Ημερολόγια Εργασίας

Facebook Twitter
0

Οι ηθοποιοί Γιώργος Κέντρος και Μάρη Λιώκη, στο ρόλο των διαχρονικών εργαζόμενων, σε αναπαραστάσεις εργασιακών δράσεων. Σκηνή από το λίχνισμα των σιτηρών. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Ο καθηγητής Σπύρος Ασδραχάς (Πρόεδρος των ''Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας'') επιστημονικός σύμβουλος της σειράς. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Τα Ημερολόγια Εργασίας είναι μια σειρά τηλεοπτικών δημιουργικών ντοκυμανταίρ 13 επεισοδίων με θέμα την ιστορία της εργασίας στην νεώτερη Ελλάδα, που εξετάζει το φαινόμενο της εξέλιξης της εργασίας, του εργασιακού αντικειμένου και των εργασιακών σχέσεων στο διάστημα των τελευταίων 180 ετών, δηλαδή από τη σύσταση του ελληνικού κράτους ως τις μέρες μας. Η σειρά, σε σκηνοθεσία Π . Α . Θωμαΐδη, υλοποιήθηκε από την εταιρεία παραγωγής Path ΕΠΕ, για λογαριασμό της ΕΡΤ Α . Ε .  Στα 13 45 λεπτα επεισόδια επιχειρείται η παρουσίαση της εργασίας ως δυναμικού φαινομένου, άρρηκτα δεμένου με σχέσεις αιτίου - αιτιατού με τις οικονομικές συνθήκες, τις κοινωνικές σχέσεις, τον πολιτισμό, τις τεχνολογικές καινοτομίες και τις επιστημομικές κατακτήσεις.

Ο εργαζόμενος, το αντικείμενο της δουλειάς του, οι εργασιακές σχέσεις και εν τέλει ο ίδιος ο ορισμός της εργασίας αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς - όπως ήδη έχουμε όλοι καταλάβει - και οι μεταβολές αυτές συχνά σχεδιάζονται, ενορχιστρώνονται και συντελούνται όλο και πιο μακριά από την τοπική κοινωνία . Έτσι, η εργασία αντιμετωπίζεται σαν κοινωνικό φαινόμενο, με την συναισθηματική φόρτιση που της αξίζει , σαν οικονομικό φαινόμενο, με τους κανόνες που την καθορίζουν, σαν ιστορικό φαινόμενο , με την νομοτέλεια που την διέπει. Καθώς ο ιστορικός χρόνος παρουσιάζεται συμπυκνωμένος και σε επιταχυνόμενη κίνηση , οι μεταβολές στο εργασιακό τοπίο αποκτούν μια κατανοητή δυναμική, που δύσκολα θα μπορούσε κανείς να αναγνωρίσει και να αποδεχθεί στην καθημερινότητά του. Μέσα από τοποθετήσεις , ιστορικά οπτικά αρχεία, μαρτυρίες αλλά και αναβιώσεις εργασιακών δραστηριοτήτων, με μια κατ ́ εξοχήν ανθρωποκεντρική θεώρηση, παρουσιάζεται η εξέλιξη της εργασίας στον ελλαδικό χώρο και εξετάζονται τα φαινόμενα που την διαμορφώνουν.

Ο Γιώργος Κέντρος και η Μάρη Λιώκη ενσαρκώνουν τον ιδεατό διαχρονικό εργαζόμενο και εναλλάσσουν, αναλλοίωτοι στο χρόνο, τις εργασιακές τους ταυτότητες ακολουθόντας τη διαμόρφωση του εργασιακού τοπίου. Άλλοτε κολίγας κι άλλοτε εργάτης, βοσκός ή θαλασσινός, πότε χειρώνακτας και πότε εργάτης του πνεύματος, μετανάστης στις γαλαρίες του Βελγίου, δημόσιος υπάλληλος στο γρανάζι της γραφειοκρατίας που τον τρέφει και τρώει τις σάρκες του, ιδιωτικός υπάλληλος ή εργάτης της οικοδομής, του ναυπηγείου και της βαριάς βιομηχανίας, πρωτομάστορας, τεχνίτης, ή ανειδίκευτος, ο διαχρονικός εργαζόμενος βλέπει την τέχνη του να απαξιώνεται και κοιτάει με αγωνία το μέλλον. Αυτός ο ανώνυμος ήρωας μέσα στον χρόνο βρίσκεται στο επίκεντρο της αφήγησης και οδηγεί τον θεατή. Θα αφυπνίσει συμπάθειες ή αντιπάθειες ; Μπορεί η κοινωνική του μετεξέλιξη να παρακολουθήσει την εξέλιξη των οικονομικά ευρωστότερων τάξεων ; Μικραίνει ή μεγαλώνει η ψαλίδα της κοινωνικής διαφοράς ; Καθώς αλλάζει ολοένα το σκηνικό, πόσο βαθειά μπορούμε να δούμε στο μέλλον ; Ημερολόγια, μαρτυρίες, επιστολές, μηνύματα από την ξενιτειά, οικογε νειακά άλμπουμ, ερασιτεχνικά φιλμ και βίντεο, σύμβολα καταξίωσης ή όπλα επιβίωσης, βγαίνουν στο φως, από την σοφίτα, το σεντούκι, ή τις συλλογές των μουσείων. Η κάμερα καταγράφει την εργασιακή δραστηριότητα από κοντά, σε όλο τον εύρος του μόχθου και της δημιουργικότητας της. Βλέπει τις κοινωνικές διαστάσεις της εργασίας στην μουσική και τις λατρευτικές παραδόσεις. Και εντάσσει τις προσωπικές εμπειρίες στην ιστορική τους διάσταση μέσα από μια ομάδα έγκυρων επιστημονικών συνεργατών - ιστορικών , κοινωνιολόγων , οικονομολόγων κ . α . - της οποίας ηγείται ο καθηγητής Σπύρος Ασδραχάς.

 

Τα 13 επεισόδια της σειράς :

1. « Μικρός Κλήρος » 2. « Η εποχή της Γεωργίας » 3. « Ζώσα Γεωργία ( κτηνοτροφία )» 4. « Ελληνική Ναυτιλία » 5. « Εμπόριο » 6. « Το λιανικό εμπόριο στην πόλη » 7. « Βιοτεχνία , Τεχνίτες »

8. « Βιομηχαανία Μέρος 1 ο » 9. « Βιομηχανία ( Βαριά ) Μέρος 2 ο 10.« Ορυκτός Πλούτος » 11.« Υπηρεσίες » 12.« Συνδικαλισμός » 13.« Αγορά Εργασίας ».

Γιώργος Κέντρος,  Μάρη Λιώκη. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος,  Μάρη Λιώκη. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος, Μάρη Λιώκη. Σκηνή από το τάϊσμα των γουρουνιών. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Μάρη Λιώκη. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος, Μάρη Λιώκη. Στα καπνά. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

 Γιώργος Κέντρος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Μάρη Λιώκη. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Γιώργος Κέντρος. Καπετάνιος σε ατμόπλοιο. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας..

 

Μάρη Λιώκη. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Η Μάρη Λιώκη ανάμεσα σε εργαζόμενες. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Σφαγέας σε σύγχρονα σφαγεία. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Εργάτης επιμετάλλωσης. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ηλίας Αδάμης.

 

Μηχανοδηγός μεταλλωρύχος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Εργάτης χαλυβουργίας. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Επισκευή ερπύστριας. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Εμφιαλωτήριο γάλακτος. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 

Θερμαστές. Φωτ. Πάνος Θωμαίδης/Ζαφείρης Επαμεινώνδας.

 


Σπύρος Ασδραχάς. Για την εργασία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ