Ἔχω δώσει βασικότατη πηγή: Χρῆστος Μαλατρᾶς, Τὸ Γένος τῶν Ῥωμαίων τὸν 12ο αἰώνα (περιλαμβάνει καὶ τὸν 13ο σὲ μεγάλο βαθμό). Ἐκεῖ ἀναλύονται ὅλα ὅσα θέσαμε.Λόγῳ τῆς Φραγκοκρατίας καὶ τῆς εἰσαγωγῆς μιᾶς ἐκδοχῆς τῆς Λατινικῆς γλώσσας στὸ Βασίλειο τῶν Φράγκων (τὴν ψευδεπίγραφη Ἁγία ῥωμαϊκὴ Αὐτοκρατορία), ὑπῆρξε μιὰ στροφὴ Ῥωμαίων εὐγενῶν πρὸς τὴν ἀρχαιοελληνικὴ γραμματεία, μεταξῦ αὐτῶν καὶ τῆς Ἄννας Κομνηνῆς. Ἡ γλώσσα της εἶναι χυμώδης Ἑλληνιστικὴ Κοινή. Σίγουρα καὶ ἡ ἑλληνιστικὴ κοινὴ εἶχε τὶς ἐκδοχές της: ἐπίσημη, τοῦ παλατιοῦ καὶ τῶν πραιτωρίων, καὶ ἀνεπίσημη λαϊκή.Μὲ τὴν ἐπανακατάκτηση τῆς Κων/πολης ἀπὸ τοὺς Ῥωμαίους, καὶ τὴν φυγὴ τῶν Φράγκων, ὑποχωρεῖ αὐτὴ ἡ τάση/ἔντονη στροφὴ πρὸς τὴν ἀρχαιοελληνικὴ γραμματεία, γιὰ νὰ ἐπανέλθε ἑνάμισο αἰώνα ἀργότερα ἀπὸ τὸν νεοπλατωνιστὴ Πλήθωνα/Γεμιστό. Ὁ Πλήθων μάλιστα, γράφει στὴν Ἀττικὴ Διάλεκτο, ὅπως καὶ ὁ μαθητής του Λαόνικος (Νικόλαος στὴν πραγματικότητα) Χαλκοκονδύλης. Καὶ αὐτὸ ἀποτελοῦσε νεωτερισμὸ γιὰ ἐκείνη τὴν ἐποχή. Αὐτὴ ἡ γλώσσα ἀφοροῦσε ἀποκλειστικὰ ἕνα κίνημα ἀνθρώπων καὶ ὅχι τὸν λαό.Ἀναφερόμαστε ὅμως σὲ διαφορετικὲς ἐποχές: οἱ λόγιοι Ῥωμαίοι, μὲ τὴν πίεση τοῦ Βατικανοῦ καὶ τῶν Μεδίκων, θὰ προωθήσουν τὴν νέα ταυτότητα τοῦ Ἕλληνα, ἐνῶ οἱ ὑπόδουλοι στοὺς Ὀθωμανοὺς θὰ μάχονται ὡς Ῥωμαίοι/Ῥωμηοὶ γιὰ τὴν ἐπιβίωσή τους, σὲ μιὰ ἀλλόθρησκη αὐτοκρατορία. Στοὺς πρώτους τονίζεται ἡ ἑλληνιστική τους συνιστώσα καὶ στοὺς δεύτερους ἡ Χριστιανική. Ἄλλωστε τὸ Νέο Ἑλληνικὸ Κράτος θεμελιώθηκε μὲ τὸ αἵμα τῶν Ῥωμαίγων (γιὰ νὰ χρησιμοποιήσω γλώσσα τῆς ἐποχῆς) καὶ ὑιοθέτησε Κοραϊκῆς ἐμπνεύσεως Ἑλληνοπρεπὴ (κατὰ τὰ δυτικὰ πρότυπα) ταυτότητα. Ἡ Ἄννα Κομνηνὴ ἦταν μιὰ Ῥωμαία εὐγνῆς ποὺ λάτρεψε τὴν ἀρχαιότητα. Τίποτα παραπάνω τίποτα παρακάτω.Ἄν ἔχεις πρόβλημα νὰ ἐντοπίσεις τὶς (ἐπιστημονικὲς) ἐργασίες ποὺ ἀναφέρω, εὐχαρίστως νὰ στὶς στείλω.
Σχολιάζει ο/η