Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
4

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
"Ο παππούς μου ξεκίνησε ως βοηθός φωτογράφου" ξεκινά την αφήγηση η φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη. "Έφυγε 6 χρονών από την Ανατολική Ρωμυλία, πήγε στην Κωνσταντινούπολη και λίγο μεγαλύτερος δούλεψε στου πιο καταξιωμένου φωτογράφου της Κωνσταντινούπολης, του περίφημου Ν. Αντριωμένου

 

"Ο παππούς μου ξεκίνησε ως βοηθός φωτογράφου" ξεκινά την αφήγηση η φωτογράφος Χρύσα Νικολέρη. "Έφυγε 6 χρονών από την Ανατολική Ρωμυλία, πήγε στην Κωνσταντινούπολη και λίγο μεγαλύτερος δούλεψε στου πιο καταξιωμένου φωτογράφου της Κωνσταντινούπολης, του περίφημου Ν. Αντριωμένου. Τα δύο πρώτα χρόνια εκεί, αυτό θυμάμαι από τις ιστορίες του παππού μου, δεν τον άφηνε ο φωτογράφος να δει πως γίνεται το ρετούς! Ήτανε το παιδί για όλες τις δουλειές και κοιμότανε στο πατάρι του φωτογραφείου."

Ο τρόπος που γινόταν το ρετούς τότε ήταν μεγάλο μυστικό ε;

Ναι! Κάποτε, όταν τον εμπιστεύτηκε πολύ ο Αντριωμένος, του το έμαθε. Είχε πάρει ένα μπουκάλι, το είχε κόψει από κάτω, και είχε κάνει το κάτω κομμάτι μεγεθυντικό φακό! Το χρησιμοποιούσε σαν λούπα και δούλευε με ένα κερί. Και ο τρόπος που δούλευε το ρετούς ήταν ο τρόπος που οι περισσότεροι ζωγράφοι ζωγραφίζουνε: δηλαδή δεν τελειώνεις σε ένα σημείο και μετά πας στο επόμενο, αρχίζεις από ένα σημείο, μετά πηδάς σε ένα πιο εκεί, επανέρχεσαι, κρατάς μια απόσταση... Δεν είναι δηλαδή μια διαδικασία μηχανική, αλλά ζωντανή. Το ρετούς πάνω στην πλάκα, στο γυαλί, γίνονταν και με την άκρη ενός ξυραφιού, και χρησιμοποιώντας λευκό μολύβι και μαύρο μολύβι για να κάνεις τα highlights και τα lowlights και όλα αυτά...

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

Μετά, ο Θεόδωρος Νικολέρης αποφασίζει να καταταγεί εθελοντής στον ελληνικό στρατό το 1920, με την έναρξη της Μικρασιατικής Εκστρατείας. Υπηρετεί στη 12η Μεραρχία, όπου βιώνει από πρώτο χέρι την προέλαση και μετέπειτα την καταστροφή, την τραγική εκκένωση, την απώλεια. Οι φωτογραφίες του εκείνης της περιόδου αποτελούν έως και σήμερα όχι μόνο αδιαμφισβήτητες ιστορικές μαρτυρίες αλλά και σπουδαία καλλιτεχνήματα, εάν λάβει κανείς υπ' όψιν τις πρακτικές συνθήκες αλλά και τα τεχνικά μέσα που διέθετε.

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες του από την Μικρασιατική Εκστρατεία αποτελούν έως και σήμερα όχι μόνο αδιαμφισβήτητες ιστορικές μαρτυρίες αλλά και σπουδαία καλλιτεχνήματα, εάν λάβει κανείς υπ' όψιν τις πρακτικές συνθήκες αλλά και τα τεχνικά μέσα που διέθετε.

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

 

Το 1925 ο Θεόδωρος Νικολέρης εγκαθίσταται στη Δράμα, όπου ιδρύει το Studio Νικολέρης. Ασχολείται με όλα σχεδόν τα είδη της φωτογραφίας, κυρίως όμως με το πορτρέτο.

Είναι αλήθεια πως όταν άνοιξε ο παππούς σου το δικό του φωτογραφείο όποτε δεν έμενε ευχαριστημένος με τη δουλειά του εξαφάνιζε την ταμπέλα;

Ναι! Στην αρχή όταν άνοιξε το φωτογραφείο στη Δράμα, η ταμπέλα έγραφε "καλλιτεχνικό φωτογραφείο". Μετά από λίγο βγάζει το "καλλιτεχνικό" και βάζει "Φωτογραφείο Νικολέρης". Και κατά τη διάρκεια της ζωής του όποτε δεν έμενε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα κατέβαζε την πινακίδα, περίμενε λίγο να του αρέσει το επόμενο βήμα και ξανάβαζε «φωτογραφείο Νικολέρης».

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
ο τρόπος που δούλευε το ρετούς ήταν ο τρόπος που οι περισσότεροι ζωγράφοι ζωγραφίζουνε: δηλαδή δεν τελειώνεις σε ένα σημείο και μετά πας στο επόμενο, αρχίζεις από ένα σημείο, μετά πηδάς σε ένα πιο εκεί, επανέρχεσαι, κρατάς μια απόσταση...
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

Μπορεί οι πελάτες να μην έβλεπαν άσχημες φωτογραφίες, αλλά αυτός τις έβλεπε...

Ήθελε πάντα να πηγαίνει ένα βήμα πιο μπροστά. Ήταν αυστηρός με τη δουλειά του. Κάποτε, τη δεκαετία του '30 είχε βγάλει κάτι περίφημα γυμνά, στη Δράμα. Τότε η περιοχή ήταν πολύ πλούσια χάρη στα καπνά κι ερχότανε μπουλούκια, θεατρικές ομάδες δηλαδή, και χορεύτριες, οι οποίες δεν ήταν Ελληνίδες. Και αυτές τις χορεύτριες τις φωτογράφισε μια φορά γυμνές, τα γυμνά παρουσιάστηκαν το 1985 σε τιμητική έκθεση στη Διεθνή Έκθεση Φωτογραφίας της Αρλ, όσο ήταν ακόμα εν ζωή... 

  

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Τη δεκαετία του '30 είχε βγάλει κάτι περίφημα γυμνά, στη Δράμα. Τότε η περιοχή ήταν πολύ πλούσια χάρη στα καπνά κι ερχότανε μπουλούκια, θεατρικές ομάδες δηλαδή, και χορεύτριες, οι οποίες δεν ήταν Ελληνίδες

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

Το 1944 ο Θεόδωρος Νικολέρης εγκαθίσταται στη Θεσσαλονίκη, όπου και μεταφέρει τοStudio Νικολέρης. Το 1964 μεταβαίνει στην Αθήνα, όπου και δημιουργεί δεύτερο στούντιο: εκεί φωτογραφίζει πορτρέτα της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας) από το βασιλικό ζεύγος Κωνσταντίνου και Άννας, τον πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου, τον ακαδημαϊκό και διευθυντή της Τράπεζας της Ελλάδος Ξενοφώντα Ζολώτα, την πρωταγωνίστρια του θεάτρου Μαρίκα Κοτοπούλη καθώς και αναρίθμητους γάμους.
Στη συνέχεια το στούντιο της Αθήνας αναλαμβάνει ο πρωτότοκος γιός του Θωμάς και αυτό της Θεσσαλονίκης ο μικρότερος Διογένης.

Εγώ γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και ο μπαμπάς μου ήτανε φωτογράφος. Θέμα συζήτησης στο σπίτι ήταν η φωτογραφία, κυρίως το πώς θα γίνει καλύτερο κάτι, πώς θα ευχαριστήσουν τον πελάτη... Ήταν κάτι πολύ φυσιολογικό: όπως σηκώνεσαι, τρως το αγαπημένο σου φαγητό, κοιμάσαι, τον διαχωρισμό δεν τον βίωσα και δεν τον συνειδητοποίησα γιατί ήτανε ένα κομμάτι της ζωής μας. Μεγάλωσα ανάμεσα σε πολλά ξένα φωτογραφικά περιοδικά...

 

Και πότε πρωτοξεκίνησες εσύ να τραβάς φωτογραφίες, πότε σκέφτηκες ότι σ 'αρέσει;

Δεν ξέρω αν σκέφτηκα ότι μ' αρέσει, αλλά ήταν ένα είδος κοινωνικοποίησης. Δηλαδή στο σχολείο που πήγαινα, φωτογράφιζα επειδή ήμουν ντροπαλή, ήταν μια ευκαιρία για να κάνω επαφές. Φωτογράφιζα τα αθλητικά γεγονότα, συνόδευα το σχολείο στις διάφορες εξορμήσεις σαν φωτογράφος...  Η κάμερα ήταν ένα αξεσουάρ, ήταν η γέφυρα για να μπορέσω να έχω επαφή με διαφορετικές καταστάσεις τις οποίες εγώ τις επέλεγα πχ. αργότερα φωτογράφιζα ιστιοπλοϊκούς αγώνες. Διαπίστωσα ότι αυτό ήταν και το κάλυμμα μου, και ο τρόπος που μπορώ να επικοινωνώ.

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 


Πώς αποφάσισες όμως να ασχοληθείς επαγγελματικά;

Δεν πέρασα πουθενά αλλού! (γέλια) Είχα πάει να δώσω Γερμανική φιλολογία μια μέρα αφού είχαν γίνει οι εξετάσεις, και αναρωτιόμουν, αναρωτιόμουν... «Καλά πρώτη ήρθα;», έλεγα, «πού είναι οι άλλοι;».


Πώς ήταν στην αρχή το επάγγελμα;

Κοίταξε έχουν αλλάξει πάρα πολλά, έχω περάσει πάρα πολλά στάδια. Όταν ξεκίνησα ήταν στο '80 που υπήρχε η οικονομική άνεση και τότε δεν προλάβαινες να δουλέψεις, συνεργαζόμουν από πάντα και με περιοδικά. Αυτή είναι η μόνη νοσταλγία που έχω, χωρίς να σημαίνει ότι το παρελθόν είναι καλό ή κακό, αυτό ήταν ότι υπήρχε ένα είδος αξιοκρατίας, ότι αν δούλευες καλά, ήσουν καλός και θα πληρωνόσουν και καλά. 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter


Τώρα πώς είναι η καθημερινότητα των φωτογράφων;

Τώρα περνάω πολύ καλά από τη μια πλευρά, πάρα πολύ δύσκολα οικονομικά από την άλλη.

Ασχολούμαι όμως και με τη διδασκαλία: το ίδρυμα Νιάρχος επιδοτεί, αυτή μου φαίνεται είναι η τρίτη χρονιά, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τρέχει προγράμματα για άνεργους πολίτες που περιλαμβάνουν τομείς όπως φωτογραφία, design, χαρακτική, video art, ζωγραφική. Πέρσι που άρχισα να ασχολούμαι με αυτό το κομμάτι και το κοινό ήταν απόφοιτοι πανεπιστημίου, το επίπεδο ήταν υψηλό και οι ηλικίες 25 μέχρι 40 περίπου, αντί να τους διδάξω μόνο εγώ πράγματα, έμαθα κι εγώ η ίδια.

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Δηλαδή;

Μέσα από αυτή τη διαδικασία βοηθήθηκα πάρα πολύ στο να μπορέσω να βρω κάτι διαφορετικό και να αρχίσω να ασχολούμαι με ένα είδος φωτογραφίας που εμένα με γεμίζει εξίσου με αυτό που είχα χάσει. [Τα τελευταία 15 χρόνια συμμετείχα σε εκθέσεις με φωτογραφίες τραβηγμένες με Polaroid, μέχρι που σταμάτησαν να βγαίνουν.] Μου αρέσει να φωτογραφίζω λίγο μετά το ξημέρωμα και λίγο μετά τη δύση του ηλίου, μου αρέσει πολύ η βροχή, ή το λεγόμενο flatlight, το φως πίσω από τα σύννεφα. Προτιμώ τις ακραίες ώρες για να φωτογραφίζω, προτιμώ το παιχνίδι των σκιών με το φως. Άρα οι νέες τεχνολογίες που έμαθα με βοήθησαν να ανακαλύψω στοιχεία και μοτίβα που με την polaroid ήταν αδύνατο να φωτογραφίσω - γιατί η polaroid έχει χρονικούς περιορισμούς, δηλαδή στο πολύ φως ή στην πολλή σκιά δε αποτύπωνε καλά τις εικόνες. Και αυτό που συνέβη φέτος και ήταν μαγικό, ήταν ότι παρακολούθησα κι εγώ μαθήματα, κανα δυο μαθήματα μη φανταστείς πολλά, δυο χαρακτικής και ζωγραφικής, οπότε ήρθα στη θέση του μαθητή και έγινε μια αναστροφή ρόλων. Ήταν τέλεια κι ένιωσα πολύ ελεύθερη. Φαντάσου ότι βγήκα εκτός θέματος σε ελεύθερο θέμα, το έκανα και αυτό!

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

Είσαι γνωστή για τα πορτρέτα σου. Πώς δουλεύεις με τον πελάτη;

Συνήθως φροντίζω να περνάω καλά.

Τον χαλαρώνεις;

Όχι γιατί κι εγώ πρέπει να χαλαρώσω, δεν είμαι η μαμά του για να τον χαλαρώσω. Και εγώ πάντα ξεκινάω κάτι καινούργιο όπως και ο άλλος... Επομένως... 

[Δείχνει το κασσετοφωνάκι που κρατάω μπροστά στο στόμα της]


Ξέρεις αυτό έχει και πολλά κοινά με τη φωτογραφική μηχανή, γιατί είναι κι αυτός ένας απειλητικός μηχανισμός! Όταν έρχεσαι με τη γκουμούτσα πάνω στον άλλον, θέλει κάποιον χρόνο για να το συνηθίσω. Όπως και οι πελάτες μου. Οπότε αν υπάρχει μια μέθοδος που ακολουθώ, έχει να κάνει με το χρόνο. Έχω μάθει να σέβομαι το χρόνο που χρειάζομαι, είτε αυτός είναι 5 δευτερόλεπτα είτε 10 λεπτά, και του δίνω και του φωτογραφιζόμενου χρόνο.

Δηλαδή;

Τον προειδοποιώ ότι δε θα φύγει από κει πέρα αν δε μείνω ευχαριστημένη, οπότε θα παραγγείλουμε καμιά πίτσα, κανένα τοστ, δε θα τελειώσουμε αν δεν βγει το σωστό αποτέλεσμα. Από κει και πέρα είναι και η γενική αντιμετώπιση μου προς τη ζωή: Το ζεις το πράμα, δεν το προγραμματίζεις, έχεις μια καλή βάση κι ό,τι προκύψει το παίρνεις και το γλεντάς.

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter



Όταν βρίσκεστε ας πούμε οικογενειακώς που όλοι έχετε λίγο πολύ σχέση είτε με τη βιντεοσκόπηση είτε με τη φωτογράφιση, βγάζετε φωτογραφίες ο ένας τον άλλον, σε χαλαρό στυλ; Ή νιώθετε σαν επαγγελματίες και πάτε να στηθείτε, ξέροντας όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες;

Ρωτάς «βγάζετε φωτογραφίες με χαλαρό στυλ;»... Μπορούμε να μείνουμε στο πρώτο συνθετικό της ερώτησης, το «βγάζετε φωτογραφίες»;

Δεν βγάζετε;

Δεν βγάζουμε! Αρχίσαμε να βγάζουμε από τη στιγμή που ήρθαν στον κόσμο τα ανίψια μου. Αλλιώς δεν... 


Είσαι πιο πολύ του φιλμ ή της ψηφιακής;

Είμαι ακόμα του φιλμ και ειδικά του έγχρωμου φορμάτ, από μεσαίο φορμάτ και πάνω, 6Χ6, 10Χ12,5, μακάρι να μπορούσα να είχα τη δυνατότητα να δουλέψω πολύ με αυτό το μέσο.

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter


Στις μέρες μας βλέπουμε πάρα πολλούς ερασιτέχνες φωτογράφους να μπορούν πάρα πολύ εύκολα να φωτογραφίσουν ή να δείξουν τη δουλειά τους, με το Instagram και όλα αυτά... Πώς σου φαίνεται ότι ο καθένας μας πλέον μπορεί να 'γίνει φωτογράφος', βάζοντας ένα φίλτρο και κάνοντας μια φωτογραφία ωραία στο πι και φι;
Ο καθένας θεωρείται φωτογράφος από ποιον;

Από τον εαυτό του! 

Αυτό είναι δικό του πρόβλημα, του καθενός. Παρ' όλα αυτά, και παρ' ό,τι μέχρι πρότινος δεν τα πολυσυμπαθούσα αυτά τα μέσα, τώρα πλέον είμαι και στο Instagram. Και εντάξει υπάρχει πάρα πολύ μη καλό υλικό εκεί, αλλά δίνεται η ευκαιρία -και αυτό είναι το μαγικό-, σε ανθρώπους να μαθαίνουν φωτογραφία. Άνθρωποι που δεν είχαν είτε την οικονομική άνεση, είτε τον χρόνο, είτε το περιβάλλον τους τους είχε απορρίψει ή οι ίδιοι είχαν απορρίψει τον εαυτό τους, τώρα φωτογραφίζουν από το κινητό, παίρνοντας το χρόνο τους. Τη φωτογραφία τη βλέπεις εσύ, εσύ προσπαθείς να το διορθώσεις το λάθος, όταν εσύ νομίζεις ότι είσαι έτοιμος. Δεν υπάρχει κάποιος να σε πιέζει, δεν υπάρχει κάποιος να σε κρίνει, οπότε εσύ είσαι, αν θέλεις, δάσκαλος του εαυτού σου.

 

Επομένως θεωρείς την κουλτούρα του Instagram και θετική και προβληματική...

Όπως κάθετι που γίνεται γρήγορα, απότομα και ξαφνικά, έχει και τα πολύ καλά του, και τα κακά του. Είμαι υπέρ του να δοκιμάζουμε όλοι τα πάντα, αλλά με σεμνότητα και με ενδοσκόπηση.

 

Τώρα που έχει γίνει της μόδας η φωτογραφία, η εύκολη φωτογραφία, το selfie κτλ, η τέχνη της φωτογραφίας έχει γίνει δημοκρατικότερη, αλλά ταυτόχρονα έχει φτηνύνει και κάπως; Οι επαγγελματίες φωτογράφοι και οι καλλιτέχνες φωτογράφοι έχουν χάσει αυτήν την αυθεντία που μπορεί να είχαν ή που τους αναγνωριζότανε;

Έχει χαθεί η απόσταση. Αλλά και πριν από τα selfie, και πριν από τα κινητά, η φωτογραφική μηχανή ήταν ένα μέσο που πολύς κόσμος μπορούσε να το έχει στα χέρια του. Επομένως και παλιά ανάλογα και με την κουλτούρα του, καθένας μπορούσε να θεωρεί ότι είναι κάτι εύκολο κι ότι δεν διαφέρει ο ίδιος απ' τους επαγγελματίες...  Όμως η δουλειά και η αξία κάποιου χάνεται όταν ο ίδιος δε σέβεται αυτό που κάνει. 


Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η συναρπαστική φωτογραφική ιστορία της οικογένειας Νικολέρη στο LIFO.gr Facebook Twitter

 __________

Όλες οι φωτογραφίες δόθηκαν για αποκλειστική δημοσίευση στο LIFO.gr, μετά από σχετική άδεια. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευσή τους. 

 

 

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

4 σχόλια
Τι αναμνησεις ξεφυτρωνουν με αφορμη αυτο το αρθρο! Φωτο Μισελ, Φωτο Παολο, Στουντιο Νικολερης, τα ιερα τερατα της καλλιτεχνικης φωτογραφιας της Θεσσαλονικης, σε μια ατυπη διαρκη μονομαχια, στη Διαγωνιο, κι' εγω παιδι του δημοτικου να ονειρευομαι κυττωντας τα γεγονοτα απο τις ζωες των αλλων. Ευχαριστω Αρη.