Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
0

 

 Τι είναι το Hip Hop χωρίς τα ρούχα του;


Δεκαετίες πριν την μάλλον κακόγουστη εμμονή του Kayne West (αλλά και των περισσότερων ράπερ) στο στυλ και στο bigger than life "κατάλληλο" outfit, ο Dapper Dan -κατά κόσμον Daniel Day- ξεκίνησε να γράφει την ιστορία της μόδας του hip hop όπως την ξέρουμε σήμερα, στην μικρή του μπουτίκ στην 125street, στο Harlem – φυσικά.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Ο Dapper Dan σε πρόσφατη φωτογράφιση του


Χωρίς ίχνος υπερβολής, ο Dapper Dan ήταν o άνθρωπος που ξεκίνησε όλη αυτή την τρέλα της λογοτυπο-λαγνείας πανάκριβων fashion brands στον χώρο του hip hop, και μάλιστα – όπως θα δούμε παρακάτω- το κατάφερε εν αγνοία των πρωτοκλασάτων αυτών οίκων μόδας!

Κι αν ρωτάτε εμένα, θεωρώ πως παρά το παράτυπο του όλου θέματος, η ενδυματολογική αυτή πλαστογραφία δεν λειτούργησε τελικά εις βάρος τους.


Logo τυπωμένα εκατοντάδες φορές πάνω σε ένα garment, εξωφρενικά σχέδια πανωφοριών, γούνες, αλυσίδες, πολυτελείς φόρμες, tracksuits, γυαλιστερά κολάν, υπερβολή, κιτς, "αρχοντιά": Η ανατομία του πρώιμου ενδυματολογικού κώδικα του Hip Hop χρίζει αισθητικής και κοινωνικής ανάλυσης ...ακαδημαϊκού επιπέδου.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
(1988)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Μπροστά από την βιτρίνα της μπουτίκ (1983)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Από το εξώφυλλό των Salt-N-Pepa (1988)


Ας πάρουμε τα πράγματα από τη αρχή.


Ο Daniel Day ξεκίνησε την εφηβική και μετεφηβική του "καριέρα" στους δρόμους του Harlem ως άλλος ένας μικροαπατεώνας (hustler), "ιδιότητα" που ήταν η μοναδική πάνω κάτω επιλογή που είχε κάποιος στην ηλικία του εκείνα τα χρόνια.

Έζησε από (πολύ) κοντά και την πρωτοφανή έκρηξη του κρακ που είχε ήδη ξεκινήσει στην περιοχή από τα μέσα των 60s, και κάποια στιγμή ήταν αρκετά τυχερός ώστε να πραγματοποιήσει ένα μεγάλο ταξίδι πίσω στην πατρίδα των γονιών του, στην Αφρική. Ταξίδι που έμελλε να του αλλάξει ολόκληρη τη ζωή.


Γυρνώντας από την Αφρική ο Day αποφάσισε ότι "κάτι έπρεπε να κάνει με τη ζωή του, μακριά από τους δρόμους". Κι έτσι αποφάσισε να αναλάβει την... ενδυματολογική επιμέλεια όσων βρίσκονταν ακόμα σ' αυτούς, ανοίγοντας τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '80 την μπουτίκ "Dapper Dan".

Το μέρος που λειτούργησε για δέκα περίπου χρόνια σαν στέκι όλης της γκανστερικής και hip hop κοινότητας της Ανατολικής ακτής.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Μέσα στην μπουτικ (1989)


Ο ίδιος, σε μία σπάνια πρόσφατη συνέντευξή του (την μοναδική εδώ και είκοσι χρόνια) δίνει την δική του εξήγηση για το εξτράβαγκαντ πληθωρικό και πολυτελές στυλ που 'σφράγισε' μία ολόκληρη μουσική κουλτούρα:


Μεγάλωσα με τρύπια παπούτσια. Δεν ήμουν ο μόνος. Εδώ τριγύρω μεγαλώσαμε όλοι με τρύπια παπούτσια. Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί μία επιθυμία για ρούχα, ίσως και για πολυτέλεια, ακόρεστη.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Ο Bam Bam, ο Grand Puba, και ο Dapper Dan στο Χάρλεμ (2013)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Στα παρασκήνια ενός βίντεο κλιπ που γυρίστηκε μπροστά στην μπουτίκ (1989)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter


Ο Daniel κατάλαβε από νωρίς ότι δεν υπήρχε μαγαζί στο Harlem που να δίνει σε όσους είχαν "πιάσει την καλή" αυτό που ζητούσαν. Το χρήμα που έβγαινε από τους δρόμους, και αυτοί που το κουβαλούσαν στις τσέπες τους, δεν ήταν (ακόμα) ευπρόσδεκτοι στις μπουτίκ του Μανχάταν, αλλά -διάολε!- το κύρος των brand αυτών ήταν κάτι που επιθυμούσαν διακαώς.

Έτσι, ο πρωτοπόρος έμπορος απευθύνθηκε στους μεγάλους οίκους για να αγοράσει εμπόρευμα. Όμως φευ! Κανένα πρωτοκλασάτο όνομα δεν του πουλούσε, και ο ίδιος πιστεύει ακόμα ότι δεν τον εμπιστεύονταν επειδή ήταν μαύρος. Από την άλλη, πιθανόν τα brands να μην ενδιαφέρονταν να ρίξουν το επίπεδο του ονόματός τους, στέλνοντας εμπορεύματα στο υποβαθμισμένο Harlem.

Εμπορεύματα που απευθύνονταν ανέκαθεν στην προνομιούχο λευκή white collar τάξη. Το μοναδικό χρώμα για το οποίο ανησυχούσαν ήταν μάλλον το χρώμα του χρήματος.

Μετά την απόρριψη η πλαστογραφία έμοιαζε μονόδρομος.Ο Dapper Dan "είχε τάξει" logo μεγάλων εταιρειών, και αυτά θα έφερνε!


"Ψάξαμε πολύ, χίλιες δυο τεχνικές, για να μπορέσουμε να τυπώσουμε μελάνι πάνω σε δέρμα, χωρίς αυτό να ξεφτίζει – ακριβώς όπως έκαναν στου Louis Vuitton. Τα καταφέραμε. Κοίταξε αυτό εδώ το σακάκι. Είναι τριάντα ετών και δεν έχει ξεθωριάσει ούτε γράμμα", συνεχίζει στην ίδια συνέντευξη.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Η χρυσή και αργυρή Ολυμπιονίκης Diane Dixon με μία εξωφρενική δημιουργία του Dapper Dan

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Μία ξεχωριστή δημιουργία για τον Mike Tyson - θα την φορούσε σε μία Greek Night στην Αστόρια (1986)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Fat Boys


Γρήγορα ο Dapper Dan εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο επαναστατικούς ράφτες ολόκληρης της Αμερικής:

Προσέξτε, δεν έραβε απλές απομιμήσεις των ρούχων Fendi, Gucci, κτλ.. "Δανείζονταν" απλά το λογότυπο τους, το οποίο χρησιμοποιούσε έπειτα σε ρούχα ΕΝΤΕΛΩΣ διαφορετικού σχεδιασμού.

Ρούχα αλλόκοτα όσο και μοναδικά. Ρούχα που κανένας από τους προαναφερθέντες οίκους δεν θα λάνσαρε ποτέ.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Δύο custom –made γούνες (μινκ και ρακούν), και δύο επίσης custom madeLouis Vuitton πανωφόρια με λεπτομέρειες μινκ (1988)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
O Dapper Dan με τον LL Cool J

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter


Ήταν το απόλυτο ενδυματολογικό inception, μιας που και οι δημιουργίες του Daniel ήταν όλες φτιαγμένες στο χέρι, με άριστες πρώτες ύλες, και κόστιζαν στους περήφανους ιδιοκτήτες τους αρκετές χιλιάδες δολάρια η μία. Επρόκειτο κυριολεκτικά για χειροποίητα αριστουργήματα που χτυπούν σήμερα αστρονομικά ποσά σε δημοπρασίες κεκλεισμένων των θυρών.


Οι ράπερς ήθελαν όλοι να ντύνονται όπως οι γκάνγκστερ. Αράζανε έξω από το μαγαζί, και όταν εκείνοι έφευγαν έμπαιναν μέσα και με ρωτούσαν 'Τι αγόρασε ο τάδε; Αυτό θέλω κι εγώ'.

 

Κάποια στιγμή ερχόταν τόσοι πολλοί γκάνγκστερ στην μπουτίκ, που undercover ομοσπονδιακοί πάρκαραν απ' έξω σε μόνιμη βάση. Μετά από καμιά δεκαριά μέρες παρακολούθησης πήγα μόνος μου στο αυτοκίνητο και τους είπα, "Κοιτάξτε παιδιά, όλοι ξέρουν ότι είστε εδώ, δεν κοροϊδεύετε κανέναν" . Δεν ξαναφάνηκαν."


Κάποια στιγμή, όπως ήταν αναμενόμενο, η πελατεία του Daniel έγινε πιο mainstream. Γρήγορα έγινε κάτι σαν ο προσωπικός ράφτης μεγάλων ονομάτων της μουσικής όπως οι Rakim, Big Daddy Kane, Salt n Pepa, LL Cool J, Run DMC, Bobby Brown, Fat Boys, και Public Enemy, αλλά και θρύλων του μποξ όπως ο Myke Tyson.


Όλοι έπρεπε να ραφτούν "στου Dan", και οι εταιρείες παραγωγής έφτασαν να κόβουν ένα Dapper Dan κονδύλι για κάθε βίντεο κλιπ που γυριζόταν εκείνη την εποχή. Κάθε νέα δημιουργία έπρεπε να ξεπερνάει σε εντυπώσεις την προηγούμενη – εκείνη του ανταγωνιστή ράπερ.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Ο σταρ του NBA, Walter Berry

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
O KRS-One με την γυναίκα του Μs. Melodie ντυμένοι με δημιουργίες του Dapper Dan (1989)

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
O Kwame έχει μόλις παραλάβει το custom made πανωφόρι του (1989)


Άλλο ένα στοιχείο που ενισχύει τον μύθο του ράφτη του Harlem είναι το γεγονός πως το μαγαζί ήταν 24ωρο.

Ακριβώς! Ανοιχτό όλη μέρα και όλη νύχτα, όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Οι πελάτες περνούσαν στην μπουτίκ ώρες ατελείωτες λέγοντας αστεία και ιστορίες (που πολύ θα θέλαμε να έχουμε ακούσει και εμείς), και οι περισσότεροι έκαναν τα ψώνια τους τις πρώτες πρωινές ώρες. Κάτι σαν μπαρ δηλαδή.


Μία τέτοια μεταμεσονύχτια συνάντηση που πήγε πολύ στραβά, αποτέλεσε και την αρχή του τέλους για τον Dapper Dan.
Ένα πρωινό του 1988, στις 5 τα χαράματα για την ακρίβεια, ο Mike Tyson συναντήθηκε στην είσοδο του Dapper Dan με τον αντίπαλο μποξέρ Mitch Green. Αφού λογομάχησαν έντονα, ο πάντα οξύθυμος Tyson χτύπησε σοβαρά τον Green, μαυρίζοντας του το μάτι.

Το σκηνικό πήρε τεράστιες διαστάσεις στον τύπο της εποχής, και έστρεψε το βλέμμα των μεγάλων οίκων στην μπουτίκ της 125 street.

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Ο LL Cool J με μία "MCM" δημιουργία του Dapper Dan


Ακολούθησαν μηνύσεις από τον οίκο Fendi, την MCM, την Louis Vuitton, και πολλούς άλλους, και σιγά σιγά ο ράφτης -μπλεγμένος σε μια τεράστια δικαστική δίνη, αποχώρησε από την ενεργό δράση, και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '90 δημιουργώντας underground.


Πριν μερικά χρόνια ο Dapper Dan άρχισε να παίρνει την αναγνώριση που του άξιζε, δεχόμενος προτάσεις για συνεργασία από την New Balance, την Nike, και άλλες εταιρείες, ενώ φαίνεται ότι βρήκε και τον δρόμο της τεχνολογίας, ψηφιοποιώντας – ευτυχώς για εμάς- αργά αλλά σταθερά το φανταστικό του αρχείο.

 

Παρακολουθήστε και την πιο πρόσφατη συνένετυξη του θρυλικού ράφτη


 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
5 Οκτωβρίου του 1984 - Έξω από το μαγαζί

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter
Rob Base - EZRoxk

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter

 

Dapper Dan - Μια ματιά στο αρχείο του θρυλικού ράφτη του Harlem Facebook Twitter

 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ