Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s

0

Τα χρόνια του Μεσοπολέμου υπήρξαν για την ευρωπαϊκή καλλιτεχνική πρωτοπορία τα πιο δημιουργικά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είτε λόγω της πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας -οι συνέπειες του Α' Παγκόσμιου Πολέμου, οι κακουχίες, η μάχη που θα ζούσε ο κόσμος μεταξύ κομμουνισμού και φασισμού, η Μεγάλη Ύφεση-, είτε λόγω του γενικότερου καταθλιπτικού κλίματος -με καλλιτέχνες να δραπετεύουν κυριολεκτικά από τη Γερμανία και τη Ρωσία-, στα χρόνια αυτά υπήρξε ένας αναμφισβήτητος δημιουργικός παροξυσμός: στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, την αρχιτεκτονική, παντού. 

Μέσα σ' αυτό το σκοτεινό πλαίσιο γεννιέται η avant-garde, όρος δανεισμένος από τη στρατιωτική ορολογία, που όμως θέλει να εκφράσει την εμπροσθοφυλακή κάθε μορφής τέχνης σε οποιοδήποτε τόλμημα, σε οτιδήποτε νέο, φως και ανθοφορία μαζί γεννημένη από τα ευρωπαϊκά ερέβη, από δημιουργούς συναισθηματικά φορτισμένους από τα μηνύματα της εποχής τους. 

Στον γερμανικό εξπρεσιονισμό όλα αυτά θα λειτουργήσουν ως καταλύτης για τη δημιουργία νέων κινηματογραφικών ειδών - να η γέννηση της επιστημονικής φαντασίας, των ταινιών τρόμου και των φιλμ νουάρ - με όλες εκείνες τις σκοτεινές φαντασιώσεις, που, όμως μιλούν για την ανθρώπινη επιθυμία, την αγάπη, την ανάγκη για λύτρωση.  Η κληρονομιά αυτής της εποχής παραμένει έως σήμερα ισχυρή και επιδραστική. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά σε φωτογραφικά θραύσματα από τα γυρίσματα του θρυλικού "Metropolis", έτσι όπως παρουσιάζονται μέσα από την έκθεση του Μουσείου Τέχνης του Milwaukee, για να εκτιμήσει όχι μόνο την ανθεκτικότητα τους στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και τη φρεσκάδα της αισθητικής τους που διατηρείται ως τις μέρες μας. 

―Επιμέλεια: Μαρούσα Θωμά

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, Δύο άντρες στοχάζονται στη Σελήνη, (1825-30) @ Photo: courtesy The Metropolitan Museum of Art
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Erich Kettelhut και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”, 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Josef Fenneker (Germany, 1895-1956), Πόστερ της ταινίας, "The Burning Soil (Der brennende acker)", 1922 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau (Germany, 1888-1931) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Hermann Warm και Henrik Galeen, για τον "Μαθητή της Πράγας", 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Andrei Andrejew (Ρωσία, 1887-1966), Σχέδιο για την ταινία "Έγκλημα και Τιμωρία (Ρασκόλνικοβ), 1923 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Walter Röhrig και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926, © Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο για τον "Faust”, 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου, για την ταινία "The Cabinet of Dr. Caligari", 1919 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Los Angeles County Museum of Art, Robert Gore Rifkind Center for German Expressionist Studies
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Hermann Warm για την ταινία “Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
“Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Ernst Stern, για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” ,1924 - Σκηνοθέτης: Paul Leni@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Boris Bilinsky (Ρωσία, 1900-1948), Πόστερ για την ταινία "The Joyless Street", 1925 - Σκηνοθέτης: Georg Wilhelm Pabst (Αυστρία, 1885-1967) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Ernst Stern και Paul Leni για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” (Wax Works), 1924@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, στιγμιότυπο από την ταινία "Γαλάζιος Άγγελος", 1930 - Σκηνοθέτης: Josef von Sternberg (Aυστρία, 1894-1969) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Karl Struss, φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία "Sunrise: A Song of Two Humans” , 1927, σε σκηνοθεσία Friedrich Wilhelm Murnau @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Εmil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Emil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “M,” 1931 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Paul Scheurich, Πόστερ για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M”, 1931 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Hunte, σχέδιο για την ταινία “Metropolis”, 1923 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M” @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Ρεκλάμα της Paramount, για την ταινία "Metropolis", 1927
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ