Δαναέ, με το εθνικά φορτισμένο nom de plume,μιας και συχνά η "πολεμική" στα διαδικτυακά σχόλια λαμβάνει χαρακτήρα αμφοσβήτησης της όποιας αυθεντίας (εντός κι εκτός εισαγωγικών), να σας απαντήσω με λεπτομέρεια και να διαλύσω κάθε τυχόν αμφιβολία και δεκτή η αίτηση συγγνώμης, αλίμονο, δεν παρεξηγούμαι. Για να το θέσω πολύ απλά, τα σχολεία δεν έκλεισαν με οθωμανική διαταγή, θα υπήρχαν γραπτά μνημεία εάν κάτι τόσο σημαντικό συνέβαινε, το οθωμανικό κράτος ήταν αρκούντως γραφειοκρατικό ~για να φέρω ένα αντιπαράδειγμα, υπήρχε φερ'ειπείν φιρμάνι με το οποίο αντίθετα απαγορευόταν οι κωδωνοκρουσίες στις εκκλησίες των χριστιανών -οι οποίες επίσης δεν έκλεισαν και λειτουργούσαν κανονικότατα. Τα εσωτερικά ζητήματα των ραγιάδων ήταν δική τους απόφαση, οι οθωμανοί δεν επενέβαιναν στο να ανοίγουν σχολεία δια λογαριασμό μας (και όλων των άλλων υπόδουλων λαών επί της επικράτειάς τους, άλλωστε). Εκείνο που τους απασχολούσε είναι η διοίκηση και συλλογή φόρων, για τα διαδικαστικά ήταν υπεύθυνοι οι ντόπιοι. Αν οι ντόπιοι (και σε αυτούς εντάσσονται ασφαλώς οι κοτσαμπάσηδες και λοιποί άρχοντες) δεν είχαν "πρόβλεψη παιδείας" όπως το θέτετε, οι Οθωμανοί τι μας φταίνε? Ας έκοβαν κάτι άλλο (πχ, τις πολυτέλειες, τις πολλές γυναίκες και τα βίτσια τους) και να ανοίγαν ένα σχολείο, αν είχαν τόσο καημό για το μέλλον του γένους. Μη γελιέστε, ο Κορδάτος και η Ρεπούση δεν έχουν εντελώς άδικο, η επανάσταση είχε ΚΑΙ ταξικό χαρακτήρα.(Αν έχετε πάει στο σπίτι του Κολοκοτρώνη στο Λιμποβίσι θα καταλάβετε τι εννοώ, επιπλέον υπάρχουν αποσπάσματα με τα λόγια του -καθ'υπαγόρευσιν, καθότι αγγράματος- που συμβουλεύει τους νέους της εποχής του να απέχουν από τα παίγνια και αντίθετα να αναζητούν την παιδεία! )Είχα την τιμή και χαρά (γιατί υπήρξε εξαίρετη δάσκαλος) να έχω καθηγήτρια στο μάθημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας την καθηγήτρια του Καποδιστριακού Παν/μίου κ.Μαρία Ευθυμίου. Η πείρα της, η πολυγραφότητά της και οι περγαμηνές της στα θέματα αυτά, καθοδηγώντας μεταπτυχιακούς φοιτητές, πιστοποιούν το ότι οι διατάξεις κι απαγορεύσεις σχετικά με το θέμα μας (αν οι Οθωμανοί έκλεισαν σχολεία ή απαγόρευσαν την μάθηση) αφορούν στο σύνολο της επικράτειας. Παρεπιμπτόντως, μιας και ρωτήθηκε, τα "κολλυβογράμματα" ονομάζονται έτσι γιατί είναι τα αναγκαία (λίγα) γράμματα που χρειάζεται ο παπάς για να διαβάσει τα ...κόλυβα. Τέτοια ήταν η εγκατάλειψη της παιδείας στον αγώνα για τον επιούσιο που μόνο οι παπάδες σε πολλά χωριά ήταν στοιχειωδώς εγγράματοι. Κι έτσι ξεπήδησε και ο μύθος του...κρυφού σχολειού. (Δραματικό mise en scene: με το φως του κεριού της εκκλησίας, με τον παπά, με τα παιδιά του κατηχητικού κλπ. κλπ.)Ελπίζω σας απάντησα ικανοποιητικά και συγγνώμη για την καθηστέρηση της μιας μέρας, είμεθα εκτός από nerds και κανονικοί άνθρωποι και βγαίνουμε τα Σάββατα. :-)
Σχολιάζει ο/η