Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά Facebook Twitter
«Στη δεκαετία του εξήντα ο Φεντερίκο Φελίνι έγινε κάτι περισσότερο από σκηνοθέτης» γράφει ανάμεσα σε άλλα ο Σκορσέζε. «Όπως ο Τσάπλιν και ο Πικάσο και οι Μπιτλς, ήταν πολύ μεγαλύτερος από την τέχνη του. Φωτο: Mike Marsland/WireImage via Getty Images

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

0

Ο Μάρτιν Σκορσέζε δημοσίευσε πρόσφατα ένα δοκίμιο με τίτλο «II Maestro: Ο Φεντερίκο Φελίνι και η χαμένη μαγεία του κινηματογράφου» για το Harper's Magazine.

Σε μια μακρά και συγκινητική αφήγηση αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση του κινηματογράφου, σε αυτό που θεωρείται περιεχόμενο, αλλά και στους ανθρώπους που ανανέωσαν την έβδομη τέχνη. Στο επίκεντρο της αφήγησής του βρίσκεται ο φίλος του, Φεντερίκο Φελίνι, ο σκηνοθέτης που ενέπνευσε και τον τίτλο του δοκιμίου του, ο οποίος υπήρξε και ο αγαπημένος του κινηματογραφιστής.

Ο 78χρονος Σκορσέζε, που με τις ταινίες του έκανε εκατομμύρια θεατές να μπουν στις κινηματογραφικές αίθουσες, να μοιραστούν τα όνειρα των καλλιτεχνών και να πλάσουν τα δικά τους, μεταφέρει και τη δική του συγκίνηση όταν ως νέος μαγεύτηκε από φανταστικούς κόσμους μέσα στις σκοτεινές αίθουσες.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε θέλει όσο τίποτα άλλο να πάει ξανά στον κινηματογράφο, αλλά αυτή η λαχτάρα δεν τον εμποδίζει να εξετάσει σαν ψύχραιμος παρατηρητής την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί στον κόσμο του θεάματος και να ανοίξει τη συζήτηση για αυτό που θεωρείται περιεχόμενο και τη μετατόπισή του από μια μορφή τέχνης σε κάτι εντελώς διαφορετικό σήμερα.

Ο κινηματογράφος είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να αντιμετωπιστεί ανάλογα. Δεν μπορούμε να εξαρτιόμαστε από μια επιχείρηση μαζικής ψυχαγωγίας, πρέπει να φροντίσουμε τον κινηματογράφο.

«Μια ταινία του Ντέιβιντ Λιν, ένα βίντεο με γάτες, μια διαφήμιση του Super Bowl, το sequel ενός υπερήρωα, το επεισόδιο μιας σειράς, όλα θεωρούνται περιεχόμενο. Η τέχνη του κινηματογράφου υποτιμάται συστηματικά, παραμερίζεται, υποβαθμίζεται και μειώνεται στον χαμηλότερο κοινό παρονομαστή με τον όρο "περιεχόμενο"» εκτιμά ο Μάρτιν Σκορσέζε, εξηγώντας πως ναι μεν η λέξη έχει μπει στη συλλογική συνείδηση, αλλά είναι σημαντικό να περιγράφονται οι διαφορετικοί τύποι περιεχομένου.

Επισημαίνει ότι το πρόβλημα που δημιουργείται με τον αριθμό των σύγχρονων μέσων ενημέρωσης, είτε πρόκειται για την τηλεόραση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τον κινηματογράφο, είναι ανυπέρβλητο, ωστόσο αυτό δεν αφορά την ποσότητα του περιεχομένου που διακινείται από αυτά αλλά το ίδιο το περιεχόμενο –προφανώς και την ποιότητά του– και την έλλειψη ανάπτυξής του.

«Ο κινηματογράφος ήταν και θα είναι πάντα κάτι πολύ περισσότερο από το περιεχόμενο, και τα χρόνια που οι ταινίες παράγονταν από όλο τον κόσμο, συνομιλούσαν μεταξύ τους και επαναπροσδιόριζαν τη μορφή της τέχνης κάθε εβδομάδα, είναι η απόδειξη» λέει ο Σκορσέζε, διευκρινίζοντας ότι αυτός είναι ο τύπος του κινηματογράφου που επιθυμεί.

Τα σχόλιά του Σκορσέζε για τις ταινίες της Marvel, το 2019, στο περιοδικό Empire είχαν προκαλέσει σάλο. «Αυτό δεν είναι κινηματογράφος», είχε πει, «είναι θεματικά πάρκα. Ειλικρινά, είναι αυτό που μπορώ να σκεφτώ ως πιο κοντινή περιγραφή. Όσο καλοφτιαγμένες και αν είναι, με τους ηθοποιούς να κάνουν το καλύτερο που μπορούν κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν είναι ο κινηματογράφος των ανθρώπων που προσπαθούν να μεταφέρουν συναισθηματικές, ψυχολογικές εμπειρίες σε άλλο ανθρώπινο ον».


Ο σκηνοθέτης ταινιών όπως ο «Ταξιτζής», το «Οργισμένο είδωλο» και πρόσφατα ο «Ιρλανδός» θα προτιμούσε να βλέπει ταινίες στις σκοτεινές νεοϋρορκέζικες αίθουσες και όχι σε streaming και πιστεύει ότι η σημερινή πανδημία του κορωνοϊού έχει οδηγήσει τις ταινίες αυτής της χρονιάς που άξιζαν να προβληθούν σε κινηματογράφους να παρακολουθούνται σε τηλεοπτικές οθόνες.


Μπορεί ο Σκορσέζε να μοιάζει απόλυτος στις απόψεις του, όμως γνωρίζει καλά ότι η ταινία του «Ο Ιρλανδός» δεν θα είχε φτάσει ποτέ στις αίθουσες, αν δεν είχε την οικονομική υποστήριξη μιας πλατφόρμας, του Netflix. Μάλιστα, η σχέση του με το Netflix και τον κόσμο της νέας αυτής εποχής μοιάζει να είναι σήμερα «πιο ομαλή», αφού εκεί προβάλλεται η νέα του παραγωγή «Φαντάσου ότι είσαι σε μια πόλη», με το ίδιο να συζητά σε επτά απολαυστικά ημίωρα επεισόδια για την πόλη του, την πόλη-τοτέμ και της φίλης του, συγγραφέως του «Metropolitan Life», ευθυμογράφου, αφηγήτριας και εμβληματικής προσωπικότητας της Νέας Υόρκης, Φραν Λίμποβιτς.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στον «Ταξιτζή».


Μπορεί να υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα σε μια ταινία του Φελίνι και μια ταινία της Marvel, και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Αυτός είναι ο κόσμος του κινηματογράφου και η ομορφιά που κρύβει μέσα του. Και αν ο Σκορσέζε δεν μπορεί να συνδεθεί με αυτές της Marvel, μπορεί να συνδεθεί με κάποιον άλλο που μέσω των ταινιών της Marvel ή κάθε άλλου σύγχρονου γίγαντα της βιομηχανίας ευαισθητοποιείται, προβληματίζεται ή συγκινείται από τα ίδια θέματα, για την αγάπη, την ανθρώπινη φύση ή ακόμα και το κλίμα. Πάντως, για τον Σκορσέζε η συγκίνηση αυτή ταυτίζεται με μια ταινία σαν το «8½» του Φελίνι.


Στο δοκίμιό του ο Σκορσέζε χρησιμοποιεί τον Ιταλό θρυλικό δημιουργό Φεντερίκο Φελίνι ως παράδειγμα της διαρκούς και ανεξίτηλης μαγείας του κινηματογράφου. Γράφει για μια προσωπικότητα που τον ενέπνευσε, τον τίμησε με τη φιλία του και στον οποίο αναφέρεται σχεδόν εξαντλητικά, δείχνοντας πόσο βαθιά έχει μελετήσει κάθε καρέ των ταινιών του.


«Στο επίκεντρο όλων, υπήρχε ένας σκηνοθέτης που όλοι γνώριζαν, ένας καλλιτέχνης του οποίου το όνομα ήταν συνώνυμο με τον κινηματογράφο και τι μπορούσε να κάνει αυτή τέχνη. Ήταν ένα όνομα που δημιούργησε αμέσως ένα συγκεκριμένο στυλ, μια στάση απέναντι στον κόσμο. Στην πραγματικότητα έγινε ένα επίθετο. Ας πούμε ότι θέλατε να περιγράψετε τη σουρεαλιστική ατμόσφαιρα σε ένα δείπνο, έναν γάμο, μια κηδεία ή μια πολιτική συγκέντρωση ή, κάτι επίκαιρο με το θέμα μας, την τρέλα ολόκληρου του πλανήτη, το μόνο που έπρεπε να κάνετε ήταν να πείτε τη λέξη «Felliniesque» και οι άνθρωποι ήξεραν ακριβώς τι εννοούσατε».

«Στη δεκαετία του εξήντα ο Φεντερίκο Φελίνι έγινε κάτι περισσότερο από σκηνοθέτης» γράφει ανάμεσα σε άλλα ο Σκορσέζε. «Όπως ο Τσάπλιν και ο Πικάσο και οι Μπιτλς, ήταν πολύ μεγαλύτερος από την τέχνη του. Από κάποιο σημείο και μετά, το θέμα του δεν αφορούσε μια ταινία ή μια επόμενη, όλες οι ταινίες συνδυάστηκαν ως μια μεγάλη χειρονομία γραμμένη στον γαλαξία. Το να βλέπεις μια ταινία Φελίνι ήταν σαν να ακούς την Κάλας, να βλέπεις τον Ολιβιέ να παίζει, τον Νουρέγιεφ να χορεύει. Οι τίτλοι των ταινιών του άρχισαν να ενσωματώνουν το όνομά του. Το "Σατυρικόν του Φελίνι", ο "Καζανόβα του Φελίνι". Το μόνο συγκρίσιμο παράδειγμα ήταν ο Χίτσκοκ, αλλά αυτό ήταν κάτι άλλο: Μια μάρκα ένα είδος από μόνη της. Ο Φελίνι ήταν ο βιρτουόζος του κινηματογράφου».

Ο Σκορσέζε τα αναφέρει αυτά χαιρετίζοντας τη σημασία της έκδοσης «Essential Fellini», που κυκλοφόρησε πέρυσι από την Criterion, για να σηματοδοτήσει την εκατονταετία από τη γέννηση του Ιταλού σκηνοθέτη, σε μια κρίσιμη στιγμή, και ενώ η επιρροή του μοιάζει πολύ παλιά.

«Όσοι από εμάς γνωρίζουμε τον κινηματογράφο και την ιστορία του πρέπει να μοιραστούμε την αγάπη και τις γνώσεις μας με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους» γράφει ο Σκορσέζε.


«Όλα έχουν αλλάξει – ο κινηματογράφος και η σημασία που έχει στον πολιτισμό μας. Φυσικά, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι καλλιτέχνες όπως ο Γκοντάρ, ο Μπέργκμαν, ο Κιούμπρικ και ο Φελίνι, που κάποτε βασίλευαν στη μεγάλη τέχνη μας σαν θεοί, τελικά θα υποχωρούσαν στις σκιές με το πέρασμα του χρόνου».

«Ο κινηματογράφος είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να αντιμετωπιστεί ανάλογα. Δεν μπορούμε να εξαρτιόμαστε από μια επιχείρηση μαζικής ψυχαγωγίας, πρέπει να φροντίσουμε τον κινηματογράφο. Και πρέπει να καταστήσουμε ξεκάθαρο στους σημερινούς νόμιμους ιδιοκτήτες αυτών των ταινιών ότι ισοδυναμούν με πολύ, πολύ περισσότερα από μια απλή ιδιοκτησία που πρέπει να την εκμεταλλευτούν και στη συνέχεια να κλειδωθεί» γράφει ο Σκορσέζε κάνοντας έκκληση για δράση και απευθυνόμενος στις εταιρείες που έχουν επικεντρωθεί στην παραγωγή χρήματος, είτε πρόκειται για τα στούντιο είτε για υπηρεσίες streaming.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ