Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία

Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία Facebook Twitter
0
ADVERTORIAL

Ήταν πάντα το πρώτο «κανονικό» τριήμερο της χρονιάς. Το μεγάλο σαββατοκύριακο που δεν είχαμε σχολείο τη Δευτέρα και που πηγαίναμε να αγοράσουμε τα απαραίτητα για τα Κούλουμα. 

Τα σχέδια που έκαναν οι γονείς με τους παππούδες για το πού θα περνούσαμε την Καθαρά Δευτέρα -στο σπίτι ή μήπως μια μίνι εξόρμηση; Γινόταν το απαραίτητο συμβούλιο για τον χαρταετό. Θα παίρναμε έτοιμο φέτος ή θα τον φτιάχναμε μαζί με τα αδέλφια μας; Και αν είχε κακό καιρό; Τουλάχιστον θα είχαμε απολαύσει τη διαδικασία. 

Ίσως θυμόμαστε ακόμα την πρώτη φορά που ακούσαμε τη λέξη «νηστίσιμα» ή τη λέξη «ταραμάς». Σίγουρα, πάντως, θυμόμαστε την πρώτη φορά που τα δοκιμάσαμε. Και αργότερα ρωτήσαμε (ή γκουγκλάραμε) για την προέλευσή τους. 

Ταραμάς, λοιπόν, είναι οι κόκκοι από ερυθρό χαβιάρι (αυγά) που βγαίνει από τον μπακαλιάρο ή τον κυπρίνο και το οποίο - όπως και τα ξαδέλφια του, το μαύρο χαβιάρι και το αυγοτάραχο του τόνου – θεωρείται ένα από τα εκλεκτότερα είδη αυγοτάραχου. Μάλιστα, η ιστορία του ξεκινά από την αρχαιότητα και συνεχίζεται στο Βυζάντιο και την Οθωμανική περίοδο, πριν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του τραπεζιού της Καθαράς Δευτέρας, λόγω νηστείας. Λευκός ή ροζ; Πρώτα μας εντυπωσίαζε ο ροζ λόγω χρώματος, αργότερα προτιμούσαμε τον λευκό λόγω γεύσης. 

Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία Facebook Twitter

Μετά, η μεγάλη μέρα έφτανε. Δύο μεγάλες τσάντες έμπαιναν στο πορτ μπαγκάζ -η μία με το καρό τραπεζομάντηλο, τα μαχαιροπήρουνα και τα ποτήρια και η άλλη με τα νηστίσιμα, προσεκτικά συσκευασμένα σε μικρότερα ή μεγαλύτερα πακέτα. Πριν τον τελικό προορισμό, η απαραίτητη στάση στον φούρνο για φρεσκοψημένη λαγάνα. Αν έκαναν το λάθος να μας τη δώσουν στο πίσω κάθισμα, ήταν σίγουρο ότι μόλις φτάναμε, η λαγάνα θα είχε δαγκωνιές στη μία άκρη και θα κατηγορούσαμε ο ένας τον άλλο για το ποιος ήταν ο υπαίτιος. 

Μόλις φτάναμε στον λόφο, στο πάρκο ή στην αυλή του φιλικού σπιτιού και απλωνόταν το τραπεζομάντηλο, ήταν λες και μπαίναμε στον κήπο των απολαύσεων. Χωριζόμασταν σε δύο ομάδες, την ομάδα του χαρταετού και την ομάδα του τραπεζιού. Αλλά οι κανόνες ήταν ελαστικοί και οι ομάδες μπορούσαν να ανταλλάζουν μέλη μεταξύ τους. 

Έτσι, οι μισοί φώναζαν για την «καλούμπα», έδιναν οδηγίες ο ένας στον άλλο λες και επρόκειτο να απογειώσουν διαστημόπλοιο και χειροκροτούσαν ενθουσιασμένοι όταν ο χαρταετός κατάφερνε να σηκωθεί, και οι άλλοι μισοί άπλωναν τα πιάτα με τον ταραμά, τις ελιές, τη λαγάνα, το χταπόδι ξιδάτο και τα υπόλοιπα νηστίσιμα για να είναι έτοιμα για τη στιγμή του τραπεζιού. 

Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία Facebook Twitter

Λίγα τσουγκρίσματα και συζητήσεις αργότερα, έφτανε επιτέλους η στιγμή που περιμέναμε περισσότερο από όλες: η στιγμή που έφερναν τον Μακεδονικό Χαλβά και τον τοποθετούσαν στη μέση στου τραπεζιού ή του τραπεζομάντηλου. Φυσικά, ποτέ δεν ήταν μόνο ένας, γιατί μόλις τρώγαμε το πρώτο λαχταριστό κομμάτι ζητούσαμε κι άλλο, και μετά κι άλλο κι ας ξέραμε ότι θα τρώγαμε χαλβά σχεδόν καθημερινά μέχρι το Πάσχα (και ακόμα πιο μετά!). 

Ο Μακεδονικός Χαλβάς έχει, άλλωστε, τη δική του παράδοση. Από το 1924 που ξεκίνησε σε ένα μικρό εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη μέχρι σήμερα, έχει συνδεθεί με την Καθαρά Δευτέρα και αποτελεί σταθερά κάθε νηστίσιμου τραπεζιού. 

Ο λόγος που παραμένει στην κορυφή των προτιμήσεων εδώ και έναν αιώνα είναι η αγνή, αυθεντική συνταγή του, με άριστες πρώτες ύλες και παραδοσιακές τεχνικές που παραμένουν αναλλοίωτες. Τέσσερις γενιές της οικογένειας Χαΐτογλου, φτιάχνουν τον Μακεδονικό Χαλβά από το πιο εκλεκτό ταχίνι με την ίδια πατροπαράδοτη συνταγή και -κυρίως- με την ίδια αγάπη. Γι’ αυτό κι εμείς τον είχαμε αγαπήσει τόσο πολύ, που τον είχαμε πρωταγωνιστή στο τραπέζι μας. 

Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία Facebook Twitter

Και τον έχουμε ακόμα. Γιατί όσο μεγαλώνουμε, κάποια πράγματα αλλάζουν και κάποια μένουν -ευτυχώς -αναλλοίωτα. Τώρα, είμαστε εμείς που κάνουμε την οργάνωση, τα ψώνια και το συμβούλιο για τον χαρταετό. Είμαστε εμείς που ετοιμάζουμε τα πακέτα για την μικρή εξόρμηση, αλλά με το ίδιο καρό τραπεζομάντηλο της γιαγιάς. 

Είμαστε εμείς που συνεχίζουμε τις παραδόσεις που μάθαμε και τις κάνουμε δικές μας, περνώντας τις στις επόμενες γενιές. Εμείς που ενώνουμε τις οικογένειες με τους φίλους μας, δημιουργώντας νέες παρέες, νέες αναμνήσεις και νέες εμπειρίες μοιράσματος, γύρω από ένα τραπέζι. 

Εμείς που εμπλουτίζουμε το τραπέζι με τα νηστίσιμα με τις συνταγές της μητέρας μας, λίγους νέους πειραματισμούς αλλά και τα σταθερά σημεία αναφοράς: τον Μακεδονικό Χαλβά σε όλες του τις γεύσεις και τις εκδοχές, που αποτελεί, όπως και τότε, τη στιγμή που όλοι περιμένουμε περισσότερο. 

Καθαρά Δευτέρα είναι οι παραδόσεις που μάθαμε και αυτές που δημιουργούμε στην πορεία Facebook Twitter

Γιατί Καθαρά Δευτέρα είναι... οι παραδόσεις που μάθαμε και οι παραδόσεις που συνεχίζουμε. Και γιατί χωρίς Μακεδονικό Χαλβά, Καθαρά Δευτέρα... δεν είναι!

Και επειδή ο Μακεδονικός Χαλβάς επενδύει το ίδιο με εμάς στη διατήρηση των παραδόσεων στη νέα γενιά, σε συνεργασία με την HOPEgenesis που δραστηριοποιείται ενεργά στην αντιμετώπιση του δημογραφικού στην Ελλάδα, στηρίζει φέτος 10 εγκύους απομακρυσμένων ορεινών ηπειρωτικών χωριών, που έχουν δύσκολη πρόσβαση σε ιατρικές και μαιευτικές υποδομές, καλύπτοντας όλα τα έξοδα κύησης, τοκετού, μεταφοράς και διαμονής τους σε συνεργαζόμενα νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα.​

Φέτος, αν θέλεις να γνωρίσεις την ιστορία κάποιων από τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας, δεν έχεις παρά να μπεις στο katharadeftera.gr και να πάρεις μέρος στην κλήρωση για να γίνεις ένας από τους 20 τυχερούς που θα κερδίσουν αγαπημένα προϊόντα για το φετινό τραπέζι, όπου και όπως και αν γιορτάσεις Σαρακοστή. 

Good Living
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Good Living / Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Από τις πρώτες φυτείες αγαύης στο Jalisco μέχρι τις σύγχρονες εγκαταστάσεις αποστακτηρίων, κάθε μπουκάλι κουβαλά την κληρονομιά ενός ανθρώπου που τόλμησε να ονειρευτεί διαφορετικά.
THE LIFO TEAM
Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Good Living / Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Σε μια καθημερινότητα γεμάτη ερεθίσματα, η Stoiximan επιλέγει να επικεντρωθεί σε αυτό που τελικά μετρά περισσότερο: σε εκείνη τη μοναδική στιγμή που ο καθένας ζει με τον δικό του τρόπο.
THE LIFO TEAM
Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης και επιτυχίας που ενώνει γυναίκες και κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Good Living / Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης που ενώνει γυναίκες & κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Το πρόγραμμα, πρωτοβουλία εταιρικής υπευθυνότητας της Stoiximan σε συνεργασία με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, ολοκλήρωσε την πορεία του έχοντας βρεθεί σε 10 πόλεις και έχοντας κινητοποιήσει πάνω από 1000 συμμετέχουσες.
THE LIFO TEAM
L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Good Business Directory 6 / L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Ο μεγαλύτερος όμιλος καλλυντικών παγκοσμίως χτίζει πάνω στη φιλοσοφία ότι οι άνθρωποί του αποτελούν το θεμέλιο κάθε προόδου και δημιουργεί τεχνολογίες που καθορίζουν την επόμενη μέρα της ομορφιάς.
THE LIFO TEAM
Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Good Business Directory 6 / Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών δεν αποτελεί μόνο πεδίο επενδυτικής κινητικότητας αλλά είναι και ένας από τους πιο δραστήριους κλάδους στο πεδίο της έρευνας και της καινοτομίας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΝΑ
Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Good Business Directory 6 / Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Η προοπτική ανάδειξης της χώρας σε δίαυλο εφοδιασμού της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο δημιουργεί έδαφος για νέες επενδύσεις στην επεξεργασία και μεταφορά του αερίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗΣ
Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Good Business Directory 6 / Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Οι εκδηλώσεις Rebrain Greece και Ημέρα Καριέρας λειτουργούν ως δίαυλος μεταξύ των επιχειρήσεων και της ελληνικής διασποράς, παρουσιάζοντας αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον, φορολογικά κίνητρα και νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΑΥΡΟΥΛΗ
Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Good Business Directory 6 / Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος και πρόεδρος της DDB Athens βλέπει μια αγορά που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε νόμους, πίξελ και αλγόριθμους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ
Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Good Business Directory 6 / Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Οι αξίες που οδήγησαν την εταιρεία στην κορυφή, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης και η δύναμη του ελληνικού ταλέντου που στηρίζει την παγκόσμια ανάπτυξή της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ