Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
0

 

Ένα καλοκαιρινό πρωινό του 1947, τρεις νεαροί σε μια παραλία της Νίκαιας στη Γαλλία αποφάσισαν να παίξουν ένα παιχνίδι και να μοιράσουν τον κόσμο γύρω τους. Ο ένας επέλεξε το ζωικό βασίλειο, ο άλλος τα φυτά. Ο τρίτος επέλεξε τα ορυκτά και βυθίστηκε σε μία ονειροπόληση του απέραντου μπλε της θάλασσας και του ουρανού που εκτεινόταν μπροστά του. Στη συνέχεια, με την ικανοποίηση κάποιου που μόλις συνειδητοποίησε τον δρόμο που θα ακολουθήσει στη ζωή του, ανακοίνωσε στους φίλους του "Ο γαλανός ουρανός είναι το πρώτο έργο τέχνης μου."

Αυτός ο νεαρός άνδρας ήταν ο Yves Klein, τον οποίο ο Νεοϋορκέζος κριτικός τέχνης Peter Schjeldahl περιέγραψε το 2010 ως τον "τελευταίο Γάλλο καλλιτέχνη μείζονος διεθνούς εμβέλειας." Μέσα σε μία περίοδο ιδιοφυούς δημιουργηκότητας που διήρκεσε από το 1954 ως τον θάνατο του - συνέπεια του τρίτου εμφράγματος - στην ηλικία των 34 το 1962, ο Klein άλλαξε τον ρου της Δυτικής τέχνης.  


Αυτό το πέτυχε χάρη στην εμμονή του στην πνευματικά εξυψωτική δύναμη των χρωμάτων: χρυσό, ροζ, αλλά πάνω απ' όλα το μπλε. Στην πραγματικότητα αυτή η χρωματική του αφοσίωση ήταν τόσο βαθειά, ώστε το 1960 να καταθέσει την ευρεσιτεχνία ενός χρώματος δικής του επινόησης, το οποίο ονόμασε International Klein Blue.

Όταν κανείς εξετάζει την περίπτωση του Klein, είναι σημαντικό να θυμάται πως παρά τα τεχνάσματα του και τις περφόρμανς που επιδίωκαν να αιχμαλωτίσουν την προσοχή του κοινού, ήταν εξίσου αισθησιακός όσο και προκλητικός, κι αυτό εξηγεί την λατρεία του για το χρώμα.


Γεννηθείς εν έτει 1928, παιδί δύο ζωγράφων, ο Klein πάντα είχε μία κλίση στην επίδειξη. Αγαπούσε την μαγεία καθώς και τα αποκρυφιστικά τελετουργικά της μυστικής εταιρείας των Ροδόσταυρων, επιδράσεις που αναδύθηκαν στο ύστερο έργο του. Έπειτα από διαμονή 18 μηνών στην Ιαπωνία στις αρχές του 1950 προκειμένου να κατακτήσει την πολεμική τέχνη του τζούντο, επιστρέφει στο Παρίσι με μία μαύρη ζώνη στις αποσκευές του και αφοσιώνεται στην τέχνη. Η πρώτη του έκθεση μονοχρωματικών πινάκων σε διαφορετικά χρώματα οργανώνεται στην ιδιωτική γκαλερί ενός εκδοτικού οίκου το 1955.

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
"Άλμα στο κενό" (Leap Into the Void)
Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein, Πίνακας φωτιάς - άτιτλο (Peinture de feu sans titre) [F 5]), 1961

Η σύντομη σταδιοδρομία του χαρακτηρίστηκε από πολλές ριζοσπαστικές προτάσεις, συχνά πασπαλισμένες από την αγάπη του στο θέαμα. Προκειμένου να εορτάσει τα θυρανοίξια μίας ατομικής έκθεσης του το 1957, απελευθέρωσε 1.001 μπλε μπαλόνια με ήλιο στο Σαιν Ζερμαίν ντε Πρε. Την επόμενη χρονιά η έκθεση του που πλέον αναφέρεται ως "Το Κενό", δεν αποτελούνταν παρά μόνο από μία άδεια γκαλερί. Ωστόσο προσέλκυσε ένα πλήθος 2.500 ανθρώπων, το οποίο μάλιστα χρειάστηκε να διαλυθεί από την αστυνομία.  


Το "Άλμα στο κενό" (Leap Into the Void), η διάσημη ασπρόμαυρη φωτογραφία του 1960, στην οποία απεικονίζεται ο Klein να ίπταται από το παραπέτο ενός κτηρίου, ως ένας Σούπερμαν της Αριστερής Όχθης. Όπως όλα τα μαγικά τρικ όμως, η φωτογραφία στην πραγματικότητα είναι ένα τέχνασμα, στην συγκεκριμένη περίπτωση οφείλεται σε ένα μοντάζ που κρύβει τον μουσαμά που κρατούσαν φίλοι του προκειμένου να απαλύνουν την πτώση του καλλιτέχνη.  

Η πλέον περίφημη περφόρμανς του ωστοσο έλαβε χώρα το 1960, στα εγκαίνια της έκθεσης του "Ανθρωπομετρίες της Μπλε Εποχής" στο Παρίσι.  Για την περίσταση αυτή ο Klein εμφανίστηκε στο κοινό με σμόκιν και λευκό παπιγιόν. Εννέα μουσικοί εκτελούσαν τη Συμφωνία Μονοτονίας-Σιωπής (μία μοναδική νότα επί 20 λεπτά, ακολουθούμενη από 20 λεπτά σιωπής) όσο ο Klein καθοδηγούσε τρία γυμνά μοντέλα που καλύφθηκαν με κολλώδη μπλε μπογιά πριν αφήσουν αποτυπώματα των σωμάτων τους σε έναν λευκό καμβά. Τα μοντέλα είχαν, σύμφωνα με τον ίδιο, μετατραπεί σε "ζωντανά πινέλα."  

 Απόσπασμα του ντοκιμαντέρ του François Lévy-Kuentz για τον Yves Klein (2007).

Η ιδιοφυΐα του Klein καθίσταται ολοένα και περισσότερο πιο εμφανής" λέει η Catherine Wood, η επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης και περφόρμανς της Tate Modern. "Κάποιοι ιστορικοί της τέχνης τον έχουν απορρίψει ως τσαρλατάνο ή - εξαιτίας των γυμνών μοντέλων - ως συμβατικό και σεξιστή, αλλά οι στρατηγικές του ήταν παιγνιωδώς επικριτικές και αποκτούν μεγαλύτερη σημασία λόγω της επίδρασης τους στην νεότερη γενιά. Θα μπορούσε κανείς να τον αποκαλέσει κριτικό φαρσέρ, ισάξιο του Duchamp."

Παρά την επίδραση του στην εννοιολογική τέχνη, τον Klein απασχολούσε πιο πολύ το χρώμα. Ήδη από τα 1956, κατά τη διάρκεια διακοπών στη Νίκαια, πειραματίστηκε με ένα πολυμερές που διατηρούσε την φωτεινότητα και την υφή πούδρας της ακατέργαστης και συνεπώς ασταθούς μπλε χρωστικής. Το 1960 κατοχύρωσε την ευρεσιτεχνία για την ένωση αυτή υπό το όνομα International Klein Blue (IKB).


Ωστόσο πριν από αυτό είχε ήδη γίνει γνωστός με μία έκθεση του στο Μιλάνο, τον Ιανουάριο του 1957, η οποία αποτελούνταν από 11 πανομοιότυπα μπλε μονοχρωματικά έργα, ένα εκ των οποίων αγοράστηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη Lucio Fontana. Η έκθεση αυτή υπήρξε ο προάγγελος εκείνου που ο ίδιος ο καλλιτέχνης αποκαλούσε την "Μπλε επανάσταση" του. Σύντομα βουτούσε όλων των ειδών τα αντικείμενα όπως σφουγγάρια, υδρογείους και προτομές της Αφροδίτης στο IKB. Ακόμα και τα "ζωντανά πινέλα" του, πασάλειβαν την σάρκα τους με IKB.

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein - Μπλε ανθρωπομετρία - άτιτλο (Anthropométrie bleue sans titre) [ANT 84], 1960.


Οι ιστορικοί της τέχνης ακόμα συζητούν τη σημασία της χρήσης του μπλε από τον Klein. Για κάποιους αντιπροσώπευε μια ρήξη με την αφαίρεση που ήταν δημοφιλής την επαύριο του Β' ΠΠ. Τα επίπεδα, κενά μονοχρωματικά τελάρα του Klein που είχαν ζωγραφιστεί μηχανικά, με τη χρήση ρολού έμοιαζαν να στέκουν στην αντίπερα όχθη της εξπρεσσιονιστικής τέχνης. 

Για άλλους θεωρητικούς της τέχνης όμως, τα αβαθή μονοχρωματικά έργα του και η εμμονή του με το κενό, γίνονταν αντιληπτά ως εκφράσεις της απειλής του πυρηνικού ολοκαυτώματος. "Πρέπει οπωσδήποτε να αντιληφθούμε - κι αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή - ότι ζούμε στην ατομική εποχή" είχε πει κάποτε ο Klein, "όπου η ύλη μπορεί ανά πάσα στιγμή να παραχωρήσει τη θέση της σε εκείνο που μπορούμε να οραματιστούμε ως ότι πιο αφαιρετικό."


Ίσως όμως η αγάπη του για το μπλε να είναι λιγότερο συγκεκριμένη και βαθύτερη. Ο Klein ήταν πιστός καθολικός, και στην θρησκευτική τέχνη το μπλε συχνά αντιπροσωπεύει την αιωνιότητα και το θείο. Για παράδειγμα ο Τζιόττο τον οποίο θαύμαζε βαθιά ο Klein, ήταν ένθερμος θιασώτης του μπλε. Τα ούλτραμαριν μονοχρωματικά έργα του Klein δεν είναι χριστιανικής θεματικής μεν, αλλά είναι σαφές πως χρησιμοποιούσε τον αισθησιασμό του IKB για να υποδηλώσει την πνευματικότητα. Κάποτε είχε πει πως "Εν αρχή ην το κενό, στη συνέχεια βαθειά ανυπαρξία και έπειτα μια μπλε άβυσσος." Είναι σαφές πως τα πλούσια, φαεινά μονόχρωμα έργα του είχαν όλα ένα ιδιαίτερο κοινό χαρακτηριστικό: μια ιλλιγιώδη ποιότητα που μοιάζει σαν να μας τραβάει από την πραγματικότητα προς μία άλλη, άϋλη διάσταση. Η επίδραση που έχουν όταν τα κοιτάζεις δεν διαφέρει από το να διαλογίζεσαι ατενίζοντας τον ατέλειωτο γαλανό ουρανό, κάτι που ο νεαρός Klein πιθανά αναλογίστηκε σε εκείνη την παραλία της Νίκαιας, το 1947. 

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Επί τω έργω, με γυμνά μοντέλα για τις Ανθρωπομετρίες του, 1960.

Όταν κανείς εξετάζει την περίπτωση του Klein, είναι σημαντικό να θυμάται πως παρά τα τεχνάσματα του και τις περφόρμανς που επιδίωκαν να αιχμαλωτίσουν την προσοχή του κοινού, ήταν εξίσου αισθησιακός όσο και προκλητικός, κι αυτό εξηγεί την λατρεία του για το χρώμα. "Για τον Klein, το αγνό χρώμα προσέφερε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την τέχνη όχι ως ένα μέσο απεικόνισης, αλλά ως τρόπο δημιουργίας μιας πνευματικής, σχεδόν αλχημικής εμπειρίας, πέρα από τον χρόνο, προσεγγίζοντας το άυλο" εξηγεί ο Kerry Brougher, επιμελητής της μεγάλης ρετροσπεκτίβας Yves Klein: With the Void, Full Powers στο Hirshhorn Museum της Ουάσιγκτον, το 2010.


"Από όλα τα χρώματα που χρησιμοποίησε ο Klein, το μπλε ουλτραμαρίν κατέστη το πλέον σημαντικό. Σε αντίθεση με πολλά άλλα χρώματα, τα οποία δημιουργούν αδιαφανείς φραγμούς, το ουλτραμαρίν λάμπει και φωτίζει, σαν να ανοίγει άϋλα πεδία. Τα μπλε μονοχρωματικά του Klein δεν είναι πίνακες, αλλά εμπειρίες, δίοδοι που οδηγούν στο κενό."

Yves Klein, ο άνθρωπος που ανακάλυψε ένα χρώμα Facebook Twitter
Yves Klein, Pigment pur bleu, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Νίκαια, Γαλλία.

 

Πηγή: BBC

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο τραβεστί Ιππότης ντ' Εόν (που ήταν και κατάσκοπος!)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο τραβεστί Ιππότης ντ' Εόν (που ήταν και κατάσκοπος!)

Σαν σήμερα κάνει το ντεμπούτο του στην Αυλή των Βερσαλλιών το 1777 ο πρώτος επιφανής παρενδυτικός. Ήταν επίσης κατάσκοπος, διπλωμάτης και στρατιωτικός στην υπηρεσία του Λουδοβίκου ΙΕ' της Γαλλίας.
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ