Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως

Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως Facebook Twitter
"Αιώνιά μου αγάπη": Αριστερά, το εξώφυλλο του βιβλίου Letters from Hollywood και δεξιά ο Έρνεστ Χέμινγουεί και η Μάρλεν Ντίτριχ
0

Η νέα αυτή έκδοση με τίτλο "Letters from Hollywood" αποτελεί έναν ανεκτίμητο θησαυρό, συγκεντρώνοντας πάνω από 130 επιστολές, τηλεγραφήματα και υπομνημάτα που ξεκινούν από το 1923 (Ο Χάρι Χουντίνι προς τον παραγωγό Άντολφ Ζούκορ) μέχρι το 1976 (Η Τζέιν Φόντα προς τον σκηνοθέτη της στην ταινία «Τζούλια», Φρεντ Τσίνεμαν). Πρόκειται ουσιαστικά για μια επιστολική ιστορία του Χόλιγουντ εκ των έσω.

Πολλές από τις επιστολές φέρνουν στο μυαλό εκείνο το παλαιό αλλά διαχρονικό ρητό του σεναριογράφου Γουίλιαμ Γκόλντμαν για το κλασσικό Χόλιγουντ: «Κανείς δεν γνωρίζει τίποτα». Όπως το telex του παραγωγού Χάρι Σάλτζμαν προς τον συνάδελφο του 'Τσάμπι' Μπρόκολι (το όνομα του οποίου συνδέθηκε ανεξίτηλα με τις ταινίες του 007), ο οποίος αναζητούσε πρωταγωνιστή για να υποδυθεί τον Τζέιμς Μποντ στην πρώτη ταινία της σειράς, το «Δρ.Νο»: «Η Νέα Υόρκη δεν βρίσκει καθόλου συμπαθή αυτόν τον [Σον] Κόνερι. Μπορούμε σίγουρα να βρούμε καλύτερο».

Ή το γράμμα που έγραψε το 1945 ο θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος Ρόμπερτ Σέργουντ στον παραγωγό Σάμιουελ Γκόλντγουιν επιχειρώντας να τον πείσει να εγκαταλείψει το «καταδικασμένο» σύμφωνα με την άποψή του πρότζεκτ της ταινίας «Τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας». Η ταινία όχι μόνο γυρίστηκε τελικά αλλά κέρδισε και επτά Όσκαρ – συμπεριλαμβανομένων και αυτών της καλύτερης ταινίας αλλά και του καλύτερου σεναρίου το οποίο έλαβε ο ίδιος ο Σέργουντ.

Πέρα από τις επιστολές που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διεργασίες του κλασσικού Χόλιγουντ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και αυτές που επιδεικνύουν τρυφερά αληθινές φιλίες μέσα στην «λυκοφωλιά» της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Μεγάλο μέρος της αλληλογραφίας που περιλαμβάνει το βιβλίο αποτελεί μια ανεκτίμητη ματιά στα ενδότερα της σόου μπίζνες: Η Μπέτι Ντέιβις απειλεί να φύγει αν ο επικεφαλής του στούντιο Τζακ Γουόρνερ δεν αλλάξει τους όρους του συμβολαίου της, ο σκηνοθέτης Τζόζεφ Μάνκιεβιτς παραπονιέται στον παραγωγό Ντάριλ Φ. Ζάνουκ ότι είναι αδύνατον να ολοκληρώσει το «Όλα για την Εύα» στις ημερομηνίες που έχει θέσει το στούντιο, ο Ζάνουκ με τη σειρά του να διαμαρτύρεται στους δημιουργούς του κλασικού γουέστερν "My Darling Clementine" για την πληθώρα σκηνών «κατανάλωσης ουίσκι, βίας και πορνείας» στην ταινία του Τζον Φορντ.

Πέρα από τις επιστολές που αποκαλύπτουν τις εσωτερικές διεργασίες του κλασσικού Χόλιγουντ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και αυτές που επιδεικνύουν τρυφερά αληθινές φιλίες μέσα στην «λυκοφωλιά» της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Όπως τα γράμματα ανάμεσα στην Κάθριν Χέμπορν και τον οπερατέρ Μπερτ Γκλένον ή αυτά ανάμεσα στον Κάρι Γκραντ και την συμπρωταγωνίστριά του στην ταινία του Χίτσκοκ "North by Northwest" (Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων) το 1961, Εύα Μαρί Σέντ (η οποία παραμένει ακμαία στα 95 της) όταν της γράφει «Εύα Μαρί, σ' αυτή την ταινία δεν θα χρειαστεί να κλάψεις σε καμία σκηνή και θα περάσουμε υπέροχα μαζί».

Η μυστική ιστορία του Χόλιγουντ μέσα από επιστολές που έρχονται για πρώτη φόρα στο φως Facebook Twitter
Γράμματα από την αλληλογραφία ανάμεσα στην Κάθριν Χέμπορν και τον οπερατέρ Μπερτ Γκλένον

Κάτι (ή μάλλον πολύ) παραπάνω από φίλοι ήταν η Μάρλεν Ντίτριχ και ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ, όπως αποκαλύπτει ένα μπιλιέτο που του είχε στείλει η Γερμανίδα ντίβα το 1955. Το εμπιστευτικό σημείωμα ξεκινά με τη φράση «Αιώνιά μου αγάπη» και καταλήγει. «γράψε μου σε παρακαλώ για τα πάντα, για το πώς είσαι με τη Μαίρη [η τέταρτη σύζυγος του Χέμινγουεϊ], γι' αυτά που σκέφτεσαι και αν μ' αγαπάς ακόμα».

Η πιο απροσδόκητη επιστολή του βιβλίου πάντως είναι μάλλον αυτή που είχε γράψει σε ηλικία 17 ετών ο άγνωστος Τομ Χανκς στον σκηνοθέτη Τζορτζ Ρόι Χιλ που γνώριζε τότε τεράστια επιτυχία με «Το Κέντρί»: «Η εμφάνισή μου σίγουρα δεν είναι εντυπωσιακή», του γράφει. «Δεν μοιάζω με αρχαίο Έλληνα Θεό και ούτε μουστάκι δεν μπορώ να μεγαλώσω, σκέφτηκα όμως ότι από τη στιγμή που οι άνθρωποι πληρώνουν για να δουν ταινίες σαν τον 'Εξορκιστή', κάτι μπορεί να γίνει και με μένα».

Με στοιχεία από το Vanity Fair

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ