέμα της δήθεν πρόγνωσης των σεισμών από τα ΜΜΕ.

Πιστεύω ότι η άμυνα απέναντι στα fake news που κυκλοφορούν γύρω από πολλά επιστημονικά θέματα μπορεί να βασιστεί στην επιστημονική κατάρτιση της κοινωνίας. Δεν εννοώ να γίνουμε όλοι ερευνητές και ειδικοί αλλά να εκπαιδευτούμε στον επιστημονικό τρόπο σκέψης, ο οποίος βασίζεται στην αμφιβολία, στην επαλήθευση και στην κριτική. Εμείς, οι επιστήμονες, έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης αλλά και σημαντικό περιθώριο δράσης, ο καθένας στον τομέα του. Ας αφιερώσουμε μέρος του χρόνου μας σε δράσεις εκλαϊκευμένης επιστημονικής ενημέρωσης της κοινωνίας και καλλιέργειας του επιστημονικού τρόπου σκέψης. Έχουμε το παράδειγμα του αστροφυσικού Διονύση Σιμόπουλου. Προσωπικά, το κάνω αυτό με σύστημα από νέος επιστήμονας, με τη συγγραφή εκατοντάδων άρθρων εκλαϊκευμένης επιστήμης και με πάμπολλες ομιλίες. Τα τελευταία χρόνια παρακινώ κόσμο, έτσι έρχεται πολύς κόσμος σε ενημερωτικές επισκέψεις σε γεωλογικά ρήγματα που συνδέονται με ισχυρούς σεισμούς. Γνωρίζω ότι χρειάζεται μακροχρόνια προσπάθεια, αλλά αυτή η προσφορά στην κοινωνία αξίζει τον κόπο.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου του έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Ψυχή & Σώμα / Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Τα παιδιά στην Ελλάδα ξεκινούν να πίνουν από τα 11 ή τα 13, ενώ ένας στους πέντε εφήβους μεθάει πάνω από τρεις φορές τον χρόνο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη νέα, ανησυχητική κανονικότητα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Άλλο ένα podcast 3.0 / Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Εφιαλτικό 12ωρο χωρίς κινητό, εξτρίμ αφηρημάδα, ένα οδόφραγμα που δεν είδαμε ποτέ να έρχεται, crypto που ποτέ δεν αγοράστηκε και τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνει τις απιστίες σου πριν από σένα. Ναι, όλα αυτά είναι στο ίδιο επεισόδιο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ