Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα

Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα Facebook Twitter
Anita Zimmermann
0

«Με μία ρηξικέλευθη έκθεση που περιηγείται τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου ακολουθώντας την πορεία της θρυλικής θαλαμηγού Christina, μας αιφνιδιάζει για άλλη μια φορά ο εικαστικός Νίκος Χαραλαμπίδης, δικαιώνοντας τους τεχνοκριτικούς, Έλληνες και μη, που χαρακτηρίζουν το έργο του ιδιοφυές, ανατρεπτικό και βαθιά πολιτικό» λέει Dr. Ασπασία Μαστρογιάννη, καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σχολιάζοντας την έκθεση «Aristotel Onassis Metamorphosis» που γίνεται στην Ύδρα.

«Ενδεχομένως, στο άκουσμα του τίτλου Αριστοτέλης Ωνάσης, το κοινό της τέχνης στέκεται αμήχανο, ψάχνοντας τη σύνδεση της συγκεκριμένης θεματολογίας με τον εμμονικά προσωπικό χαρακτήρα που έχει προσδώσει στα έργα του ο καλλιτέχνης από τα τέλη της δεκαετίας του ογδόντα, αποτελώντας case study για τα εικαστικά δεδομένα και συνηθίζοντάς μας μέχρι σήμερα σε έντονα πολιτικές εικαστικές παρεμβάσεις και γλυπτικές εγκαταστάσεις μνημειακών διαστάσεων, με βιωματικά στοιχεία που εστιάζουν στις έννοιες Home και Homeland, περιλαμβάνοντας πατώματα, τζαμαρίες και τοίχους από το σπίτι του, αλλά και κομμάτια του τείχους που διχοτομεί για 45 χρόνια την Κύπρο ή ακόμη και ολόκληρα φυλάκια από την ιδιαίτερη πατρίδα του. Αρκεί να θυμηθεί κανείς το διώροφο αντίγραφο του κεντρικού φυλακίου της Πράσινης Γραμμής, που δε δίστασε να ξανακτίσει ο καλλιτέχνης, σε ένα από τα πιο εμβληματικά κτήρια, στο Centre Pompidou στην ατομική του έκθεση το 2008, ακολουθώντας τα ακριβή αρχιτεκτονικά σχέδια του φυλακίου, την ίδια περίοδο που γκρεμιζόταν το πρωτότυπο στην οδό Λήδρας, εκεί που δέσποζε διχαστικά για δεκαετίες, στον πιο εμπορικό δρόμο της Λευκωσίας.

Οι ιδιαιτερότητες του νησιού ήταν αυτές που το ανέδειξαν ως τον πρώτο Ελληνικό τουριστικό προορισμό που αντικατόπτριζε διεθνώς, την ειδυλλιακή εικόνα της Ελλάδας του «Ζορμπά».


Η σχέση των πετρελαιοφόρων του Ωνάση, έστω και με κάποιον αλληγορικό ίσως τρόπο, με τη νέα πολιτική φάση που μπήκε η Κύπρος λόγω των θαλάσσιων οικοπέδων φυσικού αερίου, ήταν ομολογουμένως η πρώτη μου σκέψη για σύνδεση του όλου εγχειρήματος με την τρέχουσα πολιτική συγκυρία. Τα βαρέλια πετρελαίου εξάλλου είναι το δομικό στοιχείο των οδοφραγμάτων που εξακολουθούν να διχοτομούν το νησί, αλλά και το ιδιοσυγκρασιακό στοιχείο που σηματοδοτεί τις γλυπτικές εγκαταστάσεις του καλλιτέχνη. Στην μπιενάλε του Σάο Πάολο το 2006, είχε μάλιστα μεταφέρει τα βαρέλια από τρία ολόκληρα οδοφράγματα της Νεκρής Ζώνης, δημιουργώντας "ένα από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν παρουσιαστεί σε μπιενάλε", όπως έγραψε χαρακτηριστικά στο Αrtforum, ο Rafal Nimojevski, διευθυντής του Διεθνούς Ιδρύματος των μπιενάλε (International Biennale Foundation).

Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα Facebook Twitter
Αριστοτέλης Ωνάσης και Ουίνστον Τσόρτσιλ


Αρκεί, βέβαια, να διαβάσει κανείς το σκεπτικό των τριετούς διάρκειας εκθεσιακών εκδηλώσεων για να διαπιστώσει ότι πρόκειται για ένα πλήρες πρόγραμμα που εστιάζει σε διαταραγμένες περιόδους της νεότερης Ελληνικής ιστορίας, στον εμφύλιο και τις επιπτώσεις του, στους διχασμούς που έχουν επιφέρει οι αποφάσεις των νικητών του Β' Παγκόσμιου πολέμου αλλά και στις πολιτικές που ακολούθησαν οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις στη συγκρότηση ενός κοινωνικού ιστού, με κυρίαρχη τη συλλογική ελπίδα και το όραμα μιας Εθνικής προόδου προσκολλημένης έστω ναρκισσιστικά, στα Ελληνοπρεπή στερεότυπα. Στοχευμένα λοιπόν, στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου της Σχολής Καλών της Ύδρας, όπου φιλοξενείται ο πρώτος σταθμός της περιηγητικής αυτής διαδρομής, ο Χαραλαμπίδης, τοποθετεί ένα ομοίωμα του ναού της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Βουλής των Ελλήνων, να καθρεφτίζεται αυτάρεσκα μπροστά σε έναν καθρέφτη. Μια γλυπτική σύνθεση του Άγγελου Αντωνόπουλου που εντείνει το εκκλησιαστικό κλίμα που καθηλώνει το θεατή, προερχόμενο, τόσο από το ύφος των εκθεμάτων, όσο και από τους μελετημένους διαλόγους ήχων και μουσικών που εκπέμπουν συγκεκριμένα έργα.


Συνεπώς, ο αναμενόμενος προσωποκεντρικός χαρακτήρας μιας έκθεσης για τον Ωνάση αμβλύνεται από την δυναμική μιας ευρύτερης θεματολογίας που συνδέεται με τον Έλληνα μεγιστάνα, τους έρωτες και τις κοινωνικές του συναναστροφές: Η Μικρασιατική καταστροφή, ο εμφύλιος η δικτατορία αλλά και η σύγχρονη Ελλάδα των προσφύγων και της κρίσης, η αρχιτεκτονική και οι δραστηριότητες εκείνων των περιόδων, οι καλλιέργειες και το εμπόριο καπνού, η Μαρία Κάλλας, η μουσική και η τέχνη, η πολιτική, η μόδα, η Ολυμπιακή Αεροπορία, ακόμη και οι Ολυμπιακοί αγώνες. Οι θεματικές ενότητες καθορίζουν και τους τίτλους των εκάστοτε εκθέσεων, ενώ παραπέμπουν σε αντίστοιχες αναφορές και μελέτες ιστορικών και αρχειακών στοιχείων.

Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα Facebook Twitter
Γιαννούλης Χαλεπάς


Αξίζει να σημειωθεί ότι κεντρικό άξονα των εκδηλώσεων αυτών αποτελεί το πολυσέλιδο βιβλίο-οδηγός "Empty Days at the Riviera", που έγραψε ο Χαραλαμπίδης πριν από δύο χρόνια, όταν άρχισε και ο κύκλος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που κινήθηκαν και πάλι με επίκεντρο τον Αριστοτέλη Ωνάση και την εποχή του. Στο βιβλίο καταγράφονται αποκαλυπτικές, άγνωστες πτυχές της πολιτικής του μοντερνισμού αλλά και το παρασκήνιο και οι διπλωματικές ζυμώσεις που διεξάγονταν στην περίφημη έπαυλη Chateau de l'Horizon της Γαλλικής Ριβιέρας, όπου ο παππούς του συγγραφέα και επιμελητή της έκθεσης, υπηρέτησε ως σεφ. Από την έπαυλη αυτή παραλάμβανε όχι τυχαία και η θαλαμηγός Christina για τα ταξίδια της στο Ιόνιο και στο Αιγαίο τον Winston Churchill και πολλούς επώνυμους προσκεκλημένους».


Η έκθεση METAMORPHOSIS στην Ύδρα, ανήκει σε μια ευρύτερη σειρά δραστηριοτήτων, τριετούς διάρκειας (2019-2021), με κέντρο αναφοράς τη ζωή και το έργο του Αριστοτέλη Ωνάση. Καθώς τα απόρρητα αρχεία της CIA και του FBI, που κατά περιόδους τον έθεταν υπό στενή παρακολούθηση ως «ύψιστο κίνδυνο για την αμερικανική εθνική ασφάλεια», έχουν με την πάροδο δεκαετιών αποχαρακτηριστεί, η προσωπικότητα του Έλληνα μεγιστάνα επαναπροσδιορίζεται, παρέχοντας στο διετές ερευνητικό-εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προηγήθηκε των εκθέσεων, από το 2017, επιπλέον πληροφορίες και στοιχεία που σκιαγραφούν άγνωστες στρατηγικές και μηχανισμούς του ύστερου μοντερνισμού. Εστιάζοντας σε σημαντικές πτυχές της ζωής και της δράσης του Αριστοτέλη Ωνάση αλλά και άλλων προσωπικοτήτων που συνδέονταν μαζί του και παραμένουν στην πραγματικότητα «σε καθεστώς αμφισβήτησης», η έκθεση επαναπροσδιορίζει το αρχειακό υλικό και δίνει την ευκαιρία σε καλλιτέχνες να το ενεργοποιήσουν δημιουργικά μέσα από τη σύγχρονη τέχνη. Η απαραίτητη πάροδος των χρόνων, επιτρέπει, εξάλλου, σήμερα μια πιο αποστασιοποιημένη οπτική των αρχείων και μια αντικειμενική πιο ουσιαστική ανάγνωση, κατανόηση και επεξεργασία των ιστορικών αλλά και των προσωπικών πεπραγμένων, γεγονότων και συγκυριών.

Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα Facebook Twitter
Το Παιδί και το Δελφίνι


Η Ύδρα επιλέχθηκε ως ο καταλληλότερος σταθμός, για την πρώτη εισαγωγική έκθεση, όπου θα αποτελέσει ουσιαστικά και την κοινοποίηση της έναρξης των σπονδυλωτών δραστηριοτήτων. Η αναλλοίωτη, μέσα στην πάροδο των χρόνων, εικόνα του νησιού, έρχεται σε αντιδιαστολή με τον τίτλο της έκθεσης. Παρά τις επίμονες προσπάθειες πολλών κατοίκων, να μεταμορφωθεί σε εκσυγχρονισμένο τουριστικό προορισμό, με αυτοκινητόδρομους και ξενοδοχειακές μονάδες, επιστρατεύοντας προς εκμετάλλευση όσες πλευρές του νησιού παραμένουν μέχρι σήμερα παρθένες. Οι ιδιαιτερότητες του νησιού εξάλλου, ήταν αυτές που το ανέδειξαν ως τον πρώτο Ελληνικό τουριστικό προορισμό που αντικατόπτριζε διεθνώς, την ειδυλλιακή εικόνα της Ελλάδας του «Ζορμπά».

Το σπάνιο φωτογραφικό αρχείο του εικαστικού, Παύλου Παντελάκη που διετέλεσε διευθυντής για δεκαεπτά χρόνια τού παραρτήματος της Σχολής Καλών Τεχνών στην Ύδρα (στο Αρχοντικό Τομπάζη) θα πρωτοπαρουσιαστεί στην έκθεση, καταγράφοντας φωτογραφικά στιγμιότυπα που αποκαλύπτουν άλλες, άγνωστες πλευρές του νησιού. Το αρχειακό υλικό, καταγράφει επίσης τις συχνές επισκέψεις του Αριστοτέλη Ωνάση και των καλεσμένων του, διεθνών προσωπικοτήτων του θεάματος και της τέχνης, αλλά και προσώπων που συχνά καθόριζαν την παγκόσμια πολιτική, συμβάλλοντας σημαντικά όχι μόνο ώστε το νησί να γίνει γνωστό στο εξωτερικό, ως το «Saint Tropez της Ελλάδας», αλλά και να συνδεθεί ενεργά ακόμη και με το Χόλιγουντ.

Η ταινία το "Παιδί και το δελφίνι", του 1957, θα αποτελέσει την πρώτη αμερικανική παραγωγή σε ελλαδικό χώρο, καθώς και την πρώτη ταινία που γυρίστηκε σε Cinemascope 55 παγκοσμίως. Οι περισσότεροι έχουμε δει εξάλλου κατά καιρούς σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες της εποχής, τη Sophia Loren και άλλους αστέρες να ποζάρουν στο γραφικό τότε λιμανάκι, με φόντο το επιβλητικό αρχοντικό του ναυάρχου Mανόλη Τομπάζη, που στεγάζει σήμερα τον καλλιτεχνικό σταθμό της Σχολής Καλών Τεχνών, όπου πραγματοποιείται και η έκθεση. Και βέβαια όλοι θαυμάζουμε την μελωδική φωνή της στο τραγούδι "Τι είναι αυτό που το λένε αγάπη". Eλάχιστοι όμως γνωρίζουν πώς η φωνή στο θρυλικό πλέον τραγούδι, ήταν της Marni Nixon, μοναδική επαγγελματίας της εποχής που είχε την ικανότητα να μεταμορφώνει τη φωνή της, ερμηνεύοντας τραγούδια όχι μόνο σε διαφορετικές γλώσσες και στυλ αλλά ακόμη και τοπικές διαλέκτους, ντουμπλάροντας διάσημες πρωταγωνίστριες, όπως την Deborah Kerr στο "The King And I", την Natalie Wood στο «West Side Story» ή την Audrey Hepburn στο «My Fair Lady». Η παρουσία δε, της ογδονταπεντάχρονης Σοφίας Λόρεν, ως το τιμώμενο πρόσωπο της έκθεσης, προσδίδει και επιπλέον αναγνώσεις στην έννοια της μεταμόρφωσης.

Once upon a time at the Riviera: μία περιήγηση στην έκθεση Αριστοτέλης Ωνάσης του Νίκου Χαραλαμπίδη στην Ύδρα Facebook Twitter
H αφίσα της έκθεσης.

Η έκθεση METAMORPHOSIS στην Ύδρα χωρίζεται σε δύο ενότητες, η δεύτερη ενότητα θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο. Στο παράρτημα της Σχολής Καλών Τεχνών στην Ύδρα (στο Αρχοντικό Τομπάζη). Η έκθεση θα είναι τριετούς διάρκειας (2019-2021) και αφού περιοδεύσει σε διάφορα μέρη της Ελλάδας( στις 22/8 θα μεταφερθεί στη Μύκονο, στο κτίριο της εκεί Σχολής Καλών Τεχνών) αλλά και του κόσμου θα έχει σαν τελική κατάληξη μια μεγάλης έκτασης διεθνή παρουσίασή της στη Νέα Υόρκη.


Συμμετέχουν με έργα τους οι: Αλίκη Παλάσκα, Santiago Sierra, Mounir Fatmi, Bob Wilson, White House Biennial, Anne Selene Merieau, Eric Valette & Daniel Lee, Anita Zimmermann, Txuspo Poyo, Άγγελος Αντωνόπουλος, Maria Sibylla Merian, Pablo Picasso, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιαννούλης Χαλεπάς, Νίκος Τρανός, Γιώργος Σαπουντζής, Πάνος Χαραλάμπους.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ