AI, ο σηματοδότης των αναδιαρθρώσεων στις Ασφαλιστικές

AI, ο σηματοδότης των αναδιαρθρώσεων στις Ασφαλιστικές

Η επανάσταση των νέων τεχνολογιών έχει ωφελήσει σημαντικά τον ασφαλιστικό κλάδο, βοηθώντας τις εταιρείες σε πολλά διαφορετικά μέτωπα.

Η έλευση της τεχνητής νοημοσύνης αλλάζει συθέμελα τον τρόπο που σκεφτόμαστε ή πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε την ίδια τη ζωή. Πιεσμένος χρόνος σημαίνει ανάγκη ταχύτητας στη λήψη αποτελεσματικών αποφάσεων. Μια αποτελεσματικότητα που εν πολλοίς εξαρτάται από τη διαφάνεια και το πλήθος των στοιχείων που έχουν συλλεγεί για τις ίδιες αποφάσεις στο παρελθόν.

 

Σήμερα, με την επανάσταση που έχει επιφέρει η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στο πεδίο της συλλογής δεδομένων, δομημένων και αδόμητων, έχει φέρει τις επιχειρήσεις πιο κοντά σε έναν κυρίαρχο στόχο: την άμεση εξυπηρέτηση ενός όλο και πιο απαιτητικού πελατολογίου, το οποίο αναζητά την κάλυψη όλο και πιο προσωποποιημένων αναγκών.

 

Από τους σημαντικότερους «ωφελούμενους» αυτής της επανάστασης είναι ο ασφαλιστικός κλάδος, δεδομένου ότι η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει χέρι βοήθειας στις εταιρείες του σε πολλά μέτωπα: από το underwriting έως την εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου. Γνωρίζοντας καλύτερα τους πελάτες τους, οι Ασφαλιστικές μπορούν να διαμορφώσουν γι’ αυτούς εξατομικευμένα προϊόντα, ακόμα και να ανιχνεύσουν πιθανές σπατάλες και απάτες.

 

Πέρα, όμως, από τη σαφή αναβάθμιση του ίδιου του κλάδου (ο οποίος φιλοδοξεί να προσελκύσει ταλαντούχα στελέχη που βλέπουν προοπτική σε αυτόν) και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών του, ο βασικός κερδιασμένος στο τέλος της ημέρας είναι ο ίδιος ο ασφαλισμένος. Εφόσον τα μοντέλα καταλήγουν σε καλύτερες και πιο στοχευμένες προβλέψεις, η ασφαλισιμότητα επεκτείνεται και τα ασφάλιστρα μειώνονται, ενώ, σε καθαρά προσωπικό επίπεδο, η υγεία των ασφαλισμένων ευεργετείται.

 

Τι φέρνει το Generative AI στην ασφάλιση

H δυνατότητα της «νέας γενιάς» της τεχνολογίας ΑΙ, που ξεκίνησε στα τέλη του 2022 και αφορά την αυτόματη παραγωγή κειμένου με βάση συγκεκριμένα inputs, αυξάνει και το εύρος των ευκαιριών που έχει η ασφαλιστική αγορά να αλλάξει προς όφελος των ασφαλισμένων.

 

Με συνεχείς προσαρμογές των prompts (ερωτήσεων προς τη μηχανή), αξιολογούνται τα εξαγόμενα δεδομένα που περιέχονται στα έγγραφα του ασφαλιστικού κλάδου και αφορούν την ερώτηση που έχει τεθεί και δίνονται συγκεκριμένες απαντήσεις/συμβουλές σχετικά με το προϊόν, το συμβόλαιο ή τη γενική ασφαλιστική ερώτηση. Ουσιαστικά, παρέχονται συγκεκριμένες απαντήσεις με βάση το προφίλ του πελάτη και το ιστορικό των συναλλαγών του. Η δυνατότητα αυτή, της άμεσης ανάλυσης εκτεταμένων δεδομένων πελατών μέσω αναγνώρισης μοτίβων για την πρόβλεψη των αναγκών τους, είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο μπορούν οι εταιρείες να αισιοδοξούν.

 

Επί της ουσίας, με την τεχνητή νοημοσύνη και ειδικά με το GenAI, οι ασφαλισμένοι μπορούν να νιώθουν ότι θα εξυπηρετηθούν πολύ πιο γρήγορα και άμεσα, μέσα από ένα σύστημα ερωτοαπαντήσεων που βρίσκεται στον πυρήνα του εξατομικευμένου προφίλ τους. Πρόκειται για agents (ή chatbots), τα οποία θα πρέπει να είναι σωστά εκπαιδευμένα είτε εξαρχής είτε fine-tuned (προσαρμογή ήδη αναπτυγμένων μοντέλων, όπως το ChatGPT), καθότι, εάν απαντούν μόνο σε απλές ερωτήσεις, δεν πρόκειται να επιτύχουν τον σκοπό για να τον οποίο επινοήθηκαν και ο οποίος δεν είναι άλλος από την ξεκάθαρη στροφή στην ποιοτική και γρήγορη εξυπηρέτηση του πελάτη, ο οποίος αναζητά λύση σε κάτι εξαιρετικά συγκεκριμένο.

 

Οι ασφαλισμένοι μπορούν επίσης να γνωρίζουν ότι οι πιθανότητες η Ασφαλιστική τους να πέσει θύμα απάτης –άρα και οι ίδιοι να μην αποκομίσουν πλήρως το όφελος της σύννομης στάσης τους– είναι σαφώς λιγότερες, χάρη στους μηχανισμούς ανίχνευσης τέτοιων μεθόδων, οι οποίες βασίζονται κυρίως 

στην καταγραφή της αυθεντικότητας των εγγράφων, αλλά και στην οπτική επεξεργασία και ανάλυσή τους.
Κυρίως, όμως, θεωρείται βέβαιο ότι με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών οι ενδιαφερόμενοι θα δρέψουν τους καρπούς της επιτάχυνσης σε ό,τι αφορά αφενός μεν την επεξεργασία των αιτημάτων τους, αφετέρου δε την έκδοση συμβολαίων και ασφαλίστρων.

 

Από την άλλη, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία της προστασίας της ιδιωτικότητας των δεδομένων τους, μέσω της διασφάλισης ενός επαρκούς επιπέδου διαφάνειας στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ είναι κρίσιμο να αξιολογείται διαρκώς η αποτελεσματική χρήση των μοντέλων αυτών, ώστε οι προβλέψεις και η απόδοσή τους να διατηρούνται ακριβείς.

 

Οι αποδόσεις αυτές, ωστόσο, θα είναι πάντα αλληλένδετες με τη δημιουργία και διατήρηση μεγάλων κέντρων δεδομένων, κέντρων με τέτοια υπολογιστική δύναμη, που θα μπορούν να υποστηρίζουν σύνθετες δραστηριότητες. Από μόνο του δηλαδή το infrastructure και το συνακόλουθο κόστος συντήρησής του θα είναι ένα στοίχημα για τις εταιρείες.

 

Cyber insurance: Ασπίδα για αποφυγή συστημικών κινδύνων

Τι συμβαίνει όμως με τις τεράστιες ποσότητες ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων πάνω στα οποία είναι στηριγμένος ο ασφαλιστικός κλάδος, εφόσον αυτά παραβιαστούν; Πόσο εκτεθειμένοι θα βρισκόμασταν όλοι έπειτα από μια τέτοια εξέλιξη και ποια θα ήταν η οικονομική της διάσταση; Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε απειλή στον κυβερνοχώρο η οποία μπορεί να επηρεάσει τα συγκεκριμένα δεδομένα, μέσω μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης σε αυτά, μπορεί να επιφέρει βλαβερά αποτελέσματα, που ξεκινούν από την αμαύρωση της φήμης των ασφαλιστικών εταιρειών και φτάνουν μέχρι την καταγραφή τεράστιων οικονομικών ζημιών.

 

Επομένως ο ασφαλιστικός κλάδος είναι επιφορτισμένος και με τον ρόλο της διασφάλισης των δεδομένων αυτών, μέσω της υιοθέτησης μέτρων προστασίας τους. Οι Ασφαλιστικές οφείλουν να επενδύουν σε προηγμένα συστήματα ανίχνευσης απειλών, να διενεργούν τακτικούς ελέγχους, αλλά και να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους στις βέλτιστες πρακτικές, συνεργαζόμενες με ειδικούς στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Έτσι θα παραμένουν μπροστά από τις εξελίξεις, κάτι που αποτελεί σημείο-κλειδί σε τέτοιου είδους εγχειρήματα, όπου το διακύβευμα είναι τεράστιο.
 

Και τι γίνεται με τα deepfakes;

Το phishing είναι η βασική τεχνική που επιλέγεται προκειμένου να αποκτηθούν ευαίσθητα δεδομένα. Το λεγόμενο «ηλεκτρονικό ψάρεμα» είναι υπεύθυνο για μια αλληλουχία περιστατικών που επηρεάζουν σε βάθος το θύμα, το οποίο μάλιστα δεν επιλέγεται για την περιουσία του αλλά για την αδυναμία του να αντιληφθεί την παρατυπία.

 

Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι οι επιθέσεις γίνονται όλο και πιο επιδέξιες. Η νέα τάση είναι τα deepfakes, δηλαδή η εξαπάτηση μέσω βίντεο, εικόνων και ήχου με στόχo την απόσπαση πληροφοριών προσωπικού χαρακτήρα και τελικά χρημάτων με τη μορφή ransomware, λύτρων από τους θύτες. Μια τακτική ευρύτατα διαδεδομένη τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία.

 

Επί της ουσίας, το phishing χρησιμοποιείται ως όχημα για την απόκτηση ευαίσθητων πληροφοριών που αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία ψευδών ειδήσεων ή οπτικοακουστικού υλικού για χειραγώγηση του κοινού. Η τεχνολογική, ακαδημαϊκή και μιντιακή κοινότητα της Ευρώπης και του κόσμου συντονίζονται ώστε να δημιουργηθεί τεχνολογία που θα παρέχεται στους χρήστες με στόχο να εντοπίζουν πληροφορίες που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν σε πιθανή κυβερνοεπίθεση.

 

Πώς δουλεύει το blockchain στην ασφάλιση;

Με τα έξυπνα συμβόλαια οι χρήστες blockchain μπορούν να μεταφέρουν με διαφάνεια οτιδήποτε έχει αξία χωρίς την παρέμβαση κάποιου μεσάζοντα. Όπως συμβαίνει και με τα φυσικά συμβόλαια, τα «έξυπνα» περιλαμβάνουν τους κανόνες από τους οποίους διέπεται η συμφωνία μεταξύ δύο μερών. Σε αντίθεση, ωστόσο, με τα φυσικά συμβόλαια, με τα «έξυπνα» υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης των απαιτήσεων αποζημίωσης, ενώ και τα δύο μέρη καθίστανται υπεύθυνα για τη μη τήρηση των όρων του συμβολαίου τους.

 

Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια μπορούν να γράφονται ως κωδικοποιημένα, αποκεντρωμένα «έξυπνα έγγραφα» στα οποία ένα άτομο συμφωνεί να πληρώσει ένα ποσό στην Ασφαλιστική και σε αντάλλαγμα να λάβει την υπόσχεσή της ότι θα τον βοηθήσει στην κάλυψη, για παράδειγμα, μελλοντικών ιατρικών εξόδων του. Το έξυπνο συμβόλαιο αυτό που κάνει είναι να δημιουργεί δεδομένα τα οποία δεν μπορούν να μεταβληθούν, με βάση τα όσα έχει συμφωνήσει οι κάτοχος του ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Τα δεδομένα αυτά θα κρίνουν εάν τυχόν ασφαλιστικές αξιώσεις θα πρέπει να γίνουν αποδεκτές ή να αντικρουστούν.

 

Αν υποβληθούν ψευδείς ή δόλιες αξιώσεις από τον κάτοχο (ή αν η Ασφαλιστική δεν συμφωνεί να καλύψει όρο που έχει συμφωνηθεί), το έξυπνο συμβόλαιο παύει αυτομάτως να βρίσκεται σε ισχύ, αφού προηγουμένως επιστραφούν οι πληρωμές ασφαλίστρων (στη δεύτερη περίπτωση). Με τη διαδικασία αυτή ουσιαστικά δημιουργείται κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ ασφαλισμένου και Ασφαλιστικής για δύο λόγους: αφενός μεν όλα τα δεδομένα είναι διαφανή, αφετέρου δε η παραμικρή συμβατική απόκλιση έχει ως αποτέλεσμα την άμεση αποκατάσταση του ζημιωθέντος μέρους.

Good Living
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ