Μια πρόποση για την Ραχάφ που δραπετεύοντας από τη Σαουδική Αραβία, αλλάζει (λίγο) τον κόσμο

Μια πρόποση για την Ραχάφ που δραπετεύοντας από τη Σαουδική Αραβία, αλλάζει (λίγο) τον κόσμο Facebook Twitter
Η Ραχάφ (δεξιά) στο αεροδρόμιο της Μπανκόγκ την Παρασκευή.
0

Η Ραχάφ Μοχάμεντ Αλκουνούν φοράει ένα πλεχτό φόρεμα και αφήνει ακάλυπτο το πρόσωπό της. Το φόρεμα είναι ανεπίτρεπτα κοντό για μια γυναίκα της Σαουδικής Αραβίας. Το ακάλυπτο πρόσωπο επίσης. Στη χώρα της, αυτά τα δύο επισύρουν ποινή φυλάκισης και μαστιγώσεις. Σίγουρα δε, αυτόματο διαζύγιο.

 

Και ταξιδεύει μόνη. Για πρώτη της φορά. Στη χώρα της, οι γυναίκες απαγορεύεται να μετακινούνται χωρίς ανδρική συνοδεία από ένα συγγενή. Όπως οι καλές φοράδες δεν επιτρέπεται να λύνονται.

 

Αλλά η Ραχάφ είναι 18 χρονών. Και είναι αποφασισμένη να ζήσει. Φαίνεται στο βλέμμα της. Κυρίως στην παράτολμη πράξη της. Να ξεφύγει από ένα ανελεύθερο καθεστώς που συμπεριφέρεται στις γυναίκες σα να είναι έπιπλα και δολοφονεί τους αντιφρονούντες μέσα στα ίδια τoυ τα προξενεία.

 

Στο αεροδρόμιο της Μπανγκόγκ όπου περίμενε, μέχρι τελικά ο Καναδάς να της δώσει άσυλο, κατέφτασε ο πατέρας της- ένας υψηλός αξιωματούχος της Σαουδικής Αραβίας. Αρνήθηκε να τον δεί. Σχεδόν την έβγαλε ανισόρροπη. Χρειάζεται ιατρική βοήθεια, είπε. Είναι θυμωμένη επειδή δεν την ξεχώρισα από τα υπόλοιπα δέκα μου παιδιά- ίσως την παραμέλησα.

Ναι, η Ραχάφ είναι θυμωμένη. Και ξέρει ότι η «βοήθεια» που της τάζουν είναι η τιμωρία και ο παραδειγματισμός. «Μια φορά, με είχαν κλείσει σε ένα δωμάτιο για 6 μήνες, επειδή δεν τους άρεσε ο τρόπος που έκοψα τα μαλλιά μου», λέει. Ο ένας μου αδερφός συχνά με χτύπαγε. Θέλω να ζήσω ελεύθερη.

 

Μια πρόποση για την Ραχάφ που δραπετεύοντας από τη Σαουδική Αραβία, αλλάζει (λίγο) τον κόσμο Facebook Twitter
Kλειδωμένη στο ξενοδοχείο της Μπανγκόγκ
Μια πρόποση για την Ραχάφ που δραπετεύοντας από τη Σαουδική Αραβία, αλλάζει (λίγο) τον κόσμο Facebook Twitter
Η υποδοχή της στον Καναδά

 

Ο σύγχρονος Σαουδάραβας έχει τα λεφτά να αγοράσει ολόκληρο τον κόσμο, αλλά δεν έχει τη ελευθερία να φιλήσει το κορίτσι του (ή το αγόρι του) στο δρόμο. Μπορεί να εξαγοράσει τη σιωπή της Αμερικής για τις δολοφονίες που διαπράττει, αλλά δεν μπορεί να συνοδέψει τη μπριζόλα του με ένα ποτήρι κρασί. Μπορεί ίσως να το κάνει κρυφά. Αλλά η Ραχάφ το κάνει φανερά. Πράγμα που συνιστά τεράστια διαφορά.

Ο θυμός της Ραχάφ δεν είναι βέβαια οικογενειακός θυμός. Είναι βαθύτατα πολιτικός. Για την κατάσταση μιας τυραννίας. Κι ακόμη περισσότερο, για την κατάσταση των γυναικών μέσα στην τυραννία αυτή. 

 

Ο ήδη υποκριτικός ευσεβισμός της χώρας (είναι διαβόητες οι κραιπάλες των Σαουδαράβων μόλις διασχίσουν τα σύνορα της χώρας τους), τα έχει βρεί σκούρα καθώς ανοίγεται στη νέα κοινωνία των social media. 

 

Μέσω του κινητού, οι γυναίκες δεν είναι τα μαντρωμένα ζώα που ήταν. Βλέπουν, ακούνε, συζητάνε με τον υπόλοιπο πλανήτη. Και διαπιστώνουν ιδίοις όμμασι πόσο αφύσικα εξευτελισμένες είναι. Πόσο απογυμνωμένες από τις στοιχειωδέστερες ελευθερίες τους.

 

Κι όχι μόνο οι γυναίκες. Και οι άντρες ― ιδίως οι νεότεροι. Και κάθε καλλιεργημένος άνθρωπος. 

 

«Δεν έπρεπε να της πάρουν το διαβατήριο. Το κινητό έπρεπε να της πάρουν» είπε ένας Σαουδάραβας αξιωματούχος, για τους Ταϊλανδούς. 

 

Έτσι, το καθεστώς στενάζει και παλλινδρομεί μεταξύ ενός αβυσσαλέου αναχρονισμού που εχθρεύεται την ελεύθερη βούληση και ενός υστερικού, αμνήμονα καταναλωτισμού που μπερδεύει ακόμη περισσότερο τους τρομοκρατημένους πολίτες του.

 

Όποιος έχει δει τους Σαουδάραβες να ομοσταυλίζονται στο Κάμντεν του Λονδίνου τις Κυριακές, σαν ζαλισμένα κοτόπουλα, με απλανές βλέμμα, θαμμένοι ζωντανοί στις σακούλες του σόπινγκ, μπορεί να διαπιστώσει τη σχιζοφρένεια αυτού του κράτους που πριν προλάβει να αποκτήσει βάσεις ελευθερίας και πολιτισμού, απέκτησε την ραγδαία, αυθάδη δύναμη του χρήματος.

Ο σύγχρονος Σαουδάραβας έχει τα λεφτά να αγοράσει ολόκληρο τον κόσμο, αλλά δεν έχει τη ελευθερία να φιλήσει το κορίτσι του (ή το αγόρι του) στο δρόμο. Μπορεί να εξαγοράσει τη σιωπή της Αμερικής για τις δολοφονίες που διαπράττει, αλλά δεν μπορεί να συνοδέψει τη μπριζόλα του με ένα ποτήρι κρασί. 

 

Μπορεί ίσως να το κάνει κρυφά. Αλλά η Ραχάφ το κάνει φανερά. Πράγμα που συνιστά τεράστια διαφορά. Αφού, αν δεν κάνεις outing στις επιθυμίες σου, είναι σα να μη μπορείς να τις χαρείς.

  

 

 

Έτσι, στην πτήση της για Καναδά (αυτή η «θαρραλέα Καναδή» όπως την χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός της χώρας Justin Trudeau) ανέβασε φωτογραφίες με ένα ποτήρι κόκκινο κρασί. Φορώντας αυτό το απλό φόρεμα, που για να το φορέσει έπρεπε να διασχίσει μια ολόκληρη έρημο: να απογυμνωθεί από τη θρησκεία της, την οικογένειά της, τον τόπο της.

 

Για να βρει τελικά τους εναέριους συγγενείς της. Τους νέους φίλους της. Και έναν κόσμο όπου δεν είναι έγκλημα να είσαι γυναίκα και ελεύθερος άνθρωπος.

 

Αυτόν τον κόσμο που είχε ονειρευτεί και ο Κασόγκι, χωρίς να προλάβει να τον δει...

 

Πρόσωπα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν σου επιτρέπω ούτε να πενθήσεις

Η πιο ανατριχιαστική εικόνα / Δεν σου επιτρέπω ούτε να πενθήσεις

Η εικόνα που δόθηκε σήμερα στην δημοσιότητα από το παλάτι του Ριάντ, με τον γιό του Κασόγκι να κάνει χειραψία με τον πιθανό δολοφόνο του πατέρα του, είναι ένα ανατριχιαστικό σύμβολο της βίας και ανηθικότητας των ανελεύθερων καθεστώτων.
ΠΩΛΙΝ ΚΟΚΛΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Ιδέες / Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας και συγγραφέας Ολίβια Γκαζαλέ μιλά στο LIFO.gr με αφορμή τη συμμετοχή της στην 8η Νύχτα Ιδεών του Γαλλικού Ινστιτούτου, που θα παρακολουθήσουμε διαδικτυακά την Πέμπτη 28/1.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μια εξοργιστική απάντηση

Χριστίνα Γαλανοπούλου / Μια εξοργιστική απάντηση

Η ψυχρότητα στη διατύπωση, η μηδενική ενσυναίσθηση, η ελαφρά αμφιβολία που διατρέχει την αντίδραση της Ομοσπονδίας στην καταγγελία της Ολυμπιονίκη περί βιασμού είναι κάτι που στο μέλλον θα πρέπει να διδάσκεται σε Σχολές Επικοινωνίας και σεμινάρια διαχείρισης κρίσεων.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Τηλεόραση / Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Γράφει, σκηνοθετεί, μοντάρει, ζει μέσα στο νέο της πρότζεκτ, τη σειρά «Σχεδόν Ενήλικες», που μόλις ξεκίνησε να προβάλλεται στο Mega: Η Μυρτώ Κοντοβά επέστρεψε στην τηλεόραση μιλώντας για την Αθήνα που γνωρίζει καλά, αυτήν τη φορά μέσα από μια ιστορία γεμάτη σασπένς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ